Ga naar inhoud

beware

Junior
  • Aantal berichten

    16
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

0

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland
  1. beware

    auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

    Ik hoor hier dus voor het eerst dat ik deze verandering wel zonder ongewenste fiscale consequenties kan doorvoeren. Ik hoop dat dit niet weerlegd wordt. Thx.
  2. beware

    auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

    We hebben een andere prive auto verkocht en vangen dit nu even op door onze camper wat meer te gebruiken. De prive kilometers van de auto waar het om gaat, gaat dan in 2019 van < 500 naar zo'n 20.000 per jaar. Kun je een uitspraak krijgen van de fiscus of die maatregel mag worden toegepast?
  3. beware

    auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

    Dat klopt, ik moet het op basis van de verwachte zakelijke km's eens naast elkaar zetten. Maar 52% van 22% van een slordige € 70.000,- is wel heel veel geld voor wat privé km's. De termijn die daar voor staat is 5 jaar. Verkoop je binnen die termijn dan moet terugbetalen. Ik ga die 5 jaar netjes uitzitten en voldoe op dat punt dus aan de gesteld regels. Er is dus geen sprake van benadelen.
  4. beware

    auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

    Mijn financieel voordeel zal zijn dat ik de auto privé kan gaan gebruiken zonder bijtelling. Daarnaast kan ik de zakelijk kilometers declareren voor € 0,19 per km. Staat tegenover dat de autokosten niet meer drukken op de zaak. Nogmaals: met een andere auto ontstaat ook deze situatie. Er is dus geen financieel nadeel voor de belastingdienst.
  5. beware

    auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

    Zonder kilometerregistratie mag dat inderdaad niet. Dat zinnetje stond te laag. Had onder die 4 punten moeten staan. Ik hou al 15 jaar een kilometeradministratie bij. Ik tel dus legaal niet bij. Ook dat mag niet ... en wel om het slechts ten doel dient om de belastingheffing te ontlopen ... en dat is een fiscaal delict. Dat is nu juist het punt. Ik ga geen enkele heffing ontlopen. Ik tel nu ook niet bij. Vandaar mijn statement dat hier niemand nadeel van heeft. Wat levert het op? Dat ik exact weet wat voor een auto ik houd. Ik ben er altijd heel zuinig op geweest. Na 5 jaar nog geen krasje te vinden. Dat ik weet hoe ermee gereden is. Ik de onderhoudshistorie ken. Het gewoon een gave auto is. Nogmaals mijn punt. Niemand wordt minder van de oplossing die ik wil toepassen vergeleken met de huidige situatie (geen bijtelling). En feitelijk zit het er gewoon op vast met welk kenteken ik nu rijd en met welk kenteken ik straks rijd. Wat heeft dat met fiscaliteit te maken? En daarom nogmaals de vraag: wat is het risico?
  6. beware

    auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

    Bedankt voor je reactie. Je beschrijft de theorie die ik tot nu toe al gevonden had. Hoe denk je over de vraag die ik stel.
  7. Hallo, Ik wil jullie graag het volgende voorleggen. Ik heb in 2013 een fiscaal voordelige volvo PIH aangeschaft (inclusief KIA en MIA). De 5 jaars termijn is straks verlopen en ik wil de auto overbrengen van de zaak (eenmanszaak) naar privé en vervolgens de zakelijke kilometers declareren a € 0,19 per km. Nu hoor ik jullie allemaal denken, dat kan/mag niet. Maar nu even de volgende aanpak. 1 ik verkoop de auto aan mijn vrouw. 2 ik boek de verkoop netjes in en draag de BTW af (bij deze auto is geen sprake van BPM). 3 vervolgens gebruiken we de auto zowel privé als zakelijk. 4 ik declareer de zakelijke kilometers a € 0,19 per kilometer aan de zaak. Wellicht relevant om te weten: Aan bijtelling heb ik nooit gedaan omdat de auto minder dan 500 km privé werd gebruikt. Theoretisch mag dit eigenlijk niet. Maar wat komt de fiscus hieraan tekort? Als ik de auto aan een andere particulier verkoop en weer terugkoop, kan het wel ( volgens mij). Of ik verkoop de auto en koop een volledig vergelijkbare weer. Dan is het kenteken anders. Dat mag ook. Boekhoudkundig en qua afdracht is het allemaal om het even welke constructie je toepast. Ook voor de fiscus!!!! Ik begrijp dus niet waarom het eigenlijk niet mag. Bovendien weet de fiscus niet eens om welke auto (kenteken) het gaat exact. Wat zijn de risico's?
  8. beware

    Middeling en verliesverrekening

    Joost, je schrijft: Dan verrekent de fiscus vanzelf 2014 Hoe bedoel je dat? Je moet de verliesverrekening toch aanvragen en daar hoef je toch juist niet mee te wachten tot de aanslag definitief is?
  9. beware

    Middeling en verliesverrekening

    Goedendag, Vanwege gewijzigde activiteiten heb ik in 2017 slecht gedraaid. In de voorgaande jaren heb ik echter flinke winsten gemaakt en dus ook fors belasting betaald. Nu wil ik straks 2017 gaan middelen met 2015 en 2016. Hiervoor moet ik echter wachten op een definitieve aanslag 2017 en zelfs tot deze onherroepelijk is. Dat kan nog wel even duren. Ik heb de belastingtelefoon gebeld met de vraag of er procedures zijn om dit te versnellen. die blijken er niet te zijn. Het enige wat ik zou kunnen doen is verlies verrekenen. Verliesverrekening kan uiteraard maar tot het verlies is gereduceerd tot € 0. Ofwel bij een verlies van € 5000,- kan dit verrekend worden met box 1 uit 2014 en krijg ik belasting over 2014 terug omdat mijn box1 inkomen met € 5000,- wordt verlaagd. Dit gaat dan dus maar over een beperkt bedrag terwijl uit een proefberekening voor middeling komt dat ik een teruggave mag verwachten van vele duizenden euro's. 1 Mijn vraag is in hoeverre verliesverrekening middeling beïnvloed? 2 Kan ik eerst verliesverrekening aanvragen en zodoende eerste een beetje terugkrijgen en later alsnog middeling toepassen om de rest terug te halen? 3 Voor mijn gevoel wordt de totale teruggave hiermee niet aangetast. Klopt dat? Al met al lost dit voor mij niet het probleem op dat de teveel betaalde belasting over 2015 en 2016 te lang bij de fiscus blijft hangen, terwijl dat eigenlijk mijn geld is. 4 Zijn er oplossingen om dit op een andere manier versneld terug te halen? Ik hoor het graag. B.v.d.
  10. beware

    Berekening maximale for dotatie

    kor moet inderdaad kia zijn. dat verschil (4700 vs 4800) blijkt uit de afrondingen die ik in het voorbeeld heb gebruikt te komen. daarmee heeft de fiscus dus gelijk en blijk ik een fout te hebben gemaakt. dank voor de reacties.
  11. beware

    Berekening maximale for dotatie

    Hallo, Ik heb een brief liggen van de fiscus die het niet eens is met de door mij gehanteerde FOR dotatie voor 2013. Onderstaand voor het gemak even wat afgronde fictieve brdragen. Ik heb bedrag van € 8.500 opgevoerd als FOR dotatie. De fiscus is van mening dat maximaal € 4.700 zou mogen zijn. Hoe hij aan dat bedrag komt is niet toegelicht. Ik ben als volgt aan mijn bedrag gekomen. saldo W&V € 75.000 kor € 15.000 - mia € 20.000 - willekeurige afschrijving € 45.000 + grondslag FOR € 95.000 Deze grondslag is ruim voldoende voor het maximale bedrag wat mag worden toegepast in 2013. Ik heb zelf echter een maximering toegepast op € 8.500. De willekeurige afschrijving heb ik bijgeteld omdat deze al verwerkt was in het saldo W&V en het een versnelde afschrijving is die het reële beeld van de V&W-rekeing vertekenen. Maak ik in bovenstaande een fout? Zoja hoe zou het dan wel moeten?
  12. Het is volgens mij om het even van wie ik afneem. De te hanteren prijs is identiek. Het moet in ieder geval gebaseerd zijn op een gemeten hoeveelheid. Daarvoor moet ik nog wel een gecertificeerde kWh meter aanbrengen.
  13. Zzpertje, Dank voor je reactie. Heldere uitleg. Ik heb van de week de Belastingtelefoon eens even geraadpleegd met deze casus. Uiteindelijk kreeg ik daaruit dezelfde informatie. Ik moest ze daar echter wel een beetje bij helpen ;D Ik heb inderdaad de factuur voor de panelen op naam van mijn echtgenoot gezet. De rest moet ik nog even in gang gaan zetten. Voor de consumptie van mijn PIH kan zij mij nu gewoon jaarlijks een factuur gaan sturen.
  14. Ik blijf het een lastig verhaal vinden. Graag wil ik mijn situatie aan jullie voorleggen voor advies. Wat ik wil bereiken is natuurlijk het maximale profijt van de constructie en dat lijkt mij op voorhand 1 de BTW van de aanschaf terug vragen 2 vervolgens geen BTW afdragen over de productie. 3 de zakelijke consumptie boeken als kosten voor de zaak. de feiten 1 ik ben ZZP en derhalve al BTW plichtig 2 ik ben voornemens 30 panelen op mijn dak te leggen met een vermogen van 7650 wattpiek. 3 mijn dak ligt eigenlijk ongunstig en ik kom vermoedelijk slechts tot een rendement van zo'n 80% 4 ik rij zakelijk een plugin-hypbride waarin ik naar verwachting zo'n 2000 kWh aan stroom in stop. 5 ik heb een fiscale partner 6 ???? is er nog meer van belang? Hoe haal ik het maximale uit de zonnepanelen? Wat kan kan met de BTW voor de zakelijke consumptie? b.v.d. voor de reacties.
  15. De BTW verrekening staat toch geheel los van het factuurbedrag en dus de subsidie? De BTW verrekening vindt toch achteraf plaats.

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké