@Marco:
moeilijk te zeggen, aangezien ik nog geen richtbedrag ken voor de aandelen en ik zelf niet goed weet op wat ik mij moet baseren om een realistische schatting te doen. Ik beschik wel over eigen middelen en ik weet dat er voor mij nog verschillende mogelijkheden zijn om aan extra geld te geraken... Ik zou het ook samen doen met iemand die ik ken, want de kosten al halveert.
Mij gaat het in de eerste plaats nu vooral om het inschatten of het een goed plan zou zijn om hiervoor te gaan (hoe groot is de kans dat de zaak voldoende goed zal draaien dat ik minstens uit de kosten geraak?), dan in te schatten wat een realistische overnameprijs zou zijn (ik heb al gehoord dat in de horeca de 'drempel' niks waard zou zijn en dat je er dan ook zeker niet te veel in mag investeren). Pas als ik ervan overtuigd ben dat het een realistische keuze is om ervoor te gaan ga ik bekijken of en hoe ik aan het startbedrag geraak.
@FRM:
Jaarrekeningen zijn vrij gedetailleerd denk ik, het is al hetgene wat ik op de balanscentrale gevonden heb (in België wordt dit verplicht openbaar gemaakt en te raadplegen door iedereen).
Nadeel is wel dat het gewoon de cijfers zijn die ze doorgeven aan de fiscus, niet het ‘zwarte’ gedeelte.
Hierbij een overzichtje (alle cijfers komen uit de jaarrekening gemaakt op 30/03/2011):
Balans na winstverdeling tot 1e kwartaal 2011:
ACTIVA TOTAAL: 33856€
• Vaste activa: 5044 € (immateriële 1208€ + materiële 3836€)
• Vlottende activa: 28812€ (voorraden en bestellingen in uitvoering 2930€ + handelsvorderingen <1 jaar 932€ +
liquide middelen 22811€ + overlopende rekeningen 2139€)
PASSIVA TOTAAL: 33856€
• Eigen vermogen: 12983€
(geplaatst kapitaal= 50818€, overgedragen winst/verlies= -37835€ --> ik begrijp zelf niet goed wat deze getallen willen zeggen)
• Schulden: 20873€ (allemaal < 1 jaar, grootste deel bezoldigingen en sociale lasten, belastingen en overige schulden).
RESULTATENBEREKENING:
• Brutomarge: 100312€
o Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen: 75037€
o Afschrijvingen en waardeverminderingen op oprichtingskosten, immateriële en vaste activa: 4006€
o Andere bedrijfskosten: 6088€
• Bedrijfswinst: 15181€
• Financiële opbrengsten: 6€
• Financiële kosten: 662€
• Winst/Verlies uit de gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting: 14525€
• Uitzonderlijke opbrengsten: 505€
• Winst/verlies van het boekjaar vóór belasting: 15030€
• Belastingen op het resultaat: 128€
• Winst/Verlies van het boekjaar: 14902€
• Te bestemmen winst/verlies van het boekjaar: 14902€
RESULTAATVERWERKING:
• Te bestemmen winst/verlies: -23835€
o Te bestemmen winst/verlies van het boekjaar: 14902€
o Overgedragen winst/verlies van het vorige boekjaar: -38737€
• Over te dragen winst/verlies: -37835€
• Uit te keren winst (aan bestuurders of zaakvoerders): 14000€
Verder is er nog een toelichting van de staat van de vaste activa (geen zin om het hier helemaal uit te typen, moest het van belang zijn, dan zeg je het maar, en dan geef ik de cijfers)
Samengevat:
Nettoboekwaarde immateriële vaste activa per einde van het boekjaar: 1208€
Nettoboekwaarde materiële vaste activa per einde van het boekjaar: 3836€
STAAT VH KAPITAAL EN DE AANDEELHOUDERSSTRUCTUUR
Geplaatst kapitaal per einde van het boekjaar: 50818€ (ziet er elk jaar hetzelfde uit, ook bij vorige aandeelhouders)
RESULTATEN:
• Personeel en personeelskosten:
o Werknemers ingeschreven in het personeelsregister: 7, in VTE: 3.3
o Aantal gepresteerde uren: 5149
o Personeelskosten:
Bezoldigingen en rechtstreekse sociale voordelen: 48818€
Werkgeversbijdragen voor sociale verzekeringen: 27856
Andere personeelskosten: -1637
Dan nog wat info over het personeel (opleidingsniveau, voltijds/deeltijds/…)
Als iemand wat tips zou kunnen geven over welke getallen belangrijk zijn, welke informatie ik nog te weten zou moeten komen,... dan hoor ik het heel graag! Bedankt!