500o

Senior
  • Aantal berichten

    44
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

500o's trofeeën

  1. Okay thanks, dus als de fiscus niet akkoord gaat hoor ik dat vanzelf en moet ik de hypotheek bij de notaris laten opmaken en inschrijven.
  2. Thanks Joost, ik heb alles nogmaals met mijn adviseur doorgesproken en zij stellen vast dat ik als aandeelhouder van mijn eigen BV nu tegen 1,35 - 3% mag lenen. Ik maak er zelf 2,45% variabel van, gebaseerd op 1,45% van mijn huidige zakelijke spaardeposito plus risico opslag van 1%. Trouwens mijn adviseur zegt dat ik een pos/neg-verklaring moet tekenen als aandeelhouder van mijn BV, ik snap het idee ervan, maar waarom heet dit zo? Waarom niet gewoon een hypotheekverklaring/volmacht tot hypotheek oid? ::)
  3. Thanks Joost, maar zit er nu verschil tussen de te hanteren rentes of niet? Probleem waar ik op stuit is dat de Belastingdienst 3% geeft voor een personeelslening en niet 'duidelijk' is over de rente bij een lening als aandeelhouder, echter zegt HR het volgende: ''Cross-reference: • Modelovereenkomst hypotheek van de bv een aansprekende manier van fiscale planning. Stel de bv beschikt over overtollige liquiditeiten waarop een rendement wordt behaald van 2%. Stel dat de dga aan de bank 5% hypotheekrente betaalt. Door middel van een hypotheek van de bv kan de bv een extra rendement behalen van 3% zonder dat er extra risico wordt gelopen. Op grond van HR 5 februari 1997, nr. 32.037, BNB 1997/217 dient een rente te worden gehanteerd gelijk aan de depositorente of spaarrente die de bv bij de bank kan krijgen, eventueel vermeerderd met een risico-opslag van, zeg, 1%. Een dergelijke lage rente is fiscaal niet erg gunstig als het gaat om eigenwoningleningen (wel als het gaat om effectenleningen). De praktijk gaat uit van de hypotheekrente van banken. De fiscus pleegt daar niet moeilijk over te doen. Het berekenen van een hoge rente kan dienstig zijn om gebruikelijkloonproblematiek te verzachten.''
  4. Thanks, toch begrijp ik het verschil niet helemaal. Ik begrijp deels dat ik als aandeelhouder een iets lagere rente mag hanteren? Bijv. depositorente + risico-opslag van 1%? Voor een personeelslening moet de normrente gehanteerd worden van 3% (gebeld met de Belastingdienst, de info van hun zijde was echter zeer matig; wat beter voor jou is vraag je maar aan je belastingadviseur kreeg ik als antwoord >;() Zou je mij een plezier kunnen doen om kort de verschillen tussen aandeelhouder & personeelslid op te stellen? Excuus voor mijn vele vragen, maar wellicht zijn we klaar als dit zo even opgesomd wordt door een pro, ook praktisch voor overige forummers :) De pro's & con's met voorwaarden op een rij zou fijn zijn!
  5. Klopt, daar was ik van op de hoogte. Thanks :) Echter in mijn andere topic nu voor mij een beetje verwarring of een personeelslening & lening van eigen BV als DGA nu hetzelfde zijn of 2 verschillende zaken met verschillende voorwaarden en dergelijke? De site van de Belastingdienst is niet uitermate duidelijk en goed ingedeeld... >;(
  6. Thanks Joost, geen van de gevallen onder bovengenoemde puntjes geldt voor mij. Dat wordt dus annuitair aflossen :)
  7. Ik ben even het spoort bijster, zijn een personeelslening/werkkostenregeling & een lening uit de eigen BV als DGA nu 2 verschillende leningen met verschillende voorwaarden?? De site van de Belastingdienst maakt naar mijn inzien de zaken soms echt ingewikkelder en onduidelijker!
  8. Ik heb zelf nog even onderzoek gedaan en ik denk dat het in mijn geval meest verstandig is een zakelijk variable rente te hanteren van 3% op een annuitair aflosbare lening van 100k met een looptijd van 30jr. Een vaste rente moet doorgaans hoger zijn ivm het hogere risico. Nu zegt de belastingdienst dat ik een normrente van 3% voor een personeelslening van de BV moet hanteren (2013). Hoe geef ik dit in het contract aan? Moet ik daarbij aangeven dat de annuitaire normrente 3% is en dat deze naargelang de norm van de belastingdienst ieder jaar aangepast moet worden? En in geval van een variabele rente neem ik aan dat men niet ieder jaar het contract hoeft te wijzigen omdat de rente verandert?
  9. Thanks voor het concept. Verder begrijp ik dat annuitair aflossen in termijnen dus verplicht is onder box 1? Wanneer je een aflossingsvrije lening wilt valt deze dus automatisch in box 3 en betekent dit dat je de rente niet mag aftrekken, klopt dit?
  10. Da's nou niet het antwoord waar ik naar opzoek ben, wellicht ook niet makkelijk te beantwoorden, dus wellicht iets anders formuleren: zelf kies ik liever voor een variabele rente, zo loop je altijd met de markt mee, maar op basis van wat mag je ieder jaar de rente in de hypotheekakte bijstellen? Indien ik straks meer ga verdienen voor de IB is een variabele rente interessant, nu is mijn inkomen nihil, maar in de komende 2-3jr is een hogere rente wel degelijk interessant als aftrekpost... Ik heb de belastingdienst gebeld, die gaven mij aan dat ik dat zelf maar uit moest zoeken, lekker duidelijk... Overigens begrijp ik dat er 2 mogelijkheden zijn voor een personeelslening: onder box 1 & box 3. Wat zijn de verschillen en welke (norm) voorwaarden voor bijv. rente/looptijd moet men hanteren?
  11. Ben ik weer… we zijn inmiddels zover en ik zal vandaag bij de notaris tekenen :) 100k uit mijn eigen BV, ca. 250k uit een andere BV. Ik moet het conceptcontract nog opstellen (zie ander topic), wie kan mij vertellen of ik in deze tijden beter met een vaste of variabele rentevoet kan rekenen?
  12. Wegens overtollige liquiditeit in mijn BV wil ik een lening aan gaan. Wie van jullie heeft hier ervaring mee en weet waar ik een conceptcontract kan vinden? Welke andere zaken moet ik rekening mee houden? Alvast dank 8)
  13. Snap ik, maar de BV maakt op jaarbasis geen verlies. En de manier waarop ik er dan geld uit onttrek zou niet uit mogen maken? Of moet dat toch echt dividend zijn omdat loon>arbeid is en dividend>winstuitkering? Als je het heel letterlijk neemt heb je inderdaad gelijk. Mijn kantoor zei echter dat als ik het als 'loon' zou laten uitkeren ik dan minder kwijt was...
  14. Dank voor je oplettendheid Joost. Het is echter zo dat de BV wel maandelijkse inkomsten heeft uit de goodwill die verkocht is. Dit bedrag wordt uitgesmeerd over 36mnd. Alleen omdat de BV dus geen activiteiten meer heeft uitvoert hoef ik op deze manier geen rekening te houden met het gebruikelijk loon van 41k. Snap je wat ik bedoel?
  15. Wat betreft het pakket heb ik voldoende aan een basispakket, dus gewoon facturen inboeken, balans en P&L zijn voldoende. Indien ik de administratie volledig in eigen hand neem hik ik een beetje tegen de loonaangifte aan, eigenlijk geen trek om mij ieder jaar te verdiepen in de (continu) veranderende regelgeving. Daarnaast grote kans op fouten (en dus boetes) als ik niet gebruik maak van salarissoftware (komt ook niet voor niets). Overigens keer ik loon uit ipv dividend omdat het totaal dusdanig laag is dat loon uitkeren goedkoper is dan dividend. Ik denk zelf dat een bedrag tussen 800-1000euro moet kunnen voor het totaalplaatje?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.