VHCD

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Gertjan
  • Achternaam
    van Heertum
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Van Heertum Consulting & Development

Bedrijfsinfo

VHCD's trofeeën

  1. Hallo Marcel, Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik heb afgelopen maand zelf ook een holdingstructuur opgericht en ook in mijn geval is de holding niet als BTW plichtig beoordeeld. Aangezien in de holding diverse kosten gemaakt worden (auto, administratie, etc) en de holding mij uitleent aan de werkmaatschappij leek mij de holding ook BTW plichtig. Volgens de belastingdienst kun je geen bezwaar aantekenen tegen hun oordeel, maar kun je inderdaad wel een verzoek indienen, inmiddels is dat verzoek onderweg. Hoe is dat bij jou afgelopen? Heb je lang moeten wachten op een reactie? Deden ze moeilijk? Alvast bedankt voor je antwoord!
  2. Tot zover had ik hem begrepen, maar de opmerking van de notaris deed mij vermoeden dat ik in beide bv's het DGA loon moest uitkeren. Vanuit dat oogpunt dacht ik dat het dus niet verstandig zou zijn om in de WM te zitten omdat ik dan in de WM een loon uitkeer en in de holding ook nog het DGA loon moet verrekenen. Ik was sowieso van plan om mijzelf meer dan het DGA loon te betalen (ik zat alleen even in de knoop waar die betaald zou worden). Momenteel lopen de zaken goed dus hoef ik mijzelf gelukkig geen zorgen te maken over dat punt. Vanuit pensioenoogpunt had ik inderdaad ook een aantal zaken gelezen die ervoor pleiten in de holding in dienst te gaan. Ik ga hier zeker nog eens wat verder in duiken. Ah, dat is dus nieuwe informatie voor mij. In principe is het geld dat je dus als management fee uitkeert "veiliger"? Ik neem aan dat je alsnog er voor moet zorgen dat je geen belachelijke management fee gaat eisen (zeker als ook er personeel in de BV zit), maar het is goed om te weten dat de management fee een "betere" status heeft en deze gaat ook zeker mee in mijn overweging. In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden en adviezen! Ik heb hier zeker wat aan en kan hiermee aan de slag! :) Blijft toch wel spannend dat soort zaken. Het is even doorbijten, maar als het kwartje valt is het wel erg gaaf om alle stukjes op hun plek te zien vallen :) Mooi dat dit soort sites bestaan en de mensen bereid zijn om anderen te helpen!
  3. Dat had ik inderdaad ook uitgevonden, daar is het mij dan ook niet om te doen. Het gaat vooral om de aansprakelijkheidsverzekeringen. De extra kosten vallen zo te zien mee, maar ik zit vooral een beetje met de WBSO in mijn maag, ik zit er niet op te wachten om dat soort dingen dubbel te moeten doen. Ah, dan zat ik er niet zover naast als ik dacht. Ik kan dus prima in dienst van de werkmaatschappij en heb dan geen loonverplichting meer in de Holding? In de holding was ik namelijk ook niet van plan om werkzaamheden uit te voeren, alles gaat in de WM. Waarschijnlijk gelden als werknemer binnen de WM ook regels en moet je jezelf een fatsoenlijk loon uitbetalen, het is mij dan ook niet te om het vermijden van die regels te doen. Bedankt voor het advies, qua pensioen had ik nog niet echt verder gekeken. Mijn idee is op dit moment om een spaarpotje te maken van de Holding door de winst door te schuiven vanuit de werkmaatschappij naar de holding (uiteraard op zo'n manier dat werkmaatschappij gezond blijft). Maar het opbouwen van pensioen in de holding is zeker iets wat ik mee wil wegen.
  4. Bedankt voor je antwoord. In principe ben ik eigenaar van de holding, toch niet van de werkmaatschappij? De verzekeringen zoals beroep-/bedrijfsaansprakelijkheid doel ik op. Die neem je in principe op naam van de werkmaatschappij (zodat ze ook voor het personeel gelden), de vraag was dus of ik wanneer ik niet op de loonlijst sta van de werkmaatschappij en word ingehuurd via een managementcontract ik wel onder de verzekeringen val van de werkmaatschappij. Ik heb gesproken met de boekhouder en een fiscalist, zij gaven aan dat het verstandig kan zijn om in de werkmaatschappij te werken. Het werd echter afgeraden door de notaris, hij kwam met de opmerking dat ik als ik in de werkmaatschappij ging werken ik alsnog loon moest uitkeren vanuit de holding (en dan dus dga salaris). Dat heeft mij een beetje van mijn stuk gebracht. Ben in ieder geval blij te horen dat beide constructies geldig zijn (maar hun voor en nadelen hebben). Je zegt dat ik het beste met een fiscalist kan overleggen, kan ik zo iemand gewoon met die vraag benaderen?
  5. Beste HL-ers, ik wil graag een klein "probleem" voorleggen waar ik zelf niet uit kom. Ik heb dit onderwerp een aantal keer door de zoekmachines getrokken (ook een aantal topics op HL gelezen) en diverse mensen om advies gevraagd (boekhouder/administrateur, iemand met fiscale kennis, notaris), maar het wordt mij niet echt duidelijker. Mogelijk dat iemand hier een lichtje over kan schijnen. De diverse bronnen lijken elkaar tegen te spreken waardoor het voor iemand voor wie dit geen dagelijkse kost is redelijk complex begint te worden. ??? Vanwege succes en het aannemen van personeel heb ik besloten binnenkort mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV. Er is gekozen om direct een holding structuur op te zetten. De op te bouwen structuur komt op het volgende neer: Ik --bezit 100% van --> Holding B.V. -- bezit 100% van --> Werk B.V. Tot zover niets bijzonders lijkt mij, maar de vraag waar ik mee zit is waar ik "in dienst" treed. Mijn idee is om een duurzame en gezonde Werk B.V. te bouwen en de holding te gebruiken als potje voor later (en om in de toekomst mogelijk andere bedrijven te stichten of belang in te nemen). In de Werk B.V. komt een werknemer (misschien meer in de toekomst) te zitten (deze komt daar op de loonlijst), deze krijgt geen aandelen in het bedrijf. Daarnaast is op de werkzaamheden binnen de werkmaatschappij WBSO/RDA van toepassing. Nu is mijn vraag dus hoe het zit met mijn dienstbetrekking. Er zijn eigenlijk 2 scenarios mogelijk: 1. Ik treed in dienst bij de holding De holding ontvangt een managementfee van de werkmaatschappij en keert mij een salaris uit. Om de afroomregeling "te voorkomen" is de management fee een deel van de omzet van de werkmaatschappij. Op die manier wordt er vermogen opgebouwd in de werkmaatschappij en in de holding. Aan het eind van het jaar wordt een deel van de winst van de werkmaatschappij naar de holding geschoven (uiteraard een verantwoord bedrag). Dit is een constructie die je veel terug ziet komen in de fora en advies sites. In deze constructie staat mij tegen dat er in beide BV's redelijk wat administratie nodig lijkt (2x loonadministratie etc) en dat mijn WBSO moet plaats vinden in de holding. Ook qua verzekeringen ben ik er niet helemaal uit, want ik vraag mij af of ik met een managementovereenkomst onder de verzekeringen van de werkmaatschappij val. 2. Ik treed in dienst bij de werkmaatschappij Een andere optie is dat ik in dienst ga bij de werkmaatschappij. Ik kom dus naast mijn werknemer op de loonlijst te staan. Er is geen sprake van een zeer geringe management fee naar de holding (enkel voor de kosten in de holding). De notaris gaf aan dat dit niet mogelijk zou zijn omdat ik alsnog verplicht zou zijn om in de holding mijzelf een salaris uit te keren. Mijn verweer was dat er in de holding geen werk wordt gedaan en deze enkel wordt gebruikt om als spaarpotje (met winstuitkering in redelijkheid). Deze mogelijkheid heb ik een aantal keer lang zien komen, maar lijkt redelijk zeldzaam te zijn. Daarom vraag ik mij af of dit een goede/geldige manier is. Persoonlijk lijkt mij dit een goede oplossing, doordat ik samen met de werknemer op de loonlijst sta en dus ook verantwoord wat geld in de werkmaatschappij kan laten staan. Hierdoor worden zaken als WBSO/RDA ook wat simpeler omdat ze enkel voor de werkmaatschappij aangevraagd hoeven te worden, ook verzekeringen zijn "simpeler" omdat ik namelijk werknemer ben in de werkmaatschappij en volledig onder hun verzekering val. Daarnaast heb ik het idee dat ik geen loon hoef te betalen in de holding omdat ik daar geen werkzaamheden doe. Ook vind ik het persoonlijk prettiger om betaald te worden vanuit de werkmaatschappij zodat ik ook wat vertrouwen uitstraal richting het personeel. Deze constructie is mij door een aantal mensen aanbevolen, echter geeft de notaris nu aan dat dit niet zou mogen. Ter informatie, mijn werkzaamheden (en die van mijn personeelslid) zijn het ontwikkelen van software en het bieden van ICT diensten. In eerste instantie zal grotendeels van de inkomsten door mij worden binnengehaald. Mijn werkzaamheden voor de werkmaatschappij zijn 32 uur per week (die andere 8 uur worden niet besteed aan een van de BV's). Iemand die mij kan vertellen of scenario 2 inderdaad onmogelijk is zoals de notaris zegt? Daarnaast vraag ik mijzelf af of er geen problemen kunnen ontstaan in de vorm van extra kosten of problemen bij bijvoorbeeld de belastingdienst? Hopelijk kan iemand hier zijn licht er over laten schijnen en mij van extra informatie voorzien waarmee ik mijn besluit kan maken. Alvast hartelijk bedankt!
  6. Klopt. Het is een bijtelling bij de prive opname (A&P) in de boekhouding en aan de andere kant een aftrekking van de autokosten (V&W). De zakelijke autokosten worden daardoor minder en verhoogt de winst. Op aangifte: "Af voor eigen rekening ......" niet invullen. heeft geen zin voor IB ondernemers. Duidelijk, bedankt voor jullie reacties :) Nu ik het zo nareken is het ook een stuk duidelijker en logischer!
  7. Nee juist niet.... hoe moet het programma nu weten welke privé onttrekking wel of niet in de winst en verliesrekening zijn opgenomen? Zit iets in, ik zou verwachten dat je gewoon alle kosten opvoert in je winst/verlies rekening en daarna de onttrekkingen berekent (die het programma zelf dan weer in mindering brengt). Maar goed, dat was mijn verwachting, het programma gaf daar (in mijn ogen) niet echt een hele duidelijke uitleg over. Maar je hebt gelijk, er zullen allicht programma's zijn die de verrekening wel al hebben gedaan op de getallen die je invult in de Winst/verlies rekening, het belastingprogramma zou in die gevallen dan voor problemen gaan zorgen. Maar het is dus waar dat ik van de autokosten nog mijn prive onttrekking af moet trekken? In plaats van 2000 voer ik dus 1500 in (de kosten - de prive onttrekking) waardoor de winst/verliesrekening iets hoger uitvalt en de prive onttrekkingen weer kloppen.
  8. Je bedoelt het verschil is gelijk aan....... In de winst-en-verliesrekening (W&V) moet de bijtelling nog als autokosten opgenomen worden. Moet dus bij de autokosten in mindering gebracht worden. Dit verhoogt bij de W&V dan dus de winst. Hiermee worstel ik momenteel ook een beetje. ??? Sinds eind vorig jaar heb ik een lease auto in mijn eenmanszaak waarmee ik ook prive rijd. Ik voer dus netjes de gegevens in om de prive onttrekking van de leaseauto te berekenen en deze komt dan ook netjes terug in het overzicht van prive-onttrekkingen. Maar om mijn prive onttrekkingen kloppend te maken met de winst-verlies rekening moet ik "spelen" met de bedragen, wat voor mij niet goed voelt. Moet ik de prive-onttrekking dan ook aftrekken van de auto kosten die ik opvoer? Klein voorbeeldje, momenteel heb ik het zo (fictieve bedragen): Omzet: 12 000 Autokosten: 2 000 Winst/verlies: + 10 000 Ik zou dan zeggen dat mijn prive onttrekking 10 000 euro is, maar als ik aan de slag ga met het prive gebruik van de auto kom ik in de knoei. Stel ik kom daar uit op 500 euro, dan zou ik zeggen: 10 000 prive onttrekking + 500 (voor de auto). Echter vindt het aangifte programma dat niet goed, hij is pas "tevreden" als prive onttrekking + prive onttrekking auto samen gelijk zijn aan de winst-verlies, ik moet dus mijn prive onttrekking aanpassen naar 9 500. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat het niet klopt (voor mijn gevoel gaat de prive onttrekking van de auto dan van de winst af wat me niet helemaal correct lijkt). Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat ik het zo moet doen (tenminste als ik het goed heb begrepen): Omzet: 12 000 Autokosten: 1 500 (2 000 - 500) Winst/verlies: + 10 500 Prive onttrekking zou dan in het totaal 10 500 zijn, dus 10 000 daadwerkelijk uit de winst en 500 voor de auto, hierdoor zou het totaal aan onttrekkingen wel weer gelijk zijn aan de winst/verlies berekening. Uit de uitleg van de BD wordt ik ook niet heel veel wijzer, ze schrijven dat je wel je prive gebruik in mindering moet brengen, maar ik had verwacht dat dit zou gebeuren door de prive onttrekking van de auto op te geven. Dit is eigenlijk een van de weinige onduidelijke puntjes aan mijn kant, verder is het allemaal niet echt rocket science en kom je met lezen een heel eind, maar over dit puntje ben ik al een paar dagen aan het struikelen. Allicht dat je hier een licht over kunt laten schijnen? Volgens mij begrijp ik je verhaal, maar met deze vraag wil ik even checken of ik het ook echt begrijp :) Overigens is het dan vreemd dat het programma niet automatisch je prive onttrekking van de auto van je autokosten inhoudt om de boel kloppend te maken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.