Toevallig, ik was gisteren en vandaag ook bezig met een reactie. Heb ik het hieronder juist samengevat?
Verschillende risico’s:
[*]Productaansprakelijk:
→ Als het bv 7 jaar oud is (dus minder dan 10 jaar) en toch kapot gaat worden de kosten in de praktijk toch niet door de fabrikant/importeur gedekt? Tijdens de garantieperiode wel maar daarna is het risico in de praktijk voor de klant en niet meer voor de fabrikant of importeur.
[*]Productveiligheid:
→ Valt dit onder productaansprakelijkheid?
[*]bedrijfsaansprakelijkheid,
[*]contractuele aansprakelijkheid: wanprestatie
[*]transport/leveringskwesties
[*]Wettelijke aansprakelijkheid ? --> onrechtmatige daad
Klopt dit? Zijn dit alle risico’s die van toepassing zijn?
Dus afdekken met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
Geen idee waar je het nu over hebt. Soort drop shipment kwestie? Jij bent toch een verkoper (en koper) in de hele distributieketen?
Het liefste wil ik namelijk de aansprakelijkheid voor verkeerde/kapotte/etc producten niet hebben, net zoals Marktplaats doet. Het liefste heb ik dus dat ik de koper en verkoper met elkaar in contact breng en de transactie faciliteer. Waarvoor en wanneer is een facalitator aansprakelijk? Maakt het daarbij nog verschil of de facalitator de geldstroom regelt?
Ik ben toch verantwoordelijk als ik een kapotte motor lever? Het probleem daarbij is namelijk dat als een leverancier dat niet erkent ik degene ben die voor de kosten kan opdraaien.
Een verborgen gebrek is een term voor een installatie, montage of productiefout dat zich nog niet geopenbaard heeft. Lijkt mij totaal niet op jou als leverancier van toepassing
Kan b.v. een kapot motorblok (wat niet aan de buitenkant te zien is) ook een verborgen gebrek zijn?