Beste Hans,
Bedankt voor je snelle antwoord! Dat begrijp ik, echter de studiekostenovereenkomst zegt niets over het terugbetalen van BTW, en de werknemer merkt op dat hij nooit op een betalingsverplichting van het bedrag inclusief BTW is gewezen. Aangezien de studiekostenovereenkomst door het bedrijf is opgesteld, moet het in het voordeel van de werknemer worden geinterpreteerd.
Nu zie ik 2 opties:
(1) Ik breng bedrag incl BTW wat gelijk is aan het overeengekomen studiekostenbedrag excl BTW in rekening. Het bedrag dat ik ontvang ex BTW is dus lager, en het bedrijf maakt verlies.
(2) Ik bereken de studiekosten excl BTW door als doorlopende post aan de medewerker. Het bedrijf maakt geen verlies.
Is optie (2) mogelijk?
Ik zie net ook een oude discussie van 11 jaar geleden op Higher Level waarin wordt gezegd dat het wel mogelijk is, echter dit is al een behoorlijk oud bericht en daar was er sprake van studiekosten excl BTW van de opleider.
Groeten,
Cons