BSTM

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

BSTM's trofeeën

  1. @Christine, we denken aan een 30-50 dagen verhuur per jaar. Dus ik zou zeggen semi-professioneel.. @ajos, er geldt pas een registratieplicht voor boten die harder dan 20km/h kunnen. Wij beogen hier net aan het onderste randje te gaan zitten. De boot is 11 meter en valt daardoor dus niet onder de registratieplicht. link. Het idee van een vereniging spreekt me wel aan, gezien het feit dat dit (mijn inziens) minder administratie veroorzaakt dan een stichting. @Norbert, bedankt voor het oplossingsgerichte denken. Graag zou ik eens met je willen verder sparren hierover om tot een realistisch alternatief te komen. Ook aangezien jouw ervaring met verzekeringen.
  2. Bedankt voor je reactie. Verhuren is onmogelijk i.v.m. exploitatievergunning. Of je jezelf of de boot verhuurt, dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Het gaat waternet erom dat je passagiers vervoerd tegen betaling. Het 'haast' niet/wel mogelijk, daar gaat het mij om..
  3. Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een feit, dat Amsterdam geen exploitatievergunningen meer uitgeeft. Mijn inziens zijn er begin dit jaar wel weer kansen geweest, maar hier weet ik het fijnste helaas niet van af. ??? @Norbert, dank voor het helpen zoeken naar een oplossing. Ik denk dat wij niet de enige zijn met dit gegeven en wie weet is er een manier waarop men hier toch een slimme workaround voor kan vinden. De drukte op de grachten wordt ook al gereguleerd door het binnenhavengeld. Die zijn de afgelopen 3 jaar verdrievoudigd. Tip: De vaarwater app bied trouwens een mooie weergave van alle drukke locaties gebaseerd op een tiental meetpunten.. Maar ben nog steeds op zoek naar wat meer juridische inhoud voor het tijdelijk splitsen/delen van eigendom van de boot. Dit zou uitkomst bieden gezien het dan niet onder de noemer 'bedrijfsmatige verhuur' valt. Alvast bedankt voor het verdere meedenken! Groet, Dennis
  4. Beste higherlevels, Ik heb een vraag m.b.t. een soort van fractional ownership voor een boot. We hebben een grote boot gekocht, gedacht voor de grachten van Amsterdam. Nu is het feitelijk zo, dat een vergunning om deze boot aan groepen te verhuren vrijwel onmogelijk is. We zitten nu creatief en out of the box na te denken over alternatieven om dit te omzeilen. Een idee wat bij ons opkwam is een soort van fractional ownership voor de groep. Zodat de groep voor bijv. 1 dag eigenaar is van de boot. Daardoor verhuren we niet, maar is de 'huurder' in principe 1 dag eigenaar van de boot. Een ander idee, zou zijn dat men zich inkoopt voor bijv. 2-3 dagen per jaar voor een bepaald bedrag. Het gaat om een boot die niet harder kan dan 20 km/h, waardoor een registratie bij RDW niet verplicht is. Graag verneem ik van jullie wat jullie ervan vinden en wat eventuele risico's en/of aandachtspunten zouden kunnen zijn. Alvast bedankt voor de reacties! Groet, Dennis
  5. Ha Marcel, Ja, Bernie - alter ego.. ??? Bedankt voor je uitgebreide reactie. Schept een hoop licht op de keuzes. Gezien we alle twee in loondienst zijn en zullen blijven, is het met het urencriterium erg lastig. Dus de startersaftrek is mijn inziens niet te halen. We zien het ook meer als hobby inderdaad, maar wel ambitieus om het in ieder geval een paar keer per maand (in de zomermaanden spreekt zich) te verhuren. De verkoper is mijn inziens wel ondernemer (schipper) en heeft ook een sleepbootje. Dus willen we wel proberen een factuur te krijgen. Kan dat ook als hij de boot zelf als prive heeft gekocht? Of geldt de voorwaarde dat verkoper de boot ook als roerend goed (BTW) heeft gekocht.
  6. Hallo, Ik ben op zoek naar wat meer informatie en wellicht een creatieve oplossing. Samen met een vriend kopen we een boot (stalen schuit) van 11meter, die we willen (laten) opknappen en verhuren voor georganiseerde evenementen (wijnproeverij, floating dinner, etc). De boot/sloep kunnen we voor een mooi prijsje kopen, maar het is van een particulier. Samen dachten we een vof op te richten om de (renovatie-)kosten aftrekbaar te maken. Of de boot aftrekbaar is als we hem van een particulier hebben gekocht, blijft nog de vraag - in principe een roerende zaak.. Door behulp van de kostenberaming rekenen we op een verdere 4k voor renovatiekosten inclusief motor, de boot zelf kost EUR 2250 en transport rekenen we rond de 1300 (ex btw). Maar wellicht wil de verkoper dit ook doen met eigen sleepboot (particulier of zakelijk). - Kunnen we voor de boot de btw terugvragen? - Hebben we recht op starterskorting als we 1225 uur erin steken (marketing, renovatie, sales, etc.) - of wordt dit te lastig om bij te houden? Reacties en/of tips op de vraagstelling worden gewaardeerd! Groet, Bernie
  7. Beste leden, Gezien ik vrij nieuw ben op dit forum wil ik graag mijn situatie sketchen in de hoop wat advies te kunnen krijgen. Samen met een zakelijke partner ben ik van plan een (flex) bv op te richten. De aandelen binnen de organisatie zijn verdeeld via een 51% - 49% regeling. Daarbij moeten wel beide partners hetzelfde zeggenschap en belangen kunnen hebben. We zijn van plan nu al gelijk een bv op te richten gezien de nieuwe regeling die eind 2012 van kracht is getreden. We zijn nu volop met de ontwikkeling, propositie en instanties bezig en willen in de loop van 2014 investeerders erbij zoeken. Tot die tijd willen we wel al met investeerders rond de tafel. Maar nu wil ik eerst de belangen op papier zetten d.m.v. een samenwerkingsovereenkomst. Er zijn dus nu een aantal vragen: 1. Wat hoort er precies in een samenwerkingsovereenkomst te staan? 2. Wat zijn eventuele valkuilen? 3. Is er ergens een goed model te vinden? (Dit zal natuurlijk sterk afwijken van onze situatie, maar is altijd handig) 4. Mis ik nog iets in bovenstaand verhaal m.b.t. het samenwerken? De notaris zal tenslotte op basis van de samenwerkingsovereenkomst de nodige documenten opzetten voor de BV. Bij voorbaat dank voor eventuele reacties! Groet, Dennis
  8. Om te beginnen is het aannemen van een opdracht van een Duitse opdrachtgever niets spannends. Je moet inderdaad letten op eventuele vergunningen als je het werk in DLD gaat uitvoeren. Tevens moet je de BTW correct toepassen. Hoe e.e.a. in jouw geval werkt kunnen we zo niet zeggen. Qua vergunningen neem ik aan dat je opdrachtgever dat wel zal weten. Qua BTW hangt het af van het soort dienst dat je levert of je NL BTW moet rekenen of BTW moet verleggen of Duitse BTW moet rekenen. Daar valt nu niets zinnigs over te zeggen. Hoi Joost, bedankt voor je antwoord en excuus voor mij late reactie. Een VAR heb ik iig niet nodig (bedoel je dat met vergunningen?). Ik zal geen advies geven, maar mijn 'gewone' werkzaamheden als rol van sales/partner manager gaan uitvoeren. Dus ik sta in NL als zzpér ingeschreven met woonzit in NL. Ik neem aan, dat ik de BTW in NL yal moeten betalen. Mijn vraag is of je daar op de e.o.a. manier nog een fiscaal voordeel uit kan halen. Anders zou ik in principe ook op de loonlijst in DE kunnen gaan. Fiscaal voordeel in de zin van reiskosten e.d. zal ik er wel uitkrijgen, maar je hebt o.a. ook startersaftrek, etc. Alvast bedankt voor de reacties. En ik zal geen Duitse afkortingen gebruiken... Grtz Dennis
  9. Hallo, Ik ben op zoek naar potentiele investeerders voor een interessant online conept. Het concept staat in de kinderschoenen, maar is deels al uitgewerkt. Het gaat nu alleen om de omzetting naar een finaal concept. Hiervoor heb ik dus programmeurs nodig, die wellicht willen participeren óf investeerders, zodat ik zelf programmeurs kan inzetten. In Duitsland heb ik al een potentiele investeerder. Maar deze wil het risico niet alleen dragen. Wat is een goede plek of goede aanpak om dit probleem op te lossen? Er zijn talloze manieren om in contact te komen met investeerders. Maar eigenlijk zoek in naar ervaringen van andere leden, die ergens feedback op kunnen geven of gewoon een goed adres weten. Dit zou mij enorm verder helpen met de zoektocht en realisering van dit concept. Alvast bedankt voor de input! Dennis
  10. Beste leden, ik heb een vraag mbt een opdracht aannemen in het buitenland (in dit geval Duitsland). Het gaat hier met name om de vraagstelling waar ik rekening mee moet houden als mijn opdrachtgever in Duitsland zit, welk belasting(voor-/na-)deel zit hieraan vast? Het gaat om dienstverlening. Heb ik hiervoor verklaringen oid nodig? Wat voor belastingtechnische dingen zal ik op orde moeten maken en kan ik hier überhaupt enig voordeel uit halen? Alvast vriendelijk bedankt voor enige informatie over deze topic...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.