r-de-vries

Newbee
  • Aantal berichten

    1
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

r-de-vries's trofeeën

  1. Hoi, Ik ben sinds 2004 ondernemer en alles loopt prima totdat de belastingdienst een controle deed op een VOF. Ik zal de situatie uitleggen. Ik heb een eenmanszaak, 2 vofs en 1/3 eigenaar in een BV. De vof factureert elke maand naar de klanten en ook de kosten voor betreffend bedrijf worden vanuit de VOF betaald. Alles wat er over bleef werd 50/50 gefactureerd. Dus stel er staat € 15.000,00 op de bankrekening van de VOF dan sturen we beide een factuur van € 5000,00 incl. BTW ovv management fee. Ik vanuit mijn eenmanszaak en de andere vennoot vanuit een BV. Aan het eind van het jaar komt de winst van de vof dus op € 0,00 uit. Uiteraard betaal ik vanuit mijn eenmanszaak de verschuldigde omzetbelasting Voorheen had ik 1 van de VOFS alleen en toen gebeurde er feitelijk hetzelfde. Het geld van klanten werd op mijn eenmanszaak gestort en de omzetbelasting betaalde ik met eenmanszaak aan de belastingdienst. Echter omdat het administratief veel handiger was om al het geld van betreffend bedrijf in een vof te laten komen en hier ook de kosten vanuit te betalen hebben we het zo gedaan. Ik heb namelijk vanuit mijn eenmanszaak nog andere kosten en inkomsten welke niks met betreffend bedrijf te maken hebben. En hier ging het fout want dit mag van de Belastingdienst niet: de VOF moet de omzetbelasting betalen (in het begin deden wij dit ook en toen werd het geld wat ik kreeg als WINSTAANDEEL op de rekening van mijn EENMANSZAAK gestort). Vanaf het volgende kwartaal gaat de VOF dus weer de omzetbelasting betalen. De Belastingdienst gaf ook nog aan dat ik geen factuur meer moest sturen vanuit de eenmanszaak maar dat dit geld kan worden bijgeschreven op mijn privérekening. Opzich maakt het mij niet zoveel uit hoe het geld er komt maar kan ik met deze situatie nog wel gebruik maken van aftrekposten zoals zelfstandigen aftrek? En wordt dit geld niet geboekt als inkomen uit overige arbeid wat voor mij als gevolg heeft meer belasting betalen? Feitelijk is er toen ik de VOF nog niet had en al het geld op mijn eenmanszaak binnen kwam niets veranderd. De klanten betalen nu op rekening van de VOF en niet meer naar mijn eenmanszaak, en één keer in de zoveel tijd stuur ik dus nu vanuit mijn eenmanszaak een factuur, voor mij had dit ook weer als voordeel dat ik administratief veel minder werk had Ander probleem is dat 95% van mijn inkomsten uit beide VOFS komen. Als dit geld elke keer op mijn privé rekening wordt bijgeschreven dan heeft de eenmanszaak amper nog inkomsten terwijl er wel kosten in zitten zoals kantoorhuur, telefoonkosten etc.. Zijn er nog andere nadelen voor mij op de nieuwe manier? En natuurlijk hebben jullie wellicht advies? Alvast bedankt voor het lezen en de reacties !
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.