anna2012

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

anna2012's trofeeën

  1. Na wat stilte heb ik nu toch een reactie - verzekeringsplicht lijkt niet zo'n rol te spelen, want verzekeringen kunnen ook prive worden afgesloten. Dus dan hebben we alleen te maken met loonbelasting. Historisch hebben we altijd fictief loon gerekend op basis van deeltijd (destijds afgesproken met de belastingdienst) en er is nooit een loonadministratie gevoerd, het fictieve loon wordt afgerekend via de inkomstenbelasting. Het bedrag loonbelasting/inkomstenbelasting met premies hoort toch hetzelfde te zijn, moeten we nu wel via een loonadministratie doen? Ik heb gezien dat het eenvoudig is, online, maar het is weer meer papieren rompslomp. Zodra we er aan toe zijn wordt de zoon ook aandeelhouder, overigens, het heeft ook wel onze voorkeur dat wat we nu besluiten over een x aantal jaren ook nog zal werken.
  2. Sorry dat ik wat onrust heb veroorzaakt over of deze vraag nu mag, ik ben de moeder, maar doe wel de boekhouding dus ik weet het ook niet. Het lijkt me trouwens wel dat dit iets is wat heel veel voorkomt onder kleine bedrijven, die alles zelf doen, en de antwoorden op dit soort materie zijn niet echt eenduidig. Iedereen die heeft gereageerd, hartelijk dank in ieder geval, alleen weten we het nu nog steeds niet! Er is in ieder geval op het moment wel sprake van enige gezagsverhouding want we zitten in een inwerkperiode, aan de andere kant is hij ook niet een gewoon medewerker want er zijn geen andere werknemers, dat betekent nog niet dat hij niet kan worden behandeld als een andere werknemer zou worden behandeld. Maar daarbij blijft hij dan nog wel de zoon "van de baas". De BV van onze zoon slaapt niet echt maar is wel "stil".
  3. Ik doe de boekhouding van een BV die in de toekomst zal overgaan van vader op zoon. De zoon is nu directeur maar nog geen aandeelhouder; de vader is 100% aandeelhouder van deze BV. De zoon heeft zelf ook een BV. Als ik het goed heb is het het beste dat de zoon op de loonlijst komt (van de BV van de vader), en dan is hij ook een gewone werknemer ook voor de sociale lasten? En als hij ooit dga wordt dan is hij alleen werknemer voor de loonbelasting. Overigens geniet de vader een aangepast fictief loon na onhandeling met de belastingdienst een paar jaar geleden. De zoon zou echter ook vanuit zijn eigen BV een faktuur kunnen sturen voor het verrichte werk, neem ik aan (een management fee, belast met btw) en dan binnen zijn eigen BV als dga de inkomsten te hebben. Overigens hebben beide BV's verder geen enkele relatie, ik heb op deze site een column gelezen over dga’s en management fees en met name wordt hier over gesproken in verband met holdings en dochtermaatschappijen, wat in dit geval dus niet van toepassing is. Ook elders gaat men daar meestal van uit. De meeste artikelen hebben het over wat ingewikkelder zaken dan deze heb ik de indruk, maar toch ben ik het liefst wat voorzichtig en hoop op wat advies hier mee. In de toekomst zal moeten worden toegewerkt aan bedrijfsopvolging, en daarbij hebben vader en zoon een wens een duidelijke situatie te hebben die voorlopig dienst kan doen. Wat is de beste oplossing voor dit geval? Wellicht moeten we nog verder extern advies zoeken, ik wil echter liever niet onbeslagen ten ijs komen en me tenminste enigszins thuis maken in de opties. Hartelijke groet, Anna
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.