Jump to content

OndernemerMan

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Ja maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ik ben blij dat ik in aanmerking kom voor de kleine ondernemersregeling(voor alsnog een verwachting), maar in dit geval wordt het me een beetje ingewikkeld gemaakt. Vergoeden lijkt me niet verstandig, ik vergoed dan iets dat ik toch niet terug krijg omdat ik geen BTW verwacht te hoeven betalen.
  2. Omdat ik mogelijk in aanmerking kom voor de kleine ondernemersregeling en dus geen BTW hoef te betalen. Het zou voor mij dan averechts werken om 20 euro te vergoeden.
  3. Wat mij tot zover duidelijk met wat informatie dat ik geplakt heb van het internet: 1. Is het een particulier, hoef je geen btw te berekenen maar moet je het wel opgeven als een derde uitgave aan in je boekhouden.(onder kopje reclamekosten, heb gebeld) 2. Is het een bedrijf, laat ze een factuur inclusief btw naar je sturen van het bedrag. Of stuur ze een creditnota met bedrag incl. btw. Nu is mijn vraag. Als ik bijvoorbeeld 20% commissie beloof op een product van €100.(excl. btw)(incl.btw = 121). Dat ik de particulier €20 mag uitbetalen(wel als een kosten bereken) En dat ik een bedrijf €16,53(20 - 21%btw) betaal? Omdat ik er nog BTW over moet berekenen? Ik kom er nu namelijk niet uit of ik die btw nu erbij moet doen, voor een bedrijf, of eraf moet halen(zoals hierboven) maar wel op de factuur moet berekenen. Bedrijf komt dat uiteindelijk lager uit met zijn inkomsten dan een particulier toch? Als iemand dit voor mij kan bevestigen? Heel graag! Belastingdienst is dicht vandaag.
  4. Ik denk dat er genoeg "friends and family" waren voor een bescheiden startkapitaal. De kosten waren laag, want Jobs deed de marketing en verkoop en the Woz bouwde alles. De eerste apple computer (die nog niet zo heette) werd door de Woz gedemonstreerd op de Homebrew Computer Club, en kreeg daardoor wel de nodige bekendheid. Als je een team hebt maar nog geen omzet (wat het geval is in ieder bedrijf dat eerst iets moet maken voordat het verkocht kan worden), dan heb je startkapitaal nodig. In mijn tweede bedrijf had ik twee business angels die wat geld bijdroegen, in mijn derde bedrijf betaalde ik het aanvankelijk helemaal zelf. Ik heb de biografie van Jobs nog niet gelezen maar zover ik weet had hij zoals je al zei vrienden en familie. Maar ik denk dan bij mijzelf, één iemand die het grote werk doet kan nog wel. Maar er is een limiet tot hoeveel aandelen je kan geven aan je vroege kernmedewerkers, ik zie daar geen toekomst in. Het is niet voor niets dat veel van de beginnende Apple-medewerkers nog steeds hun aandelen hebben. Maar was dit een verstandige beslissing? Als je startkapitaal krijgt raak je al een deel van je aandelen kwijt aan een derde partij. Wat ik er dus van snap is dat je aandelen geeft aan je kernmedewerkers en dan boekhouders en dergelijke medewerkers betaalt van je startkapitaal. Zie ik dat goed?
  5. Even aan het begin van Apple, toendertijd een startup, betaalde steve jobs z'n team? Hoe kan je het beste een team samen stellen voor een startup met mensen voor product design, marketing etc als er nog geen geld in het laatje is? Wat zijn hier goede voorbeelden van??
  6. Ontzettend bedankt voor de antwoorden. Word elke keer een stuk wijzer.
  7. Ik heb het zelf nog niemand horen zeggen. :) Bedankt voor je tip. Maar deze topic heb ik gemaakt naar aanleiding van deze video: @2:40 ''maar je mag dan ook geen BTW op de factuur vermelden...en dus ook niet berekenen''
  8. Ik heb ondervonden dat ik in aanspraak kom voor de kleine ondernemersregeling. Alleen mag ik nu dus ook geen BTW meer rekenen op de factuur, dit is voor mij niet zo'n probleem, alleen hoe verklaar je dit tegenover de klant? Is dit niet raar? Iedereen is gewend overal BTW te betalen.
  9. Dat slaat op de inkomstenbelasting. Zoek even een boekhouder op en laat je even adviseren over de beginselen van bedrijfsadministratie. Binnen de EU geldt er een intracommunautaire levering. Google die maar even :) Buiten de EU is het wat lastiger. Zorg in dat geval dat je weet wat productaansprakelijkheid inhoudt en hoe je je daar voor moet indekken om problemen te voorkomen. En zorg dat de producten voldoen aan de producteisen die de EU eist. Ik vermoed dat je een eenmanszaak hebt, dan maakt dat niet zo veel uit. Is hoogstens wat onoverzichtelijk voor je eigen administratie. Heb je een BV dan zal je waarschijnlijk een nieuwe factuur moeten vragen als de factuur niet op naam van de BV staat. Andere leden kunnen je daar beter over adviseren dan ik. Hai Wouter, ik heb inderdaad een eenmanszaak. Dank voor je snelle antwoord! Het betreft digitale producten dus qua productsaansprakelijkheid hoef ik me niet zo'n zorgen te maken. Ik heb nog een 4e vraag toegevoegd, hoopte die voor de eerste reactie erin te kunnen gooien, misschien kan je die nog beantwoorden.
  10. Goedenavond, Vraag 1: Ik heb zojuist de startersvoordeel test gedaan via belastingdienst.nl om te zien voor welke aftrekposten ik in aanmerking kom. Alleen staat er bij de resultaten dit: ''In de berekeningen gaan we uit van een belastingtarief van 35% en een btw-tarief van 21%. U komt in aanmerking voor:'' Wat houdt het belastingtarief van 35% in? Vraag 2: Als ik online buitenlande producten inkoop kan ik dan nog aanspraak maken op de belasting die ik betaal voor een buitenlands product? Hoe gaat dat samen met de btw-aftrek? Is daar een speciale regel voor? Vraag 3: Ik heb een aantal producten gekocht via mijn prive-rekening die eigenlijk voor mijn bedrijf bedoeld zijn. Op de rekening staat ook niet mijn bedrijfsnaam, kan ik dit alsnog aangeven als een bedrijfsuitgave en zo ja doet de belasting hier moeilijk over?? Vraag 4: Ik werk pas 2 maanden in mijn bedrijf maar kan al een schatting maken hoeveel ik aan uren per jaar zal werken, kan ik in het eerste kwartaal al aanspraak maken op deze zelfstandigenaftrek?(U besteedt minimaal 1225 uur per jaar aan uw bedrijf.) En is het enige bewijs dat je dient te tonen een urenlijst? Hartelijk dank, OndernemerMan
  11. Nee, ik vroeg me af of iedereen ze ook echt uit printte, ik zie het te moeilijk denk ik.
  12. Is het nu het beste om al mijn uitgaven die ik online maak uit te printen? Dit zijn ook weer kosten...die moeilijk aan te geven zijn neem ik aan. Hoe doen jullie het met jullie uitgaven, hoe bewaren jullie het.
  13. Goedendag, Ik ben nog erg lerende en mijn manier van zakendoen is tot op heden vrij simpel geweest. Ik verkoop een product, daar reken ik belasting over enz. Nu wil ik een commisie geven aan mensen die mijn producten voor mij verkopen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken, ik ben van plan de de commisie te basseren op basis van de prijs van het product excl. btw Maar hoe mag ik dit uitkeren? Moet ik hier nog een speciaal formulier voor hebben, valt dit onder uitgaven voor personeel? Ik wil het mezelf zo makkelijk mogelijk maken. Kan ik dit gewoon naar diegen opsturen en dat zij het dan persoonlijk voor hun inkomstenbelasting moeten afhandelen? Ik hoor het graag! Dankuwel, OndernemerMan
  14. Gewoon rechtsgeldig hoor. Citaat IUS mentis (contracten/ email rechtsgeldig) Deze moest ik hebben. Dit is voor mij wel vrij duidelijk. Het is geen officiele website maar als ik google ''e-mail rechtsgeldig'' krijg ik meer van dezelfde artikelen, ik denk dat het er om gaat dat je duidelijk aangeeft dat het contract via de e-mail gelezen dient te worden met een akkoord. @AtCreate, dat is ook een goed idee, ik heb het zelf al eerder zo gedaan maar dat kost mij toch veel tijd, het afwachten en dergelijke. Moneybird? Ik ben al lid bij moneybird maar ik zal eens kijken hoe het zit met contracten etc. Ik houd dat liever toch apart en van wat ik van jullie hoor is dat niet rechtsgeldig... ''Als je tevens zo verstandig bent om pas aan de slag te gaan als de eerste betaling binnen is, iemand betaald alleen als hij akkoord is met de offerte, dan heb je jezelf redelijk ingedekt tegen gesteggel.'' Ja dat sowieso, ik wil geen risico lopen dat ik werk voor niks. Dit doe ik zelf d.m.v. een aanbetaling. Ik denk nog even na wat nu het meest efficient is. Bedankt voor jullie reacties tot zover.
  15. Beste ondernemers, Dit is mijn vraag aan jullie. Ik werk namelijk op afstand en zonder bezoekmogelijkheid, dus uitsluitend via e-mail. Door het moeten scannen of opsturen van contracten heen en weer naar de klant verlies ik veel tijd. Hoe doen al bestaande web designers dit? Voor die dit lezen. Mijn tweede vraag is, wat is de snelste manier om een contract heen en weer getekend en ontvangen te hebben, gewoon via de post? Ik ben gewend dat mensen ontzettend lang doen om dingen terug te sturen. Graag hoor ik het van jullie, ik denk namelijk bij mijzelf dat als je een website hebt die duidelijk alles neerzet en ook e-mails naar elkaar toestuurt die de hele gang van zaken zwart op wit zet, dat dat al genoeg bewijs is voor beide partijen. Misschien naïef maar ik hoor graag wat jullie hierop te zeggen hebben! OndernemerMan [titel aangepast - mod]
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept