jeromach

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

jeromach's trofeeën

  1. @Michel Wat de uitkomst betreft; ik heb daar geen specifiek idee over, als ik nog wat met de bv kan is dat meegenomen, anders liquideer ik 'm, wat in ieder geval als voordeel heeft dat ik een hoofdstuk definitief kan afsluiten en er ook geen onnodige kosten meer aan heb. Daarnaast heb ik dan duidelijkheid over de te volgen strategie waar het om het bedrijf van mijn vrouw gaat, als ik één ding heb geleerd in het zakenleven is dat alles wat je afleidt van je core business alleen maar onnodige ballast is en je er hoe dan ook - al was 't maar in je onderbewuste - last van hebt. Ik kan er boeken over vol schrijven (en daar denk ik ook serieus over na) :) @odeon 't Is niet dat ik er vreselijk gefrustreerd van ben dat dit gebeurt (niet leuk, maar 't valt in 't niet bij andere dingen die ik heb meegemaakt), wat me meer frustreert is hoe lastig het is om de juiste mensen te vinden om zaken die buiten je core activiteiten liggen maar wel noodzakelijk zijn (goed) geregeld te krijgen. Eigenlijk zou je als goede ondernemer zelf thuis moeten zijn in dit soort zaken, maar dat zou feitelijk betekenen dat je fiscalist/accountant/notaris/advocaat zou moeten worden, omdat de materie tamelijk complex is. Ik vind het interessant, maar om 't tot op de komma uit te zoeken is mijn ding niet :)
  2. @Odeon Je snijdt hier één van de zaken aan waar ik me ook zorgen over maak, daarnaast één van de punten waarom ik op bepaald moment (niet voor deze casus) van accountant ben gewisseld. Ik vraag me namelijk inderdaad af of verliesverrekening wel tot de mogelijkheden behoort als je de activiteit van de BV verandert. Ik heb het register van aandeelhouders er nu even bijgepakt, waarin ik helaas geen statuten vindt. Wel een "opgaaf startende ondernemer" voor de bd. Daarin is opgegeven als omschrijving van de bedrijfsactiviteiten: "Het verrichten van management activiteiten, het uitvoeren van pensioenregelingen en het beheer van pensioengelden, alsmede het verkrijgen, vervreemden en beheren van effecten". De omschrijving op het uittreksel KvK is iets anders, maar ik neem aan dat dit op hetzelfde neerkomt: "Het verrichten van management activiteiten, het uitvoeren van pensioenregelingen en beheren van pensioengelden, alsmede beheersmaatschappij" Interessant detail; op het formulier van de bd is mijn vrouw vermeld bij "Persoonsgegevens levenspartner(s) ondernemer, mede-ondernemers, aandeelhouders". Zoals eerder vermeld, zij is nooit ingeschreven geweest als bestuurder en/of mede-aandeelhouder (KvK). Misschien dat je dan inderdaad niet zomaar de activiteiten van mijn vrouw in de BV kan onderbrengen en dan het compensabel verlies kan verrekenen, maar misschien kan dat ook wel - en daarom is dat één van de punten waar ik een antwoord op zoek. Mocht het niet mogelijk zijn, dan zou je de huidige activiteiten van mijn vrouw wellicht nog in een nieuwe bv kunnen onderbrengen die je dan weer onder de oude hangt en waarbij je de oude gebruikt voor salariëring etc. Ik heb alleen geen flauw benul of dat 't allemaal niet veels te ingewikkeld en kostbaar maakt. Wat pensioen betreft; ja, ik zie daar ook zeker de mogelijkheid van problemen in. Ik heb één groot voordeel, de zaken uit de andere casus waar ik het over had moesten deels met de bd worden afgestemd. De contactpersoon die ik bij de bd daarvoor had was uitermate schappelijk (en correct) - dit in tegenstelling tot inspecteurs die zich eerder met deze zaak hadden beziggehouden - zeer waarschijnlijk kan ik die persoon voor afstemming ook benaderen voor deze BV. @Marcel Wat je aangeeft lijkt perspectief te bieden en kan dan wellicht een rol spelen in het hergebruik van de BV, mocht dat voldoende interessant zijn. @Barry Jij bent accountant en ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt om kritiek te horen over collega's / de beroepsgroep. Misschien dat ik mijn kritiek direct al had moeten onderbouwen, daarom bij deze - kort - even (en het is natuurlijk mijn verhaal / interpretatie); - Ik heb een accountant (van een grote organisatie) gevraagd om een emigratietraject voor mij te regelen. De opdracht werd aangenomen op basis van bestaande kennis in deze materie, maar gedurende het proces bleek deze kennis niet aanwezig te zijn en werd deze gaandeweg - maar wel op mijn kosten! - verkregen. Uiteindelijk bleek deze accountant er helemaal niet meer uit te komen (te ingewikkeld, collega's in het emigratieland die niet meewerkten), de teller liep echter gewoon door. Ik heb dat toen afgekapt en heb het zelf geregeld. - Ik heb een RA in dienst gehad, deze vertelde me over de blijkbaar gangbare praktijk om zoveel mogelijk uren op een project te schrijven, dus ook koffie, toiletbezoek etc. Daarnaast was het gebruikelijk om tijdens telefoonsessies zo lang mogelijk met een persoon aan de lijn te blijven, een reden om VOORAL te vragen naar hoe het me je ging, met je vrouw, kinderen, opa en oma etc. etc. - De accountant in de andere casus - de erfeniskwestie - stelde mij als executeur voor om een BV die op non-actief stond, maar waarin nog wel de nodige contanten aanwezig waren, zonder instemming van mede-erfgenamen en 50% partner (zonder stemrecht) aan te gaan wenden voor andere activiteiten. Dat zou ik moeten doen, want de overige partijen konden me daar toch niet in tegenhouden. Deze accountant heb ik er toen gelijk uitgegooid. Ik neem aan dat je begrijpt dat ik - ondanks dat ik geloof in "het goede van de mens" - enigszins voorzichtig ben daar waar het gaat om "adviseurs". Verder - ik zie een aantal interessante punten in wat je aangeeft, zaken die ik nu zeker zal meenemen in dit verhaal. En als laatste - het is niet per definitie zo dat ik niet wil betalen voor advies, maar wat ik wel wil is een goed evenwicht tussen wat het kost en wat het oplevert, zonder een financiële dolk in m'n rug te krijgen. Daarnaast is het niet zo dat ik onbeperkte middelen heb, ondanks dat mijn vrouw prima verdient is het niet zo dat we het per definitie makkelijk hebben, c.q. ons geen zorgen hoeven te maken over de toekomst. Ik begrijp dat deze casus niet zonder meer eenvoudig is en dat goed advies zeker verstandig is. Als iemand denkt deze kar te kunnen trekken - voldoende kennis / ervaring heeft om de juiste keuzes te maken, dan houd ik me zeker aanbevolen :) Iedereen in ieder geval voor zover bedankt voor alle input!
  3. @Marcel Dank Marcel, de punten die je hier opsomt ga ik naar kijken. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, heeft ze daarmee automatisch een aanmerkelijk belang in de BV? Ze is nooit aandeelhouder en/of bestuurder geweest, noch heeft ze er ooit voor gewerkt. De gemeenschap zou aangeven dat ze minimaal voor 50% recht heeft op / of verplicht is ten opzichte van de BV, maar ik ben er ondertussen achter (afwikkeling van een erfenis) dat dit soort "rechten" vaak anders liggen dan je op basis van je eigen logica zou denken. Bijvoorbeeld; je noemt de mogelijkheid haar activiteiten te verkopen aan de bv, maar verkoopt ze dan niet ook een beetje aan haar zelf? Wat overigens voorzieningen betreft; we hebben nu net voor 2011 voor de eerste keer een FOR-voorziening opgenomen. Wat betreft de pensioenvoorziening; nee, daar is geen afstemming met de fiscus over geweest, nog niet tenminste. Het is ook inderdaad een vraag die ik mijn accountant had willen voorleggen in geval van liquidering. Ik vraag me af of het niet mogelijk is dat weg te strepen tegen het flinke bedrag wat ik privé nog heb te vorderen op de bv. Ik betaal nu € 1500,-- (ex) voor jaarcijfers en IB voor mij en mijn vrouw. BTW doe ik zelf, de cijfers (omzet, kosten) van mijn vrouw maak ik per boekjaar op bepaald moment op in excel en stuur dat dan naar de accountant. Het lijkt me dat dit niet teveel geld is (heb in het verleden aanmerkelijk meer betaald), maar het is wel duidelijk dat het grootste gedeelte van de kosten zit in het in stand houden van de bv. Ik wil deze dan ook per 2013 liquideren, tenzij het beter zou zijn om er nog wat mee te doen.
  4. @Barry/Michel Barry, ik kan me je gevoel voorstellen, helaas heb ik genoeg te maken gehad met onbetrouwbare personen. En het is inderdaad wat Michel stelt, ik ondersteun haar op vlakken waar ze minder kaas van heeft gegeten dan ik. O.a. is zij niet "native Nederlander" en ondanks dat haar Nederlands doorgaans beter is dan dat van de gemiddelde Nederlander maakt ze nog wel eens foutjes in geschreven tekst (met name "de, het en een" missers). Het is niet zo dat ik er geen vergoeding voor kán krijgen, maar dat ik voor mijn hulp geen vergoeding hóef te hebben. Een ander verhaal wordt 't in fiscaal opzicht, misschien is het raadzamer om juist wel een vergoeding te regelen of e.e.a. onder te brengen in de BV, om er zodoende fiscaal beter uit te komen. Ik wil niets illegaals of duisters, het moet kloppen, maar ik vind het ook zonde om niet optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden. Misschien de beste illustratie dat ik niet iets onoirbaars wil doen is dat ik nu juist overweeg de BV te gaan hergebruiken, als er problemen met de BV zouden zijn zou 't niet handig zijn om daar de succesvolle activiteiten van mijn vrouw in onder te willen brengen. Ander punt, maar dat kan ik niet aantonen; voor een deel van het werk wat mijn vrouw doet is een screening vereist, waarbij wordt gekeken naar je antecedenten. Niet alleen de hare, maar ook de mijne. Als er iets niet in orde zou zijn zou ze het werk sowieso niet kunnen doen.
  5. Dag allemaal, Higherlevel is niet nieuw voor mij, in het verleden heb ik regelmatig op het forum vertoefd en er ook op z'n tijd aan bijgedragen, maar door omstandigheden heb ik mijn focus enige tijd op andere zaken moeten richten. Omdat het leven doorgaat - en omstandigheden veranderen! - ben ik nu wat orde op zaken aan het stellen met betrekking tot mijn voormalige activiteiten om ook in de toekomst weer goed verder te kunnen. In 1999 nam ik, met 2 partners, een bedrijf over. Het bedrijf was onderverdeeld in een aantal werkmaatschappijen die werden opgenomen in een toen nieuw opgerichte holding. De aandelen in de holding waren in eigendom van management bv's, drie stuks, voor elke partner één, ieder 33,3% van de aandelen. De management bv's factureerden management fees aan de diverse werkmaatschappijen, waarvan er één - die waarin feitelijk het geld werd verdiend - het leeuwendeel van de fees voor zijn rekening nam. De management bv's salarieerden de aandeelhouders (dga) en bouwden een pensioenvoorziening op (+/- 50k). Vanaf 2006 ging het minder met het bedrijf, waardoor de volledige fees een tijd lang niet meer betaald konden worden. Omdat er in salaris en voorzieningen geen wijzigingen werden aangebracht teerden de bv's in op eigen vermogen en waren de resultaten negatief. Medio 2007 ging de hoofdwerkmaatschappij failliet, waardoor feitelijk de bedrijfsactiviteiten werden beëindigd, zo ook de feestromen richting de management bv's. De management bv's bleven buiten het faillissement en werden grotendeels op non actief gesteld - met de bd werd overeenstemming bereikt om het dga salaris niet meer uit te hoeven betalen. Wel werden de bv's in stand gehouden, omdat zowel de holding als een aantal minder belangrijke werkmaatschappijen nog bestonden en i.o.m. de accountant werd besloten deze pas na vijf jaar te liquideren. Om die reden moesten de management bv's ook in stand blijven. Door de bv's in stand te houden bleef ook de verplichting van administratie, jaarstukken etc. bestaan. Wat mijn bv betreft; er waren geen contanten meer en de kosten van de afgelopen vijf jaar zijn vanuit privé betaald. Er was al een aardige vordering vanuit privé op de bv (niet betaald - netto! - salaris), met het vanuit privé betalen van de kosten erbij is er een aardig totaaltegoed ontstaan, zo'n € 100.000,--. Daarnaast zit er een compensabel verlies van rond de 150k in de bv. Ooit was het idee om nieuwe zakelijke activiteiten te ontplooien, maar zoals gezegd, door omstandigheden is dat er tot noch toe niet van gekomen. Nu echter staan de zaken er enigszins anders voor. Het faillissement is afgerond, ik ben nu op het punt aanbeland om te beslissen om de bv al dan niet te liquideren. De vraag is of ik dat moet doen of dat ik wellicht nog wat kan doen met de schuld naar privé en het compensabel verlies. Een mogelijkheid zou misschien het volgende kunnen zijn; mijn vrouw verdient een aardige boterham door als zzp'er diensten te verlenen (advieswerkzaamheden). Zij doet dit op eigen naam. Een deel van het werk wordt - op de achtergrond en niet officieel - door mij verricht (administratie, planning, controleren van adviezen). Ik krijg daar geen vergoeding voor, het is feitelijk het bedrijf van mijn vrouw en ik heb deels andere beslommeringen. Echter, na afronding door de accountant van IB 2011 blijkt de te betalen belasting aanmerkelijk hoger dan initieel verwacht. De vraag is daarom gerezen of er geen mogelijkheid is om haar bedrijfsactiviteit onder te brengen in de bv, om zodoende gebruik te kunnen maken van het compensabel verlies en het privétegoed wat er nog inzit. De vraag is natuurlijk wat wijsheid is. Ik begrijp dat we feitelijk een professioneel advies nodig hebben, maar ik ben bang voor de - hoge - kosten die dit met zich mee zou kunnen brengen. Daarnaast heb ik helaas geen goede ervaringen met fiscale adviezen via de accountant, het kost veel en ze hebben lang niet altijd het (goede) antwoord. Daarom zou ik er liever zelf induiken, ik weet alleen niet exact waar op te letten. Wellicht dat iemand hier een voorzet kan geven? Ik vind het niet erg om het (uitzoek)werk te verrichten, maar zou het prettig vinden wel enige zekerheid te hebben op het juiste spoor te zitten. Bij voorbaat dank voor enig relevant advies!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.