raceeend

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

raceeend's trofeeën

  1. Hey allemaal. Het is nog maar kort geleden dat wij een nieuwe bedrijfsstructuur gestart hebben en een 3e vennoot er bij betrokken hebben. Echter is het sinds de start met de samenwerking zol hard downhill gegaan met de onderlinge samenwerking dat we inmiddels in een onhoudbare situatie gekomen zijn. Na een gesprek gisteren zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij niet verder kunnen met 3 vennoten. De huidige struktuur: 1 werkmaatschappij 3 holdings 3 directeuren in dienst via management overeenkomst. De 3 directeuren zijn statuair beschermd tegen ontslag (dit dient unaniem te gebeuren) Inmiddels zijn de gemoederen zo hoog opgelopen dat de andere 2 directeuren en ik besloten hebben uit elkaar te gaan. Zij gaan verder en ik stop ermee. Ik ga een voorstel doen voor aandelen uitkoop en verdere financiele afhandeling, maar heb nog geen toezeggingen gedaan dat ik daadwerkelijk ontslag neem. Ik doe nu enkel een voorstel. Maar behalve dit hebben de andere 2 ook besloten dat ik niet meer hoef te komen en hebben aangegeven dat ik per direct op non-actief sta. Managementfee wordt dan niet meer uitbetaald en ik verricht geen werkzaamheden meer. Vooral dit laatste stoort mij. Kunnen zij dit wel doen? In de management overeenkomst hebben wij geen zaken staan zoals non-actief stelling. Ik ben volgens de statuten beschermd tegen ontslag maar ook daar staat niets in over non-actief stelling.
  2. pffff.... sorry, niet zo slim.. ik dacht enkel aan verlengd boekjaar en was even de bedrijfsvorm vergeten (afgelopen 6 jaar als eenmanszaak en vof gewerkt, dus nog te veel die gewoontes er in ;)
  3. Even een korte vraag. Wanneer er een verlengd boekjaar is van 1 nov 2012 t/m 31 dec 2013. is dan over de periode 1 nov 2012 t/m 31 dec 2012 de kleine ondernemersregeling toe te passen mbt de BTW? het jaar 2012 is de btw laag genoeg. Echter is in het gehele boekjaar de BTW hoger.
  4. Pfff.... gaat lekker zeg ;) Notaris gaan we dus ook dumpen. dit hadden we ook naar de nieuwe fiscalist doorgezet en die gaf ook aan dat het broddelwerk was.
  5. Net reactie van de notaris. ------------- Bijgaand eerste concept van akte uitgifte aandelen en de bijbehorende notulen. Terzake van de uitgifte van aandelen doe ik nog de volgende mededelingen: - De fiscale gevolgen in privé voor het hebben van de aandelen en de winst/dividend utkeringen daarop kan ik niet voorzien - Als bijvoorbeeld Holding aandelen heeft en gelden in werkmaatschappij stopt dan kan er gebruik gemaakt worden van een deelnemersvrijstelling. - door de volstorting van de aandelen meer dan de stortingsplicht zal een agioreserve worden geboekt; - deze agioreserve zal bij de storting op gewone aandelen 'verwateren' over alle gewone aandelen. Als het laatste niet gewenst is dan zijn de opties: - vordering investeerder op de vennootschap tegen eventueel een laag rentepercentage; - middels een statutenwijziging meerdere soorten aandelen creeeren, waar vervolgens per aandeelsoort afspraken worden vastgelegd inzake winstuitkeringen, agioboeking per soort aandeel, eventueel minimale vergoeding over reserve/minimaal percentage van winst e.d.; gevolg dat er meerdere aandeelhoudersvergaderingen dienen te worden gehouden (nl per soort en de soorten gezamenlijk) Maandag is ook een afspraak met een fiscalist.
  6. De werkmaatschappij is al opgericht. Toen we eenmaal 2 weken bestonden kwam ineens een potentiële investeerder om de hoek kijken. Na dit alles besproken te hebben hebben we besloten dat de investeerder 10% aandelen kan krijgen tegen €100k, de investeerder is daarmee akkoord. We hadden deze investering niet direct nodig om het bedrijf op te zetten en te laten werken, maar het kan alles enorm in een stroomversnelling helpen. De huidige status is dus een bestaande BV met 3 dga's en 3 aandeelhouders. De notaris is bezig om een concept op te stellen voor de verkoop van 10% aandelen voor 100k investering. De investeerder zal een stille vennoot zijn.
  7. Daar zijn wij inmiddels helaas ook achter. gevalletje: adviseur bedankt! We hadden niet het geld om 3x 18k te storten en onze adviseur raadde ons af om een rondje met het geld te doen en een holding er later boven was toch zo geregeld.. Achteraf blijkt dat gewoon onzin en komt er veel meer kijken bij een holding boven een bestaande bv. inmiddels doen we dus ook geen zaken meer met die gasten. We zijn nu bezig met nieuwe adviseurs zoeken maar hebben nog niet een definitief besluit. vandaar dat ik het eerst ff hier neer leg en niet meteen aan de adviseur kan stellen.
  8. De investering van 100k loopt nu nog. de notaris is een concept op aan het stellen maar ga er van uit dat dat rond is voor dat ik een BV start. Zou je dus zeggen dat het verstandiger is om die holding neer te zetten voor die 100k rond is?
  9. Ik heb op dit moment een aandeel van 30% in een bedrijf (BV) waar ik ook werkzaam ben als DGA. de werkmaatschappij is 2 maanden geleden opgericht en bevat behalve de 18k geplaatst kapitaal en een investering van 100k nog geen winst oid. Nu las ik over zaken als 25% inkomstenbelasting over opgeslagen winst bij overdracht, en nu is er nog geen opgeslagen winst en dus kost het me dus nog geen 25%. Daarom zit ik er aan te denken om een holding op korte termijn neer te zetten (mbv de nieuwe flex-bv wetten). Daarnaast wil ik mijn pensioen in mijn eigen BV opbouwen. Nu vroeg ik mij voornamelijk af of er een impact is op de werkmaatschappij en de andere aandeelhouders wanneer ik er een holding boven zet (met mijn 30% aandelen in de holding). De andere aandeelhouders/DGA's zijn namelijk nog niet van mening dat een eigen holding voor hunzelf nuttig is. Voor zover ik kon vinden zou dit geen impact moeten hebben, maar ik kom er na een halve dag lezen toch niet helemaal uit.
  10. Ik ben nu mede eigenaar van een v.o.f. en dit willen wij binnenkort om gaan zetten naar een constructie met meerdere BV's. Het zal dan gaan om 3 natuurlijke personen met ieder een eigen persoonlijke holding BV. Ieder van de 3 holding BV's heeft 33.3% eigendom over de werk BV en zijn ook werkzaam als directeur. Hoe werkt dit nu met salarissen voor de 3 directeuren? Betaal je een salaris rechtstreeks naar de natuurlijke personen vanuit de werk BV en dan dividend naar de holdings? of factureer je een managementfee naar de werk BV? of gaat alles via dividend naar de holdings en trek je daar gewoon een DGA salaris uit? Ik ben er een beetje de weg in kwijt geraakt en begin inmiddels door de vele belastingbomen het bos niet meer te zien. Wat is de beste oplossing? en waarom? Vast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.