Basli

Junior
  • Aantal berichten

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Basli's trofeeën

  1. Dus bijvoorbeeld: als ik 25 opdrachtgevers heb voor activiteit A, met een omzet van 100 euro per opdrachtgever. En 1 opdrachtgever voor activiteit B, met een omzet van 50.000 euro. Dan zal de fiscus er geen probleem van maken dat ik maar 1 opdrachtgever heb voor activiteit B (en dus geen VAR_verklaring voor activiteit B)?
  2. De belastingdienst kijkt naar verschillende zaken om te controleren of er sprake is van een fictief dienstverband. Zo moet er geen sprake zijn van een gezagsverhouding etc. Er wordt ook vaak gesproken over dat er minimaal 3 opdrachtgevers moeten zijn. Bekijkt de belastingdienst dit per activiteit of per KvK-nummer. Ik heb namelijk meerdere handelsnamen onder 1 KvK-nummer. Wordt er in totaal gekeken of naar bijv de activiteit die de meeste omzet genereert?
  3. Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reactie. En ja we zijn er zeker van dat dit een BTW-vrijgestelde prestatie betreft. Als er nog iemand is die de reactie van Norbert Bakker kan onderbouwen met een of meerdere wetten: graag! (met name het stukjes dat de leverancier verplicht is tot correctie).
  4. Kan iemand mij helpen bij het volgende: Als klant (onderwijs) hebben wij vorig jaar onterecht BTW betaald aan een BIG-geregistreerde partij in de zorg. Zij factureerden ons BTW, maar zijn er dit jaar achter gekomen dat ze dat niet hadden hoeven doen. We gaan uiteraard met hun in gesprek over een terugbetaling. Maar stel dat ze hier niet aan meewerken of menen dat dit niet meer mogelijk is, wat zijn dan onze mogelijkheden? Kunnen zij dit nog rechtzetten/terugvorderen via hun BTW-aangifte/belastinginspecteur? Kunnen wij ons beroepen op een bepaalde wet of contact zoeken met de belastingdienst? We hebben er alleen nadeel van ondervonden omdat we als onderwijsinstelling geen BTW op aankopen terug kunnen vorderen. Het loont dus zeker voor ons als wij dit alsnog kunnen rechtzetten.
  5. Ik heb een vraag mbt de Europese aanbesteding. Het bedrag waarbij aanbesteed moet worden (dienstverlening) is 207.000 euro of hoger. Uit de praktijk weet ik dat er voor meerjarige contracten 207.000 euro voor 3 jaar wordt aangehouden. Ik kan dit echter nergens vinden. Als ik op de websites van de overheid zoek dan zie ik alleen het bedrag van 207.000 euro genoemd maar nergens een termijn voor wanneer het om meerjarige contracten gaat. Weet iemand waar dit is vastgelegd? (link?) Alvast bedankt voor het meedenken.
  6. Heel helder, bedankt voor de snelle reactie! Nu popt er een nieuwe vraag op: Hoe zit het met het eerste jaar? Ik maak nu alleen opstartkosten en ga pas in 2015 omzet maken. Kan ik nu (2014) wel alle BTW terugvorderen of moet ik uitgaan van mijn omzetverwachting (verhouding BTW / vrij van BTW) 2015? En zoja, wat als deze afwijkt?
  7. Ik zit met het volgende vraagstuk: In 2015 ga ik als zelfstandige aan de slag in het onderwijs (PO/VO, geen MBO etc) als financieel adviseur en financiële ondersteuning. Ik kom echter niet uit het BTW-verhaal. Ik zie dat op de websites van concurrenten wordt vermeld dat deze vrijgesteld zijn van BTW. Maar hoe zit het met de onderbouwing hiervan voor de belastinginspecteur? Onderwijs is normaal gesproken vrijgesteld van BTW. Echter lees ik ook, dat als een handeling niet onontbeerlijk is, deze niet vrijgesteld is van BTW. Financieel advies/ondersteuning is volgens mij niet onontbeerlijk. Op basis waarvan kunnen deze partijen dan toch vrijgesteld zijn van de BTW-plicht? Ik ben bekend met het CRKBO. Maar dat is volgens mij voor PO/VO niet van toepassing. Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
  8. Ik ben 2 ondernemingen aan het oprichten. De ene levert diensten die vrijgesteld zijn van BTW. De andere is wel BTW-plichtig. Aangezien beide onder 1 zelfde KVK-nummer vallen (handelsnamen...) vraag ik me af hoe het gaat met de terugvordering van BTW. Normaal gesproken kan je geen BTW terugvorderen voor aankopen mbt de diensten die vrijgesteld zijn van BTW. Verwacht de fiscus dat ik een aparte administratie voor beide zaken bij houd? Of is een onderbouwing van de facturen die betrekking hebben op de BTW-plichtige onderneming voldoende?
  9. Ik ontvang graag wat creatieve ideeen mbt welke vormen van aquisitie er voor mij mogelijk zijn. Het betreft hier een dienstverlenend bedrijf. Uitleen personeel voor ad hoc klussen of langere termijn. De mogelijkheden die ik reeds in beeld heb zijn: - Goede vindbaarheid in zoekmachines - Adverteren - Nabellen (oude) contacten - Netwerken. Dit zijn voor nu alle opties die ik in beeld heb. Tips en adviezen zijn van harte welkom! [titel aangepast - mod]
  10. Dat is mijn voorwaarde en de verkopende partij ziet hier wel wat in omdat ze dan iig van de vaste lasten af zijn en het huis gegarandeerd kwijt zijn voor de afgesproken prijs (huis staat al lang leeg en te koop en is hypotheek/schuldenvrij). Als ik nu de hele som zou betalen dan moet ik direct een hypotecaire lening af sluiten en die kosten icm met de opknapkosten wegen niet op tegen de baten van de verhuur.
  11. Bedankt voor je snelle reactie. Het voorstel wat er nu ligt is de eerste 5 jaar 5.000 euro te betalen en vervolgens in 1x 145.000. Totaal dus 170.000 euro We zouden het zo kunnen doen als jij zegt en dan de overnameprijs vaststellen op 145.000 (ook gunstiger voor overdrachtsbelasting etc) en dan een hypothecaire lening af te sluiten waarbij de eerste 5 jaar niet word afgelost en 5.000 euro rent word betaald per jaar (=3,45%). Zitten hier voor de verkoper geen nadelen aan? Uiteraard in geval van wanbetaling staat het onderpand in de boeken voor slechts 145.000 euro. Maar verder?
  12. Ik kan een tweede huis kopen voor een gunstige prijs en op afbetaling. Dit huis ga ik verhuren voor lange termijn (voorwaarden gemeente zijn bekend). Het kopen op afbetaling is een deal met de verkoper die hierdoor van de vaste lasten af is (huis staat leeg) en gegarandeerd zijn huis kwijt is voor de afgesproken prijs. Voor mij heeft dit als voordeel dat ik pas later een (kleinere) hypotheek hoef af te sluiten waardoor de winst van verhuur meer opbrengt met in het begin een piek. Alle lasten etc heb ik reeds in kaart gebracht dus ik weet de risico's en opbrengsten als het goed gaat. Voorwaarde voor het koopcontract is dat ik huurders vind voor langere termijn, dan pas teken ik. Huurders voor de lange termijn weet ik te vinden. Dit is even in vogelvlucht het plan. Mijn vraag aan jullie: zijn er nog (bijzondere) zaken waar ik rekening mee moet houden? Enkele zaken die mij bijv nog bezig houden: - Wat gebeurd er bij vroegtijdig overlijden van de verkoper? Moet ik dan in 1x het resterende bedrag betalen of kan de betalingsafspraak gewoon doorlopen? - Is dit mogelijk zo'n koop op afbetaling notarieel vast te laten leggen zodat de verkoper ook verzekerd is van de afgesproken prijs en de woning nog als onderpand behoud voor het geval ik niet betaal? - Hoe kijkt de fiscus aan tegen deze constructie? Moet de verkoper niet verplicht rente rekenen over het openstaande bedrag? En zoja, kunnen we dit 'legaal omzeilen' door een lagere prijs af te spreken zodat we incl rentelasten uiteindelijk op de oorspronkelijke prijs uitkomen? Ik hoor graag jullie reacties. Alvast bedankt voor het meedenken!
  13. Van 1 juli tot eind 2013 is het weer mogelijk om willekeurig af te schrijven. Geldt deze regeling ook voor het afschrijven van goodwill, of blijft hier de termijn van 10 jaar gelden?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.