Jump to content

wmh

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Het blijkt inderdaad uit dat er nog saldo is op post Te vorderen BTW hoog. Dit komt omdat ik destijds facturen heb ingeboekt in dat boekjaar nadat dat jaar al was afgesloten. Ik heb toen een suppletieformulier verzonden en geld terug ontvangen. Moet ik nu op 31 december van 2011 een memoriaalboeking maken waarin ik dit saldo overboek naar Te verrekenen BTW, welke vervolgens weer tegengeboekt wordt in een later boekjaar wanneer ik het bedrag ontvangen heb?
  2. Ik heb een suppletie voor de BTW gedaan die betrekking heeft op vorig boekjaar en ook een voor het jaar daarvoor. Nu vraag ik me af hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken, aangezien vorige boekjaren al zijn afgesloten. De bankmutatie verwerk ik in het boekjaar waarin deze plaats vind neem ik aan, dus vermoed ik dat ik de balansrekening BTW vorige jaren als tegenrekening gebruik. Klopt dit? En de correctie zelf, hoort die in het boekjaar waar de suppletie betrekking heeft? Indien dit het geval is, welke datum gebruik ik dan in de journaalpost?
  3. Voor mijn (startende) eenmanszaak heb ik geprofiteerd van de carry back regeling, waardoor verliezen in de aanloopfase werden verrekend en ik een teruggaaf heb ontvangen. Nu ben ik bezig met mijn aangifte IB 2012, en realiseer ik me dat ik deze teruggaaf waarschijnlijk moet verwerken in mijn administratie?? Als ik zoek via Google zijn er wel veel artikelen die de mogelijkheden van carry back/forward beschrijven, maar ik kan geen info vinden over de administratieve kant. Enerzijds het heeft het misschien betrekking op inkomstenbelasting dat is ingehouden toen m'n bedrijf nog niet bestond en daarom prive. Maar anderzijds had ik niet van deze regeling gebruik kunnen maken als ik nu geen ondernemer zou zijn. M'n vraag is dus of ik deze teruggaaf moet opnemen in m'n administratie. Indien dit zo is vraag ik me ook af welke journaalregels hier bij horen :) Alvast bedankt voor jullie advies!
  4. Goed punt. Dat heb ik inmiddels ondervonden :) Dus ik kan ontvangen leningen rechtstreeks boeken ondanks dat ik ze ontvangen heb op m'n privé-rekening, niet eerst via het grootboek voor privé-opnames en stortingen. En ik hoef zelfs niet de ontvangen bedragen afzonderlijk te boeken als ik het grootboeknummer voor leningen als tegenrekening gebruik bij het invoeren van facturen, in plaats van debiteuren. Heb ik dat zo goed begrepen?
  5. Ik heb toch nog een aanvullende vraag: Ik ben vergeten te vermelden dat ik geen aparte zakelijke rekening heb. Ik betaal dus alle facturen via m'n privé-rekening en boek vervolgens periodiek de crediteuren tegen dmv een privé-storting. Dit betekent dat ik dus ook de geleende bedragen ontvang via mijn privé-rekening. Ik zou het gedeelte van de lening dat gebruikt is voor het betalen van zakelijke (dus ingeboekte) facturen willen passiveren. Hoe kan ik dit correct boeken? Ik zou zeggen dat dit het tegenovergestelde is van het betalen van een factuur, dus ipv een privé-storting een privé-opname, maar dat lijkt een beetje vreemd op het eerste gezicht..
  6. Voor het starten van mijn eenmanszaak heb ondersteuning gekregen in de vorm van een onderhandse lening van familie. Nu vraag ik me af hoe ik deze lening moet boeken; Ik heb uit verschillende posts op dit forum op kunnen maken dat het in principe als lening aan mijn bedrijf moet worden gezien en als zodanig moet worden geactiveerd, in plaats van het te zien als een prive-lening en deze in te brengen als prive-storting (o.a. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=47978). Wat me alleen niet duidelijk wordt is of het volledige geleende bedrag kan worden geactiveerd.. Ik gebruik een deel van het geleende geld namelijk ook voor levensvoorziening, aangezien ik als ondernemer in eenmanszaak geen salaris ontvang. Dus m'n vraag is: kan ik het totaal van de ontvangen lening als zakelijke lening zien en als zodanig activeren? Zijn hier nog voorwaarden aan verbonden? Indien nee: hoe bepaal ik welk deel ik wel als zakelijke lening kan zien? Alvast bedankt voor jullie hulp!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept