Aardig wat reacties. Interessant. Bedankt voor deze uitgebreide uiteenzetting. Het klopt, zoals wigbolt al opmerkte, dat gezien de auto nu 15 jaar oud is dat het heel interessant is om op basis van 35% van de dagwaarde bij te tellen.
Ik weet en begrijp dat je niet zomaar elk jaar/elke paar jaar kan kiezen of je een auto privé of zakelijk rijdt. Maar aangezien de auto NIET van mij is, mijn partner niet bij mij woonde en wij eigenlijk op 'papier' niemand van elkaar waren vond ik dit vreemd. Gezien wij per heden wél samen een huishouden hebben, zou ik de auto kunnen overnemen en dan per vandaag kunnen gaan bijtellen. Dit scenario uitgelegd aan de telefoon, maar toen kreeg ik dus te horen dat dit niet zou mogen. Want het moment van aanschaffen is voor haar in 2018 geweest, maar niet voor mij. Het is wel zo dat ik af en toe haar auto heb gebruikt voor een zakelijk ritje, maar dat is sporadisch geweest en voor die gevallen 19ct/km in de administratie opgenomen. Heb ook wel eens een auto van een vriend of familielid gebruikt op deze manier.
Het gaat mij niet per se om de kosten te verlagen, maar als het mag en het bespaart ook administratie (km's bijhouden is ook zo een gedoe). Waarom niet.. De tweede auto is wel een serieuze optie, als ik toch meer km's ga maken is het ook fijn om in een nieuwe auto te zitten met wat meer comfort. Zit aardig wat btw op een nieuwe hybride auto zag ik, gezien de lage bpm, met bijtelling van netto 200 per maand. Best interessant. (Maar toch wel weer cash-out). edit: gezien ons nieuwe huis 90 km verderop ligt ga ik nu in plaats van 26 km retour naar kantoor 180 km doen, twee a drie dagen per week. Gaat al snel richting de 30dkm per jaar met wat privé km's erbij.
Dit dacht ik ook, maar de belastingdienst zegt dat dit niet mag.
Ik onderscheid twee kampen bij lezen van de reacties; eens en oneens met de belastingdienst. Iemand die met deze extra uitleg nog wat kan/wil zeggen?