Jump to content

Ondernemer in nood

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Als je 4 ton kunt aflossen in 2 jaar tijd, lijkt het mij dat het met de winstgevendheid en marges wel goed zit. Waar ik nu mee kamp zijn de problemen die ontstaan zijn door externe factoren zoals faillissement en andere oorzaken waarom klanten niet betalen. Ik had verwacht dat vonnissen wel zouden leiden tot het betalen van de facturen, maar dat loopt iets anders. De firma is wel gezond maar heeft nog af te rekenen met een ongezond verleden.
  2. Inmiddels het juiste loket van de BBZ gevonden en wat een papierwerk! Ik ben al bijna 6 uur bezig om alle gegevens die zij nodig hebben op te zoeken en de aanvraag in orde te maken. Alles loopt voorspoedig qua afhandeling bij leveranciers, de gesprekken zijn niet allemaal fijn maar leiden vrijwel allemaal tot het resultaat dat er extra tijd wordt geboden. Van tevoren ben ik akkoord gegaan met rente en heb ik alle buitengerechtelijke kosten uitgesloten. Degene die besluit het toch uit handen te geven moet dus zijn eigen incassokosten betalen :P Ook loopt alles weer voorspoedig met opdrachten! Op dit moment zitten we al ruim over de omzet van januari. Maar uiteindelijk draait het maar om 1 ding: krijg je het geld van iedereen? Ik denk dat extern geld een goede oplossing is, anders blijf ik telkens over kleine slootjes springen. Het probleem waar we nu tegen aan lopen is een tijdelijk probleem. In plaats van nu telkens te blijven happen naar adem, is een financiële injectie de juiste adempauze en de frisse lucht die nodig is. Als er nog iemand is met geweldige ideeën: ik hoor het graag!
  3. Als je woont in een andere plaats als waar je bedrijf gevestigd is, moet je naar de bbz van je woonplaats. Was wel handig dat ze dat eerder zeiden, ik ben verplaatst naar de bbz maar blijk nu de verkeerde plaats te hebben. Wordt vervolgt! Op dit moment ben ik aan het werk met de volgende opties: 1: deurwaarder voor de vonnissen, 2: incassobureau voor de huidige wanbetalers, 3: uitstel gevraagd aan leveranciers, 4: bbz Het geld blijft traag binnenkomen, het wordt dus tijd voor andere acties want de tijd verstrijkt!
  4. Weinig concurrentie is prima, maar er zijn ook weinig opdrachten op het moment. Wat binnenkomt, wil ik ook graag binnenhalen ;D De bankgarantie is een goed idee maar het vragen ernaar wordt niet echt gewaardeerd.. Maar de situatie geeft wel een nieuwe grond om er wel om te vragen. Wel eerst verontschuldigen natuurlijk!
  5. Opnieuw dank voor de reacties! Alle afbetalingen zijn gekomen uit de winst, eigen middelen en leningen met een hoogte van 26.000. Voor de leningen betaal ik 25% rente, omdat ik het zelf voorstelde en ik heb daar ook vrede mee. Het is geen geld geleend van de Russische maffia 8) Ik heb voor de aflossing van volgende maand nog geld gereserveerd en daarna ben ik op alle fronten leeg. Het bedrijf liep richting faillissement toen ik het overnam, ik wist dat het bedrijf flinke schulden had. Achteraf bleek dat de schulden hoger waren en dat niet alle "verhalen" even zuiver waren. Ik kan daar niemand voor aanspreken en heb mij er op gefocust om een succes van het bedrijf te maken. Door de perikelen met de overname is er geen jaarrekening 2010. Dat is lastig praten met een bank. Met uitzondering van liquiditeit is het bedrijf ook een succes! Ik heb omzetten gedraaid die de afgelopen eeuw nog niet zijn behaald. Daarom kon ik ook zoveel afbetalen. Onze werkzaamheden zijn er niet naar dat er herhalingsopdrachten in zitten. De weinige opdrachtgevers die dat wel kunnen, doe dat ook vaak wel. Als ze ons eenmaal aan het werk hebben gezien, willen ze die professionaliteit graag weer. Aan mijn overhead kan ik niet sleutelen en voorraad hebben wij nauwelijks buiten hetgeen noodzakelijk is. Wat wij hebben liggen kan ook niet verkocht worden omdat er maar een paar zijn in Nederland die deze producten of machines gebruiken. Mijn personeel is nu wel bezig om diensten aan te bieden die in het verlengde liggen van hetgeen wij gebruikelijk doen. En dat werkt! Alle mensen die vroeger om een offerte hebben gevraagd hebben wij gemaild en aanstaande woensdag is de eerste van een paar die ons aanbod hebben aangenomen. weinig winst, maar wel geld op de plank. Op dit moment krijg ik van de verschillende leveranciers iets speling qua tijd, zij hebben ook wel gemerkt dat de schulden van het verleden afgelost zijn en ik daarna alleen nog maar keurig op tijd betaalde tot de laatste tijd aan toe. Ik mag wel blijven kopen bij contante afrekening of als mijn klant rechtstreeks de factuur aan de leverancier betaalt. Waar ik van baal is dat mijn leveranciers de dupe worden omdat anderen mij niet betalen. Het mooist zou natuurlijk zijn als de vonnissen direct tot resultaat zouden leiden, als alle achterstallige betalingen ineens werden voldaan en als er zich morgen massaal klanten aandienen die 100% vooruitbetalen en etc. etc. Maar ik hou er niet van om pas in actie te komen als het probleem al voor de deur staat. Over een paar weken wordt er geklopt en moet ik open doen. Geen paniek, maar realiteit. De mensen van de gemeente hebben mij doorverwezen, ik stond aan het verkeerde loket. Wachten dus op de afspraak van volgende week. Klein succesje ook deze week: een terugkerende klant hebben wij korting gegeven op ons gebruikelijke tarief en daardoor hebben wij vanaf week 13, 13 dagen aaneengesloten werk voor 2 teams! Ik ga weer even verder, brood op de plank en zo, dank voor de inspiratie!
  6. er zijn wat reacties die ik nog niet gezien had, aangezien niet iedereen vanaf het begin leest zal ik wat meer verduidelijken. Bij deze een verzamelingsreactie. Retentierecht is niet van toepassing, onze werkzaamheden zijn in panden die niet van onze opdrachtgevers zijn. Een voorbeeld ter verduidelijking dat retentierecht niet van toepassing is: jouw badkamer wordt verbouwd door een aannemer, die stuurt 3 personen. Na de werkzaamheden betaal jij de aannemer maar dan komt de 3e persoon na 2 maand jouw badkamer bezetten omdat de aannemer hem niet betaalt, ik ben die 3e man. Meer snijden zou betekenen dat ik de middelen waarmee ik mijn geld verdien ga verkopen. De timmerman die zijn hamer verkoopt verdient geen geld of kan alleen nog maar schaven. Wij laten als er materiaalkosten zijn, deze materiaalkosten voor 100% vooraf betalen. Zijn er geen materiaalkosten, betaalt de klant minimaal 50% vooraf en bij meerdaagse opdrachten meestal 1/3 vooraf, 1/3 op de eerste werkdag en 1/3 per factuur achteraf. Geen aannemer gaat 100% vooraf betalen, er zijn opdrachtgevers die afhaken, er zit dus een grens aan. De meeste werkzaamheden duren een dag, soms 2 dagen en zijn vaak eenmalige opdrachten. Het restantbedrag is alleen hoog als er meerdere dagen zijn gewerkt. De spaarzame opdrachtgevers die ons wel vaker inhuren zijn verslaafd aan onze kwaliteit en betalen altijd keurig op tijd. Bijna niemand heeft de mogelijkheid om ons vaker in te huren, hoe goed ze ons ook vinden. De reden dat ik mij nu meld, terwijl ik nog niet bezig ben kapot te gaan, heeft te maken met het feit dat januari en februari standaard slechte maanden zijn en ik weet dat de verwachting vaak uitkomt. Ik zoek hulp om grotere problemen te voorkomen, het verstrijken van een paar fatale termijnen en iedereen komt ineens in actie. Vanaf 2009 doe ik niets anders dan afbetalen van schulden van de vorige eigenaar, in 2 jaar tijd ruim 3 ton. Sinds mei 2011 zijn er een paar grotere opdrachten geweest waarvoor ik wel de kosten moest dragen maar niet betaald kreeg, dat zorgde ervoor dat ik niet alleen niet afbetalen kon, maar de verkeerde kant uitliep. Op papier mag je nog zoveel omzet hebben, als het geld niet komt, heb je een probleem. Enige reserves had ik vorig jaar al niet meer. Bedrijven die failliet zijn, gaan mij niet meer betalen, excuus dat die opmerking als serieus werd beschouwd. Het heeft geen nut om te kijken naar opties die geen optie zijn, vandaar dat ik daar overheen wilde stappen. Ik heb gesproken met mijn incassobureau, die heeft de deurwaarder vandaag aangesproken op de resultaten. Wat dat traject betreft, ik heb het uit handen gegeven, de aan mij verstrekte info die ik hier kreeg was niet altijd correct. Ook met een vonnis in de hand moet een deurwaarder wettelijke termijnen in acht nemen. Bij het oudste vonnis is eerst de deurwaarder geweest om te vragen of de veroordeelde vrijwillig wil betalen, de wanbetaler was er niet, daarna terug gekomen maar opnieuw was de wanbetaler er niet, daarna is er bankbeslag gelegd, de banken hebben dan een maand de tijd om het bankbeslag te bevestigen, de bank zegt dan of de bankrekening klopt en of er geld op staat, die maand is nog niet voorbij. Het feit dat je recht hebt op je geld, wil niet zeggen dat het geld snel komt. Ik vind het niet prettig om bedrijven waar wij soms al tientallen jaren werken om te dreigen met faillissement, maar ik geloof absoluut in openheid, daarom heb ik ook met leveranciers gesproken voor de facturen over de fatale termijnen gaan. Het levert mij wel een leveringsblokkade op, maar ik had overal niet besteld omdat ik wist het niet te kunnen betalen. Ik vind het niet correct om spullen te bestellen waarvan je weet dat je het niet betalen kunt. Datgene wat mij wel nekken kan is dat de leverancier een gedeelte in de verzekering heeft en een gedeelte niet en de verzekeraar niet akkoord gaat met uitstel. Datgene wat mij gevraagd is, dat is dat ik een realistisch plan ga opstellen. Donderdag heb ik een gesprek met de bank en zal vragen of de eerder afgeloste leningen heropend kunnen worden op verruiming van de limiet, zij hebben zelf ook gezien welke sprongen er gemaakt zijn. Ik zal dan ook het plan meenemen met opdrachtbevestigingen, onze toekomst ziet er niet verkeerd uit. Een kredietverzekering wijst categorisch alles af in de bouw en afbouw, ook een probleem is de hoeveelheid opdrachtgevers, vorig jaar 500 facturen. Soms belt iemand vandaag en die wil dat wij de dag erna al zijn probleem oplossen, daar wordt ook menig verzekeraar zenuwachtig van. Ik ben dankbaar voor de opmerkingen en de pogingen om te helpen. Sceptisch zijn is prima, ik vind het hier alleen geen plek voor cynisme. Ik stel mij open voor de opmerkingen en heb inmiddels ook al actie ondernomen. Ik heb Dennis van Dijk dan ook een "reus" gegeven voor zijn opmerking, het was wel iets om bij stil te staan. Vrijwel alle opmerkingen geven mij ook de kracht om verder te gaan, ik wil jullie bij deze bedanken daarvoor.
  7. Meer vooruit betalen is voor velen geen optie omdat ook zij in een lastig parket zitten en zij pas mij willen betalen als zij opgeleverd hebben. Wij proberen zoveel mogelijk vooruit betaald te krijgen, er wordt ook gewerkt met de grotere jongens waarbij wij onze factuur 2 maanden voor we beginnen al inleveren zodat wij 2 weken na het opleveren al ons geld hebben. BAM en Heijmans hebben erg creatieve mensen aan het werk ;-) En ik weiger soms ook opdrachtgevers, ik kan beter geen omzet maken met veel risico's dan wel kosten maken voor risicovolle omzet. De BBZ regeling van de gemeente heb ik gelezen, ik heb daar woensdag een afspraak, ik onderneem voortdurend actie op de suggesties en ik ben er ook dankbaar voor. Meer snijden is niet meer mogelijk, alles is getrimd en uitvoerig onderzocht deze zomer. De bal rolt al een tijdje achter mij aan, die was wel vele, vele malen groter maar sinds mei 2011 tot op de dag van vandaag zijn er diverse opdrachten niet volledig uitbetaald door faillissement en tevreden klanten die hun betalingsverplichting pas via de rechter ZOUDEN moeten nakomen en dit ondanks het vonnis nog niet doen. Ik ga en ben in gesprek met schuldeisers, ik heb echter geen oplossing voor ze. Daarvoor kwam ik hier ;D
  8. Juridisch is alles afgetimmerd met behulp van jurist en advocaten. retentierecht en punt 1 & 2 van Dirk zijn al in eerdere posts beantwoord. Kunnen we afstappen van het kijken naar de wanbetalers en dingen die achter ons liggen? Ik ben pas gered als bedrijven die failliet zijn gegaan morgen de volledige factuur gaan betalen. Zelfs de meest tevreden klanten, de meest gerenommeerde bedrijven zijn tegenwoordig wanbetalers. Mijn bedrijf, 100 jaar oud, heeft ook al een kredietafwaardering, dat is niet voor niets. Ik ga wel 3 eeuwen worden als ik door deze hubbel kom. "het gaat je toch niet lukken" en "zoek niet waar jij je sleutels verloren hebt, maar zoek bij de lantarenpaal waar het licht schijnt" lijkt mij niet het meest creatieve wat Higher Level te bieden heeft. Ik ben niet bezig kapot te gaan, ik ben reëel en denk daarom vooruit wat ik kan doen om de situatie te verbeteren. Mijn probleem is nu nog hanteerbaar, maar wordt snel groter als ik bepaalde betalingstermijnen overschrijdt, dan komen anderen in actie en mijn omzetten zijn voldoende om de vaste lasten te dekken maar niet om achterstanden in te lopen. Zonder medewerking van leveranciers of additioneel geld, bestaat wel de mogelijkheid om kapot te gaan, de firma is vooral geld waard zolang het leeft. Wij werken voornamelijk met gereedschappen en niet met materiaal, alle bedrijfsmiddelen en eigendommen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te voeren. Doordat wij redelijk uniek zijn in onze werkzaamheden is het ook lastig om zelfs maar delen te verkopen, alleen directe concurrenten kunnen iets met ons gereedschap en die zitten ook in zwaar weer. Het blijft neerkomen op 2 dingen: tijd of geld en het liefst allebei
  9. OK! Vandaag meteen actie ondernomen wat betreft de vonnissen. Actie ondernomen richting de leveranciers. Actie ondernomen zodat het incasso bureau sneller in actie komt tegen wanbetalers. Meer tussentijdse telefoontjes in plaats van alleen brieven. Vrijwel alles wat wij doen wordt al vooruit betaald, het wanbetalen zit in het restbedrag. Nu het volgende: hoe kom ik aan financiering, de rubriek waarin dit onderwerp staat. Banken 0, factoring 0, crowdfunding ? andere mogelijkheden ? Ik kan kijken naar gisteren, ik kan kijken naar vandaag maar het is ook wel prettig om te kijken naar morgen.
  10. Dreigen doet geen pijn. Gewoon executeren en wat ze zeggen doet er ook niet toe. Klinkt alsof de deurwaarder niet goed aangestuurd wordt. Dank voor het antwoord! De rechtszaken zijn nog geen 6 weken geleden allemaal gewonnen, 1 is vorige week gewonnen, dus ik weet niet exact wat er met de laatste gaat gebeuren maar ik ga hen nu meteen aanschrijven. Het incassobureau waar ik zaken mee doe loopt hard voor mij, maar ik weet niet hoe dat zit met het deurwaarderskantoor dat zij inhuren. Mijn financiële positie is wel erg verbeterd sinds ik alles over betalingen uit handen gaf. Ook ga ik met mijn leveranciers praten, kijken of zij hun vorderingen willen opschorten, geen idee hoe ik dat vragen moet. Helaas ben ik wel van ze afhankelijk, dus als zij mij niet meer willen leveren is er bijna geen alternatief in de markt. Waar is die tijd dat er gewoon een bank opstond en zei: heeft u 10 nodig? Ik geef u er 20! ;-)
  11. Beantwoord deze zeer logische vraag eens wat meer in detail: Heb je vonnissen liggen, hebben opdrachtgevers geen geld, heb jij geen geld om door te zetten, maken deurwaarders/advocaten fouten in de procedures of wat is er aan de hand? Ik heb vonnissen liggen, zie ook mijn allereerste post, die niet geïnd kunnen worden, daar zijn verschillende omstandigheden voor. De een zegt slechts 50 te kunnen betalen, de ander dreigt met zijn eigen faillissement etc. Ik had verwacht met een vonnis snel dat geld te hebben, de deurwaarder zegt dat dit anders ligt.
  12. Ook deurwaarders met een grosse in de hand komen bij sommige bedrijven niet verder, welke deurwaarder of incassodienst het dan ook is, reclame voor jezelf maken in dit onderwerp zal mij niet helpen Ik ken een man die heeft een rechtszaak gewonnen en moet wachten tot de belastingdienst afbetaald is voor hij mag, hij heeft de afgelopen 2 jaar nog niets gekregen.
  13. In mijn eerdere post staan antwoorden op de gestelde vragen, dat had ook gequote mogen worden ;-) Excuus als deze antwoorden summier zijn, zodra ik meer vertel weten velen wie ik ben, inclusief Google. Ik red mij met de huidige situatie als ik niet een rollende bal had van 55.000 achterstand. Alles wat binnenkomt gaat naar de achterkant van de bal waardoor er geen verschil in de situatie ontstaat. Ik blijf aan het rennen met de bal op dezelfde afstand, daar zoek ik een oplossing voor. De afgelopen jaren heb ik vreselijk veel afbetaald en ben door alle reserves heen. Om in de beeldspraak te blijven van de bal, telkens als ik iets harder ren, loop ik vertraging op door niet-betalende klanten. Wat nu als ik een klant heb die mij 8.000 niet betaalt, of 5.000? Dan wordt de bal groter. Als iedereen op tijd betaalt, wordt de bal kleiner, de bedragen die niet betaald worden zijn vrijwel altijd restbedragen. En geen enkel bedrijf in de bouw gaat 100% vooraf betalen, ik moet wel opdrachten blijven harken. Ik heb zo'n 150 - 200 opdrachtgevers per jaar, voornamelijk in de bouw of afbouw. Mijn groeiperiode loopt vanaf maart, knallen vanaf juni tot en met de kerst. De branche is onbespreekbaar voor factoorbedrijven en banken. Daarnaast lost het ook weinig op voor de huidige situatie. Mijn blik is gericht op 2 oplossingen voor de korte termijn: uitstel van betaling en geld. Zijn er mensen die andere inzichten hebben, andere manieren, andere wegen waar ik geen rekening mee heb gehouden? Antwoorden die gericht zijn op de toekomst? 5 personen die mij 10.000 lenen en 15.000 terug krijgen in 36 termijnen (25% rente) een onderhandelaar die mij bij kan staan, een business angel met mogelijkheden voor betere opdrachten of andere ingangen, wat zie ik over het hoofd? Er is geen sprake van dreigend faillissement, ik zoek een oplossing voor de snelheid en de grootte waarmee de bal rolt en ik weet dat ik pas weer in maart / april versnellen kan. Alvast bedankt met het oplossings- en toekomstgericht meedenken
  14. Mijn klanten zijn bedrijven, veelal grote aannemers / bouwbedrijven waarvan het aanspreekpunt geen invloed heeft op de betalingen. Onze werkzaamheden zijn 1 a 2 dagen, zelden langer dan 5 dagen, vooruitbetalingen zijn al op de bank voor wij beginnen. Ik mag dan bijvoorbeeld X winst maken op papier, maar als per maand XX niet betaald wordt, heb ik een probleem. Ik had meer verwacht van het rechtssysteem, ik had verwacht als ik de rechtszaken zou winnen, dat ik dan geld zou zien, schijnbaar werkt dat niet zo in Nederland. Hetgeen mij het meest nekt, is uitgevoerd werk wat niet betaald wordt. (door faillissement of rechtszaak. ) Mijn schulden zijn peanuts (55.000) maar bedreigend genoeg. Als een leverancier maar lang genoeg zijn geld niet krijgt, krijg je een kredietafwaardering etc. Het gaat niet zozeer om de leverancier, het gaat mij meer om de kredietmaatschappij die er achter zit. De huidige omzetten zijn voldoende om de vaste lasten te betalen, tenzij ik deze betalingen niet binnen krijg. Het gaat echt om een betalingsachterstand waar ik maar niet overheen kom. Het is een rollende bal achter mij aan en zodra ik betalingen binnen krijg, gaat er geld naar de oudste facturen, maar ik kom niet vooruit en de taal van de leverancier wordt dreigender. Particulieren waar wij graag mee werken, stellen momenteel de werkzaamheden uit. Het zijn goede vragen allemaal, maar geen antwoorden. Met een focus op het probleem, zal je alleen het probleem zien. Met een focus op oplossingen, ontstaan mogelijkheden. Wie weet raad?
  15. Vanwege Google ben ik hier als Ondernemer in nood ;-) Vanwege de te verwachten antwoorden zal ik de beperkingen aangeven. Ondanks het afbetalen van 171.000 de afgelopen 2 jaar aan ABN-Amro, komt daar geen geld vandaan. We zitten in de bouw en afbouw, dus factoring is ook geen optie. Ik kan niet bij de opdrachtgevers van mijn debiteuren komen en ons werk blijft achter in panden waarvan zij de eigenaar niet zijn. Ik vroeg ook om creativiteit ;-) Juli 2011 ben ik begonnen met een incassobureau om mijn geld te innen. Hoe tevreden klanten ook zijn, betaald werd er niet. Wij doen aan vooruitbetalingen, sommige bedrijven willen of kunnen daardoor geen zaken met ons doen. Inmiddels verschillende rechtszaken gewonnen, maar nog komt het geld niet! Een bedrijf dat mij 16.000 moet betalen voor prachtig werk doet een voorstel aan de deurwaarder van 50 euro per maand. En er zijn meer van dat soort verhalen, dus ook op dat gebied zoek ik geen heil. Op papier ziet het bedrijf er goed uit, maar andermans wanbetalen maakt van mij ook een wanbetaler. Ik verdom het als slachtoffer te wachten, dus ik zoek naar oplossingen... Wat is een oplossing, want ik heb alleen maar tijd of geld nodig om uit deze situatie te komen. Crowdfunding? 25% verkopen voor 75.000? (veel meer dan ik nodig heb en beetje weinig voor de waarde van het bedrijf) Ik ben bereid om te lenen tegen 25% rente, knokploeg voor wanbetalers, uitstel vragen bij crediteuren? Beter betalende particulieren in plaats van aannemers en bouwbedrijven? Ik ben gebaat bij 2 dingen: tijd, er zijn voldoende opdrachten in het verschiet en geld, waar dan weer weinig tijd voor is. In geen geval is faillissement een optie, noch zullen leveranciers waar wij soms al tientallen jaren mee werken dit aanvragen, maar ook zij zijn gebonden aan hun kredietverzekeraar etc. Zolang het bedrijf doordraait is het geld waard en levert het geld op. Wie is creatief en heeft oplossingen voor dit soort situaties? Ondernemer in nood [titel ingekort - mod]
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept