Digiwave

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    student
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Michiel

Bedrijfsinfo

  • Branche
    Innovatie & concepten

Digiwave's trofeeën

  1. Dat zou kunnen. Only one way to be sure: stel de vraag aan de belastingdienst en vraag om een uitspraak op papier. Ik zou zeggen van wel: bij de afroommethode voor bepalen van het gebruikelijk loon van de DGA werkt payrolling ook. Niet in dienst is niet in dienst. Excusez, maar daar heb jij niets aan. Ik hoop toch dat je jouw vraag over het verlagen DGA salaris ook niet aan de belastingtelefoon hebt gesteld. De belastingtelefoon geeft algemene informatie, en geeft geen bindend oordeel. Jij hebt een schriftelijk akkoord van de belastingdienst nodig. Het is een vraag waarvan ik hoopte dat een (meer ter zake kundige) fiscalist zou reageren... Bedankt voor de reactie, het is goed om te weten dat payrolling sowieso een uitkomst biedt. Wat de belastingtelefoon betreft, ik heb de de verlaging van het DGA-loon gewoon schriftelijk aangevraagd, en ik zal ook deze kwestie schriftelijk aan de belastingdienst voorleggen. Indien het oordeel erover algemeen toepasselijk is zal ik het hier posten.
  2. Excuses voor de dubbele post, maar ik vroeg me af waarom er ondanks dat het topic 168 keer gelezen is, er alsnog geen reacties zijn. Is het simpelweg een vraag die geen 'universeel' antwoord heeft? Een antwoord op mijn vraag zou erg gewaardeerd worden, maar indien dat antwoord voor elk individueel geval anders is, dan zal ik de belastingtelefoon bellen in de hoop daar een antwoord te krijgen. Alvast bedankt, Digiwave
  3. Beste forumleden, Na veel zoeken op dit forum en op site van de belastingdienst zit ik nog steeds met een vraag die een van jullie hopelijk kan beantwoorden. Sinds kort bezit ik samen met een medevennoot een werk-BV met daarboven twee holdings. We zijn allebei in dienst van onze eigen holding, en de werk-BV heeft tot dusverre geen personeel. Omdat het verwachte bedrijfsresultaat geen ruimte biedt om onszelf een salaris te betalen hebben we de belastingdienst verzocht om ons gebruikelijke loon voor dit jaar op nihil te stellen. Ervan uitgaande dat het gebruikelijk loon daadwerkelijk op nihil gesteld wordt heb ik de volgende twee vragen: In het geval dat bij de werkmaatschappij een werknemer in dienst genomen wordt, heeft dat dan enige invloed op het gebruikelijke loon dat door de houdstermaatschappijen aan de DGA's van de holdings uitgekeerd moet worden? En zo ja- is dat probleem dan eventueel 'op te lossen' door middel van payrolling? Excuses als dit ik dit al ergens had kunnen vinden. Alvast bedankt voor jullie tijd en reactie.
  4. Het is een combinatie van meerdere richtingen, gezien zowel fiscaal recht, accounting, bedrijfskunde en ICT deel uitmaken dit probleem. In principe beschrijft de casus de situatie waar ik verwacht in te komen als ik nu de genoemde website(s) op zou zetten, en een (mogelijke) oplossing voor het probleem. De casusvorm leek me passend omdat het een probleem betreft waar andere (potentiële) web-ondernemers ook mee zullen kampen. Hopelijk beantwoordt dit je vraag. Bedankt voor je reactie. Dat is in principe wat er gebeurt dan, inderdaad. Ik zal jullie op de hoogte houden van de uitkomst.
  5. Beste forumleden, Als mogelijk toekomstig web-ondernemer ben ik bijzonder benieuwd naar jullie inzichten over de onderstaande casus. Ik besef dat het onderwerp van deze casus al meerdere malen langsgekomen is hier op het forum, maar de antwoorden op de volgende vragen zijn tot dusverre niet beantwoord. Casus: BTW over elektronische diensten binnen- en buiten de EU Een BV levert elektronische diensten (bijv. het toegang geven tot muziek, films of spellen) aan klanten binnen én buiten de EU door middel van een website. Volgens de belastingdienst moet de BV als dienstverlener BTW afdragen in Nederland in het geval van een EU-klant, maar is de dienst belast in het land van de afnemer in het geval van een niet-EU-klant. De BV is gezien de aard van de website echter niet in staat om de nationaliteit van de klanten als bewijs over te leggen aan de fiscus en draagt dus (onterecht) BTW af over alle omzet. Omdat een aanzienlijk deel van de klanten uit niet-EU-landen komt besluit het bedrijf een zusterwebsite op te starten die alleen aan niet-EU-klanten levert. De eerste website daarentegen levert alleen nog maar aan EU-klanten. Het systeem werkt door het blokkeren van alle IP-adressen uit de gebieden waarnaar de websites niet leveren en het automatisch doorverwijzen van die bezoekers/klanten naar hun zustersite. Het bedrijf is nu in staat om administratief onderscheid te maken tussen EU-klanten en niet-EU-klanten, gezien het vrijwel onmogelijk is voor EU-klanten om nog diensten af te nemen van de non-EU-site en andersom. - Neemt de fiscus genoegen met deze 'oplossing' en hoeft de BV alleen nog de BTW over de omzet verkregen uit de EU-site af te dragen? - Kan de BV deze maatregel zelfstandig toepassen of heeft ze van te voren de expliciete toestemming van de fiscus nodig? - In het geval dat het bedrijf volledig zou stoppen met het leveren aan EU-klanten (door de EU-site uit de lucht te halen en de blokkade van alle EU-IP-adressen door de non-EU-site in stand de houden), is de houdstermaatschappij van deze BV dan nog wél verplicht om BTW af te dragen over eventuele management fees die ze in rekening brengt aan de werk-BV, of vervalt die verplichting dan omdat de werk-BV álle BTW in het buitenland afdraagt? Vriendelijk bedankt alvast voor jullie reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.