Jump to content

leonfrl

Senior
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Je stelt dat de BV geen zakelijke reden heeft om pand te huren. Dit is niet waar. Ik heb geen goede werkplek in mijn nieuwe huis, dus dat ik deel van de oude woning kan behouden als kantoor is voor mij handig. Mijn ouders betalen 6800 op jaarbasis en de BV 8000 voor hele woning, dus lijkt me niet onzakelijk toch? Wat betreft de afschrijving: hoe zit het met de eis dat het pand voor een groot deel (70% of meer) moet worden verhuurd aan derden. Daar voldoe ik toch niet aan?
  2. ik wil hele pand terbeschikking stellen (100 m2, woz = 220.000, eigenwoningschuld = 70.000) aan mijn BV. Deel van het pand (65 m2) wil ik verhuren via mijn BV aan mn ouders. Overige deel wil ik gebruiken als kantoor. Op basis van huurpuntensysteem mag ik max 570 euro huur rekenen aan mn ouders (vervolgens willen wij via schenking: vrijstelling 2.000 p.p per jaar, dus 4.000 per jaar totaal, teruggeven aan mn ouders) voor vergelijkbare panden hier wordt op fundabusiness gemiddeld 80 euro per m2 per jaar huur gevraagd. Dus BV betaalt aan mij 8.000 euro per jaar (80 euro * 100 m2). De kosten van het huis bedragen 6.500 euro per jaar (hypotheek, gas, water en onderhoud) Op internet vond ik dat het huis pas als beleggingspand wordt gezien als je het voor minimaal 70% verhuurd aan derden. Ik zit onder die 70% en mijn ouders gelden toch niet als derden voor mij? Als het niet een beleggingspand is, mag ik de helft van de WOZ-waarde nemen als bodemwaarde toch? Op deze wijze: - betaal ik geen vermogensbelasting (anders 220.000-70.000 *1,2% = 1.800 per jaar) - heb ik als afschrijving per jaar ongeveer 4.000 euro - vallen de aftrekkosten voor hypotheek etc weg tegen de huur die mn ouders betalen, dus is dus eigenlijk belastingvrije huur (net zoals anders als ik voor box 1 zou kiezen) grote nadeel is natuurlijk dat het pand nu onder de tbs-regeling valt. Waarschijnlijk maak ik, als fiscale leek, ergens een denkfout. Zo niet dan is dit voor mij een gunstige constructie om zo de kosten per maand laag te houden (in ruil voor belastingheffing op mn huis in de toekomst)
  3. probleem is dat groot deel hypotheek inmiddels is afgelost > in box 3 krijg ik te maken met vermogensbelasting. Bovendien zijn alle kosten van dit huis niet aftrekbaar. Wel is de huur belastingvrij. Het lijkt mij dat als ik kies voor een TBS-constructie, ten eerste het niet in box 3 valt en ten tweede de kosten kunnen worden afgetrokken van de huurinkomsten en hiermee dus de huurinkomsten voor groot deel belastingvrij zijn. Bovendien mag ik jaarlijks een bedrag van het huis afschrijven. Nadeel is dat ik later weer moet afrekenen over deze afschrijvingen en evt waardestijging. Zoals ik het zie druk ik hiermee de jaarlijkse kosten in ruil voor een naheffing in de toekomst. Klopt dit? Dan zou voor mij dit een goede constructie zijn omdat ik de jaarlijkse kosten wil verlagen.
  4. wat ik wil is mijn ouders die dit jaar met pensioen gaan en vrijwel geen aanvullend pensioen hebben, goedkoop te kunnen laten wonen in mijn oude huis (via een gift wil ik groot deel van de huur teruggeven). Omdat ik de lasten van beide woningen niet kan dragen, probeer ik een constructie te bedenken om de kosten te drukken. Bovendien is het ook handig voor mn BV omdat ik nog regelmatig voor mn werk in deze buurt moet zijn. Ik hoop dat dit zo beetje duidelijker wordt.
  5. eind van dit jaar verhuis ik naar een nieuwbouwwoning en wil ik mijn huidige woning terbeschikking stellen aan mijn BV. Op deze woning rust nu een hypotheek die ik meeverhuis naar nieuwbouwwoning. Ik wil deze lening op oude huis vervangen door een hypotheek van mijn BV. 1. Kan dit? 2. Mogen dan de hypotheekkosten worden afgetrokken van het TBS-resultaat? 3. Mag dit hypotheekbedrag via de BV hoger zijn dan de eigenwoningschuld of moet deze gelijk (of lager) hieraan zijn?
  6. ok duidelijk. En als ik het gehele pand terbeschikking stel aan mijn BV en een deel van de woning verhuur aan mijn ouders? Wordt dan de huur als inkomsten voor de BV gerekend, of moet je dan verplicht gedeeltelijke tbs toepassen
  7. Eind dit jaar verhuis ik naar een nieuwbouwwoning en wil ik mijn huidige woning verhuren aan mijn ouders. Is het mogelijk om een eenmanszaak op te richten en het huis te ettiketeren als ondernemingsvermogen? Klopt het dat: 1. de huurinkomsten in box1 worden belast? 2. alle kosten m.b.t. het huis kunnen worden afgetrokken? 3. je op het pand moet afschrijven? 4. de toekomstige waardestijging in box 1 valt 5. wat gebeurt er als in een jaar de huurinkomsten wegvallen (of heel laag zijn) en alleen kosten van het huis overblijven?
  8. Hoi Joost, Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp wordt de waardeverandering van het pand niet meegenomen in de bepaling van het jaarlijkse resultaat tbv box 1, kan de BV jaarlijks een vast bedrag afschrijven en pas als ik besluit het pand te verkopen (of op een andere wijze de TBS beeindig) moet ik afrekenen in box 1 het verschil tussen de verkoopprijs en de boekwaarde? Ik vroeg me af: heb jij ook een eigen bedrijf en zo ja geef je dan fiscaal advies?
  9. Ik heb een tweede woning (wev 220.000 euro) en wil deze terbeschikking stellen aan mijn BV. Het gaat om 100 m2 en ik ben uitgegaan van 70 euro per m2 aangezien je hier niet met de auto kan komen. Dus mijn BV betaalt aan mij 7.000 euro per jaar. Hier wil ik dan de kosten die ik van dit huis heb (hypotheek, gas electra, gemeentelijke belastingen) van afhalen. Stel de kosten zijn 6.000 euro, dan is het resultaat 1.000 euro 1. Stel nu dat mijn woning dit jaar 2.000 euro meer waard is geworden, moet ik dan die 2.000 euro ook bij dit resultaat optellen en dus 1.000+2.000 euro afrekenen in box1? Of gebeurt dit pas bij eventuele verkoop van de woning? 2. Elk jaar wil ik via mijn BV 3892 euro afschrijven op deze woning. Dit heb ik als volgt bepaald: 220.000 - grondprijs - restwaarde (10% van wozwaarde) gedeeld door 37 (woning is 13 jaar oud, 50 jaar - 13 jaar = 37 jaar). Kan dit zo? 3. Als ik uiteindelijk de woning ooit verkoop dan moet ik de verkoopwaarde - afgeschreven waarde als winst bij de BV opgeven? vr gr Lieuwe
  10. Hoi Ronald, Bedankt voor je antwoord. Ik wil het pand uit de vermogensbelasting houden en met de huur die derden betalen (volgens puntensysteem is dit 570 euro per maand), kan de BV een groot deel van de huur voor het hele pand betalen (uitgaande van 70 euro per m2). Omdat het hele pand onder de TBS valt, kan ik alle kosten (hypotheek, lokale belastingen, internet, energie) aftrekken en daarnaast geld reserveren voor het onderhoud.
  11. Ik heb een woning (in prive bezit, niet mijn hoofdverblijf) van 100 m2 waarvan 35 m2 als kantoor voor mn BV wordt gebruikt en waarvan de overige 65 m2 ik wil gaan verhuren Is het volgende mogelijk: de hele woning stel ik beschikbaar aan mijn BV de huurders betalen huur aan mijn BV (voor 65 m2) en mijn BV betaald weer huur aan mij (voor 100 m2)
  12. ok maar kun je een fiscalist ook per uur inhuren en gewoon in een gesprek van 1 of 2 uur alles voorleggen? Ik heb 1x geprobeerd en toen werd al gezegd dat ik gesprek kreeg met iemand en die moest dan weer vragen doorspelen enz.
  13. ok dus als ik het goed begrijp kan ik beter straks als de rentevaste periode van die lening van 70.000 afloopt, deze over laten nemen door een lening van de BV tegen een marktconforme rente
  14. dus voor TBS-pand geldt dat BV het verschil tussen WEV en WOZ gedeeld door 50 per jaar mag afschrijven?
  15. Ik heb de volgende twee vragen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. 1. Is de inbrengwaarde van een TBS-pand gelijk aan de meest recente WOZ-waarde? 2. hoe werkt het afschrijven vervolgens?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept