janamdo

Senior
  • Aantal berichten

    35
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur

janamdo's trofeeën

  1. Ik heb inmiddels een service abonnement afgesloten om de ontbrekende boekingen te kunnen maken Kan hiermee onbeperkt trainingen volgen Tegenwoordig kan je veel informatie vinden via het internet dus de basis van het boekhouden is wel duidelijk te krijgen en mogelijk wat boeken inkijken. Moderne software die tegenboeking automatisch doet voor een journaalpost ook de ingebouwde controle mechanismes zijn handig Kost wat meer tijd om de jaarrekening op te stellen en alle onderdelen van de boekhouding met elkaar in verband te brengen. Er is geen loonadministratie in onze bescheiden boekhouding, afschrijvingen voor computerapparatuur weinig, kortom een eenvoudige boekhouding met inkoop/verkoop/kosten facturen Nou ja bedankt nogmaals iedereen hier op het forum die me geholpen heeft, want er zaten enkele belangrijke opmerkingen bij.
  2. Beetje aan de zware hand gisteravond,maar zit nu eenmaal op deze rijdende trein met de aangeleverde administratie voor april ging het een stuk gemakkelijker. Het kwart1 20 13 was het moeilijkst om het boekhoudsysteem( software ) te leren kennen...dat wel toen ik er 2 weken terug aan begon Meteen ook met import erbij en verzamel boekingen, retour, overgangs facturen nieuw oud/jaar, en nog wat meer. De webshop heeft ook een klein voorraadruimte/annex showruimte, dus de klanten kunnen daar ook nog even kijken of er iets van hun gading bij staat ende shopeigenaar heeft daar zijn administratie. Voor deze boekhouding zeker wel omdat je ook met buitenland werkt, een SPS werkt en Paypal en is dus bewerkelijk Probleem is de verhouding tussen inkomsten en kosten boekhouding nu. groet Jan groet Jan
  3. Graag gedaan, Ga je er ook iets mee doen? Nou ik twijfel nu om er helemaal mee te stoppen om de hele boekhouding te gaan doen, omdat inderdaad werk voor een boekhouder is en dat ben ik niet. Het is zo complex om alles vas te leggen en overzicht te houden Toen de shopeigenaar begon met zijn shop had ie al wel een goed boekhoudprogramma gekocht, maar ben er toen niet op ingegaan om de boekhouding tegaan doen en nu na 10 jaar probeer ik het, maar het het lijkt boven mijn capaciteit te gaan Dat is denk niet waar, maar er gaat nu zoveel tijd inzitten en het voelt allemaal nog niet zeker. Ik heb als eis gesteld dat ik er niet teveel mee bezig wil zijn met de administratie, maar ondertussen ben ik dat nu wel nog Het moet me niet teveel moeite en tijd gaan kosten..alle begin is moeilijk en heb er aardig wat tijd en moeite inzitten Ben er nu teveel nog mee bezig ... Kom weer steeds nieuwe dingen tegen..nu de kontante verkopen waar het bedrag door mij weggelaten is in het verkoopboek.... hoe kan dit weer? ..ook met kontante betalingen moet de BTW afgedragen gaan worden en de opbrenst v. de kontante verkopen worden in het kas boek geboekt ..hoe elementair is het allemaal. Die awareness voor de boekhouding is voor mij ws teveel gevraagd omdat het lijkt datr geen einde aan komt. groet Jan
  4. Goed idee,maar dat heeft mijn broer jarenlang gedaan voor 10 jaar ..1700, euro per jaar en als ik de administratiekosten zie voor zijn bedrijfje in verhouding nu met zijn winst: Het zijn nu maar gemiddeld 15 verkopen per maand, vandaar dat ik er maar aan begonnen ben. De moeilijkheid bij deze webshop is dat het internationaal is, met verschillende betalingswijzen en met import Ben zeker al aardig opgeschoten om het zelf te doen en krijg ook goede ondersteuning van de maker van de software .dat wel. Kost dan 27,- euro/maand voor ondersteuning( dat overweeg ik) en controle kwaraalcijfers btw aangifte en hulp bij het opstellen v.d jaarrekening. Ik geef toe het is een grote klus waaraan ik begonnen ben en het vereist wel inzicht waar je mee bezig ben Het boekhoudprogramma maakt automatisch ook tegenboekingen, dus het is niet meer het echte boekhoud handwerk Alle begin is moeilijk en worstel me met goede ondersteuning van de maker v.h boekhoudprogramma door de probleem boekingen heen. Deze vraag hier op het forum is om de methode van boekingen met paypal en een gekoppelde bankrekening duidelijk te krijgen. Ik vraag me inderdaad weleens af waar ik aan begonnen ben..maar ja het startte met de factuurbewaking en dat was helemaal uit de klauw bij mijn broer gelopen met een enorm openstaand bedrag en dat hebben we samen weer gecorrigeerd en nu de vraag of ik dan zijn boekhouding wil doen. Nu ben ik wel gewend om te puzzlen omdat ik een 2e graads wiskunde lesbevoegdheid heb. Dus zag er weleen uitdaging in net zoals met factuurbeheer en de BTW kwartaalaangiftes , wat natuurlijk veel eenvoudiger is dan de hele boekhoudig voor een jaarrekening. Het is begonnen met de factuurbeheer en BTW aangifte te doen en zo ging het verder Met die weinige verkopen, dacht ik wel dat het te doen is, maar het is lastig ..elke keer ben ik maar deelprobleempjes aan het proberen op te lossen, probleem is om de informatie te krijgen hoe de boeking gemaakt moet gaan worden in het boekhoudprograma en niet zozeer de boeking zelf in kaart brengen. Ik denk dat ik voor het 2e kwartaal 2013 btw de betaalde ondersteuning inschakel en ook voor de jaarekening en verdere hulp Dit jaar zal het dan nog een paar honderd euro kosten, maar het jaar erop misschien zelfstandig? groet Jan
  5. Ik heb iets besteld op een shop en er stond niet genoeg saldo op de paypalrekening en nu word het bedrag van mijn bankrekening afgeschreven. Mijn vraag is hoe boek ik dit in mijn boekhouding. Welk grootboekrekeningen zijn hiervoor nodig ? - abnamro storting op Paypalrekening - Paypalbetaling aan leverancier ( bestelling )
  6. Dank je wel voor het idee om met (opensource) speedbalans de administratie te gaan doen Heb Boekhouden in Excel aangeschaft en ben daar ook wel tevreden mee Ja een goede basiscursus zou zeker nuttig zijn..ik ga je link ernaar bekijken :) Groet Jan
  7. Dat is waar ik neem ook ter harte, maar ik wil eigenlijk zo snel mogelijk v.d administratie af ( alle knelpunten opgelost..kan ik weer andere dingen doen ) Ik ben ermee begonnen voor 2013 en kwartaal 1 2013 de BTW gedaan en met jouwsupport met de debiteur oude jaren vraag ..kreeg ik weer moed om aan de volgende boeking te beginnen. Die webshop die we hebben heeft alleen maar verkopen/inkopen voor 20 verkopen per maand wereldwijd, geen personeel, geen auto,geen winkel en een verder de standaardkosten zo'n beetje Een boekhouding die niet al te uitgebreid is lijkt mij vandaar dat ik er maar aan begonnen ben
  8. ik heb nog een vraag over een nieuwe boeking Van bank 1 naar bank 2 Situatie inkoop in Amerika.. Paypal schrijft het inkoopbedrag af van de abnamro rekening Hoe deze te boeken?
  9. De wet- en regelgeving met betrekking tot de omzetbelasting is zo'n beetje de meest complexe uit het hele stelsel van belastingwetgeving en beslaat in totaal duizenden pagina's. Onderschat het dus vooral niet. O god wat heb ik nu gezegd :) Wil niet zeggen dat het echt meteen gemakkelijk was met ook import BTW boekingen rekening te houden Maar met BTW verrekening van verkoopfacturen en inkoopfacturen dat principe begrijp ik wel.
  10. Bedankt Dennis! Als het nu goed begrijp dan heeft de boekhouder deze oude debiteurenfsacturen meegenomen in de BTW aangifte kwart4 2012 ( iets wat ik me al eerder afvroeg) De BTW is al afgedragen hiervoor..mooi ... de openstaande bedragen v.d verkoopfacturen komen alleen nog op de beginbalans te staan voor 2013 en worden verwerkt in het bankboek 2013. Ik maakt me zorgen of we wel de BTW kwartaal 1 2013 goed gedaan hadden ..dat is wel goed gegaan denk ik. De inspanningen die ik nu doe is om een kloppende boekhouding te krijgen voor een jaarrekening 2013. De BTW aangifte op zich doen is niet zo ingewikkeld dat is mijn indruk. Een cursus zou zeker beter zijn , want het is nu trial and error..een onvoordelige leerstrategie (niet wat ik goed vind, maar met de aanschaf van dit nieuwe boekhoudpakket loopt het nu even zo en ben bezig om eenoplossing hiervoor te vinden) groet Jan
  11. Ik probeer het nog een keer op dit forum om deze boeking te maken ;) Op de beginbalans worden de oude debiteuren 2012 vermeld. In mijn geimporteerde bankboek van ABNAMRo 2013(kwart 1 ) heb ik deze ontvangsten staan. De verkoopfacturen staan in de boekhouding van 2012 ( de verkoopfacturen staan dus niet geboekt voor 2013 voor kwart 2013 in het verkoopboek--> dit is de plek waar w.s de BTW voor de BTW aangifte word bepaald ? ) ------------------------------------------------------- Dus bij nader inzien (onervarendheid) heb ik niet de BTW van de oude debiteuren opgegeven voor kwart 1 2013 Dit moet gecorrigeerd gaan worden -------------------------------------------- Hoe boek ik nu de BTW voor de oude debiteur in BIE hiervoor ? ( kan het gecorrigeerd worden in kwart 2 2013 of heeft de Belastingdienst hier andere regels voor ? groet Jan
  12. Nogmaals bedankt voor het meedenken :) Ik kom inderdaad zelf ook tot de conclusie dat ik er alleen niet meer uitkom met de administratie. Daarom maar een service maand abonnement voor dit jaar 2013 om de boekhouding rond te krijgen. Volgend jaar 2014 kan ik proberen om het zelfstandig te doen mvg Jan
  13. Ja het is lastig zo omdat de maker v.d software oook van die halve antwoorden geeft Probeer de gewenste boeking in het algemeen te stellen. Werken met de software is geen probleem.. ja moet wel kloppen natuurlijk de boekhouding, maar zal niet iemand op het forum hier aanspreken als het mis gaat, tenslotte is het allemaal vrijwillig belangeloos als iemand je wil helpen. Bedankt zover voor de ondersteuning en uitleg Een eenvoudige cursus boekhouden met een serie basisboekingen zou mooi zijn. Jammer dat ik er hier niet op dit forum uitkom voor deze basisboekingen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.