Serena

Junior
  • Aantal berichten

    23
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Serena's trofeeën

  1. Beste forum leden, Wat een mooi gesprek is hier opgang gekomen. Zeker ook het nieuwe topic! Ik zie zeker uitnodigingen en feedback waar ook ik mee verder kan. Het advies van Mikky om even rust te nemen voordat ik mezelf zou uitschrijven, was de juiste tip. Tot snel!
  2. Goed dan, ik denk dat dit gewoon niet mijn forum is. Succes allemaal, wie weet tot ziens!
  3. Kritisch is goed, helemaal mee eens. Want er is geen eenduidige waarheid, des te meer meningen en interpretaties. Maar de woordkeuze is wel bepalend om in gesprek te komen of blijven, en ik voel(de) vooral een defensief gevoel opkomen. Natuurlijk is het alleen schrift, je mist het nonverbale. Des te precairder? Nu dwaal ik gewoon zelf af van mijn onderwerp :)
  4. PS: wat me opvalt op dit forum is dat ik hier de meest kritische opmerkingen krijg. Los van dat ik daar als mens wel even van schrik, vraag ik me af hoe dat werkt hier?
  5. In Nederland richten we ons op starters en groei. We faciliteren vanuit onderwijs, overheid en bedrijfsleven ondernemers om bedrijven te beginnen, te investeren. Alleen bij ondernemen hoort ook de mogelijkheid te stoppen en het risico van een faillissement. De verhalen van ondernemers in zwaar weer vertellen dat zij niets weten van deze fase van ondernemen. Regelmatig hoor ik: 'aan de goden overgeleverd'. Ook in de curricula op scholen en universiteiten wordt hier zeer weinig aandacht aan besteed. Het gevolg is dat ondernemers geen kennis hebben en zij onnodig veel schade leiden. Vanuit economisch perspectief beschouwd: het kost de maatschappij uiteindelijk 4 miljard euro (volgens cijfers Business Compleet). En kennen jullie de verhalen achter de cijfers? De ernst van de zaak wordt dan direct duidelijk: een faillissement is te vergelijken met het rouwproces van het verliezen van een kind. Een faillissement kan leiden tot echtscheidingen en zelfs zelfdoding. Waar vinden ze hulp? Hoe doorbreken we het taboe zodat hulp zoeken laagdrempelig wordt? In een sociale maatschappij waar menselijkheid een kernwaarde is, horen we deze mensen ook op te vangen. Niet alleen vanuit zakelijk perspectief, met een juridische bril op, maar vanuit de gedachte dat we in deze tijd van crisis afscheid nemen van bedrijven, afscheid nemen van status en misschien wel geld, maar niet van de ondernemers. Gaat het dan over WSNP (wat een prima instrument is!)? Gaat het over ondernemers die gratis hulp zoeken? Gaat het over marketing? Het gaat om een nieuw paradigma van ondernemerschap. Over lef hebben om je nek uit te steken het oude systeem tegen het licht te houden. Daarom dit pleidooi, om het gesprek over deze fase van ondernemen op gang te brengen, om de aandacht te vestigen op wat er nu gebeurt in ondernemend Nederland en in onze maatschappij. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van (ex-)failliete ondernemers op dit forum....
  6. Dag Danny, Het gaat niet om wat waar is en wat niet, het gaat om hoe ondernemers het ervaren. En als er passende dienstverlening is, dan is deze erg onzichtbaar voor ondernemers. Misschien is het goed een keer te bellen? Groetjes
  7. Dagelijks worden we door ondernemers gebeld met de vraag of we hen kunnen helpen. Dat doen we, maar het is niet voldoende. Duizenden ondernemers vechten in deze tijd om het hoofd boven water te houden, tientallen vallen dagelijks om. Ook hier lees je het terug. Met deze petitie willen we de overheid wakker schudden om dit thema bij kop en kont op te pakken en aan de slag te gaan om ondernemers in zwaar weer te ondersteunen. Je kunt ons helpen door de petitie te tekenen, waarvoor alvast onze dank! http://petities.nl/petitie/dringend-aandacht-nodig-voor-faillissementen Serena
  8. Treurig bericht vanuit EZ: ze gaan de Feniksaward niet uitreiken op 8 april. Hun verklaring: te weinig kandidaten (1). Feniksen en hun fans op Higherlevel, er is veel meer kracht nodig van ons om faillissementen op de agenda te krijgen, juist in Den Haag! Het wordt tijd dat de wetgeving wordt aangepakt, het wordt tijd dat er meer geïnvesteerd wordt in door- en herstarters, het wordt tijd dat vreemde procedures worden aangepakt, het wordt tijd dat op Hoge scholen en universiteiten aanstormende ondernemers leren over het risico op faillissementen! De maatschappelijke schade is 4 miljard en dat is onaanvaardbaar. Tel daarbij op het persoonlijke leed in de gezinnen. Onze boodschap is: we nemen afscheid van bedrijven, niet van de ondernemers! Deze ondernemers zijn van onschatbare waarde. Zij zijn de pioniers voor een nieuwe, duurzame economie. Zij bedenken nieuwe ondernemingen met nieuwe verdienmodellen, deels gedwongen omdat zij bij de gevestigde orde niet langer welkom zijn. Vaak ook omdat zij geloven in andere waarden. Waarom kijkt niet heel ondernemend Nederland naar wat deze Feniksen -jullie- voor elkaar krijgen? De Feniks is onzichtbaar! Nederland zoekt naar leiders in de crisis: laten jullie de hoofden keren zodat ze jullie niet langer met de nek aankijken? Inspireren jullie hen om ondernemers in zwaar weer te gaan steunen, in plaats van te breken? Geen Feniksaward voor nu, misschien komt het later nog. Maar laten we daar niet op wachten. Laten we nu al onze vuist ballen, ons geluid horen en Den Haag vertellen dat ze niet langer om ons heen kunnen. Ben je erbij op 10 april om je steun te betuigen? Laat het ons weten.
  9. Bedankt voor jullie positieve reacties! Alle hulp is welkom, er is veel te doen. En de eerste stap en grote hulp zou zijn om met elkaar tijdens De week van de Ondernemer de Feniks op het podium te zetten. We hebben nog minstens 40 deelnemers nodig. Wellicht ten overvloede: deelname is gratis aan deze week... Ik ga me zeker meer laten horen hier, er gebeurt te veel om niet te delen! Dank alvast!
  10. Okay, ik zit net op dit forum en begin de mores te begrijpen! Over het initiatief zelf: ik werk in de bouwsector en dagelijks gaan er aannemers failliet. Ook vrienden en familie van mijzelf. Vorig jaar heeft me dat ertoe aangezet om deze ondernemers in het zonnetje te zetten. Dat lukte niet: uitgeverijen wilden niet de 'faalverhalen' publiceren, alleen de successen. Ik heb toen zelf een paar mensen geinterviewd en deze gesprekken online gezet. Belangrijke keuze is geweest: niet de trieste verhalen, maar juist de verhalen waarin ondernemers weer in hun kracht staan: de Feniks. Ik hoorde dat er een Feniksaward door het ministerie op de agenda is gezet en was direct enthousiast. De tijdgeest om het taboe op faillissementen te doorbreken is aangebroken. Ondernemers begonnen zich te melden om ervaringen en verhalen uit te wisselen. Zij vinden elkaar op een LinkedIN. Vervolgens wilde ik graag kennismaken met de mensen achter de computers, en hebben we een bijeenkomst in Seats 2 Meet georganiseerd in juni 2012. Een bijzondere bijeenkomst, waar vooral de kracht van failliete en ex-failliete ondernemers mij raakte. Vervolgens ben ik de wetenschap ingedoken om te kijken of er onderzoek gedaan is naar faillissementen. Deborah van Unen en Ingrid Wakkee hebben goed onderzoek verricht naar de lessen van faillissementen. Wat blijkt: een faillissement is een leerschool voor ondernemers. De schade van faillissementen is enorm: 3 miljard euro + het persoonlijke leed in de gezinnen (er gaan getallen van 400 zelfdodingen per jaar rond) De tijd is nu om dit te veranderen, dat besef groeide alleen maar meer. Ik besef me: Feniksen zijn de pioniers van de nieuwe economie. Zij weten hoe het is om niet met de gevestigde orde te kunnen of willen handelen (zoals krediet krijgen bij de bank) en ontwikkelen via nieuwe businessmodellen fantastische bedrijven. Waarom richten we ons in Nederland op starters en groei? Waarom is er geen aandacht voor ondernemers die in zwaar weer zitten? We nemen afscheid van bedrijven, maar we moeten de ondernemers behouden. Dat maakt onze economie weer sterk. In 2012 haalden we regelmatig de pers, zoals de Quote, BNR, en radio 1. We sparren met een aantal experts op het gebied van faillissementen over aanpassingen in de faillissementswet. Ministerie van EL & I en KvK nemen ook deel aan deze sessies. Mijn rol is: een luisterend oor bieden aan ondernemers, samenbrengen wat nodig is en enthousiast blijven. Want het is geen gemakkelijke weg. We komen weerstand tegen vanuit banken om het thema op te pakken en subsidie is nog niet gevonden. Sommige ondernemers die mij benaderen hebben geen vriendelijke bedoelingen, maar we houden vast aan onze boodschap. Energie krijgen we uit ondernemers die blij zijn om in zware tijden een klankbord te vinden. Dat brengt ons bij de vraag: wat maakt nu echt het verschil? Wat gaan wij doen? De Fenikscampagne wordt de Feniksgroep en daarmee geven we aan meer te willen doen dan alleen de boodschap van de Feniks op het podium te zetten. We ontwikkelen lesmateriaal en vertellen de lessen uit faillissementen op universiteiten en hogescholen. Want waarom weet geen enkele ondernemer welk risico hij loopt als hij onderneemt? Kennis, kunde en netwerk kan de schade aanzienlijk verkleinen. Zodat hij / zij na een faillissement sneller de moed hervat om terug te komen. (Nu is dat slechts 20%) Tijdens een bijeenkomst van de Rabobank spreekt Hans Biesheuvel van MKB Nederland. Na afloop ga ik naar huis en bij de garderobe kom ik hem tegen. Ik vraag hem of hij aandacht heeft voor faillissementen in de week van de ondernemer. Hij zegt nee, en geeft me contactgegevens. Via deze toevallige ontmoeting is het ons gelukt om weer een podium te regelen voor het verhaal van de Feniks tijdens de Week van de Ondernemer. Ingrid Wakkee zal haar onderzoeken toelichten (op een aansprekende manier :) en Bas Westland heeft een indrukwekkend verhaal over zijn eigen faillissement en de lessen die hij leerde voor zijn nieuwe business. Nu nog de bezoekers, we hopen de wereld te laten zien dat het belangrijk is om faillissementen en ondernemers in zwaar weer te steunen en een plek te geven. Want uiteindelijk moeten we er samen keihard aan werken om Nederland weer op volle kracht te laten draaien. Kortom, Feniks is meer dan een boodschap, voor mij is het een reis geworden om samen met veel ondernemers in Nederland het ondernemersklimaat te versterken. Mocht je nu enthousiast zijn, of vragen hebben, kom gerust bij mij.
  11. Zeker, dat kan ik: De week van de ondernemer is een van de grootste events voor ondernemers: hier uitgelegd: http://www.weekvandeondernemer.nl/ En wat wij doen: we doorbreken het taboe op failliet gaan in Nederland en steunen ondernemers in zwaar weer. Of zie hier mijn interview op radio 1: http://www.eo.nl/radio/ditisdedag/artikel-detail/gast-kopie-1-2/ Helpt het? [Mod edit: overkill aan links aangepast]
  12. Het is ons gelukt: tijdens De Week van de Ondernemer hebben we tussen de 'bekende' succesverhalen ruimte bemachtigd voor een workshop over leren van faillissementen! Hierbij is de eerste stap gezet door MKB Nederland om meer aandacht te besteden aan ondernemen in zwaar weer. En terecht want: Wij stellen: we nemen afscheid van bedrijven, maar moeten de ondernemers behouden. ex-Failliete ondernemers zijn de pioniers van de nieuwe economie! Wil je weten waarom? En steun je aandacht voor dit thema? Kom naar onze workshop op 10 april, tussen 13.00 uur en 14.00 uur. Feniks Bas Westland en universitair hoofddocent Ingrid Wakkee gaan met u in gesprek. En we geven tips weg aan ondernemers die nu steun kunnen gebruiken. We helpen graag! nb: Omdat wij geen 25k of meer betaald hebben, kunnen we niet mee in de promotiegolf voor deze week. Help ons en vertel het door! Zien we elkaar dan? http://www.weekvandeondernemer.nl/Partners/feniks
  13. Bovenstaande klopt. Maar schroom ook niet om deze stap te zetten: als een andere debiteur je voor is, heb je kans dat hij / zij nog geld ontvangt en jij niet meer. Echter, fiscus, bank en curator staan altijd bovenaan de lijst van partijen die geld ontvangen. Hopelijk blijft er nog iets over. Succes! modedit: link naar eigen site verwijderd.
  14. Dit topic is bedoeld voor discussie over bovenstaand(e) evenement(en).
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.