Jump to content

Paul_X2

Junior
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Male
  • First name
    Paul
  • Last name
    de Jong
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Hardegarijp
  1. Mijn bedrijf bemiddeld in de verhuur van chalets op een vakantiepark. Deze chalets zijn van privé eigenaren. Er bestaat een verhuurbemiddelingsovereenkomst met deze eigenaar. Vervolgens sluit ik huurcontracten af met de recreanten welke hun vakantie boeken. Ik bereken een provisie aan de eigenaar waar ik BTW over afdraag. De huurcomponent minus provisie wordt door mij doorgestort naar de eigenaar, ik behaal hier dus geen winst uit. Naar aanleiding van een andere vraag aan de belastingdienst kreeg ik gisteren van hun een telefoontje. Om een lang verhaal kort te maken verteld deze heer mij dat ik BTW af moet dragen niet enkel over de provisie maar over het gehele huurbedrag???? Volgens hem is hier sprake van een levering omdat de eigenaar en huurder niet met elkaar in contact komen. Zo staat het inderdaad beschreven bij sectie bemiddeling op de website van de BD maar het voorbeeld hierbij is een totaal andere en gaat over verkoop waarbij de leverancier de bemiddelaar een factuur stuurt! Volgende week komt de betreffende heer op bezoek om e.e.a. te bespreken. Het lijkt mij te berusten op een misverstand, ik hoef toch zeker geen belasting te betalen over bedragen die ik doorstort en dus geen deel uitmaken van mijn winst. De doorgestorte bedragen zijn inkomsten voor de eigenaar, hij moet hierover belasting betalen. Graag jullie visie hierop.
  2. Bedankt Joost, bijna helemaal duidelijk. Laatste vraag nog om zeker te zijn: Geldt de MKB winstvrijstelling per ondernemer of onderneming?
  3. Beste Joost, Bedankt voor je snelle antwoord. Het bedrijf is sinds de oprichting afgelopen januari al behoorlijk gegroeid zodanig dat ik de werkzaamheden volgend jaar niet meer alleen kan doen. Mijn vrouw gaat dan ook dezelfde werkzaamheden verrichten als ik en is inmiddels volledig op de hoogte van alle aspecten hiervan. Logischerwijs zal er sprake zijn van een noodzakelijke taakverdeling maar beide kunnen het bedrijf aantoonbaar runnen indien nodig. Vanwege de aard van ons bedrijf (recreatie) is de 1225 uur norm voor zelfstandigenaftrek geen probleem, wij werken beide 7 dagen in de week waarbij er ook sprake is van zgn standby dienst, dus eigenlijk zo'n 14uur per dag per persoon. Graag je reactie.
  4. Mijn huidige bedrijf is een CV met stille- en een beherende vennoot. Ik wil graag mijn vrouw als tweede beherende vennoot in de CV opnemen zodat de onderneming profiteert van dubbele aftrekposten. Indien aan alle voorwaarden van startersregeling, zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling wordt voldaan, heeft de tweede beherende vennoot dan ook recht op al deze aftrekposten en kortingen zoals heffings- en arbeidskorting? Alvast bedankt!
  5. Hallo Hans, Acumulus heeft wel importeer mogelijkheden op basis van het CSV formaat. Zeer waarschijnlijk kan Reeleezee in dit format exporteren. Indien nodig kan je die CSV bestanden in Excel nog aanpassen voordat je e.e.a. importeert. Wellicht kan je de vraag nog droppen bij de Acumulus helpdesk. Overigens werk ik nu zelf 3 maanden met Acumulus en ik moet zeggen dat ondanks wat negatieve berichten op dit forum ik tot nu toe zeer tevreden ben. Succes, Paul
  6. Dank voor alle goede adviezen!
  7. Dank je Hans, Denk dat het in een aantal gevallen lastig is om waarde van Goodwill te bepalen. Waar relateer je dit aan, jaaromzet, winst of andere zaken?
  8. Van financiering is geen sprake, geld komt van de stille vennoot. Marco, is het om die reden dat Goodwill eigenlijk niet tot de Activa behoort (wat ik hier en daar lees)? Ik zal dit toch als balanspost "Immateriële vaste activa" moeten boeken wil ik er op af willen schrijven?
  9. Zo zie je maar dat je als beginner elke keer weer nieuwe zaken tegenkomt, in dit geval het volgende: Binnenkort start m'n nieuwe bedrijf, het is een overname van een goedlopend bestaand bedrijf. Het nieuwe bedrijf wordt een CV met m'n eigen Stamrecht BV als stille vennoot welke geld inbrengt bestemd voor de bedrijfsovername. De beherende vennoot ben ikzelf. Het bedrijf wat wordt overgenomen heeft geen bezittingen, enkel een klantenbestand van tevreden en stabiele klanten. Kan ik dit overnamebedrag betitelen als Goodwill en dus jaarlijks afschrijven of zijn hier meer voorwaarden aan verbonden? Alvast bedankt!
  10. Wederom bedankt Joost, Het lijkt inderdaad een redelijk complex verhaal. Zoekend op de site van de BD lijkt dit toch te vallen onder de Reisbureau regeling waarin "Eigen prestatie" een belangrijke factor is: -------------------------------------------------------------------------- Verhuur vakantiewoningen Exploiteert u een bungalowpark of appartementencomplex met vakantiewoningen? En huurt u voor minimaal 3 jaar vakantiewoningen op dat park of complex van een andere ondernemer? Dan is sprake van een eigen prestatie als u hier bij verhuur tenminste 7 van de volgende 10 diensten op het park of complex levert: groenvoorziening receptie horeca sport- en spelfaciliteiten bewaking schoonmaakwerkzaamheden informatie of welkomstpakket afvalverwerking gastenregistratie, inclusief reserveringssysteem klachtenafhandeling Huurt u de woningen voor minder dan 3 jaar? Informeer dan bij uw belastingkantoor of er mogelijk toch sprake is van een eigen prestatie. ------------------------------------------------------------------------------- Omdat ik zeker aan 7 van bovenstaande activiteiten voldoe ga ik vooralsnog uit van 6% afdracht. Gr. Paul
  11. Dennis, De tweede optie is van toepassing. Er wordt door mij een overeenkomst met de eigenaar afgesloten voor een jaar. Via onze website en andere media wordt dit object (roerende goederen) te huur aangeboden. Vervolgens wordt er door mij met de huurder een huurovereenkomst afgesloten voor bijvoorbeeld een verblijf van drie weken. Huurder doet een aanbetaling en vlak voor aankomst de restbetaling. Hiervan wordt de provisie afgetrokken en het restant periodiek naar de eigenaar overgemaakt. Is er in dit verband nog verschil in roerende en onroerende goederen mbt de wet omzetbelasting? Groet, Paul
  12. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bemiddeling waarbij u een overeenkomst op eigen naam sluit Als u de overeenkomst op eigen naam sluit, werkt u als commissionair. Uw werkzaamheden gelden dan als levering of dienst. U werkt wel in opdracht, maar u brengt de kopende en de verkopende partij niet met elkaar in contact. U handelt dan alsof de goederen of diensten aan u geleverd worden. De leverancier stuurt u een factuur voor de goederen of diensten. Vervolgens stuurt u een factuur aan uw opdrachtgever, de koper. Naast de prijs voor goederen of diensten, berekent u daarbij uw provisie. U berekent dan btw over het totale bedrag. Bemiddeling waarbij andere partijen de overeenkomst sluiten Bemiddelt u tussen 2 partijen die uiteindelijk met elkaar de overeenkomst sluiten? Bijvoorbeeld als makelaar? Dan gelden uw werkzaamheden als dienst. Voor deze dienst brengt u een vergoeding in rekening aan uw opdrachtgever. U berekent dan btw over deze vergoeding. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Volgens bovenstaande zou de eerste werkwijze op mij van toepassing zijn. Dus BTW over het gehele bedrag? En valt dit dan onder het 6% tarief? Vreemde bedoeling lijkt me omdat ik het huurbedrag zonder provisie in feite doorsluis van huurder naar eigenaar. Vind het niet bepaald een duidelijk verhaal. Kan natuurlijk contact opnemen met de fiscus maar wil ook weer geen slapende honden wakker maken en eigenlijk gewoon 6% over de provisie afdragen zoals veel vaker gebeurt in deze branche.
  13. Bedankt Joost, Wat bedoel je precies met "op eigen naam"? De huurobjecten zijn niet mijn eigendom. Ik verzorg echter het gehele traject inclusief website, betalingen, sleutels, schoonmaak e.d. zonder dat huurder en eigenaren contact met elkaar hebben. Over het netto huurbedrag (zonder schoonmaak e.d.) bereken ik een provisie. Groet, Paul
  14. Dank voor de info Jon, ik zal informatie gaan inwinnen.
  15. Indien ik als bedrijf bemiddel tussen huurders en eigenaren in de verhuur van stacaravans en chalets (roerende goederen), welk BTW tarief is van toepassing op de provisie die ik van de huurprijs inhoud. Kan hierover niet een duidelijk antwoord vinden. De fiscus spreekt wel over bemiddeling maar niet specifiek in de recreatiebranche waar vaak het 6% tarief van toepassing is als men spreekt over beschikbaar stellen van recreatie faciliteiten. De reisbureauregeling lijkt me in dit geval ook niet echt van toepassing. Alvast bedankt, Paul
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept