Hoi Paul,
Bedankt voor je bericht. Ik zou je graag een case willen voorleggen, misschien dat jij mij kan helpen want inderdaad het radje begint voor mijn ogen te draaien.
Wij zijn een nieuw bedrijf met speciale high tech kranen die in de cleanroom industrie worden toegepast. Wij hebben een "niet officiele partner" waar wij al 8 jaar een relatie mee hebben. Zij zijn een kranenbouwer +/- 300 man, maar zij hebben geen ervaring in de cleanroom industrie. Alle cleanroom kranen worden custom made gemaakt.
Dit is het plan:
Een klant plaatst een order bij onze partner in China. Zij sturen de order door naar ons, waarop wij de high tech onderdelen ervoor zullen fabriceren. Onze partner koopt deze onderdelen van ons (marge 25-35%) en assembleert de kraan erom heen. Zij verkopen de complete kraan aan de klant ( marge 25-35%) en installeert deze bij de klant. Onze partner zal mede de service, verkoop, marketing, onderhoud en aftersales doen.Maar.... wij willen controle houden op de marketing en de verkoop, want de cleanroom kranen zal onder onze naam worden verkocht. Wij willen iemand van ons bedrijf in China op kantoor hebben, hij zal de verkoop leiden samen met een Chinese sales engineer. Wij hebben niet voldoende kapitaal om een JV op te richten wat mijn inziens de beste vorm is.
Wat vind je van het plan? Welke ondernemingsvorm sluit goed hierbij aan? Ik krijg zelf een beetje een franchise gevoel maar is dit mogelijk in China, want het is B-2-B en geen retail onderneming? Ik hoop dat jij mij kunt ondersteunen met advies. Bij voorbaat dank.
Groet,
Kim