Hallo Johannes,
Het voert wat ver om op te noemen wat wij allemaal zijn tegen gekomen bij het ontwikkelen van onze app. Maar in het kader van het delen van ervaring hier mijn korte opsomming:
- Duidelijke afbakening van de app/dienst (wat doe ik wel / wat doe ik niet)
- Houd rekening met ontwikkeltijden (wij hebben tot op dit moment aan de hele dienst meer dan 2000 uren opgebrand dus je moet van goede huize komen dit 'snel' terug te verdienen.
- Waarom alleen Android, zeker in de dienstverlenende hoek kom je niet onder IOS uit.
- Hoe selecteer je een programmeur? in mijn beperkte ervaring (15 jaar) is het verschil tussen een aardige en goede programmeur al snel factor 100 (zowel qua snelheid, doordenken, produceren van code, doorpakken op concepten maar ook helaas de prijs), Of doe je dit zelf?
- Marketing: er zijn inmiddels zoveel apps dat het moeilijk is met iets compleet nieuws te komen. Wat zijn jouw unieke USP en zijn deze voor de huidige gebruikers (je verangt een andere app) om te switchen.
- Zorg voor een systeem rondom fouten (bugtracker, projecttool)
- Je kunt niets aan van Google: tussen de ene versie en de andere versie kunnen zaken zo veranderen dat jou product helemaal niet (of een gedeelte) werkt. In 4.0.3 zijn ze bijvoorbeeld een gedeelte van de Maps library vergeten waardoor een kaart functie niet meer werkt. Om nog maar te zwijgen van de hardware. Dus testen, testen & testen op zoveel mogelijk devices/firmware etc etc. Dit contracueel dichttimmeren lijkt mij een lastige. Je maakt je klant afhankelijk van Google, volgens mij werkt het bij Windows (sorry) software ook niet zo. Wel kun je extra features, diensten, widgets etc wellicht doorberekenen.
Tot zover, mocht je meer willen weten dan weet je me te vinden,
Maurice