Magalie

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Female

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amersfoort

Magalie's trofeeën

  1. Kee, helemaal goed, Dank voor het meedenken en jullie adviezen! Ik ga eens verder puzzelen en schakel anders hulp in...
  2. @Brood, dank voor je reactie. Bedrijfskosten komen inderdaad op 1894 euro. Ik begrijp nog niet goed hoe ik de laptop aan de kant van eigen vermogen toevoeg? Ik heb het nu bij afschrijvingen geplaatst. Uitgaande van een afschrijving van 5 jaar en een aankoopprijs van 900 euro (incl btw) in 2010 is de waarde begin 2013 dus 360 euro? En eind 2013 180 euro? ... (180 euro afschrijving van de laptop en 100 euro afschrijving van de ipad.) Of moet ik de laptop dus ook nog ergens anders plaatsen? Wat moet ik trouwens verder vermelden over prive-opnames? Het was eenmaal 800 euro, twee maal 700 euro en eenmaal 900 euro (een keer per maand) om boodschappen e.d (levensonderhoud) van te kunnen betalen. je verdient het geld tenslotte om van te leven toch? Ik heb nu bij vorderingen de nog te verrekenen btw dd 31-12 gelpaatst (-1012) en de te betalen factuur (77 euro). Het totaal aan activa (is dit eigen vermogen?) komt daarmee op 7.398. Aan de passiva kant heb ik 7398 bij eigen vermogen ingevuld maar verder nergens iets. Op deze manier wordt het verschil tussen de fiscale winstberekening (nu 10498) en de winst-en-verliesrekening alleen maar groter (nu 1184 euro). Wat heb ik niet goed begrepen en mis ik nog? @mmint, ja, een boekhoudprogramma zou wellicht wel helpen. daar heb je gelijk in. Maar aangezien ik vanaf 1 maart 2014, na het aflopen van de startersperiode vanuit de ww, ook weer gestopt ben als zzp-er, hoop ik er eerst zo uit te komen. Zo ingewikkelde boekhouding kan het toch niet zijn: vier maanden gewerkt, vier facturen verstuurd, kosten zijn vooral praktisch (webdomeinen, ipad, kantoorartikelen, vakmatige boeken, etc).
  3. Bij mijn kosten zit alles in behalve mijn reiskosten, die heb ik apart geregistreerd en berekend. ...
  4. Hi! Ik ben per 1 september 2013 gestart als ondernemer als projectleider voor een proiect. Ik doe nu voor het eerst als ondernemer aangifte inkomstenbelasting en kom er moeilijk uit. Ik loop vast in termen als activa, passiva, etc en aan het einde van de aangifte komen mijn fiscale winstberekenings-saldo en het saldo van de winst-en-verliesrekening niet overeen, ergens mis ik 249 euro? En dat terwijl het volgens mij niet zo ingewikkeld kan zijn: Ik heb geen geld ingelegd in mijn onderneming. Ik het eind saldo op mijn rekening op 31-12-2013 was: € 8333,88 euro (€ 4333,88 op een gewone rekening en € 4000 euro die ik vast op een spaarrekening had gezet). Ik heb vanaf september 2013 tot het einde van het jaar 4 facturen verstuurd, 1 daarvan was op 31-12-2013 nog niet voldaan: Totaal gefactureerd: € 13.856,50 ex btw, openstaande factuur op 31-12: € 76,50 ex btw) en 2x btw aangifte gedaan (Q3 (€ 1.898,40) en Q4; die van Q4 was op 31-12-2013 nog niet gedaan/betaald en was goed voor een bedrag van € 1.011,47). In de aanloop naar het starten als ondernemer heb ik een ipad aangeschaft (€ 540,04 incl 21% btw). Daarnaast was mijn werk afhankelijk van het gebruik van een mobiele telefoon (die was reeds in bezit en afbetaald, Sim-only abonnement was ongeveer 28 euro per maand) en een laptop (aangeschaft in 2010, kosten destijds: € 899,99 incl 19% btw). Ook heb ik een internenet abonnement over glasvezel, het abonnementsbedrag is 50 euro per maand, maar daar zit ook TV en vaste telefonie bij). Verder heb ik diverse kosten gemaakt (webdomein en mail-adres, kantoorartikelen en boeken, pakeerkosten, etc. Totaal 811,82 euro incl btw), Reiskosten (auto en trein, totaal € 423,77 euro als ik treinkaartjes optel en 0,19 cent per gereden kilometer voor gebruik van prive-auto reken). Ook heb ik diverse horeca bonnetjes maar ik weet niet of ik die mag meerekenen bij kosten. Ik werkte veel vanuit huis maar had ook veel afspraken met mensen, dat was dan meestal in een horeca gelegenheid (het gaat op kopjes thee en een enkele keer een lunch, niet te duur). Het bedrag daarvan komt totaal op: € 208,69 Ik heb vooralsnog bedacht dat ik hiervan 50% als bedrijfskosten in rekening kon brengen, weet niet of dat ook daadwerkelijk kan, maar goed. Voorts heb ik zelf 4 maal een bedrag van mijn zakelijke rekening afgehaald, om boodschappen e.d. van te kunnen doen. In totaal gaat het hier om: € 3100,=. En dan nu de aangifte inkomstenbelasting 2013. Winst en verlies rekening Volgens mij kom ik op het volgende uit: Opbrengsten: € 13.856,50 Inkoopkosten/uitbesteed werk: nvt 0 Personeelskosten: nvt 0 Afschrijvingen: overige materiele en vaste activa: € 280,= Ipad: 500 euro, 5 jaar, 100 euro per jaar Laptop: 900 euro, 5 jaar, 180 euro per jaar Waardeveranderingen: nvt??? 0 Overige bedrijfskosten: € 1.470,21 • 424 euro auto en vervoer • Kosten mobiel abonnement: 28 euro per maand, 50% zakelijk: 14 euro per maand: 66 euro voor 4 maanden • Kosten internet per maand: abonnement (incl tv en vaste telefonie): 50 euro per maand, 50% zakelijk: 25 euro per maand, 4 maanden: 100 euro • Diverse uitgaven (webdomein, kantoorartikelen, ipad etc): € 1.200,21 • 104 euro aan horeca kosten Financiële baten en lasten: nvt? 0 Buitengewone baten: nvt 0 Buitengewone lasten: nvt 0 Saldo winst en verliesrekening: € 11.682 En dan kom ik bij de activa en passiva, hier begrijp ik weinig van moet ik bekennen. Activa • Immateriële vaste activa: NVT volgens mij • Materiële vaste activa: Laptop en ipad? Maar wat reken ik hier dan voor? De laptop kostte in 2010 899,99 euro inclusief btw. Over 5 jaar afschrijven is 18 euro per jaar afschrijven. Waarde begin 2013 zou dan zijn 360 euro. Eind 2013 180 euro. Of mag ik deze niet inbrengen daar deze voordat ik met mijn onderneming startte heb aangeschaft? Ipad: aanschaf (ex btw) was: € 446,31. Kan ik niet meenemen omdat het niet meer dan 450 euro is? (dat is toch de voorwaarde voor materiele activa?) • Financiële vaste activa, geen hypotheken, dus niet van toepassing? • Voorraden, werk ik niet mee, niet van toepassing? • Vorderingen: moet ik hier nog de op 31-12 te betalen omzetbelasting aangeven? € 1.011,47 • Effecten, niet van toepassing • Liquide middelen, wat vul ik hier in, het banksaldo aan het einde van 2013? Dat is € 8333,= Kom ik bij Activa dan uit op 8333 euro? Passiva • Ondernemingsvermogen: Vul ik ook hier het eindsaldo van mijn zakelijke rekening in? Dat is € 8333,= • Terugkeerreserve: nvt • Voorzieningen: nvt • Langlopende schulden: nvt • Kortlopende schulden: nvt`of moet ik nog iets met loonheffing???, moet ik hier iets met de op 31-12-2013 nog niet gedane aangifte omzetbelasting? BOX 1: prive-onttrekkingen: Ik heb hier ingevuld wat ik heb overgemaakt naar onze huishoudrekening en heb 3100 euro geplaatst in het kader van levensonderhoud. Aan het einde van mijn aangifte klopt het saldo van de fiscale winsteberekening (€ 11433) niet met het saldo van de winst-en-verliesrekening (€11682). Het is een verschil van 249 euro. Weet iemand waar dit vandaan komt? Ik kom niet verder, maar het zal vast iets simpels zijn... Alvast enorm bedankt voor het meekijken/meedenken!
  5. Precies, fijn.... Het ondernemers plan is al gedeeltelijk geschreven :-)
  6. dank voor je snelle reactie! Als antwoord wat ik op het spel zet: ik kan niet zonder inkomen, dwz, mijn gezin en huishouden kan niet zonder mijn inkomen. Uiteraard is het het plan om zelf voldoende te gaan verdienen en de WW terug te betalen maar ik kan niet een paar maanden zonder inkomen doorkomen. WW stopzetten lijkt dus vooralsnog geen optie en ik wil voorkomen dat ik gekort wordt op de WW op basis van enkele kleine en eenmalige klussen. Maar ik begrijp dat dit niet waarschijnlijk zal zijn volgens jou inschatting? Stopzetten lijkt me wel een goede optie als blijkt dat ik voor het project dat ik ga doen een periode voldoende zal verdienen om van rond te komen. Ik wil vooral niet in een situatie terecht komen waarin ik financieel niet uitkom en gekort wordt op iets wat ik misschien beter in overleg met het UWV had kunnen doen dan op eigen initiatief te vroeg al met een en ander te starten. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat het UWV het niet eens zal zijn met een proactieve benadering en reeds getroffen voorbereidingen?
  7. Hai! Ik heb een vraag aan ervaringsdeskundigen over starten vanuit WW. Per 1 februari zal ik vertrekken bij mijn huidige werkgever en in de WW komen (ontslag vanwege financieel zware tijden, mijn werkgever kan mij niet meer betalen). Dit weet ik al enige tijd en ik heb me erop kunnen voorbereiden. Ik wil graag aan starten als zelfstandige. Reeds enkele maanden ben ik aardig wat uren in de week (onbetaald!) actief voor een community. Vanaf januari ga ik in opdracht van deze community en een van haar partners een groot en ambitieus project oppakken. Hier is enige funding (subsidie) voor, zowel voor de investeringen die nodig zijn als om mij te kunnen betalen. Daarnaast heb ik af en toe kleine en eenmalige klussen die ik naast mijn werk op pak: Trainingen (1 dag in november, opnieuw 1 in januari) en coaching (6 gesprekken met 1 kandidaat vanaf januari). Per 1 februari ben ik dus uit dienst en dan wil ik graag in samenspraak met het UWV starten als zelfstandige. Met een hypotheek, twee kleine kinderen op het kdv en de huidige economische crises die mijn branche hard raakt durf ik het niet aan om meteen los te gaan en zonder ww als zelfstandige te starten: ik zet daarmee te veel op het spel. Ik zoek dus naar een manier om zo snel mogelijk op eigen benen te staan maar wel met een veilig vangnet voor als het niet meteen vol loopt (niet geheel onrealistisch, al zal dat project mogelijk veel uren gaan opslokken en mogelijk ook wel wat inkomsten in het laatje gaan brengen). Mijn vraag is als volgt: Ik wordt door veel mensen gewaarschuwd vooral het UWV niet teveel te vertellen over waar ik al mee bezig ben, dat er al wat funding is voor het project dat ik ga doen, dat ik af en toe al kleine klusjes doe, omdat ik dan het risico loop dat ik (ik citeer:) 'genaaid wordt waar ik bij sta'. Hoe vlieg ik dit dan het handigst aan? -Geen klussen doen tot ik toestemming heb van het UWV? Dan laat ik wel nu kansen lopen die het starten straks gemakkelijker maken - Is het zinvol om nu al contact op te nemen en mijn plannen te bespreken (mijn ontslag is nog niet toegekend). Kan ik dat beter pas doen rond 1 februari? - Hoe zit dat met de oriëntatieperiode (je mag je oriënteren op het ondernemerschap met behoud van WW en zonder sollicitatieplicht?) als je al wat (grotendeels onbetaalde) klussen hebt lopen? Die funding van het project is beperkt dus die wil ik niet vroegtijdig opmaken. Daar is het project niet bij gebaat. Graag zou ik van ervaringsdeskundigen wat advies krijgen over hoe ik dit het beste kan aanpakken met het UWV. Ik wil de boel niet belazeren (werk verzwijgen of pas achteraf, veel later, aangeven dat ik al wat werk heb verricht) maar ik wil mezelf ook niet in de vingers snijden en het risico lopen dat ik straks de kids van de opvang moet halen en het huis uit moet... Ik heb er vertrouwen in dat ik een goede start kan gaan maken, ik heb er zin in en ik wil het graag goed aanpakken! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.