Beste Paul, medelezers
Allereerst bedankt voor je reaktie. Wellicht zou wat meer uitleg van mijn kant verhelderend zijn. Wat we opzetten is een productielokatie waar we verkoop in onder brengen. De productielokatie gaat machines bouwen bedoeld voor China en Asian Pacific voor een van onze klanten. Om het volume te verhogen gaan we ook verkoop in China opstarten.
We beginnen in de Guangzhou area. Via de lokale overheid en onze reeds bestaande klant zijn we bezig een netwerk te bouwen. China is niet geheel vreemd voor ons en in Shanghai hebben we tevens een partner zitten. Uiteraard dienen we ons netwerk verder uit te bouwen om acquisitie en verkoop te stimuleren.
De Guangzhou area wil ik op het gebied van verkoop laten bedienen door eigen mensen. (leercurve en controle)
Ik het reeds een bepaald volume vanuit de bestaande klant. Aangezien het volume vanuit verkoop binnen China wat slecht voorspelbaar zal zijjn (met of zonder marktonderzoek) besluiten we rustig te beginnen. Opschakelen kan altijd nog. Kennis van de markt vergaar ik zoals we dat ook in andere landen doen via fact finding het eerste jaar. (is eigenlijk nu al bezig) Hands-on acquisitie plegen en gericht vragen stellen. Ik heb ook wat offertes liggen voor markt onderzoeken echter twijfel nog over hetgeen ik daaruit zou krijgen. Ik denk dat het allemaal wat algemeen is aangezien de bereidheid tot antwoord laag is en de materie waar het over gaat wat onbekend. (hoe betrouwbaar zijn de antwoorden)
Als het in Guangzhou wat begint te lopen wil ik geografisch opschakelen. Tegen die tijd moet ik weten waar de concentraties zitten van de bedrijven welke ik bedien. Laten we voor het gemak stellen dat dat Shanghai en Beijing zijn. Ik zoek dan in iedere area een agent. Ik heb dat in meerdere landen gedaan en doe dat volgens een bepaalde methodiek en toets de kandidaten aan een aantal criteria (uiteraard aangepast aan China in dit geval - het hebben van een netwerk in hun area is er daar een van)
Ieder krijgt zijn eigen territotium en natuurlijk zullen er wel eens conflicten komen, maar dat houd ze scherp. Ik betaal de heren/bedrijven commissie. De reden voor meerdere agenten is puur een geografische. Ik heb de indruk dat oost en ziud China, waar mijn markt een beetje zal liggen te groot is voor één agent om efficient (tijd en kosten) bezig te zijn.
Met deze extra uitleg in het achterhoofd zou ik nog steeds willen weten of het inzetten van agenten (zoals ik bedoel) in china gebruikelijk is en uiteraard wat de aandachtspunten zijn
Bij voorbaat dank
Antoon