M.Piet

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

M.Piet's trofeeën

  1. Hallo allemaal, Bedankt voor de reacties. De reden waarom ik het niet als uren uit laat betalen bij mijn huidige werkgever is omdat deze is vrijgesteld van de BTW (Mag geen BTW rekenen of aftrekken). Dit is namelijk een particulier opleidingsbedrijf. Hetzelfde geldt dan uiteraard voor wanneer ik het in een 'spaarpotje' stop en later zal factureren vanuit de nieuwe onderneming. Maar als ik het goed begrijp is het dan ook geen probleem om wel de eenmanszaak op te richten. Er zijn enkel geen voordelen t.o.v. het laten uitbetalen als salaris. Enige voordeel is wel dat er direct en oplossing ligt voor het werk in de nabije toekomst. Het besluit in welke vorm we doorgaan is ook al enkele malen uitgesteld. De kosten voor het afronden van dit boekhoudkundig jaar lijken ook mee te vallen. Ik kom er net achter dat het niet noodzakelijk is een boekhouder erbij te betrekken. Aangezien het immers om 3 verkoopfacturen en 1 inkoopfactuur gaat, lijkt het me dat het zelf wel te doen is? Is het gewoon invulwerk? Urenregistratie heb ik, kilometerregistratie heb ik, facturering doe ik ook voor m'n huidige werkgever dus dat is ook bekend terrein. Verder: Exacte plannen voor de toekomst zijn er niet. Mocht er geen beslissing komen om samen te ondernemen, of mocht er een beslissing komen om niet verder samen te ondernemen dan ga ik alleen verder.
  2. Hallo allemaal! Voordat ik een aantal concrete vragen stel is het handig dat ik hier even de situatie schets. Uiteraard heb ik al e.e.a. uitgezocht op internet, inclusief de zoekfunctie. Momenteel heb ik een dienstverband van 80 uur per maand, waarin ik +- 140 uur per maand werk. Halverwege dit jaar is het concrete idee ingezet om het dienstenpakket van mijn huidige werkgever samen uit te gaan breiden. Dit zou per afgelopen 1 oktober gaan gebeuren in een nieuw bedrijf met in totaal drie aandeelhouders (inclusief mijzelf). Hierbij is het de bedoeling dat ik daarin de grootste rol zou spelen. Wegens omstandigheden heeft dit alles wat vertraging opgelopen, maar zijn de werkzaamheden al wel gestart. Wegens diezelfde omstandigheden is er in goed overleg besloten de oprichting van het nieuwe bedrijf uit te stellen tot in ieder geval het begin van 2013. De opdrachtgevers van de werkzaamheden die al gestart zijn willen echter dat er nog dit jaar gefactureerd wordt. Dit gaat om een bedrag van +- € 3000,-. Er zit verder nog zo'n €3000,- in de planning. Een mogelijke oplossing (hier is goedkeuring voor van de potentiële aandeelhouders) dat ik een eenmanszaak opricht van waaruit gefactureerd kan worden. De toekomst: In de toekomst zijn er een aantal mogelijkheden. Dit zal in het eerste kwartaal van 2013 duidelijk worden: - Het oprichten van het nieuwe bedrijf gaat door, met de 3 aandeelhouders. - De eenmanszaak blijft bestaan en ik ga naast mijn huidige baan verder met de uitbreiding van het dienstenpakket. - De eenmanszaak blijft bestaan, zeg mijn huidige baan op en ik ga van daaruit factureren aan mijn huidige werkgever en verder met de uitbreiding van het dienstenpakket. Voor nu bestaat de volgende uitdaging: - Het urencriterium kom ik dit jaar uiteraard niet aan. Klopt het dat dat inhoudt dat ik ook geen recht heb op de diverse belastingvoordelen? - Is het noodzakelijk de boekhouding dit kalenderjaar af te ronden? Dit houdt immers (relatief) hoge kosten - Mocht dat niet noodzakelijk zijn, is dat dan wel noodzakelijk wanneer er (bijvoorbeeld) in maart 2013 de eenmanszaak omgezet wordt in een BV? Of is dat dan pas noodzakelijk voor eind 2013? Alvast heel erg bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.