Jump to content

leerling

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Heb er nog eens verder over nagedacht en ga ook punt 2 en 3 waarschijnlijk gewoon naar privé halen (en ook afrekenen). Punt 1 twijfel ik nog een beetje, maar kan eventueel ook naar privé; ik zou daarna dan een volledige "lege EMZ" hebben. Mijn belangrijkste vraag die nog staat uit het voorgaande verhaal, is hoe het zit met aansprakelijkheid na opheffen van EMZ. Blijf je prive in principe levenslang aansprakelijk voor de diensten die zijn geleverd (als daar geen verdere afspraken over gemaakt zijn)? Ik vraag dit niet alleen voor mijn eigen EMZ (een claim zou me zeer verbazen, maar je hoort wel eens enge verhalen over beroepsclaimers); ik ben ook wel benieuwd hoe het andersom werkt: kan ik een andere EMZ-er persoonlijk aansprakelijk houden als hij zijn EMZ inmiddels geruisloos zou hebben ingebracht in een B.V.? Maakt het in deze context nog iets uit of ik bij KvK (formulier 14 vraag 9) aangeef dat de "lege EMZ" wordt gestaakt of overgedragen aan een B.V.?
  2. Helder. Moet je hier ook nog een factuur naar jezelf voor sturen of is dat niet nodig?
  3. Nog even iets anders ter controle (want het blijkt vaak net anders te zitten dan ik intuïtief verwachtte): Als ik een zakelijke lening aan de B.V. geef om de aankoop van een pand door de B.V. rond te krijgen valt dit m.i. onder de terbeschikkingstellingsregeling, waardoor de privé ontvangen rente daarvoor in box 1 wordt belast. Dit lijkt me in veel gevallen ongunstig en heeft m.i. ook iets oneerlijks, want als ik een zelfde zakelijke lening aan een onafhankelijke B.V. zou geven mag die lening wel in box 3 blijven. Om dit "probleem" te voorkomen wilde ik dus kapitaal storten in de BV en door geen rente te vragen, wordt het kapitaal dus gezien als (informeel) kapitaal van de B.V. en ontloop ik privé de box 1 en box 3 heffingen. Daar staat dan tegenover dat de winsten worden belast met Vpb en vervolgens bij uitkering met dividend belasting. Dit lijkt vooral interessant als het gemiddeld te verwachten rendement (over gehele looptijd) onder de 3% blijft. Daarboven lijkt het interessanter om het pand privé te kopen. Het verrassende hieraan is voor mij wel dat als je meer risico wilt nemen (dus voor hogere rendementen gaat), dat het (afgezien van allerlei ander factoren natuurlijk) dan gunstiger lijkt om vanuit privé te investeren dan vanuit een B.V. Als de BV mij nu geld uitleent om de koop van een pand privé rond te maken zal de BV (bij een zakelijke lening) meer winst maken (dan de BV bij een bank kan halen). Bij een hoog rendement lijkt dit nog wel een gunstige aanpak, maar bij tegenvallers lijkt dit privé snel veel geld te kunnen gaan kosten (ik moet deze variant nog maar eens verder doorrekenen ...) Gezien de huidige markt heb ik echter het gevoel dat de informele kapitaalstorting toch de beste weg zal blijken.
  4. Hoe moet ik dit relateren aan eerdere opmerking: "Let erop dat evident is dat het geen lening is (vreemd vermogen voor de BV)." En als ik het informeel kapitaal als lening geef, blijft het toch in box 3?
  5. Heb nog even niets ondernomen. Het pand wat ik op het oog had is net voor mijn neus verkocht (onder voorbehoud). Ik verwacht echter dat er komend jaar genoeg nieuwe kansen voorbijkomen (ga nu eerst opheffen van EMZ en inbreng laatste restjes daarvan in de BV proberen te regelen voor einde jaar, zie nieuwe post). Toch is het bijstorten me nog niet volledig duidelijk. 1. Ik kan op de aandelen toch bijstorten als agio (RE: Agio storting ..)? 2. Wat is dan het verschil met storten van informeel kapitaal (in procedure en consequenties)?
  6. Ik heb naast mijn BV een eenmanszaak. Beide zijn opgericht ergens in eerste helft 2012. De BV gebruikte ik in eerste instantie alleen als stamrecht BV en de eenmanszaak voor de verdere activiteiten. De betaalde activiteiten ben ik echter sinds eind 2013 om diverse redenen vanuit de B.V. gaan doen en sinds begin dit jaar gebeurd er weinig meer in de EMZ (alleen nog wat research/ontwikkeling gedaan, maar omzet +/-0) en die EMZ ga ik daarom nog dit jaar proberen op te heffen. Ik heb al veel gevonden over hoe ik de fiscale balans grotendeels kan opschonen en naar 0 kan brengen (incl. afrekenen FOR, lijfrente, stakingsaftrek etc) en hoe ik de EMZ verder moet uitschrijven (m.n. KvK). Het enige wat m.i. overblijft zijn: 1. een bedrijfsnaam + website (waarde commercieel verkeer: nihil) 2. wat oude fiscaal afgeschreven elektronica: Huidige waarde 100 a 400 euro max. (nieuwprijs totaal minder dan 1000 euro; en inmiddels bijna 3 jaar oud). 3. wat zelf ontwikkelde software: waarde commercieel verkeer nihil ( in vroege fase van ontwikkeling blijven steken) 4. evt. aansprakelijkheid voor uitgevoerde werk. Liefst zou ik (alleen) bovenstaande 4 punten in de B.V. inbrengen, m.n. punt 4 want hoewel dat de kans op claims mij erg klein lijkt vind ik het toch niet prettig om met volledig prive vermogen (levenslang?) voor aansprakelijk te blijven (of is dat uberhaupt geen issue meer als de EMZ is opgeheven?) Ik heb de indruk dat dit eenvoudig mogelijk is door bij KvK formulier 14 vraag 9 aan te geven dat de EMZ (bijvoorbeeld per begin december) wordt overgedragen aan de B.V., maar mijn gedachtengang en benodigde stappen wil ik hierbij graag eens tegen het licht houden: 1. Kan ik hiermee inderdaad bereiken dat de 4 punten die ik hierboven heb aangegeven naar de BV gaan? (rest van EMZ is/wordt gestopt en er wordt (ook) fiscaal afgewikkeld). 2. Als ik het goed begrepen heb noemt men dit ruisende inbreng en ziet de belastingdienst dit voor de eenmanszaak als staking? 3. Ook de 4 punten hierboven moeten worden opgenomen in de stakingswinst (ook al is fiscale waarde 0)? 4. De waarde van de 4 punten stel ik daarvoor op 250 Euro ( inclusief BTW) en hiervoor stuur ik dan (voordat ik de formulier 14 naar KvK stuur) een factuur van EMZ naar B.V. Dat is dan toch nog omzet dit jaar :) 5. Deze inbreng komt bij de B.V. (ook) niet op de balans (ik heb alleen een fiscale balans en de waarde van de inbreng is zo klein dat dit direct wordt afgeschreven)
  7. Waar ik in mijn vorige bericht "informeel kapitaal" schreef bedoelde ik agio. (Er blijkt verschil te worden gemaakt tussen informeel kapitaal en agio zag ik in plaatje bij dit bericht uit Vpb aangifte). De term "informeel kapitaal" is van toepassing bij het kwijtschelden van een lening; zo'n route lijkt me dus onnodig complex.
  8. Dat is een supertip! Dit rechtstreeks informele kapitaal lijkt precies wat ik zocht. Het mooie is dat je op deze manier heel flexibel bent: je kunt per investering het EV (agio) verhogen en dat jaren later in een keer bij de notaris regelen door het agio kapitaal in aandelen om te zetten. Ik vermoed dat ik hiermee in de toekomst (bij nieuwe investeringen) het EV zelfs tot boven het maatschappelijk kapitaal kan laten stijgen; de notaris zal dan waarschijnlijk later bij omzetting in aandelen wel eerst ook nog de statuten moeten wijzigen. Als ik het goed begrijp hoef ik nu praktisch ook weinig te doen: alleen het geld overmaken naar de B.V. en onder agio in de balans opnemen; hier is zelfs geen overeenkomst voor nodig. Klopt dit?
  9. Tja, ik begrijp dat een notaris wat wil verdienen. Maar als het werk alleen het administreren is van een paar nieuw geplaatste aandelen binnen het maatschappelijk kapitaal lijkt me (1) dat daar geen 7 jaar opleiding tot notaris voor nodig zou moeten zijn en (2) lijken de kosten me nog steeds extreem. Overigens heb ik er zelf nog meer universitaire studie en werkervaring op zitten en blijf ik heel ver uit de buurt van de notaris tarieven. Maar dat is mijn frustratie en dat gaan we hier voorlopig niet oplossen :'( Had ik maar niet de techniek in moeten gaan. :)
  10. Bedankt voor de duidelijke reactie! Ik heb nog even gegoogled op tarieven hiervoor en kom in regio Eindhoven uit op: - Kosten voor akte voor plaatsing binnen het maatschappelijk kapitaal kon ik niet vinden; het dichtst bij kwam "aandelenoverdracht": +/- 750 Euro Voor statutenwijziging (voor als ik later voor een 2e investering nog meer aandelen zou willen bijplaatsen) wordt nog eens +/- 650 Euro gevraagd. Misschien ben ik een krent, maar ik vind dit extreem duur voor iets wat me 2 minuten werk lijkt. (dat zijn de geplande huuropbrengsten van bijna 3 maanden ) Of mis ik iets...
  11. Het bijplaatsen van aandelen vereist de tussenkomst van een notaris las ik hier op dit forum. Nu vraag ik me af of dit ook noodzakelijk is als het maatschappelijk kapitaal nog niet volledig is geplaatst? Achtergrond: ik wil (tegen minimale kosten) nog zo'n 50.000 extra geld in mijn BV krijgen om de aankoop van onroerend goed rond te krijgen, zodat mijn BV dit vervolgens aan een derde kan verhuren. Bij mijn BV is maar 20% geplaatst (en gestort) en ik ben de enige aandeelhouder en bestuurder. In mijn statuten staat dat voor uitgifte van aandelen een akte bij notaris nodig is, maar het is me dus onduidelijk of 'plaatsing' in dit verband ook geldt als 'uitgifte'. Mocht hiervoor toch een notaris nodig blijken, wat is dan het nut van mijn 80% nog niet geplaatste maatschappelijke kapitaal?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept