Beste forumleden,
Ik ben nieuw op het forum, dus ik zal mezelf gelijk even voorstellen. Ik ben Nick Ofman, derdejaars student commerciële economie voor toekomstige ondernemers aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik ben momenteel bezig een webwinkel op te zetten, gericht op het verkopen van paddestoel (Reishi) extracten en oliën aan particulieren.
Ik wil op dit moment twee soorten producten verkopen, beide afkomstig uit China. Eén van de producten is al verpakt (in plastic potjes). Het andere product is verpakt in een 'drum', die vervolgens in Nederland verpakt moet worden in kleinere verpakkingen Volgens de NWA website mogen deze producten geīmporteerd worden en staan ze niet op de 'hoogrisico lijst'. Verder zijn de producten netjes voorzien van recente testrapporten. Nu ben ik ook op de hoogte van het Warenwetbesluit Voedingssupplementen waarin ook veel staat over de verpakking / etiqueren van de producten.
Ik heb echter een aantal specifieke vragen waar ik zelf nog niet het antwoord op heb kunnen vinden via de NWA of via de zoekfunctie. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen.
1. Mag ik de producten die ik inkoop in een 'drum' (verpakking met grote hoeveelheid producten) zelf in potjes verpakken voorzien van een etiket (die aan de wettelijke eisen voldoet uiteraard), of zijn hier reglementen voor?
2. Heb ik een vergunning nodig om überhaupt voedingssupplementen te verkopen?
3. Moet het testrapport van de voedingssupplementen nog aan bepaalde eisen voldoen?
Zijn er andere tips/valkuilen waar ik rekening mee moet houden? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van ondernemers met soortgelijke ervaringen.
Het laatste wat ik wil is onrechtmatig producten verkopen en daar een boete voor krijgen.
Mocht er hier een expert op het forum zijn, dan ben ik ook bereid tegen betaling eens om de tafel te zitten over de regelgeving.
Alvast bedankt,
Nick Ofman