Jump to content

MrTinkertrain

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Beste forumleden, Een van onze grotere klanten is gevestigd in Luxemburg. Normaal gesproken leveren wij onze goederen ook af in Luxemburg en gaat daar ook de factuur naar toe. Wij kregen het verzoek van deze klant of wij incidenteel een levering naar Frankrijk zouden kunnen verzorgen en wat voor transportkosten dit met zich mee zou brengen. Logistiek gezien is dit geen enkel probleem, aangezien wij ook regelmatig voor Franse relaties goederen in Frankrijk leveren. Onze logistieke partner berekent daar een vastgesteld tarief voor en dat berekenen wij dan weer door aan onze klanten. Naar aanleiding van het verzoek van deze klant uit Luxemburg ontspon zich een discussie met een collega van de administratie. Zij is van mening dat wij dan op een Frans BTW-nummer zouden moeten factureren, omdat daar de goederen worden afgeleverd. Enkele collega's en ik zelf zijn van mening dat het vestigingsland van de opdrachtgever/factuurontvanger hierbij leidend is. Voor ons is dit een geheel nieuw fenomeen. Wij leveren wel vaker op verzoek van een klant op een ander adres. Tot nu toe is het echter altijd zo geweest dat het betreffende afleveradres zich in hetzelfde land bevond als de opdrachtgever/factuurontvanger. Is er iemand die hier zijn licht over zou kunnen laten schijnen ? Alvast hartelijk dank voor de reacties ! Met vriendelijke groet, Mike
  2. Het lijkt mij inderdaad ook het meest logische. Hartelijk dank voor het meedenken :)
  3. Beste forumleden, Ik ben bezig met het opstarten van mijn eigen t-shirt drukkerij(tje). Hiertoe heb ik een tijdje geleden online een aantal bundels met t-shirt designs aangekocht. Zo'n bundel bestaat uit circa 200 designs in de vorm van digitale bestanden, die ik vervolgens ga gebruiken om daarmee t-shirts e.d. te gaan bedrukken. Deze bundels zijn gefactureerd in US $ en door mij via Paypal betaald. Hoewel de ontwerpers van deze designs allen Roemenen zijn, is hun onderneming (in ieder geval administratief) gevestigd in Hong Kong. De facturen zijn dan ook uit dat land afkomstig. Op deze facturen staat echter met geen woord gerept over naar mij verlegde BTW of woorden van soortgelijke strekking. Voor de goede orde : De door mij aangekochte digitale designs verkoop ik dus niet door aan mijn klanten. Ik ga deze uitsluitend gebruiken om daarmee t-shirts te bedrukken waarvoor ik uiteraard BTW in rekening ga brengen. Ik heb getracht voor mijzelf op een rijtje te krijgen hoe ik e.e.a. boekhoud- en BTW technisch moet gaan verwerken, maar ik kom er niet uit. Moet ik over deze leveringen de verlegde BTW opvoeren en deze vervolgens bij Voorbelasting weer aftrekken ?
  4. Met "nu" bedoelde ik niet zozeer "op dit moment" maar "deze keer". Ik ga een bedrijf starten wat zich in eerste instantie gaat bezighouden met het bedrukken van t-shirts e.d. Hiervoor ga ik een aantal verschillende druktechnieken aanbieden die ik eerst goed onder de knie wil krijgen. Daarnaast ga ik ook uitgebreide wastests uitvoeren, zodat ik bij de daadwerkelijke start van mijn bedrijf een kwalitatief goed product wat ook lang meegaat kan aanbieden. Tevens ga ik samen met mijn vriendin een website ontwikkelen om mijn producten op aan te kunnen bieden. Alles bij elkaar verwacht ik daarom nog wel enige tijd nodig te hebben voor ik daadwerkelijk kan gaan verkopen.
  5. Dat klopt inderdaad. Rond die tijd was ik ook bezig om voor mezelf te gaan beginnen. Door omstandigheden heb ik die eenmanszaak stop moeten zetten voordat ik daadwerkelijk commercieel actief was en die toenmalige schenking heeft ook niet daadwerkelijk plaatsgevonden. Omdat ik nu wel daadwerkelijk van start zal gaan als ondernemer leek het me raadzaam om de vraag nogmaals in de groep te gooien ;) In ieder geval hartelijk dank voor je heldere antwoord. Ook ronaldinho hartelijk dank voor je inbreng. Aan deze optie had ik nog niet gedacht en ga ik eens nader bestuderen
  6. Beste forumleden, Ik ben al een aantal maanden bezig met de voorbereiding van de start van een eenmanszaak aan huis. Het totale bedrag wat ik denk nodig te hebben om op te kunnen starten is € 10.000. Hiervan draag ik uit eigen middelen € 3.000 bij, de resterende € 7.000 komt uit een lening dan wel schenking van mijn moeder. Het grootste deel van deze € 10.000 komt van aan te schaffen apparatuur (circa € 6.500) Ik verwacht nog enige maanden voorbereiding nodig te hebben om daadwerkelijk te kunnen gaan ondernemen en ik denk persoonlijk dat dit pas begin 2017 zal zijn. Eventueel te behalen rendement op haar geld is voor mijn moeder van ondergeschikt belang aan de mogelijkheid dat ik met mijn eenmanszaak aan de slag kan. Haar voorkeur zou er dan ook naar uitgaan om deze € 7.000 aan mij te schenken i.p.v. te lenen. Nu bestaat er de jaarlijkse algemene vrijstelling van schenkingen van ouders aan kinderen (in 2016 bedraagt deze vrijstelling € 5304). Het is voor mij niet strikt noodzakelijk om alle apparatuur ineens (in 2016) aan te schaffen. Een deel hiervan zou ik ook kunnen aanschaffen vlak voor ik daadwerkelijk als ondernemer van start ga (in 2017). In mijn beleving zou ik het dan het beste als volgt aan kunnen pakken : In 2016 (laten we zeggen oktober) schenkt mijn moeder mij € 5.000. Samen met mijn € 3.000 heb ik dan € 8.000 beschikbaar en hiermee schaf ik dan een deel van de apparatuur aan. In 2017 (laten we zeggen januari) schenkt mijn moeder mij € 2.000. Hiermee schaf ik de resterende apparatuur aan en ga daarna daadwerkelijk als ondernemer aan de slag. Is dit de beste manier om het te doen ? Alvast hartelijk dank voor jullie input !
  7. Hallo Joost, Hartelijk dank voor je snelle en duidelijke reactie Mike
  8. Beste forumleden, Sinds vandaag mag ik mij ook tot de ondernemers rekenen :) Ik ben dus de trotse eigenaar van een eenmanszaak. Ik woon daarnaast samen met mijn vriendin. Onze auto (we rijden er allebei prive in, maar staat op naam van mijn vriendin) gebruik ik zo af en toe ook wel eens zakelijk. Kan ik de zakelijk gereden kilometers aftrekken, ondanks dat de auto niet op mijn naam staat ? Bij voorbaat dank voor de reacties Mike
  9. Eerlijk gezegd zat ik zelf toch ook aan een vastlegging op papier te denken. Ik ga dat dus inderdaad toch maar doen. Hartelijk dank voor jullie inbreng
  10. Hallo Devlinx, Hartelijk dank voor je heldere reactie :)
  11. Beste forumleden, Voor de opstart van een webwinkel heb ik een bedrag begroot van circa € 6000. Een deel hiervan is afkomstig uit eigen financiële middelen, het overgrote deel (€ 5000) komt via een schenking van mijn moeder. Deze € 5000 valt onder de grens die de Belastingdienst heeft gesteld v.w.b. het belastingvrij schenken aan de kinderen. (voor 2013 is dit een bedrag van € 5141). Ik vraag mij nu af hoe ik/mijn moeder deze schenking precies moeten regelen. Is dat alleen een kwestie van € 5000 overboeken van de rekening van mijn moeder naar mijn rekening of is dat te simplistisch geredeneerd ? Ik wil namelijk voorkomen dat ofwel ikzelf dan wel mijn moeder later voor onaangename verrassingen komen te staan. Op dit forum heb ik al gezocht naar een antwoord op mijn vraag en ook stevig zitten googlen, maar hoe zo'n schenking precies te doen heb ik vooralsnog niet kunnen vinden. Ik hou mij daarom van harte aanbevolen voor reacties en adviezen :) Bij voorbaat dank voor de moeite
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept