cons

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

cons's trofeeën

  1. Beste higherlevel leden, Ik heb een vraag over de fiscale oudedagsreserve (nu die nog bestaat), inbetalen in lijfrente rekening, en belastingaangifte. In mijn belastingaangifte over 2021 heb ik een toevoeging oudedagsreserve gedaan van 9395 euro. Hetzelfde bedrag van 9395 heb ik in 2022 inbetaald in een lijfrenterekening (bij De Giro). Hoe moet ik dit in mijn belastingaangifte over 2022 invoeren? Moet ik ditzelfde bedrag dan zowel bij "uitgaven voor lijfrente" als bij "afname oudedagsreserve" invullen? En klopt het dat de bedragen in "uitgaven voor lijfrente" en "afname oudedagsreseve" elkaar dan eigenlijk opheffen, zodat per saldo het voor geen verhoging van belastbaar inkomen zorgt? Groeten en alvast bedankt! Cons
  2. Beste Hans, Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag gaat uitdrukkelijk over het doorberekenen van de studiekosten zonder BTW als doorlopende post. Niet over de juridische kant van het verhaal, daar heb ik al advies over ingewonnen, vandaar dat ik ook die vraag over de doorlopende post stel. In deze situatie met de betreffende overeenkomsten, ga er svp vanuit dat ik niet het volledige bedrag van studiekosten incl BTW in rekening kan brengen. Weet jij of ik het dan als doorlopende post in rekening kan brengen (dus optie 2 uit de vorige post)? Groeten, Cons
  3. Beste Hans, Bedankt voor je snelle antwoord! Dat begrijp ik, echter de studiekostenovereenkomst zegt niets over het terugbetalen van BTW, en de werknemer merkt op dat hij nooit op een betalingsverplichting van het bedrag inclusief BTW is gewezen. Aangezien de studiekostenovereenkomst door het bedrijf is opgesteld, moet het in het voordeel van de werknemer worden geinterpreteerd. Nu zie ik 2 opties: (1) Ik breng bedrag incl BTW wat gelijk is aan het overeengekomen studiekostenbedrag excl BTW in rekening. Het bedrag dat ik ontvang ex BTW is dus lager, en het bedrijf maakt verlies. (2) Ik bereken de studiekosten excl BTW door als doorlopende post aan de medewerker. Het bedrijf maakt geen verlies. Is optie (2) mogelijk? Ik zie net ook een oude discussie van 11 jaar geleden op Higher Level waarin wordt gezegd dat het wel mogelijk is, echter dit is al een behoorlijk oud bericht en daar was er sprake van studiekosten excl BTW van de opleider. Groeten, Cons
  4. Beste HigherLevel leden, Kan een bedrijf studiekosten als doorlopende post zonder BTW factureren aan een medewerker? Achtergrond: De medewerker in kwestie gaat het bedrijf verlaten, en moet wegens een studiekostenovereenkomst de studiekosten terugbetalen. De studiekostenovereenkomst zegt niets over het terugbetalen van BTW (het daadwerkelijke bedrag wordt ook niet genoemd). Het bedrijf heeft de studiekosten inclusief 21% BTW aan het opleidingsinstituut betaald, en de BTW weer verrekend. Alvast bedankt en groeten, Cons
  5. Beste higher-level leden, ik heb een vraag over het aftrekken van lijfrentepremies. Ik ben eind 2019 weer naar Nederland verhuisd en had in 2019 en voorgaande jaren geen inkomsten in Nederland, en kan dus dit jaar helaas geen jaarruimte benutten (jaarruimte 2020 is gebaseerd op inkomsten 2019). Ik heb echter nog onbenutte reserveringsruimte uit 2013, dit jaar zou het laatste jaar zijn dat ik dat theoretisch kan benutten. Daarom de volgende vraag: kan ik reserveringsruimte uit 2013 benutten zonder dat ik een jaarruimte in 2020 heb? Groeten!
  6. Beste Higher Level leden, Ik zit momenteel midden in een verhuizing van Nederland naar Duitsland. In Nederland heb ik een eenmanszaak (ZZP), ik ben deze aan het stopzetten. In Duitsland ga ik een nieuwe onderneming opzetten (GmbH of Einzelunternehmen). De stakingswinst van mijn eenmanszaak bestaat nagenoeg alleen uit de FOR. Aangezien de opgebouwde FOR rond de 50k bedraagt zoek ik een fiscaal gunstige weg. De opties die ik tot nu toe zie zijn: (1) Stakingswinst als herinvesteringsreserve gebruiken voor de nieuwe onderneming; dit lijkt echter niet grensoverschrijdend te werken. Of zou dit toch mogelijk kunnen zijn door een Nederlandse BV (of Euro BV) op te richten, en als dochterbedrijf de Duitse GmbH? (2) Een bancaire lijfrente afsluiten. Wat betreft de conserverende aanslag en de 20% revisierente, vervallen die beide automatisch na 10 jaar of is daar nog actie voor benodigd? Blijft er dan alleen nog een boete over die aan de bank betaald moet worden? Zou ik hier dan in Duitsland alsnog inkomstenbelasting over moeten betalen? (3) Stakingswinst direct afrekenen met de Nederlandse belastingdienst. Stel ik sluit mijn eenmanszaak begin 2014, dat is fiscaal gunstiger voor de afrekening met de Nederlandse belastingdienst. Dan val ik namelijk onder het maximale tarief van 42% ipv 52%. Telt dit dan ook als 'inkomsten' mee voor mijn inkomstenbelasting van 2014 in Duitsland? Ik vraag me namelijk af of ik hierdoor in Duitsland in een hogere tariefklasse zou vallen; of er in Duitsland sociale premies over zou moeten betalen. Ik hoor graag jullie gedachten. Groeten, Cons
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.