Ik ben bezig met een het verbeteren van een aantal processen binnen mijn bedrijf, en liep tegen een BTW kwestie waar ik niks over kan vinden.
Het betreft een verhuurkantoor voor vakantiewoningen in Nederland.
We verhuren namens de eigenaren(particulieren, zover ons bekend) de woning aan particulieren.
We regelen alles met de consument facturen, sleutels etc., (er word in 3 termijnen betaald)
na het einde van het kwartaal sturen we een eind afrekening naar de eigenaar waar de totale huursom opstaat -de provisie over de huur som - 21% btw over de provisie. Overige zaken zoals linnengoed word door ons zelf verhuurd.
Mijn vraag is dan wanneer moeten wij de btw afdragen:
Onze gedachten is pas bij het uitkeren van de eigenaar, maar omdat er op de facturen voor de consument ook andere zaken staan zou ik er weer eerder naar geneigt zijn om te zeggen factuurdatum.
Maar dan zou het betekenen dat we al btw zouden moeten afdragen over iets waar we soms tot een jaar later pas geld voor ontvangen.
Ik zou graag jullie expertise hierover willen horen
mvg