eRocks

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

eRocks's trofeeën

  1. Als ik e.e.a. goed begrepen is het voor de VAMIL noodzakelijk om dit jaar al 75% te betalen om dit jaar al gebruik te kunnen maken van de VAMIL (m.a.w. ik wil dit jaar al 75% afschrijven op de motor die ik volgend jaar pas ga rijden). Heb ik reeds gedaan :) Dank je.
  2. Dus dan zou ik ook de volgende rekenmethode kunnen gebruiken om de afschrijving te bepalen: (Aanschafprijs motor -/- Netto voordeel van de MIA en KIA -/- Rente voordeel VAMIL) * 10% afschrijving per jaar, met een restwaarde van € 1.000 na 10 jaar. De aanchafprijs -/- voordeel MIA/KIA -/- Rente voordeel VAMIL is immers de "echte/werkelijke" kostprijs van de motor.
  3. Ach, topmerken als Audi en BMW geven twee jaar garantie op haar automotoren. Dat betekent niet dat Audi's en BMW's van meer dan twee jaar oud waardeloos zijn. BMW geeft op haar motoren standaard geen enkele garantie, enkel het recht op een deugdelijk product. Zelfde verhaal - er is een levendige handel in tweedehands BMW-motoren. Ok.. Stel dan dat ik de motor in 10 jaar afschrijf tot 0. In dat geval zou ik dus zo'n 2,78% per jaar afschrijven vanaf 2014. De kilometerprijs komt dan uit op € 0,16. Of in 10 jaar met een restwaarde van X. De kilometerprijs zou dan zelfs nog lager uitkomen. Maar dan blijft de vraag openstaan of ik bij deze berekening ervan uit mag gaan dat 75% reeds in 2013 is afgeschreven en dat terwijl de motor pas in 2014 geleverd en in gebruik genomen gaat worden.
  4. Dat klopt. Dat zijn 2500 laadcyli (staat ook op de site, maar erg ver verstopt) tegen de gemiddelde actieradius van 149 kilometer voor een volledig opgeladen accu. Er staat ook op de site dat ze maar 5 jaar, of 100.000 kilometer, garantie geven op de accu (en dus geen 372.000 km). Mijn vraag is niet zozeer hoe lang de motor meegaat. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat ik die accu niet "op" ga rijden. De vraag is eerder of de gemiddelde motor koper er over 5 jaar ook zo over denkt en wat die motor dus na 5 jaar nog waard is bij een eventuele verkoop. En ook of ik de berekening, zoals in mijn eerste post, goed is... Mag ik bij de kostprijsberekening over 2014 rekening houden met het feit dat 75% van aanschafprijs van de motor reeds in 2013 is afgeschreven. Of ik het restbedrag dan in 4, 8 of 10 jaar afschrijf maakt niet zo heel veel meer uit.
  5. Een gewone motor gaat wel 20 jaar mee. Als een elektrische motor maar 5 jaar mee zou gaan, is dat heel slecht voor het milieu, ik denk zelfs dat daarmee het hele milieuvoordeel van een elektrische motor zou wegvallen. Ik denk ook wel dat deze langer meegaat dan 5 jaar, maar het is nog maar de vraag wat zo'n motor na 5 jaar nog opbrengt. Hoeveel vertrouwen zal een potentiele koper nog hebben in de accu, wetende dat er geen garantie meer opzit... Bovendien evolueert die technologie op dit moment nog erg snel. De motor is na 5 jaar dan ook erg verouderd.
  6. Dat lijkt me erg sterk. Alles is te vervangen. Welke motor heb je op het oog? Een Zero S of Zero SR. Volgens de dealer was de accu niet te vervangen.
  7. in 2013 schrijf ik 75% af (=VAMIL) en vervolgens in de 4 jaar daarna nog 6,25% per jaar. 20 jaar lijkt me niet realistisch. De accu in de motor is niet te vervangen en deze gaat ongeveer 2500 volledige laadcycli mee.
  8. Beste HL'er, Gezien de zeer interessante subsidieregelingen ben ik voornemens nog dit jaar een electrisch aangedreven motor aan te schaffen. Als ik e.a.e. goed begrepen heb, kan ik, indien ik de motor nog dit jaar aanschaf EN afreken (hij wordt pas in 2014 geleverd), gebruik maken van zowel de KIA, MIA en VAMIL regeling. Dit zou me een aftrekpost opleveren (in 2013) van 28% + 36% + 75% = 139% van de aanschafwaarde ex. btw. Nu vraag ik me alleen af hoe ik nu de bijtelling voor mijn privé kilometers moet berekenen. Mag ik bij deze kostenberekening rekening houden met deze subsidieregelingen of moet ik bij deze berekening uitgaan van de getallen zonder subsidie (wat vreemd zou zijn aangezien privé motor kilometers tegen werkelijke kosten verrekend moeten worden). Indien dit zou mogen, dan zou de berekening er als volgt uit kunnen zien: Aanschaf motor 2013 : € 13.000,- 75% Afschrijving 2013 (VAMIL) : € 9.750,- Waarde motor in de boekhouding begin 2014 : € 3.250,- 6,25% afschrijving in 2014 (100% in 5 jaar) : € 812,- Verzekering 2014 : € 360,- Wegenbelasting : € 100,- Onderhoud : € 300,- Electriciteit (gebaseerd op 6000 km in 2014) : € 100,- Totale kosten 2014 : € 1.672,- Met 6000 kilometer in 2014 zou dit uitkomen op ongeveer € 0,28 per kilometer. Van deze 6000 kilometer zullen er ongeveer 4500 privé zijn en zou ik dus 4500 * € 0,28 bij mijn inkomen moeten optellen. Is dit correct? Of moet ik een andere berekeningsmethodiek gebruiken?
  9. Dank je voor het verhelderende antwoord. Ik had zelf ook al wel het gevoel dat dit op het randje zou zitten en ik denk dan we de auto dan ook maar niet zakelijk aanschaffen. Toch maar weer eens kijken naar een electrische motor van de zaak. Minimaal 10% zakelijk gebruik van een motor kan ik wel aantonen en als ik e.e.a. goed heb begrepen kan ik, in het geval van een electrische motorfiets, gewoon gebruik maken van de KIA, MIA en VAMIL regeling en hoef ik voor een motor geen bijtelling en geen BTW forfait te rekenenen. Ik zou dan alleen maar mijn privé kilometers hoeven bij te houden en deze tegen werkelijke kosten (die ERG laag zijn bij een electrische motor) hoeven op te geven.
  10. Beste HL lezer, Na zo'n beetje alle posts over het onderwerp "Auto van de zaak" gelezen te hebben (en dat zijn er nogal wat), is het me helaas nog steeds niet duidelijk of ik nu wel of geen auto op de zaak kan of mag kopen. Het volgende is het geval: Overdag ben ik werkzaam voor mijn BV en 's avonds en in de weekenden run ik een eenmanszaak. De BV voorziet in het merendeel van mijn inkomen en de eenmanszaak is leuk voor de extra's. Helaas ziet de fiscus dit ook zo en mag ik dus 52% afdragen over het merendeel van de winst. De afgelopen paar weken ben ik op diverse manieren en door diverse personen gewezen op het feit dat het nu nog interessant is een groene/zuinige auto op naam van de zaak te kopen (vanwege de vele subsidieregelingen). Na hier wat aan gerekend te hebben kon ik ook alleen maar tot de conclusie komen dat het inderdaad voordeliger is de auto nog dit jaar zakelijk aan te schaffen. Het "probleem" is echter dat het hier niet om een auto voor mezelf gaat (ik heb een auto op naam van de BV), maar om een auto voor mijn partner. Ze rijdt op dit moment zo'n 12.000 km per jaar en zo'n 10% hiervan is voor "boodschappen" voor de eenmanszaak (ritjes naar de Makro, Sligro, Office-Centre/Staples, Postkantoor etc). Is dit te verantwoorden richting de fiscus? Of gaat de fiscus dit zien als "excessief privé gebruik van een auto van de zaak"? Veel van de "zakelijke" ritten hebben namelijk (uiteraard) ook een privé element. Kan de eenmanszaak überhaupt wel een auto kopen waar ik zelf niet in ga rijden? Kan/mag/moet ik de 14% bijtelling van de auto bij het inkomen van mijn partner optellen (ipv bij die van mij)? Is de BTW over de benzine terug te vorderen en zijn de benzinekosten aftrekbaar, ook al wordt de auto voor 90% privé gebruikt (gezien de 2,7% BTW Forfait die ik al zou moeten betalen)? Ook krijgt mijn partner een meewerkbeloning van 5.000,- per jaar als vergoeding voor het doen van de administratie, telefoon aannemen, ritjes naar de Makro, Staples, Postkantoor etc. Wordt het ter beschikking stellen van een auto ook gezien als beloning en moet ik daar bij dit bedrag rekening mee houden? Zoals je kunt lezen heb ik nog veel vragen en zit e.e.a. waarschijnlijk op het randje van wat mag, maar het verschil tussen zakelijk en privé aanschaffen is wel erg groot! Alvast bedankt voor de (hopelijk) nuttige antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.