Jump to content

rstraatman

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Waar haal je al die verkeerde aannames toch vandaan? ;) Ik weet niet beter dan dat mijn ouders de loonbelasting per maand doen en het 0 uren contract dat met iemand heb ook per maand moet. Het kan ook per kwartaal of meer weet ik, maar het werd mij eenzijdig medegedeeld. En anders zal het inderdaad toch weer worden: Tis alleen dat er hopelijk dan geen 2+ maanden overheen gaan voordat dit allemaal geregeld is. Bedankt in elk geval!
  2. Tja, na mijn eigen verhaal nog eens te hebben overpeinsd, was dat inderdaad ook de conclusie die ik trok. Uiteraard zit ik er mee dat ik er weinig voor voel om loonbelasting te betalen zonder dat ze gedekt zijn door inkomsten, of dat je weet of het gaat lopen. Ik begrijp het wel, dat is het ondernemersrisico. Ik zit meer te zoeken naar iets waaruit je meer richting het einde van het jaar kan zien hoeveel winst je maakt en dat dan als DGA salaris uit te keren (iig de belasting erover te betalen dan), icm. met een discussie met de belastingdienst. Punt is alleen dat je loonbelasting per maand moet opgeven/betalen en op het missen daarvan staat geloof ik een aardige boete. Mja, voor een dubbeltje op de eerste rij besef ik me wel. Misschien kan ik het toch beter starten onder een eenmanszaak met lage risico partijen/contracten en als het loopt de boel overzetten naar een BV. Tenzij iemand nog ideeën heeft?
  3. Dank voor je reactie. De rompslomp is inderdaad wat me nu even tegenhoudt om naar de notaris te stappen. Tja, wat ik wil doen is ook niet superbijzonder, het is het brokeren van zpp'ers, in een specifieke nis van de markt. Ik loop zelf als projectmanager rond bij klanten, dus het wordt op gegeven moment een schot in open doel als er weer eens extra mensen op het project nodig zijn. Ik ga geen deta doen of payrolling, te veel gedoe met de eisen (certifcaten nodig voor de branchevereniging, audits, etc.). Ik ga dus wederzijds inhuurcontracten aan voor bepaalde tijd, voor een bescheiden marge. Ik heb vaak ook te maken met kleinere externe partijen die voor mijn eigen opdrachtgever bezig zijn en capaciteit te kort komen; ook weer zo'n open doel. Punt is alleen dat met name die kleinere partijen een risico vormen bij wanbetaling of failliet gaan, terwijl aan de andere kant de claim blijft staan. Nou kan je dat contractueel misschien dichttimmeren, maar ik weet niet hoe risicovol dat is, als het zelfs al rechtsgeldig is. Dan maar een extra laagje risicospreiding met een B.V. was de gedachte. Punt is nu even, dat als ik deze week een B.V. opricht, er blijkbaar dan van me verwacht wordt dat ik per 1 maart, pak hem beet 1800 euro aan loon aan mezelf uitkeer en daarbovenop nog de loonbelasting? Wat ik dan fijn zelf kan voorschieten. En dit terwijl mijn pronose bij voorbaat al lager ligt.
  4. Beste allen, Ik heb momenteel een eenmanszaak waar ik ongeveer 4 dagen per week mee bezig ben en wil nu om die ene andere dag te vullen (werken in de avond ook geen probleem) een ander idee uitvoeren. Na wikken en wegen is de aard van deze nieuwe werkzaamheden te gevoelig voor failliete debiteuren en zie ik geen andere optie dan een b.v. op te richten. Nou prima, alles onderzocht etc. Ik loop alleen tegen 1 punt aan en dat is het welbekende minimum DGA salaris. Ik zou tenminste ongeveer 15k aan omzet per jaar moeten binnenhalen wil het interessant genoeg zijn om die andere dag niet gewoon met freelance werk te vullen, met eventuele leegstand meegerekend. Het dubbele lijkt me momenteel wel haalbaar in elk geval, maar zit nog steeds onder de 43k. Ik heb commentaar gezien dat je dan bij de belastinginspecteur in overleg moet gaan over gereduceerd inkomen etc. Nou ook prima, ik zit alleen met de tijdsvolgordelijkheid van dit alles. Ik zou graag gewoon 'nu beginnen' met de business. Moet ik nu eerst met de inspecteur aan de gang voor ik begin? Ik verwacht er namelijk mogelijk de eerste maanden geen inkomsten uit te hebben en het lijkt me wat vreemd mezelf al die tijd een salaris/loonbelasting uit eigen zak te moeten gaan betalen, waar ik al belasting over betaald heb.
  5. Ok, bedankt voor het antwoord. Ik twijfelde omdat ik ergens een artikel vond waarin een rechter een positieve uitspraak deed over een ondernemer die wou afschrijven over een auto waar hij in december een aanbetaling voor gedaan heeft, maar de in gebruik name pas het jaar erop was. De afschrijving moest dan wel naar rato van de aanbetaling zijn.
  6. Ik zit nu met een variant op het thema van mijn eerdere vraag over het nemen van omzet vs btw betalen. Ditmaal zit het zo: ik heb in december een tablet bij dell besteld en overgemaakt via zakelijke rekening. Dell zit echter met vertraagde levering en ik krijg dat ding nu pas in januari (hoop ik). De factuurdatum is dus pas in januari, aangezien ik alleen een soort pro forma ding heb via email. De vraag is dus, als je de omzet in de daadwerkelijke maand moet nemen, is dat ook met kosten? En kan ik daarmee dus dit alsnog als aftrekpost gebruiken (hij is < 450 euro) over 2013?
  7. Was een lange dag, dus inderdaad de bedragen klopten niet helemaal :) Verder, helder antwoord, bedankt!
  8. Sorry, late reactie, maar nog bedankt voor jouw kijk hierop. Ik krijg wel nog jaarlijks zo'n formulier met het verzoek eventuele veranderingen door te geven en dat zover zij weten ik die groene nog heb. Dus ik vrees dan gezeur bij eventuele controle waarom ik dat niet heb aangegeven. Daarnaast, er rijdt nu een ander in die auto en als die gesnapt wordt bij een evenement, is dat direct aanleiding tot controle. Bij mij dus. Tenminste in theorie dan.
  9. Vast een veel gestelde vraag, maar kan toch niet direct een sluitend antwoord vinden. Dit is mn eerste factuur en direct een dilemma. Zoals het topicnaam al zegt, ik heb in december een dienst geleverd, maar doordat het tussenbureau zat te klieren, kon ik vandaag pas de factuur maken via hun systeem. Nou maakt het me an sich niet zoveel uit allemaal, behalve dan dat het handiger is als ik de winst in december maak ivm aftrek. Het boekhoudpakket parkeert alles vrolijk op 14-1-2014 natuurlijk, ook de omzet. Ik had ergens gelezen dat je btw op factuurdatum moet boeken en de omzet kan in de gemaakte maand. Klopt dit ook? Kan ik bv het volgende doen dan dus?: debiteuren 14-1-2014 2000,- btw 14-1-2014 420,- aan omzet 30-12-2013 2420,-
  10. Hallo iedereen, zoals de titel al aangeeft zit ik met een mogelijk bijtellingsdilemma, waarvan ik me afvraag, wat is wijsheid (ik post ook maar onder pseudoniem/proxy). De situatie is als volgt: Ik heb de afgelopen jaren 2 leaseauto's gehad. Laten we zeggen een jaar of 10 geleden een groene (totaal vijf jaar gehad) en daarna een witte voor vier jaar. De witte heb ik een jaar geleden ingeleverd als gevolg van burnout/ontslag. Voor beide autos had ik de 500km verklaring, aangezien ik prive echt niets rijdt (leverde de witte na 4 jaar in met 40k op teller). Omdat ik als gevolg van langdurige burnout en werkeloosheid eigenlijk wel wat anders aan mn hoofd had dan leaseauto's was ik de witte dus vergeten af te melden. Geen probleem zegt de boekhouder, dan meld je hem alsnog met datum 11/2012, dat mag en er is geen boete aan verbonden. Ok, prima, dus ik pak dat formulier wat ik laatst weer kreeg en vul het in. Echter tot mijn grote schrik zie ik het kenteken van de groene van lang geleden er nog staan! Met andere woorden, de groene is nooit afgemeld en de witte is uberhaupt helemaal niet bekend bij de belastingdienst. Nou weet ik vrij zeker dat ik dat destijds heb gedaan, maar dat is blijkbaar veloren gegaan in post of nooit goed geregistreerd. Hoe dan ook, ik weer niet zeker hoe met deze situatie om te gaan. Als eerste moet ik sowieso natuurlijk de groene afmelden, maar als ik dat per 2008 doe, vraag ik me af of ik slapende honden wakker ga maken. Ten tweede, wat doe ik in vredesnaam met die witte. Ik kan hem moeilijk retroactief weer aanmelden per 2008 en direct afmelden per 2012? Of wel? Van de boekhouder krijg ik geen normaal antwoord overigens. Ik kan ook gewoon de groene afmelden per 2012, maar bij eventuele controle heb ik dan een probleem met de km registratie. Die zou inmiddels eigenlijk verjaard zijn en zou goed moeten zoeken of ik die nog heb. Van de witte heb ik wel een km registratie, maar die is dan nooit aangemeld. Weet me hier geen raad mee eigenlijk, dus als iemand een idee heeft wat nou een goede manier is om dit aan te kaarten bij de belastingdienst?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept