Paul_X2

Senior
  • Aantal berichten

    31
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Paul
  • Achternaam
    de Jong

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Hardegarijp

Paul_X2's trofeeën

  1. Dankjewel Joost, Jouw opsomming is exact wat de bedoeling is. Zo zie je maar weer dat het zinvol is hier een vraag te stellen als jezelf niet goed in de materie zit. Anderen blijkbaar trouwens ook niet want er wordt van meerdere kanten geadviseerd de rechtsvorm vooraf te wijzigen terwijl dit een veel logischer oplossing is. Nogmaals dank. Gr. Paul
  2. Wellicht een complexe situatie waar jullie hopelijk enige duidelijkheid kunnen geven. Momenteel CV samen met partner met daarbij een eigen StamrechtBV als stille vennoot. Ivm mogelijke verkoop waarbij het bedrijf onder een Holding komt te hangen is het zinvol dan wel noodzakelijk de rechtsvorm te veranderen in BV. Het feit dat de stille vennoot reeds een BV is zorgt wellicht voor problemen? Dus is het misschien beter om eerst om te zetten naar VOF waarbij de stille vennoot uit het plaatje verdwijnt? Uiteraard moet er over de verkoop IB worden afgedragen maar ik lees dat dit soms ook moet bij veranderen van rechtsvorm. Alvast dank. Gr. Paul
  3. Wij zijn voornemens ons bedrijf per 1-1-2025 te verkopen. Het bedrijf is een commanditaire vennootschap met mijn vrouw en ik als vennoten. De stille vennoot is mijn eigen stamrecht B.V. Uiteraard krijgen we te maken met verschuldigde inkomstenbelasting over de stakingswinst. Over een verkoopbedrag van € 200.000,- hou je normaal gesproken maar de helft over. Nu zijn er een aantal manieren om dit uit te stellen, bijv. een stakingslijfrente, verkoop aan familie, e.d. Wat ik mij afvroeg is of er een andere manier is om niet de volle mep IB te betalen, bijv. het deels verschuiven van de winst (winstdeling) naar de B.V. Wellicht kunnen jullie mij van advies voorzien welke mogelijkheden er zijn. Alvast bedankt!
  4. Duidelijk verhaal, hartelijk dank Joost.
  5. Duitse privé persoon is eigenaar van 3 chalets in Nederland en verhuurt deze. Hij wordt door de NL fiscus aangeslagen voor de omzetbelasting. Zijn bruto verhuurinkomsten zijn € 29.000,- echter de verhuurbemiddelaar berekent provisie waardoor er € 22.000,- omzet overblijft. Bovendien betaald hij per chalet ongeveer € 3.000,- aan pacht en energiekosten waardoor er € 13.000,- overblijft. Wat hanteert de belastingdienst hier als omzet voor het afdragen van 9% BTW? Is dit de bruto omzet van € 29.000,- of de netto omzet van € 13.000,- en kan dus in het laatste geval in aanmerking komen voor de KOR? Alvast bedankt. Gr. Paul
  6. Mijn bedrijf bemiddeld in de verhuur van chalets op een vakantiepark. Deze chalets zijn van privé eigenaren. Er bestaat een verhuurbemiddelingsovereenkomst met deze eigenaar. Vervolgens sluit ik huurcontracten af met de recreanten welke hun vakantie boeken. Ik bereken een provisie aan de eigenaar waar ik BTW over afdraag. De huurcomponent minus provisie wordt door mij doorgestort naar de eigenaar, ik behaal hier dus geen winst uit. Naar aanleiding van een andere vraag aan de belastingdienst kreeg ik gisteren van hun een telefoontje. Om een lang verhaal kort te maken verteld deze heer mij dat ik BTW af moet dragen niet enkel over de provisie maar over het gehele huurbedrag???? Volgens hem is hier sprake van een levering omdat de eigenaar en huurder niet met elkaar in contact komen. Zo staat het inderdaad beschreven bij sectie bemiddeling op de website van de BD maar het voorbeeld hierbij is een totaal andere en gaat over verkoop waarbij de leverancier de bemiddelaar een factuur stuurt! Volgende week komt de betreffende heer op bezoek om e.e.a. te bespreken. Het lijkt mij te berusten op een misverstand, ik hoef toch zeker geen belasting te betalen over bedragen die ik doorstort en dus geen deel uitmaken van mijn winst. De doorgestorte bedragen zijn inkomsten voor de eigenaar, hij moet hierover belasting betalen. Graag jullie visie hierop.
  7. Bedankt Joost, bijna helemaal duidelijk. Laatste vraag nog om zeker te zijn: Geldt de MKB winstvrijstelling per ondernemer of onderneming?
  8. Beste Joost, Bedankt voor je snelle antwoord. Het bedrijf is sinds de oprichting afgelopen januari al behoorlijk gegroeid zodanig dat ik de werkzaamheden volgend jaar niet meer alleen kan doen. Mijn vrouw gaat dan ook dezelfde werkzaamheden verrichten als ik en is inmiddels volledig op de hoogte van alle aspecten hiervan. Logischerwijs zal er sprake zijn van een noodzakelijke taakverdeling maar beide kunnen het bedrijf aantoonbaar runnen indien nodig. Vanwege de aard van ons bedrijf (recreatie) is de 1225 uur norm voor zelfstandigenaftrek geen probleem, wij werken beide 7 dagen in de week waarbij er ook sprake is van zgn standby dienst, dus eigenlijk zo'n 14uur per dag per persoon. Graag je reactie.
  9. Mijn huidige bedrijf is een CV met stille- en een beherende vennoot. Ik wil graag mijn vrouw als tweede beherende vennoot in de CV opnemen zodat de onderneming profiteert van dubbele aftrekposten. Indien aan alle voorwaarden van startersregeling, zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling wordt voldaan, heeft de tweede beherende vennoot dan ook recht op al deze aftrekposten en kortingen zoals heffings- en arbeidskorting? Alvast bedankt!
  10. Hallo Hans, Acumulus heeft wel importeer mogelijkheden op basis van het CSV formaat. Zeer waarschijnlijk kan Reeleezee in dit format exporteren. Indien nodig kan je die CSV bestanden in Excel nog aanpassen voordat je e.e.a. importeert. Wellicht kan je de vraag nog droppen bij de Acumulus helpdesk. Overigens werk ik nu zelf 3 maanden met Acumulus en ik moet zeggen dat ondanks wat negatieve berichten op dit forum ik tot nu toe zeer tevreden ben. Succes, Paul
  11. Dank voor alle goede adviezen!
  12. Dank je Hans, Denk dat het in een aantal gevallen lastig is om waarde van Goodwill te bepalen. Waar relateer je dit aan, jaaromzet, winst of andere zaken?
  13. Van financiering is geen sprake, geld komt van de stille vennoot. Marco, is het om die reden dat Goodwill eigenlijk niet tot de Activa behoort (wat ik hier en daar lees)? Ik zal dit toch als balanspost "Immateriële vaste activa" moeten boeken wil ik er op af willen schrijven?
  14. Zo zie je maar dat je als beginner elke keer weer nieuwe zaken tegenkomt, in dit geval het volgende: Binnenkort start m'n nieuwe bedrijf, het is een overname van een goedlopend bestaand bedrijf. Het nieuwe bedrijf wordt een CV met m'n eigen Stamrecht BV als stille vennoot welke geld inbrengt bestemd voor de bedrijfsovername. De beherende vennoot ben ikzelf. Het bedrijf wat wordt overgenomen heeft geen bezittingen, enkel een klantenbestand van tevreden en stabiele klanten. Kan ik dit overnamebedrag betitelen als Goodwill en dus jaarlijks afschrijven of zijn hier meer voorwaarden aan verbonden? Alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.