Wij zijn in 2013 kleinschalig begonnen met het ontwikkelen, promoten, verkopen en uitvoeren/begeleiden van geheel verzorgde reizen binnen de EU. Naar ons inzicht, en dat van een medewerker van de Belastingdienst, is de Reisbureauregeling van toepassing.
We hebben gekozen voor de aangifte per tijdvak, en die moet nu worden opgesteld. Onder meer op dit forum hebben we gezocht naar antwoorden op onze vragen over de btw-berekening, maar we zijn nog niet veel wijzer geworden.
In de basis lijkt het eenvoudig: we moeten 21% btw betalen over het totaalbedrag van de verstuurde facturen minus het totaalbedrag van ingekochte goederen en diensten. We betalen dus btw over de (bruto) winstmarge.
Maar op de site van de Belastingdienst staat het volgende:
Wilt u de winstmarge berekenen per tijdvak van btw-aangifte? Dat doet u als volgt. U telt al uw verkopen (inclusief btw) van reisdiensten in het tijdvak van aangifte bij elkaar. Daarvan trekt u het totaalbedrag van de goederen en diensten af (inclusief btw) dat u in dat tijdvak bij andere ondernemers hebt ingekocht, en die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers. De uitkomst is uw tijdvakwinstmarge.
Deze passage roept bij ons de volgende vragen op:
- Op de verstuurde facturen hebben we volgens voorschrift 'Reisbureauregeling is van toepassing' vermeld, en dus geen btw-bedrag of percentage. Wat betekent dan 'uw verkopen(inclusief btw)'?
- Wat betekent 'goederen en diensten die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers'? Dat klinkt alsof de kosten die we hebben gemaakt in de voorbereiding en organisatie helemaal niet mogen worden meegerekend. Klopt dat en zo ja, wat moeten we dan in fiscaal opzicht met die kosten?
Ter verduidelijking: je kunt geen nieuwe rondreis opzetten zonder eerst de bestemming(en) te bezoeken en afspraken te maken met hoteliers, vervoersbedrijven, etc. En hoe zit het met de kosten die de reisleiding zelf maakt voor verblijf, eten, etc. tijdens de reis? Die kosten moeten worden gemaakt, anders zitten de reizigers op hun geheel verzorgde reis zonder reisleider.
We willen het graag goed doen en gedonder achteraf voorkomen. Maar het lijkt erop dat deze regeling wel erg veel ruimte laat voor onduidelijkheden en onnavolgbare naheffingen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Heeft iemand tips over de inrichting van een zo eenvoudig mogelijke administratie die aan de voorwaarden voldoet?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RichardSchip
RichardSchip
Hallo allemaal,
Wij zijn in 2013 kleinschalig begonnen met het ontwikkelen, promoten, verkopen en uitvoeren/begeleiden van geheel verzorgde reizen binnen de EU. Naar ons inzicht, en dat van een medewerker van de Belastingdienst, is de Reisbureauregeling van toepassing.
We hebben gekozen voor de aangifte per tijdvak, en die moet nu worden opgesteld. Onder meer op dit forum hebben we gezocht naar antwoorden op onze vragen over de btw-berekening, maar we zijn nog niet veel wijzer geworden.
In de basis lijkt het eenvoudig: we moeten 21% btw betalen over het totaalbedrag van de verstuurde facturen minus het totaalbedrag van ingekochte goederen en diensten. We betalen dus btw over de (bruto) winstmarge.
Maar op de site van de Belastingdienst staat het volgende:
Wilt u de winstmarge berekenen per tijdvak van btw-aangifte? Dat doet u als volgt. U telt al uw verkopen (inclusief btw) van reisdiensten in het tijdvak van aangifte bij elkaar. Daarvan trekt u het totaalbedrag van de goederen en diensten af (inclusief btw) dat u in dat tijdvak bij andere ondernemers hebt ingekocht, en die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers. De uitkomst is uw tijdvakwinstmarge.
Deze passage roept bij ons de volgende vragen op:
- Op de verstuurde facturen hebben we volgens voorschrift 'Reisbureauregeling is van toepassing' vermeld, en dus geen btw-bedrag of percentage. Wat betekent dan 'uw verkopen(inclusief btw)'?
- Wat betekent 'goederen en diensten die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers'? Dat klinkt alsof de kosten die we hebben gemaakt in de voorbereiding en organisatie helemaal niet mogen worden meegerekend. Klopt dat en zo ja, wat moeten we dan in fiscaal opzicht met die kosten?
Ter verduidelijking: je kunt geen nieuwe rondreis opzetten zonder eerst de bestemming(en) te bezoeken en afspraken te maken met hoteliers, vervoersbedrijven, etc. En hoe zit het met de kosten die de reisleiding zelf maakt voor verblijf, eten, etc. tijdens de reis? Die kosten moeten worden gemaakt, anders zitten de reizigers op hun geheel verzorgde reis zonder reisleider.
We willen het graag goed doen en gedonder achteraf voorkomen. Maar het lijkt erop dat deze regeling wel erg veel ruimte laat voor onduidelijkheden en onnavolgbare naheffingen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Heeft iemand tips over de inrichting van een zo eenvoudig mogelijke administratie die aan de voorwaarden voldoet?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag