Jump to content

WillemW

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    commercie en marketi
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Dank wederom. Tja, dan kan ik toch wel aardig rekenen dacht ik/vond ik zelf :) maar hier maak ik toch een enorme denkfout, redeneringsfout ergens. Dacht dat het onmogelijk was dat ik dan nu toch nog weer geld moest betalen. Helaas, dus toch €253 minder rijk dan ik dacht :'(
  2. Dank voor de snelle reacties! Oké, dan zou ik wellicht bij "schatting vorige aangifte(n)" moet invullen -253 ? En dan bij de KOR die €1222? saldo = dan 0?
  3. Hallo, Ik wilde van het weekend mijn BTW aangifte op het laatste moment nog even de deur uit doen maar ik kwam er niet helemaal uit. Ik ging er van uit dat ik helemaal geen btw hoefde te betalen (KOR) omdat ik wel onder de grens zou blijven (beetje rekening mee gehouden bij factureren in dec.) In het 1ste kwartaal kreeg ik €98,-- terug In het 2de kwartaal heb ik €121,-- betaald In het 3de kwartaal kreeg ik weer €276,-- terug Nu 4de kwartaal moet ik €1475,-- betalen volgens mijn boekhoudsysteempje en daar schrok ik even van.... Terwijl, als ik het over het hele jaar bekijk, ik in totaal inderdaad op €1220,-- zou uitkomen (dus de KOR zou mogen toepassen...). Kan dat van die €1475,-- wel kloppen? Moet ik die nu eerst gaan betalen of hoe geef ik dat goed aan in mijn BTW aangifte? Op zich, wanneer ik de bedragen bij elkaar optel en aftrek, kom ik wel weer op die €1220 uit overigens.... maar toch snap ik dan nu even niet of ik nu moet betalen toch nog of niet..
  4. Hallo beste forumleden, Ik heb een vraag mbt het eventueel behouden van mijn (bijna) Youngtimer. De auto is bijna 15jaar en al enkele jaren in mijn bezit (destijds geen bon met BTW gehad geloof ik). Momenteel zit ik in het eerste jaar van mijn bedrijf en zeg dat mijn “winst” maximaal op 10 tot 15 duizend gaat uitkomen dit jaar. Hierover moet ik uiteraard belasting betalen. (na aftrek van startersaftrek en ondernemersaftrek) Voor het volgende jaar ga ik uit van een hoger bedrag. Nu bezit ik privé een nogal zware (wel een hele coole, speciale uitvoering) auto in de wegenbelasting (€1600) en ik rij met name privé kilometers. (verhouding zal volgend jaar 10.000 Privé zijn, 5000 zakelijk, grove schatting) De auto heeft een economische waarde van, ik schat €3.500 en is dus bijna 15 jaar oud. Naar verwachting zal er volgend jaar een flinke verbouwing nodig zijn voor de auto (€ 2500 ?) De vraag: is het verstandig (financieel gezien natuurlijk) om de auto over te zetten naar mijn bedrijf aan het eind van dit jaar? Uit eigen onderzoek als ik het goed heb zou je zeggen van wel: Ik krijg een bijtelling van 35% over die €3500 . Ik moet dan zo ver ik heb begrepen 2,7% van de BTW zelf betalen maar mag verder alle kosten in aftrek brengen? Ik kan verder alle BTW aftrekken? Ik hoef geen kilometerregistratie bij te houden.
  5. Allen heel erg bedankt voor de reacties ! Het is mij duidelijk. En die kleine ondernemersregeling had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Dank! Tot een volgend keer. Groet, Willem
  6. Hallo Joost, kijk, dat is sneller dan een belletje naar de belastingdienst! heel erg bedankt alvast! Oke, het zal geen enorme omzet of winst zijn al en dan zijn dus die aftrekmogelijkheden ook niet heel erg interessant. Maar ik neem aan dat dit dan niet al telt als een heel jaar startersaftrek bijvoorbeeld, dat ik mijzelf daar achteraf mee in de vingers snijdt ? Vriendelijke groet, Willem
  7. Hallo beste mensen, Ik wil snel van start mijn een bedrijfsidee en het liefst per 1 december . ;D De reden om nu al van start te willen ipv per 1 januari, wat logischer zou zijn, is omdat ik dan nog net een klein beginnetje kan maken in een periode dat mijn doelgroep actief is. Ik probeer de belastingdienst steeds te bellen met deze vraag maar die zijn onbereikbaar. benieuwd of iemand dit sneller kan beantwoorden dan de vrienden van de blauwe enveloppen ! :) Wat zijn eventuele voor - of nadelen, of consequenties om zo in de laatste maand van het jaar te beginnen? Het wordt een eenmansbedrijf en ik hoef geen grote investeringen te doen. (kan van belang zijn...) Hoe zit het met startersaftrek, urencriterium?
  8. Ik ben voor een kennis aan het bekijken welk boekhoudingspakket ze zouden kunnen gebruiken voor hun webwinkel. Zij verkopen uitsluitend tweedehands spullen (meubels e.d.) meestal via de website maar ook af en toe op markten. Inkoop van de goederen gebeurd vaak contant. De verkoopprijs die zij hanteren is inclusief verzendkosten (pakketpost à €6,75). Het betreft dus margegoederen waardoor zij alleen over het verschil tussen inkoop en verkoop BTW dienen af te dragen. (weet alleen nog niet hoe dat dan moet met die verzendkosten die bij de prijs inzit, misschien toevallig ook een antwoord op?) De artikelen die zij hebben zijn allen uniek, meestal dus maar één van op voorraad. Ook dit zouden ze natuurlijk graag automatisch bijgewerkt zien in de voorraad na facturatie. Nu gaat alles nog per bankoverschrijving maar vanaf volgende maand is er ook de mogelijkheid tot een IDeal betaling. Ik heb al verschillende pakketten bekeken en demo’s gedownload maar ik kan er niet één vinden die hier zo op het oog mee om kan gaan. Iemand enig idee wat in deze situatie werkbaar is?
  9. Hallo P.J. bedankt voor je reactie maar de "leverancier" is in dit geval een school dus of een vereniging. En ja, daar betaald de klant die via mijn webshop een product koopt/besteld (dus eigenlijk van die school) contant. (nu nog) En er is natuurlijk niets mis met het afdragen van BTW normaal gesproken maar in dit geval , wanneer er dus ook nog btw moet worden gerekend over dit soort producten blijft er niet veel van over. Bovendien is een school bijvoorbeeld vrijgesteld van BTW . (mijn rekening voor geleverde diensten, het faciliteren van de zaak moet natuurlijk wel met btw worden berekend...) Het gaat om kleine bedragen (tot €10) en ook geen enorme aantallen. Het gaat mij er om dat ik de scholen werk uit handen neem en er een kleine vergoeding aan over houdt ... (wordt er niet rijk van) Tenzij het om hele grote aantallen zal gaan op den duur ! ps, en wat is eigenlijk een dropschipper ?? een schipper die van drop houdt ? :) Vr.gr. Willem
  10. Tja als je het zo wil noemen dan kan dat... kan dat dan dus op die manier vraag ik mij af...
  11. Ik ben een test aan het draaien met website met webshopfunctie. Hierbij verkoop ik een digitaal product tbv anderen (mijn klanten feitelijk, de aanbieders) Achteraf ontvangen zij van mij een rekening voor geleverde diensten. Kopers van het product betalen niet aan mij maar rechtstreeks BIJ de klant. Ik faciliteer alleen maar grotendeels de verwerking van de bestellingen, de techniek en de webruimte. Koper van het digitale product ontvangt een bestelbon via de site (webshop) Koper gaat vervolgens naar mijn klant en betalen die bon (contant). Ik krijg door welke bestelnummers zijn betaald en dan geef ik die bestellingen vrij (de digitale producten) . Dit doe ik zo omdat ik anders een flinke omzet krijg die ook helemaal niet van mij is... en ook ivm de BTW die ik , wanneer ik het via een "eigen"rekening zou doen, moet gaan rekenen over de verkoopprijs, en natuurlijk afdragen …. Helaas betekent dit nog steeds administratief werk voor de klant en dat probeer ik ze nu juist uit handen te nemen. Toch zou het mooier zijn wanneer een koper toch direct via bankoverschrijving of wellicht zelfs Ideal zou kunnen betalen. Dan kan ik die administratie zelf verwerken en maar alleen aan de klant over maken wat er is omgezet op hun product. Zou ik hiervoor niet een aparte rekening kunnen openen.. en soort van tussenrekening. Een die dus niet mee wordt gerekend bij mijn inkomsten/omzet … Ter informatie: de potentiële klanten zijn scholen, verenigingen enz enz.. Alvast dank voor het meedenken . Vriendelijke groet, Willem
  12. Beste allemaal, Wel mooi om te zien dat hier ook daadwerkelijk wordt meegedacht, Bedankt hiervoor! Ik ga dit meenemen naar de boekhouder. Die moet maar aangeven wat we met deze tips moeten. Mochten we nog tot een ander besluit komen, of aanvullende vragen hebben) dan laat ik het hier horen ! Vriendelijke groet, Willem
  13. Beste forumleden, Bedankt voor jullie reactie en meedenken. We hebben vandaag ook nog weer overleg gehad met onze boekhouder en besloten dat we het volledig tegen 6% btw gaan doen. Het is een arrangement met gebruik van ruimte all-in en we berekenen geen aparte zaalhuur. dit om het makkelijk te houden. Volgens hem kan het zo. Verder hebben we geen speciale andere horeca-activiteiten. Uiteraard gaan overige consumpties (bier/wijn/fris e.d.) op nacalculatie tegen de bijbehorende BTW tarieven (Edit) hoe zit het anders met personeel hiervoor, je kan niet zonder. dat zou je dan ook weer moeten uitsplitsen? eigenlijk toch? die uren zou je dan apart moeten vermelden tegen 21% btw... wordt het wel heel ingewikkeld van.
  14. beste Forummensen, Ik kan nergens het antwoord vinden op mijn vraag vandaar dat ik dit forum maar eens raadpleeg , hier moet toch iemand rondlopen die hier meer van weet. Wij zijn sinds kort begonnen met onze zalen ook te verhuren aan externe groepen (voorheen alleen eigen gebruik) Nu moet er natuurlijk ook gefactureerd worden waarbij verschillende BTW tarieven moeten worden gehanteerd. Wij offreren onze arrangementen all-in , dus bijvoorbeeld €35,00 voor een dagarrangement inclusief lunch/koffie,zaalhuur, enz. maar exclusief BTW. Het makkelijkst is het om dat dus ook zo op de factuur te vermelden tegen 6% BTW. Maar mag dit? Ben ik verplicht om zaalhuur apart te rekenen? En moet ik die €35,00 dus eigenlijk splitsen op de factuur? Zaalhuur is 21% weet ik . Ik heb hier enkele facturen van andere arrangementaanbieders die ook met een all-in prijs werken. Aan het eind van zo'n factuur staat dan een deel dat met 21% en een deel dat met 6% wordt belast, maar of dat dan alleen zaalhuur is is niet duidelijk. iemand enig idee hoe dit zit? (ik werk overigens met Reeleezee, online factuurpakket, ben er nog niet uit of dit pakket zich hier nu wel voor leent.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept