Jump to content

Jos58

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Dankjewel Dik. Op deze manier komen mijn activa en passiva inderdaad weer in balans. En klopt het dat ik mijn afkeur/breuk opvoer in mijn WV onder "Waardeveranderingen"? groeten, Jos
  2. Wie o wie kan mij helpen??? Bij voorbaat dank.
  3. Bedankt voor de reakties Ronaldinho en Hermes. Even wat aanvullende informatie. Wij gebruiken EasyAdmin, een simpel boekhoudprogramma dat op Excel gebaseerd is. Gedurende het jaar voeren wij daar netjes onze uitgaven, inkomsten, BTW etc. in. Ofschoon er denk ik wel voorraden in bijgehouden kunnen worden, gebruiken wij dit niet. Aan het eind van het jaar hebben we gekeken wat er nog ongeveer aan inkoopwaarde ligt en wat we hebben moeten weggooien. Alle ingekochte goederen zijn ook betaald. Dus geen crediteuren, wel een verlaagd banksaldo. In mijn IB aangifte kan ik in mijn WV, inkoopkosten opgeven. Begrijp ik het goed dat dit alleen de inkoopkosten van de daadwerkelijk verkochte goederen zijn? Daarnaast vind ik in mijn WV de post "Waardeveranderingen". Als ik hier in ga dan vind ik weer de regel "Bijzondere waardeverminderingen van vlottende activa". Is dit de plaats om onze afkeur en breuk op te geven? Dit komt dan direct ten laste van het bedrijfsresultaat. Dan blijft de werkelijke handelsvoorraad nog over. In mijn IB aangifte kan ik onder "Overzicht activa" de waarde van mijn voorraden opvoeren. Maar als ik dat doe dan is mijn passiva niet meer in balans met mijn activa en dus moet er aan de passiva kant ook iets gedaan worden. Aan de passiva kant heb ik de mogelijkheid uit: [*]Ondernemingsvermogen [*]Terugkeerreserve [*]Voorzieningen [*]Langlopende schulden [*]Kortlopende schulden In één van deze posten zou ik toch de waarde van de voorraad moeten opvoeren om activa en passiva weer gelijk te trekken. Of zie ik het allemaal verkeerd? Ik hoor bijzonder graag. Bvd, Jos
  4. Hallo experts. Ik heb samen met mijn zoon een VOF. We handelen in goederen (inkoop/verkoop). Nu hebben we vorig jaar niet alle ingekochte goederen verkocht --> voorraad dus. Ben nog steeds met mijn IB aangifte aan het stoeien en weet niet goed waar ik de voorraad moet opvoeren. Daarom wat vraagjes. 1e Moet ik in mijn WV alle inkoop opvoeren of alleen de inkoop van de verkochte goederen? Als ik alles opvoer dan komt er een behoorlijk verlies uit. 2e Ik zie dat ik in mijn activa voorraad kan opvoeren maar ik moet dan wel een tegenboeking in mijn passiva doen om een en ander in balans te houden. Maar ik heb geen idee waar ik dit zou moeten opvoeren. 3e We hebben ook nog wat afkeur en breuk gehad. Hoe hier mee om te gaan? Graag advies. Bij voorbaat dank.
  5. Hartelijk dank voor alle constructieve bijdrages. Eea is mij nu duidelijk geworden. Mijn eerste ondernemersaangifte gaat er een dezer dagen uit! Groeten, Jos
  6. @Jan Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik denk dat de W/V wel klopt en dat ik er ook bijna wel uit ben. Alleen dat verhaal van BTW opgeven over buitenlandse inkoop en deze dan weer verrekenen begrijp ik niet zo goed. In ieder geval wil ik je nog even een PM sturen met onze cijfertjes. vriendelijke groet, Jos
  7. @Brood / @Marcel Heb nog eens beter in de aangifte gekeken en zie nu pas dat mijn te betalen BTW 4e kwartaal idd ook aan passiva kant onder kortlopende schulden opgevoerd kan worden. Hier laat het aangifteprogramma een keuze: of negatief onder activa of positief onder passiva. Is idd duidelijker om het bij passiva te doen dus heb ik het gecorrigeerd. Nu zowel activa als passiva Euro 802.
  8. @Marcel Omdat het aangifteprogramma het zo vraagt heb ik de te betalen BTW als negatieve vordering aan debet zijde staan.Onze privé stortingen (die dus geen leningen blijken te zijn) heb ik uit de "Kortlopende schulden" gehaald en verrekend in het "Ondernemingsvermogen". Resultaat blijft hetzelfde: zowel activa als passiva Euro 704. Dit moet dan zo in orde zijn. Dank voor de correcties en suggesties.
  9. @Brood Ik heb de BTW schuld van het 4e kwartaal als negatieve vordering staan omdat het bij de aangifte IB voor Ondernemers ook aan de activa kant gevraagd wordt.
  10. Je eigen vermogen is opgebouwd uit: + winsten uit het verleden - verliezen uit het verleden + privé stortingen - privé opnamen. Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat - 2011 het eerste jaar van jullie onderneming was - er wél sprake was van privé stortingen - er wel sprake was van verliezen - en verder niks. Jullie gezamenlijke eigen vermogen is dan -679 (het verlies) + 500 (jouw storting) + 400 (storting zoon) = 221. Zie de post van Joost waar hij ook op dit eigen vermogen uit kwam. Dat je balans kloppend is, wil nog niet zeggen dat 'ie de werkelijkheid weergeeft, enkel dat je aan de debet- en creditkant evenveel hebt ingevoerd. Dat ie in evenwicht is, is overigens vaak wel een goede indicatie dat het zou kunnen kloppen hoor, daar niet van. Wij zijn idd 2011 gestart Er was idd sprake van prive stortingen (900 Euro totaal) Er was idd sprake van negatieve winst / verlies (Euro -679) Maar als ik op de balans bij EV 221 ipv -679 invul dan klopt mijn balans natuurlijk niet meer. Geen idee waar ik die 900 Euro verschil dan moet zoeken.. Allereerst wil ik je van harte aanraden om hier iets aan te doen. Dan: het is toegestaan om af te spreken dat alle verliezen aan jou toekomen, dus als jij dat morgenochtend met je zoon afspreekt, dan is dat een afspraak, dus die ruimte is er inderdaad. Wil je die afspraak ook nog als de verliezen vertienvoudigen? Ik begrijp dat een contract beter is. Kunnen wij dit onderling op papier zetten, ondertekenen en klaar of moet dit officieel (notarieel). Volgend jaar kan alles anders zijn. Kunnen wij dan het contract naar nieuw inzicht zomaar wijzigen? Bij voorbaat dank voor alle hulp en adviezen. groeten, Jos
  11. @Marcel Misschien vreemd maar wij hebben geen vennootschapscontract opgemaakt. In feite is er alleen de KvK registratie waar wij beiden als vennoot genoemd worden met onbeperkt bevoegdheid. Laat dit ruimte om mij de verliezen te laten nemen? Wie helpt mij verder met mijn overige openstaande vragen: Ik heb van Joost begrepen dat ik 160,50 moet opgeven bij "OVERIG KAPITAALAANDEEL" Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in? En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"? Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul. Graag hoor ik of dit juist is. En ook nog een aanvullende vraag: Op de balans vul ik bij Ondernemingsvermogen een Eigen Vermogen in dat gelijk is aan het resultaat van de W/V 2011 (in ons geval -679). Mijn balans is kloppend dus dit zal best wel goed zijn. Maar het klinkt mij niet helemaal logisch. Waarom wordt er dan niet gewoon om de winst gevraagd (+ of -)? Of is Eigen Vermogen opgebouwd uit meerdere stukjes die bij mij (toevallig?) allemaal 0 zijn of elkaar opheffen? Misschien dat iemand dit nog kan toelichten. Vriendelijke goeten, Jos
  12. dank voor de reacties. @Marcel Je hebt gelijk. Mijn zoon studeert nog en heeft alleen wat bijverdiensten waarmee hij binnen de belastingvrije voet blijft. Het beetje belasting dat hij toch betaald heeft krijgt hij al VOLLEDIG terug. Het klinkt interessant om het volledige verlies naar mij toe te halen. Maar mag dat echt zomaar? Wij zijn volledige gelijke partners (50/50 met ieder volledige bevoegdheid). En hoe zit het dan als we wel een keer winst gaan maken? Mag dan alle winst naar mijn zoon? We hebben het idd niet over grote bedragen maar ik wil het wel graag correct doen en bovendien wil ik het ook graag snappen. @Brood We hadden twee facturen voor geleverde producten waarvan wij de betaling op 31/12 nog niet ontvangen hadden. Dat is de vordering debiteuren (384 + 73 BTW = 457). Wij kopen in het buitenland in dus zonder BTW. Betalingstermijn was 6 maanden. Op 31/12 hadden wij deze inkoopfacturen nog niet betaald. Dat is de vordering crediteuren (483). Het gat van 196 is te verklaren omdat wij op 31/12 nog 98 Euro aan te betalen BTW hadden staan voor het vierde kwartaal 2011, dus -98 Euro aan debet zijde. @Elle Kan ik voor mijn zoon gewoon een aangifte IB voor ondernemers over de particuliere aangifte heen sturen of moet dit aangevraagd worden? Verder heb ik nog de volgende vragen openstaan (zie mijn posting van 12/7): Ik heb van Joost begrepen dat ik 160,50 moet opgeven bij "OVERIG KAPITAALAANDEEL" Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in? En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"? Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul. Graag hoor ik of dit juist is. En ook nog een aanvullende vraag: Op de balans vul ik bij Ondernemingsvermogen een Eigen Vermogen in dat gelijk is aan het resultaat van de W/V 2011 (in ons geval -679). Mijn balans is kloppend dus dit zal best wel goed zijn. Maar het klinkt mij niet helemaal logisch. Waarom wordt er dan niet gewoon om de winst gevraagd (+ of -)? Of is Eigen Vermogen opgebouwd uit meerdere stukjes die bij mij (toevallig?) allemaal 0 zijn of elkaar opheffen? Misschien dat iemand dit nog kan toelichten. Vriendelijke goeten, Jos
  13. @Joost Dank voor het advies. Ik begrijp nu dat wat ik als een renteloze lening had gedacht in feite een storting is. Dus zie ik het goed dat deze storting nu mijn box 1 verlaagd en later (???) weer verhoogd als ik deze storting uit de VOF haal? Verder begrijp ik nu dat ik 160,50 moet opgeven bij "OVERIG KAPITAALAANDEEL" Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in? En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"? Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul. Graag hoor ik nog van je. @Elle, Eveneens bedankt. Ik zal met de BD gaan bellen. Wel is het zo dat ik voor mijn zoon al een aangifte gedaan heb om de door hem betaalde belasting van zijn bijbaantje terug te vragen. De VOF is helemaal buiten deze aangifte gelaten. Temeer omdat er toch alleen maar verlies gemaakt is en omdat wij ervan uitgingen dat je alleen belasting terug kan vragen als je die eerst betaald hebt. Misschien nog een reaktie? vriendelijke groeten, Jos
  14. Hallo experts, Ben vorig jaar met mijn zoon een VOF gestart en ben nu nog steeds met mijn eerste aangifte aan het stoeien. Gelukkig heb ik uitstel maar ik wil eea nu toch wel snel afronden. Zou iemand misschien naar mijn cijfertjes willen kijken en mij willen adviseren? Activa/passiva (niveau samenwerkingsverband) zijn in balans: DEBET vordering BTW 31/12 -98 vordering debiteuren 31/12 457 (incl. BTW) liquide middelen (bank + cash) 345 CREDIT schulden crediteuren 31/12 483 eigen vermogen -679 (resultaat W/V) persoonlijke lening vader 500 persoonlijke lening zoon 400 W/V (niveau samenwerkingsverband) ziet er alsvolgt uit UITGAVEN diverse kosten 820 betaald in 2011 inkoop 483 betaald in 2012 --> schulden crediteuren INKOMSTEN verkoop 240 ontvangen in 2011 verkoop 384 ontvangen in 2012 --> vordering debiteuren, 457 incl. BTW RESULTAAT W/V 2011: -679 Tot zover gaat het allemaal denk ik wel goed maar ik loop vast bij de vragen "Specificatie Samenwerkingsverband": (NB: mijn zoon en ik zitten voor 50/50 in de VOF.) 1e: Kapitaalaandeel volgens contract: Voer ik hier 50% van het saldo liquide middelen in? 50% * 345 = 172 of 50% van (liquide middelen - totaal persoonlijke leningen)? 50% * (344-900) = -278 of...............? 2e: Overig kapitaalaandeel: Voer ik hier mijn persoonlijke lening van 500 in? of...............? 3e: Vergoeding voor arbeid: Hebben we niet aan gedaan dus 0 4e: Overige vergoedingen: Hebben we niet aan gedaan dus 0 5e: Verdeling restant winst: Vul ik hier 50% van het verlies (negatieve winst) volgens W/V in? 50% * -679 = -340 of...............? Dan heb ik nog een vraag: Ik heb van de belastingdienst een schrijven gehad dat ik verplicht de "Aangifte Inkomstenbelasting voor Ondernemers" moet doen. Mijn zoon heeft zo'n schrijven niet ontvangen. Moet hij dat toch doen? Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij zou willen adviseren. Zoals je uit de cijfers wel zult begrijpen is er geen ruimte voor het uitbesteden aan professionals. Bij voorbaat dank en vriendelijke groet, Jos
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept