AnnevdD

Junior
  • Aantal berichten

    23
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Anne

AnnevdD's trofeeën

  1. Beste mensen Voor mij is de vraag opgelost.Ik heb de opdrachtgever een bericht gestuurd met o.a. de volgende inhoud: [*]De tijd die ik er tot nu toe aan heb besteed bedraagt € 5000. Er blijft dus nog een bedrag van € 2000 dat ik in rekening zal brengen. [*]Maar het voortijdig afbreken van de opdracht betekent voor ons een aanzienlijke inkomsten derving. Ik zou daarvoor een schadeloosstelling van 10% van het normaliter nog te besteden bedrag aan u willen voorstellen. De opdrachtgever heeft hier positief op gereageerd en mij verzocht een factuur hiervoor te maken. Ik heb dus €2500 (€ 2000 + 10% * € 5000) gefactureerd. Dank voor al jullie bemoedigende, vermanende en inzichtgevende reacties. Het heeft mij geholpen om tot een oplossing te komen die recht doet aan mijn teleurstelling en aan de verhouding met de opdrachtgever.
  2. De laatste suggestie die ik kreeg is wel interessant: "Ook interessant: schadeplichtigheid-bij-opzegging-van-een-opdrachtovereenkomst" Die ga ik goed bestuderen, bedankt.
  3. Beste mensen Dank voor jullie reacties en je pogingen mij duidelijk te maken dat ik een domme, slechte en onvolledige offerte heb uitgebracht. Ik heb goed begrepen dat ik een jurist had moeten inschakelen bij het maken van de offerte. Maar dat heb ik niet gedaan. De opdracht was voor mij en voor de vertegenwoordiger van de opdrachtgever duidelijk. We wisten wat we van elkaar verwachtten. Wat betreft de overige aspecten ben ik er van uit gegaan dat begrippen als goed koopmansgebruik, goed huisvaderschap, nieuw burgerlijk wetboek etc. voldoende garantie zouden geven voor een goede afwikkeling als er onverwachte rare dingen zouden gebeuren. Ik had en heb een goede relatie met de vertegenwoordiger van de opdrachtgever en wil dat zo houden. Mijn vraag in het forum was daarom gericht op wat in zo’n situatie volgens het BW in de markt gebruikelijk is. Daarover heb ik nog niet veel gehoord. Zelf dacht ik aan een soort boete of misschien beter een “schadeloosstelling voortijdige beëindiging”, maar ik zou graag van mensen met meer ervaring horen wat redelijk is. Dat is belangrijker dan wat juridisch haalbaar is. Het inkijkje dat ik gaf in een deel van de tekst van de offerte heeft het aantal niet relevante opmerkingen alleen maar vergroot. Voor de twijfelaars: het is echt zo dat er een klus van € 10k was afgesproken (inderdaad de combinatie 1 en 2) en dat die halverwege is opgezegd. Dat heeft niets met mogelijke volgende stappen te maken. Ik zou het fijn vinden als er toch nog zinvolle suggesties kwamen mbt mijn vraag naar de wat in de markt gebruikelijk is en naar een mogelijke schadeloosstelling.
  4. Jammer dat jullie de tekst niet goed vinden. Voor de opdrachtgever en mij was het helder en duidelijk wat het voorstel behelsde (combinatie van prio 1 en 2) en wat dat zou kosten. Het was een fixed price opdracht zodat het uurtarief niet meer van belang was. De mogelijk latere stappen waren nu nog helemaal niet aan de orde. Annedien Hoen stelt een 'kill fee' voor. Dat is een term uit de uitgeverswereld. Is dat ongeveer wat ik 'een "boete/vergoeding" of iets dergelijks voor een deel van de gederfde inkomsten' noemde? Zij koppelt dat aan tijd ik niet in acquisitie e.d. heb kunnen steken en noemt dan bijv. 50% van het nog openstaande bedrag. Begrijp ik BW 7:411 goed als ik uit het 2e lid concludeer dat ik recht heb op het volle loon onder aftrek van de besparingen die voor mij voortvloeien uit de voortijdige beëindiging? En mag ik dan bijvoorbeeld stellen dat ik 50% bespaar omdat ik die uren niet meer hoef te besteden? Zodat ik 50% van de resterende € 5k nog kan claimen?
  5. Ik probeer de verschillende vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Ik heb de offerte, geanonimiseerd en ontdaan van aanhef en probleembeschrijving, als bijlage toegevoegd. Ik denk niet dat het zinvol en mogelijk is om van de opdrachtgever te vragen de klus af te laten maken. Daarvoor is nog te veel input van de vertegenwoordiger van de opdrachtgever nodig. Wat ik me afvraag is vooral of ik naast de uitbetaling van de reeds gewerkte uren (dat is geen probleem) er goed aan doe om ook nog een extra bedrag te vragen. Dat hangt o.m. af van wat er gebruikelijk is in dergelijke situaties. Ik heb niet de behoefte om de opdrachtgever het vel over de neus te halen, de relatie met hem is/was goed en mogelijk komt er ooit nog eens een opdracht van hem. n.a.v. diverse vragen: . met "opdrachtgever ziet voorlopig van deze optie af" bedoelde ik dat de opdrachtgever de mogelijkheid om de toepassing daarna voor andere klanten in te zetten inmiddels heeft laten vallen. . de klant van de opdrachtgever heeft er voor gekozen om het werk dat opdrachtgever deed op een andere manier uit te laten voeren. . het gaat om de ontwikkeling van een Excel toepassing die door de opdrachtgever t.b.v. een of meer klanten gebruikt kan worden . ik ben inderdaad ongeveer op de helft van het werk Offerte_geanonimiseerd_en_ingekort.docx
  6. Ik zou graag van iemand een serieus advies krijgen over wat ik nu van de opdrachtgever kan vragen.
  7. Ik heb de offerte in overleg met de opdrachtgever opgesteld. Daarbij veel aandacht voor de inhoud en niet voor juridische aspecten. De te ontwikkelen toepassing zou door opdrachtgever worden gebruikt tbv werk voor een lopende klant en daarna voor andere klanten. Maar de klant heeft opgezegd en opdrachtgever ziet voorlopig van deze optie af. Heeft daarom geen behoefte meer aan deze ontwikkeling.
  8. Ja, natuurlijk. En die € 3k is ook betaald bij acceptatie van de offerte
  9. Ik heb een ontwikkel klus aangenomen van een middelgrote onderneming. Ik doe het werk fixed price voor € 10k. € 3k is vooruitbetaald. Ik heb inmiddels ca € 5k besteed. De opdrachtgever wenst de klus in te trekken ivm gewijzigde marktomstandigheden. In dit stadium is er nog geen tussenprodukt. Uiteraard wil ik in ieder geval de € 2k die ik al besteed heb terug krijgen. Maar ik denk ook aan een "boete/vergoeding" of iets dergelijks voor een deel van de gederfde inkomsten. Zijn daar regels/gebruiken voor? Ik heb geen afspraken hierover gemaakt en geen algemene voorwaarden, het gaat dus helemaal om standaard BW en wat in de markt gebruikelijk is. Kan iemand me hier in adviseren? mvg Anne
  10. Een vriendin wil een vakopleiding Floral Design gaan volgen. In eerste instantie uit interesse maar mogelijk kan ze daarmee een eigen ontwerp en advies-bureautje beginnen als zzper. Zijn de kosten daarvoor aftrekbaar voor de belasting? Moet ze zich dan nu al bij de KvK laten inschriven?
  11. Nee, ik heb alleen klanten in Nederland. Betekent dat dat ik zo dus eigenlijk twee keer btw laat betalen. Eén keer in het buitenland en nog een keer hier? Is dat correct?
  12. Ik koop tbv mijn onderneming regelmatig software en foto's op internet. Dat werkt perfect maar veelal krijg ik geen officiele factuur, wel een orderbevestiging maar daarop is vaak geen btw vermeld. Ik weet ook in veel gevallen niet in welk land de leverancier is gevestigd. Betaling loopt vaak via paypal of creditcard. Kan ik, als er niets over btw vermeld staat, aannemen dat de btw in de prijs is opgenomen? Kan ik die dan terugkrijgen? Als ik die artikelen verkoop moet ik dan over het hele bedrag (opnieuw) btw berekenen? of kan ik de artikelen dan zonder btw aan de klant doorverkopen? graag advies
  13. Ik denk dat de opmerking van Marnix over de expert die ook weer belasting betaalt mijn ogen opende. Ik dacht dat ik mijn eigen uren tb v de vof die niet aan klanten in rekening worden gebracht op een of andere manier (via de belasting) gedeeltelijk te gelde kon maken. Dat zou dan ook kunnen gelden voor het ontwikkelen van een nieuw factureringsprogramma of een nieuwe huisstijl of zoiets. Maar als ik mijn daarvoor ingezette prive-tijd bij de vof in rekening zou brengen zou ik dat toch nog als inkomsten van mij zelf moeten aangeven. (zoals ook die expert moet doen) Dus, jammer... investeren in kennis en faciliteiten is dus echt eigen tijd. En niet aan de klant in rekening brengen is finacieel dus alleen goed voor de klant niet voor mijn vof en niet voor de fiscus. Bedankt voor jullie reacties.
  14. Dat minder rekenen doe ik eigenlijk vooral om meer tijd te krijgen, te kunnen experimenteren en meer risico te lopen op kinderziekten. Ik steek er wat meer tijd in en belast minder door aan de klant. Als ik een expert zou inhuren die het al weet of boeken zou kopen waarin het proces wordt uitgelegd dan kan ik de kosten daarvan toch in mindering brengen van de winst. Kan ik dan mijn eigen leer-uren niet als kosten zien. Ik denk dus in de cijfers van Marnix dat ik 50 (ontvangen geld) als winst voor dit project reken en 50 (waarde van uren) als kosten voor onze onderneming aftrek. Of maak ik nu een denkfout? Steven ultrakorte reactie is me niet duidelijk.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.