Cmp

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  1. Dank voor je suggestie, daar heb je wel een punt. Eerst de verschillemde mogelijkheden wat mij betreft voorstellen. Na dit gedoe, ga ik sowieso niet meer voor ze werken. Ook niet als ze inbinden. Scheelt wel wat geld op jaarbasis maar wil gewoon niet voor dat soort mensen werken. Thanks en een goed weekend!
  2. Eerst was ik van plan om inderdaad nog maar een keer voor te stellen om het samen op te lossen. Maar toen kreeg ik ineens een mail van één van de andere madewerkers(die al steeds in de cc stond) Die vroeg me wanneer we af konden spreken om het af te maken. Waarop ik hem heb gevraagd of hij de mailwisselening over het afbreken etc ook had gezien en of zijn mail nu betekene dat ze toch gewoon door wilde gaan... En hierop heb al al de hele week geen antwoord. Conclusie(denk ik), van het weekend schappelijke factuur opstellen van de gemaakte kosten met daarbij een brief met een begeleidende brief met het hele verhaal over om welke reden de factuur komt.
  3. Het is trouwens wel zo dat ik me in de tot nu toe gemaakte film netjes heb gehouden aan de afspraken. Maar er zijn na zo'n eerste montage altijd (jn dit geval 2) correctierondes en die zijn er om het beter te maken. Bepaalde dingen kunnen er bv uit, anderen kunnen meer rukmte krijgen ter verduidelijking etc. Allemaal heel normaal en moet ook gewoon nog gebeuren. Dan heb je nog de kleurcorrectie en audionabewerking die altijd als laatste gebeuren. Helemaal af is ie dus nog niet. Zoals ik als zei zeker op 75%.
  4. Haha jullie hebben me wel hoor:-) Ik snap dat de instelling van er geen zin meer in hebben geen nut geeft en die probeer ik zeker uit te stellen tot na dit traject/project. Wat ik meer bedoel is dat het zonde van de tijd zou zijn om nu een heel traject in te gaan waarvan ik weet dat de uitkomst is dat de opdrachtgever niet onder, op zn minst een redelijk deel, betaten uitkomt. En dat hij dan over bv 3/6 maanden besluit om mij dan (al dan niet gedwongen door een rechter) toch maar de opdracht af te laten maken omdat ie anders z'n geld toch kwijt is. Dan kan ik liever nu daarvan proberen te overtuigen. Een reden om hem niet daarvan te overtuigen, maar gehoor te geven aan zijn staken van de opdracht zou zijn dat ik me niet wil laten afblaffen en toch ook wel een beetje trots heb sus zo min mogelijk wil kruipen als iemand onredelijk is.
  5. Heel leerzaam allemaal, ga zo door:-) Vraagje tussendoor; Stel dat ik gehoor geef aan staken opdracht en inderdaad het traject in ga van toch laten betalen totaan gerecht etc. Kan mij dan uitejndelijk alsnog verplicht worden om het af te maken. Dit gaat natuurlijk maanden duren en buiten dat ik er op een gegeven moment helemaal geen trek meer in heb, gaat de planning van ander werk ook op een gegeven moment door (en voor) natuurlijk.
  6. Hans ik begrijp je reactie en je hebt ook wel gelijk, maar het is voor mij als zzp-er toch een aardig bedrag waar ik rekening mee heb gehouden en als een opdrachtgever dreigt daar niets van te gaan betalen... Is het toch even schrikken en kun je maar beter zo goed mogelijk bekijken wat je als standpunt kan innnemen. De reacties helpen me daar ook zeker bij!
  7. Wat mij vooral aan te rekenen is, is dat ik ondanks een naar onderbuikgevoel mbt de betrokkenheid van de opdrachtgever toch de werkzaamheden heb voortgezet. Ik had die betrokkenheid als voorwaarde moeten stellen voor aanvang van de werkzaamheden. Enerzijds omdat ik de opdracht te graag wilde ivm het te verdienen geld natuurlijk, anderzijd omdat ik het eigelijk wel fijn vond om vrij gelaten te worden omdat je toch wel een bepaalde spanning voelt als iemand in je nek staat te hijgen. Maw een stukje onzekerheid wellicht en teveel onder de indruk zijn van iemand met een grote bek. En te gierig voor de klus. Die jurist kende ik al langer alleen in een andere context, dus ik was hem een beetje vergeten. Was dus min of meer een informeel advies, tot op het moment dat ik hem echt nodig zal hebben. Sowieso dank voor je medewerking!!
  8. Dat is ook de reden dat ik moeite heb om te smeken voor een oplossing.. Ik hou niet van bullies! Tevens ken ik beide uitersten. Grote klanten die tot vervelens toe over je schouders meekijken en je meer als instrument gebruiken om iets te maken wat in hun hoofd zit. En klanten die je vragen om wie je bent en wat je kan en je volledig vertrouwen en daar juist hun voordeel in zien. Deze situatie is omgekeerd aan de verkeerde kanten, als je begrijpt wat ik bedoel ??? ;)
  9. Allen dank voor de reacties! Heel fijn aanbod ook! Ik zou er een uur geleden meteen op ingegaan zijn, ware het niet dat ik net een jurist heb gesproken die mij hetzelfde aanbood en het lullig zou zijn om van twee walletjes te snoepen. Mocht dit niet werken, laat ik het alsnog weten. Degene die ik net heb gesproken weet ook veel van auteursrecht, dat leek me wel handig. Hij gaf inderdaad aan dat het gaat om meerwerk wat buiten de offerte valt. Ook omdat het punten zijn die vooraf niet naar mij gecommuniceerd zijn en ik hun visie daarop niet uit mezelf had kunnen bedenken. Recht op mijn geld (of in ieder geval een redelijk deel daarvan) heb ik sowieso en ik moet bepalen op welke manier ik daar aanspraak op wil maken. Het enige wat schadelijk voor mijn bedrijf zou zijn is, als ik hen het onbewerkte ruwe materiaal geef. Dan is niet zeker wat de kwaliteit van de afwerking zal zijn en als die slecht is, is dit slecht voor mijn naam. In eerste instantie ten opzichte van de mensen die eraan mee hebben gewerkt, in het bijzonder de acteurs die hun gezicht eraan hebben verbonden. De opties zijn: - Vriendelijk proberen of via gerecht afdwingen om de klus zelf af te maken - Hen de gemaakte kosten laten betalen, maar ze geen beschikking geven over het beeldmateriaal (als ze daarom vragen, want tot nu toe is het vanuit hen; jullie niks, wij niks) - Of hen laten betalen voor de gemaakte kosten tot nu toe en via gerecht afdwingen dat ik zeggenschap heb over hoe het materiaal door een derde zou worden verwerkt. Een hersenkrakertje voor het weekend dus;-)
  10. De reden dat ik me toch een beetje zorgen maakte is omdat ik vond dat de betrokkenheid minimaal was en ik het idee had dat 'de baas' er helemaal geen tijd voor had om dit goed te begeleiden maar het ook niet aan één van z'n 180 werknemers wilde uitbesteden. Ik heb meerdere malen aangegeven of ik bepaalde zaken niet even met iemand van marketing op moest nemen maar deze vragen werden niet beantwoord en ik heb uiteindelijk zelf een berg dingen moeten regelen die volgens afspraak bij de opdrachtgever lagen. Ik ben 1000% overtuigd van mijn gelijk, alleen weet ik mijn rechten niet precies. Het is ook geen geldkwestie, want dat hebben ze zat, eerder een trots dingetje denk ik. Hij wil niet toegeven dat hij zelf ook verantwoordelijkheden had in dit geheel. Al met al, een lastig verhaal en een goeie motivatie om toch maar eens die algemene voorwaarden op te stellen en met contracten te gaan werken..
  11. Dank voor de antwoorden tot zover. - Geen algemene voorwaarden - Inderdaad subjectief maar dit zal door eider onafhankelijke persoon beaamd worden. - De punten zelf kwamen inderdaad als donderslag bij heldere hemel. Ik was wel bang dat ze achteraf nog met iets zouden komen wat ze hadden kunnen weten als ze erbij waren geweest. Heb bij aankomst overigens wel gevraagd of er niet iemand bij bleef, maar de baas zelf was er niet en de werknemer die ons ontving wist toch niet wat er afgesproken was en vertrouwde erop dat het wel goed kwam. (Met hem werken we al bujna drie jaar samen aan andere filmpjes voor het bedrijf ) Ik heb mijn zorgen over die gang van zaken ook geuit. - verder gaat het over een totaal van ongeveer 16.000,- Verder vind ik een poging tot oplossen middels praten wel een optie, maar merk ik aan de houding dat het een lastig verhaal gast worden. Vandaar de vraag naar input om een correct standpung in te kunnen nemen.
  12. Hallo, ik ben voor een opdrachtgever een bedrijfsfilm aan het maken. Het filmplan met daarbij een shotlist zijn ruim van tevoren besproken en aangepast naar wens. Daarna is er een gespecificeerde offerte gestuurd. Hier staat bijvoorbeeld precies in hoeveel draaidagen er zijn, hoeveel montagedagen, wat de apparatuur per dag kost, wat de cameraman, regie, acteurs etc kosten. Uitendelijk is op het filmplan en de offerte via mail een accoord geven. Het filmen heeft plaatsgevonden en ook de eerste montage is opgestuurd. De shotlist is één op één te herkennen in het beeld en het niveau van de uitvoering zoals het hoort. Nu had de opdrachtgever een twee punten die hij graag anders zou zien en deze waren niet vooraf duidelijk afgesproken. Ook heeft hij niet de moeite genomen om iemand van zijn bedrijf mee te laten komen tijdens het filmen. Ze hebben ons letterlijk in hun eigen bedrijf ons ding laten doen. De twee punten die hij anders wil zien betekenen een extra dag filmen en hij vindt dat hij daar niet voor hoeft te betalen. Ik vind uiteraard dat ik niet voor die kosten moet opdraaien om bovenstaande redenen. Nu is hij boos en heeft hij via mail gemeld dat ik alles maar af moet blazen en hij met iemand anders verder gaat. Ik heb aangegeven dat dit jammer is en ik hem dan een factuur zal sturen van de gemaakte kisten tot nu toe(wat neerkomt op o geveer 70%). Hij zegt deze niet te zullen betalen omdat het eindproduct niet is zoals afgesproken. Mij vraag; wat te doen?! Factuur sturen voor de gemaakte kosten tot nu toe, er vanuit gaande dat het beeldmateriaal bij ons blijft en niet gebruikt gaat worden? Indien het materiaal niet gebruikt wordt zijn deze kosten namelijk lager omdat de afkoop van de acteurs en muziek dan vervallen en daar alleen de uurprijzen van overblijven. Indien ze het beeldmateriaal wel willen gebruiken is de afkoop van acteurs en muziek dus van toepassing. En volgens mij is het auteursrecht van het beeld bij de maker en heeft de opdrachtgever allen recht op een montage daarvan die volgens afspraak is afgeleverd. Mijn mening is dat er nog helemaal geen eindproduct is omdat hij aangeeft dat we ermee moeten stoppen. Wat we tot nu toe hebben gemaakt is al wel een montage die precies is zoals vooraf omschreven en alles ziet er tip top uit. Dus als ze er nu voor kiezen om ermee te stoppen is het dikke pech en betalen ze bijna 70% zonder een product te krijgen. Bij voorbaat dank voor reacties
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.