RichardSchip

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Geslacht
    Male

RichardSchip's trofeeën

  1. Dankjewel Peter, maar dat op de balans zetten, wanneer gebeurt dat dan? Ik bedoel, ik maak nooit een balans. Mijn accountant stelt achteraf een jaarrekening op. Hoe weet de fiscus dat (en vanaf wanneer) de auto wat mij betreft tot het zakelijk vermogen behoort?
  2. Ik heb al uitgebreid rondgekeken, en geloof dat ik begin te begrijpen hoe ingewikkeld dit verhaal kan worden. Ik heb een eenvoudige vraag die ik niet beantwoord krijg: Als ik een youngtimer (auto van 15 jaar of ouder) 'op de zaak' wil zetten, wat betekent dat dan precies als ik een eenmanszaak heb? Ik ben ZZP-er, mijn inkomsten worden gezien als winst uit onderneming, maar er is geen scheiding tussen zakelijk en prive-vermogen. Welke handelingen zijn nodig? Wat ik kan bedenken is: - Aankoopfactuur op bedrijfsnaam - Betalen van bedrijfsrekening Is dat voldoende om aan de regels te voldoen, of zijn er meer verplichtingen? Wat betekent vermogensetikettering? Wanneer gebeurt dat en door wie? Ik lees over een 'keuze' per auto voor zakelijk of prive, maar hoe maak je die dan? En ten slotte: als je kiest voor de forfaitaire regeling van 1.5% van de cataloguswaarde, ben je helemaal verlost van de rittenadministratie en mag je alle auto-gerelateerde BTW verrekenen. Klopt dat? Of moet je dan alsnog uitvogelen hoeveel BTW zakelijk en hoeveel prive is? Bij voorbaat veel dank voor verduidelijking!
  3. Hallo Robbert, dank voor je reactie. Dus in het buitenland (binnen de EU) gemaakte kosten in de voorbereiding van reizen zijn helemaal niet aftrekbaar of verrekenbaar, en de bijbehorende btw kan niet als voorbelasting worden opgevoerd? Ik dacht juist dat de Reisbureauregeling, als onderdeel van de Europese BTW-Richtlijn, bedoeld was om dat mogelijk of eenvoudiger te maken. Ik lees nu ook dat de 'globalisatieregeling' (de mogelijkheid om per tijdvak aangifte te doen, i.p.v. per reis) een uitzondering in de Nederlandse wetgeving is die waarschijnlijk moet worden afgeschaft. Terwijl de belastingdienst zegt dat je vijf jaar vastzit aan die keuze. Lekker helder allemaal, voor startende ondernemers...
  4. Hallo allemaal, Wij zijn in 2013 kleinschalig begonnen met het ontwikkelen, promoten, verkopen en uitvoeren/begeleiden van geheel verzorgde reizen binnen de EU. Naar ons inzicht, en dat van een medewerker van de Belastingdienst, is de Reisbureauregeling van toepassing. We hebben gekozen voor de aangifte per tijdvak, en die moet nu worden opgesteld. Onder meer op dit forum hebben we gezocht naar antwoorden op onze vragen over de btw-berekening, maar we zijn nog niet veel wijzer geworden. In de basis lijkt het eenvoudig: we moeten 21% btw betalen over het totaalbedrag van de verstuurde facturen minus het totaalbedrag van ingekochte goederen en diensten. We betalen dus btw over de (bruto) winstmarge. Maar op de site van de Belastingdienst staat het volgende: Wilt u de winstmarge berekenen per tijdvak van btw-aangifte? Dat doet u als volgt. U telt al uw verkopen (inclusief btw) van reisdiensten in het tijdvak van aangifte bij elkaar. Daarvan trekt u het totaalbedrag van de goederen en diensten af (inclusief btw) dat u in dat tijdvak bij andere ondernemers hebt ingekocht, en die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers. De uitkomst is uw tijdvakwinstmarge. Deze passage roept bij ons de volgende vragen op: - Op de verstuurde facturen hebben we volgens voorschrift 'Reisbureauregeling is van toepassing' vermeld, en dus geen btw-bedrag of percentage. Wat betekent dan 'uw verkopen(inclusief btw)'? - Wat betekent 'goederen en diensten die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers'? Dat klinkt alsof de kosten die we hebben gemaakt in de voorbereiding en organisatie helemaal niet mogen worden meegerekend. Klopt dat en zo ja, wat moeten we dan in fiscaal opzicht met die kosten? Ter verduidelijking: je kunt geen nieuwe rondreis opzetten zonder eerst de bestemming(en) te bezoeken en afspraken te maken met hoteliers, vervoersbedrijven, etc. En hoe zit het met de kosten die de reisleiding zelf maakt voor verblijf, eten, etc. tijdens de reis? Die kosten moeten worden gemaakt, anders zitten de reizigers op hun geheel verzorgde reis zonder reisleider. We willen het graag goed doen en gedonder achteraf voorkomen. Maar het lijkt erop dat deze regeling wel erg veel ruimte laat voor onduidelijkheden en onnavolgbare naheffingen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Heeft iemand tips over de inrichting van een zo eenvoudig mogelijke administratie die aan de voorwaarden voldoet? Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.