@ astrid: Ok nu snap ik ook waarom je dat antwoord gaf, daar heb je wel een punt en waarschijnlijk ook wel gelijk in.
Mijn berekening voor de deelfactuur (20% van de opdracht) is:
Deelfactuur exclusief BTW € 1.883,19
Correctie verzonden deelfacturen XY € -357.80 (19% over 1883.19, wat 20% van de opdracht is)
BTW deelfactuur € 225.98 (6% over 3766.39, wat 40% van de opdracht is)
Deelfactuur inclusief BTW € 1.751,36
Tenminste zo wilde ik het in mijn administratie invoeren. Wij doen tot nu toe alles met excel aangezien we een startende onderneming zijn, maar willen wel zsm overstappen op een boekhoudprogramma.
Aangezien ik het lastig vond om te omschrijven, heb ik gekozen om de btw van de deelfactuur in één regel op te nemen, zoals ik eigenlijk altijd doe. Ik kan namelijk niet die tekst tussen haakjes erbij zetten wegens de opmaak van de facturen, waardoor het in mijn ogen onduidelijk wordt om welk btw tarief het gaat en hoe het berekent is allemaal.
Nu kan de klant door de eindbedragen incl. btw van alle facturen bij elkaar op te tellen en te vergelijken met de berekening van de totaalprijzen (die ook op alle deelfacturen staan en waar de btw wel uitgesplitst is in 6%-19% BTW), zien dat alles netjes verrekend is en klopt.
Je hebt me nu wel aan het denken gezet over het feit dat het in het vervolg waarschijnlijk makkelijker is om op alle deelfacturen gewoon de BTW uit te splitsen en het bedrag excl. BTW erbij te zetten. Wij hebben dat destijds niet gedaan, waarom weet ik eigenlijk niet. Maar bij het invoeren van de facturen in bijv. de btw aangifte ben ik ook telkens die berekening aan het maken zodat het wel uitgesplitst wordt.
Het betekend wel dat de hele opmaak en alle formules van de facturen gewijzigd moeten worden voor iets wat nog maar van korte duur is. (bij de facturen met 19% is er namelijk geen probleem)
Is het eigenlijk wel toegestaan wat wij nu doen?
Voor de duidelijkheid een voorbeeld van hoe wij normaal een deelfactuur opstellen:
3e deelfactuur 20%
Totaal prijs exclusief BTW € 9.415,97
40% x 6% BTW € 225,98
60% x 19% BTW € 1.073,42
Totaal prijs inclusief BTW € 10.715,37
Deelfactuur exclusief BTW € 1.883,20
Deelfactuur BTW € 259,88
Totaal deelfactuur inclusief BTW € 2.143,07
En dan doel ik dus met name op de regel: "Deelfactuur BTW €259.88" (Die ik nu dus overweeg in het vervolg uit te splitsen)
Zoals eerder gezegd, in mijn verdere administratie splits is het wel uit.
@ Rick: bedankt voor de suggesties, inderdaad een goed idee om de factuurnummers erbij te zetten, hoewel ik daar geen plaats voor heb vanwege de opmaak.
Ik dacht dat dat niet zo'n probleem zou zijn aangezien de meeste klanten 3 facturen ontvangen van ons en het voor hen dus nog wel duidelijk is waarschijnlijk. In mijn administratie/boekhouding heb ik verschillende overzichten waar de facturen per klant bij elkaar staan en er dus een makkelijker overzicht is welke deelfacturen tot één opdracht behoren.