Jump to content

Tjarco

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  • Location
    Dordrecht

Vision

  • I'm looking for people who
    advies kunnen geven over financiële constructies van creatieve ideeen
  1. Ben er inmiddels achter dat deze constructie bestaat en vaker succesvol wordt ingezet, bedankt voor alle hulp
  2. Klopt deze heeft echter een cateringbedrijf zonder locatie die met name buiten de regio opereert
  3. We komen allemaal uit dezelfde kleine stad, ons concept speelt hier juist op in. Dus dit zou een bedrijf zijn die huurcontract / vergunning heeft, een stichting waarin de activiteiten worden ondergebracht, en de horeca exploitatie uitbesteden aan nog een bedrijf?
  4. Dat is dus de vraag die ik stel, of dat in deze constructie zo is. EDIT: als alle opbrengt in de programmering wordt gestoken. Daar hebben we dus ervaring mee, en zoeken juist nu die eigen locatie. Dan zit ik in een gemeente waar daar dus wel ruimte voor is, het nieuwe cultuurbeleid van de gemeente onderstreept ons concept
  5. Ja een bestaand horeca gelegenheid is ter overname aangeboden, deze heeft een huurcontract.
  6. Beste Hans ik begrijp je insteek echter alles wat jij aandraagt hebben wij gedaan, dit voorstel lijkt ons de oplossing. Of dit de juiste oplossing is probeer ik hier te achterhalen. Met wij bedoel ik een collectief van vrienden die allemaal verschillende expertises hebben en een diverse achtergrond in ondernemen op het gebied van aanbod van culturele activiteiten, festivals en horeca-ervaring. Gezamelijk hebben we allemaal het doel om een nieuwe hotspot voor onze stad te maken en daarmee dus zoveel mogelijk opdrachten te kunnen genereren voor lokale culturele ondernemers. Ongeacht welke bedrijfscontructie het wordt, wij achten dit allemaal haalbaar en zoeken dus een juiste constructie, dat is mijn vraag. Klopt, we proberen te onderzoeken of deze structuur voor een lange periode, zeg 30 jaar kan werken.
  7. De doelstelling van deze vraag is tweeledig. Aan de ene zoek ik een structuur die het beste werkt voor de horecapartner. Aan de andere kant stichting die het doel zo goed mogelijk kan behalen. Het doel van de stichting is de ruimte in te zetten en zoveel mogelijke cultuur te programmeren en daarmee lokaal talent te stimuleren. Het gebruik van het pand genereert inkomsten om uit te kunnen geven aan makers, creatieven, artiesten, kunstenaars om een programma voor de stichting te maken. Het algemeen nut van de stichting is dus het bieden van een podium met programmering om de lokale kunsten te stimuleren. (En dat kan plaatsvinden in een kroeg/bar/restaurant) We spelen daarmee in op een behoefte onder een diverse doelgroep en denken daarmee crowdfunding/donaties te kunnen aantrekken. Omdat het beheer van het pand en daarmee de ruimte & continuiteit onder de stichting valt zullen donateurs een "soort van de plek 'kopen', ze doneren en in ruil daarvoor krijgen ze programmering en een nieuwe kroeg. Ik heb twee canvasjes getekend, misschien maakt dat het duidelijk. Nogmaals ik doe een voorstel voor een bedrijfsconstructie maar weet dus niet of dit nuttig is. De stichting zal door mij opgericht worden en is not for profit. De horecapartner of alle overige acts zijn bestaande bedrijven. In mijn visie waarom deze constructie kan werken is als je de horecapartner ook als een artiest ziet. Een act wordt onderdeel van het programma, gasten betalen hiervoor, een deel gaat naar de stichting en grootste deel naar de act. Dank voor alle hulp, super bruikbare opmerkingen!
  8. Ja dat is inderdaad afweging - BV met stichting voor de programmering of zoals ik voorstel een Stichting die een BV huur laat betalen. De eerste optie is bekend (commercieel horeca bedrijf als eigenaar pand + stichting voor programmering), maar ben benieuwd of de constructie die ik heb bekokstooft dezelfde of meer of minder mogelijkheden biedt.
  9. Sorry dat ik je heb laten duizelen, en dank voor het meedenken. Ja ruimte op oog, nee niet zeker subsidie want afhankelijk van rechtsvorm maar wel ervaringen op dit gebied dus lijkt mogelijk, ja deels eigen middelen, ja partijen zijn geinteresseerd.. Bij deze probeer ik te onderzoeken dus of de constructie haalbaar is en of dit de juiste rechtsvorm is.
  10. Meerdere topics gelezen over stichtingen en commercie maar antwoord op deze vraag niet kunnen vinden,... Ik heb een bedrijfsconstructie in mijn hoofd voor het opstarten van een innovatief cultureel platform dat door exploitatie van een ruimte inkomsten genereert om een algemeen nut te behalen met daarin een aparte rol voor een horecapartner, maar kan nog niet helemaal bevatten of dit mogelijk (en/of nuttig) is en of ik ergens een enorme denk/rekenfout bega. Het is een idee voor een interdisciplinair cultuurcentrum, met optredens, exposities, lezingen, diners en performances met name van lokaal talent. De Stichting huurt hiervoor een ruimte en zorgt voor voorzieningen en onderhoud (geluid & beeldsinstallaties, meubilair, keuken/bar, gereedschap en overige apparatuur). De stichting heeft dus een soort makerspace als eigendom, met mogelijk personeel in dienst. Het doel van de stichting is de continuïteit van de locatie/stichting waarborgen en ervoor zorgen dat er zoveel mogelijke culturele activiteiten worden ontplooid met de aanwezige voorzieningen. De stichting zal subsidies & fondsen aanvragen en inkomsten genereren door kaartverkoop & verhuur van de locatie. De stichting heeft een Creatieve directie onder het bestuur die een culturele visie heeft en zodoende bepaald wat de programmering is van het centrum. De programmering is op te delen in twee delen. 1. De creatieve directie besluit met budget van de stichting lokaal talent in te huren/te betalen om een performance te geven. Dat kan een voorstelling zijn maar ook een opdracht om een project uit te voeren. 2. De creatieve directie besluit de faciliteiten van de stichting te verhuren aan bestaande instellingen, organisaties of zzp'rs die allen niet in het bestuur zitten van de stichting. Dit zijn de huurinkomsten voor de stichting. Bij verhuur zou een vereniging de ruimte kunnen huren voor een receptie. Een kunstenaar huurt een stukje etalage om een werk te verkopen. Een muzikant huurt de ruimte om een optreden te verzorgen. In het geval van huur aan een kunstenaar of muzikant betekent dit dat zij door huur van het pand inkomsten kunnen genereren, hierover wordt de hoogte van de huur bepaald. Deze constructie wilt de stichting ook aangaan met een horecapartner. De horecapartner betaald 'huur' voor het gebruik van de faciliteiten, doet zelf inkopen en betaald van zijn omzet de 'huur'. (eventueel basishuur + % afdracht gezien inkomsten van horeca gelieerd zijn aan het succes van de programmering) Het idee is dat hoe meer en diverser de stichting de ruimte verhuurt, hoe meer inkomensstromen er zijn om de vaste lasten van de stichting onder te verdelen. Alle overschotten of 'winst' wordt gestoken in het inhuren van programma. Nu vraag ik me af of zo'n constructie mogelijk is. En of het niet gewoon slimmer is om een bedrijf op te richten dat een bar/restaurant exploiteert zelf de programmering doet. Mijn idee is dat een stichting in deze constructie aanspraak kan doen op diverse subsidies voor culturele programmering en aantrekkelijk wordt voor donaties, waardoor er meer geld in lokaal talent gestoken kan worden. Met een betere programmering kan een horecapartner een succesvolle zaak runnen, ook al is het niet echt zijn zaak want de faciliteiten zijn van de stichting. Wat ik niet begrijp is in het geval van de kunstenaar, muzikant & horeca en er van wordt uitgegaan dat er 1 kassasysteem is, dat als een product ontwerper in het centrum pennen laat verkopen door personeel van de stichting, het volledige bedrag op een betaalrekening komt waarvan een deel naar de ontwerper moet en een ander deel naar de stichting. Wat zijn dit voor transacties? Kan de bankrekening van de stichting hiervoor gebruikt worden of is dit een commerciële activiteit voor de stichting? Wat ik ook niet snap is dat in het geval dat 'de zaak' verkocht zou worden omdat de stichting besluit te stoppen, de stichting een inventaris apparatuur heeft wat in zekere zin is betaald is door de huurders, moet dit dan worden geschonken? Of zou het verkocht kunnen worden en dat geld dient weer uitgegeven te worden aan het algemeen nut? Hartelijk dank voor jullie reacties P.s. Mijn insteek is of een bestuurdersvergoeding conform ANBI voor organisatie inspanningen of niet in het bestuur maar plek in de creatieve directie die mijzelf als ZZP'r kan inhuren voor programmering (mits overeenstemming met rest van creatieve directie natuurlijk). De horecapartner wil een stabiel inkomen genereren. EDIT: zinsopbouw & logica
  11. Beste geinteresseerden, Sinds ik vandaag mijn eerste aanvraag kreeg buiten Nederland alles ingezet om deze eerste EU klant te bedienen. Ik heb echter een BTW vraag waar ik niet uit kom. Eerst opgezocht dat voor alle leveringen buiten de NL geen BTW in rekening te hoeft worden gebracht. Ik zodoende alle orderformulieren aangepast en opgestuurd naar Franse klant. Nu stuurde hij terug dat hij, omdat hij een ZZP'r is, BTW moet betalen aan het land waar hij zaken mee doet. Ook heeft hij geen BTW nummer. Na wat gezoek lijkt het als of ik te maken heb met de 'auto-entrepreneur', zelfstandigen in Frankrijk die jaarlijks minder dan 82,500 euro omzetten en geen TVA (BTW)-administratie hoeven bij te houden. * Ik zou graag uitsluitsel krijgen dat het klopt dat ik de 21% BTW in rekening moet brengen. Daarnaast ben ik benieuwd of er hier mede-ondernemers zijn die ervaring hebben met het dealen met auto-entrepreneurs. Ze hebben dus geen BTW nummer en ook geen inschrijving bij de Franse KvK, nu ga ik sowieso vooraf aan de levering laten betalen, zijn er nog andere tips?
  12. Als onlangs afgestudeerde ben ik nu bezig met het plannen/opzetten van mijn eerste echte onderneming, naast de eenmanszaak waarmee ik al een aantal jaren diensten lever als freelancer. De aandelen in B.V. die zal worden opgezet voor de onderneming zullen verdeeld moeten worden onder mijn twee partners en ikzelf. Ik ben een leek in het deelnemen in een B.V. en ben op zoek naar informatie over hoe aandelen verdeeld kunnen worden en welke aspecten hierbij komen kijken. Het gaat hierbij niet zozeer om hoe een B.V. opgezet moet worden, omdat 1 van mijn partners dit juridisch kan regelen, maar meer om hoe kan ik mijn rol bepalen en bevestigen in de onderneming. Mocht ik hierbij niet voldoende informatie hebben geven om mij van advies te voorzien, schroom dan niet om naar meer informatie te vragen. Bij voorbaat dank, Tjarco
  13. Als je budget hebt... zoek de branchecode http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/classificaties/overzicht/sbi/default.htm en neem contact op met http://company.info/ Of zoek een student met toegang tot de database...
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept