Jump to content

TME

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine
  • Gender
    Male
  • First name
    Theo

Register

  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Bedankt voor de heldere uitleg. Er komt inderdaad nogal wat bij kijken. Ik doe niet in digitale diensten... dit is toch iets wat nog wat tijd gaat kosten bij aangifte lijkt me zo. Met BTW op rekening is het makkelijkst voor mijzelf. Maar denk dat men toch graag BTW verlegd zal zien, wat ik zelf ook zou willen. ICP geeft toch nog wat twijfel. Mogelijk gaat het bij kwartaal aangifte automatisch... ik begrijp nu niet of dit voor mij van toepassing is. Ik heb gewoon manuren verricht als 'engineer' / 'monteur' verder verkoop ik wat goederen zeg automotive onderdelen. Ingekocht en doorverkoop. Er is nu geen sprake van eigen ontwikkelde delen die verkocht worden. Dat laatste zou wel eens anders kunnen zijn ivm ICP, of zie ik dat niet goed. Het zal wel wat minder spannend zijn maar puur door de belasting dienst site info te bekijken is het toch lastig om te begrijpen totdat je de aangifte gedaan hebt wellicht.
  2. Ik heb er even het hoofd niet bij... Heb even snel gelezen de links. Ik blijf met mijn export dit jaar wel onder die grens. Dan breng ik dus gewoon Nederlandse BTW in rekening. Prima, heb ik nu ook gedaan. Ok. Nu moet ik nog een rekening uitdoen ivm manuren / diensten verricht in het buitenland. Is dat dan ook met Nederlandse BTW. Indien mijn klant niet klaagt is dat prima dus zolang ik onder het grens bedrag blijf, correct? Ik kan er nu nog voor kiezen om die specifieke rekening uit te doen met BTW verleggen. Wat ik lees is dat ik enkel dit moet noteren in mijn eigen administratie en ja bij de kwartaal aangifte opgeven. Klot dit dan zo? Misschien nog een vraag dan. Ik heb recent wat gekocht in UK en geleverd gekregen met BTW verlegd. Dat kan ik zo opgeven bij mijn kwartaal aangifte en in mijn administratie goed noteren, of moet ik daarvoor nog een andere actie ondernemen?
  3. Ok dus dan doe ik er zeker beter aan dit te corrigeren. Had ik verleden ook wat willen kopen in Duitsland en de verkoper deed geen BTW verleggen. Dacht daarom dat het via NL BTW opgaven dan zou gaan als ik nu ' hetzelfde' zou doen.. Dat is dus niet correct. Ok bedankt voor de info. Advies is dus doe de correctie snel uit.
  4. Ok, dus correctie is dan niet nodig bij goederen. Ik had enkel goederen op rekening staan dus dat komt dan prettig uit. Nu ik het BTW nr. van m'n klant heb is het voor beide dan beter om de BTW te verleggen. Corrigeren van de reeds betaalde rekening is dan voor mijn klant wellicht erg prettig omdat men dan geen moeite hoeft te doen om BTW terug te vorderen. Om dat te doen zou ik de reeds aan mij betaalde BTW kunnen corrigeren op de nieuwe rekening door deze in mindering te brengen met deze opmerking. Daarmee is dan de BTW van alle rekeningen verzet, correct? Dat zou dan wel nog in dit kwartaal dienen te gebeuren, kan nog net. Klopt dit zo?
  5. Is het verplicht om BTW altijd te verleggen bij diensten, verkoop naar buitenland (binnen EU)? Ik heb inmiddels een rekening uitgedaan naar klant in buitenland, binnen EU. Dit was een rekening met BTW en deze is inmiddels ook betaald incl. de opgegeven BTW, moet ik dat nu corrigeren of niet? Kijg ik nu met buitenlandse belastingdienst te maken? Ben je vrij om te verleggen of niet te verleggen? Nu heb ik nog een rekening om uit te sturen aan dezelfde klant in het buitenlands. Heb nu ook het BTW nr. van klant, en dit ook gecontroleerd online. BIj de volgende rekening is het dan beter om de BTW te verleggen, of? Zou ik nu eea nog kunnen corrigeren of komt dat bij de kwartaal opgave automatisch aan bod? Ik verleen diensten (manuren) en verkoop goederen en nu ook naar het buitenland binnen EU. Groeten, Theo
  6. Heb een vraag ivm afschrijving van bedrijfsmiddelen. In 2015 heb ik een machine gekocht en inbedrijfgenomen. Hier heb ik in 2015 naar ratio en in 2016 op afgeschreven. In 2017 heb ik deze machine echter niet gebruikt. Het is wel de intensie om dit jaar weer gebruik te maken van de machine voor opdrachten. Ik had een lineaire afschrijving opgezet van 5 jaar. 1e jaar 2015, en 5de jaar 2020 van laatste afschrijvings termijn. Het restbedrag gebruikt bij afschrijving heeft in dit voorbeeld niets te maken met hoe oud de machine is maar met de algehele status. Hoe nu om te gaan met afschrijving hiervan? 1) In 2017 niets afschrijven en de gehele rest afschrijving een jaar doorschuiven, laatste jaar wordt 2021. 2) In 2017 niets afschrijven en 'verlies' nemen op afschrijving. Laatste termijn blijft 2020. 3) Anders? Groeten, Theo
  7. Ik werk nu full time in Nederland en heb een eigenzaak zzp'er waarbij slechts af en toe een klusje gedaan wordt nog. Nu heb ik een baan aangeboden gekregen in Duitsland en vraag ik me af of dit negatieve consequencies heeft indien ik nog ingeschreven blijf als zzp'er en slechts af en toe een klus doe met dus niet veel omzet en winst. Woonachtig in Nederland. Uitschrijven bij KvK kan uiteraard maar ik woon op een industrie terrein waarbij de gemeente bedrijfsactiviteiten wil zien om woonbestemming toe te laten. Voor mij is het nu onduidelijk of er nog negatieve aspecten zijn aan de combinatie loondienst in Duitsland full-time en een inschrijving KvK met veel of weinig omzet. Groeten, Theo
  8. Ok. Inkomstenbelasting is vorig jaar door een accountant gedaan. Prive en zakelijk. Maar als ik inlog bij de belastingdienst kan ik zien dat dit vorig jaar gedaan is. Maar er staat niet zo'n formulier over inkomstenbelasting zien. Zou nu niet weten waar ik dat programma kan vinden voor ondernemers aangifte inkomsten belasting. in principe zou ROW voldoende zijn maar met dat programma kan je geen duidelijke overzichten maken of dergelijke en leent het zich er niet echt voor. Wil prive en zakelijk inkomstenbelasting opgeven. Groeten,Theo
  9. Hallo, Vorig jaar had ik de aangiften laten doen door een accountant maar wil het nu zelf doen aangezien er niet zoveel activiteiten zijn bedrijfsmatig en het niet zo heel spannend is. Echter als ik inlog bij de belastingdienst kan zie ik geen mogelijkheid om 1e kwartaal 2014 omzet belasting te doen en ook geen optie voor inkomsten belasting voor ondernemers. De omzet belastingen heb ik afgelopen jaar zelf gedaan dus verbaasd me dat ik deze nu niet vind. Ook had ik verwacht een voor ondernemers inkomsten belasting te vinden. Elders in het forum zie ik overzichten zoals https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=51190;start=0#msg479907 Bij het aangifte programma van de belastingdienst gedownload onder 'prive' zie ik geen optie voor dergelijke aangifte. Zou de opties aangifte geblokkeerd kunnen zijn doordat ik een accountant de aangifte had laten doen van inkomstenbelasting 2012? Of hoe kan ik de aangiften voor ondernemers invullen? Wellicht eens bellen met de belastingdienst voor info? Groeten, Theo
  10. Sinds afgelopen jaar ben ik een bedrijf begonnen na aankoop bedrijfspand met woning waar ik ook woon. Nu krijg ik de WOZ en OZB binnen van de gemeente. Nu krijg ik rekening voor: -OZB eigenaren niet-woningen > berekend over het gehele WOZ bedrag -OZB gebruik niet-woningen > berekend over 53% van het WOZ bedrag Ik had wat anders verwacht namelijk: -OZB eigenaren woningen > berekend over bv. 2/3 van totaal WOZ -OZB eigenaren niet-woningen > berekend over het gehele 1/3 WOZ bedrag (zakelijk deel) -OZB gebruik niet-woningen > berekend over het gehele 1/3 WOZ bedrag (zakelijk deel) Zou ik terrecht bezwaar kunnen indienen op deze basis voor OZB om een splitsing woningen en niet-woningen te krijgen? Dat zou toch aardig wat uitmaken in onkosten in mijn geval. Groeten, Theo

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept