FWLvB

Junior
  • Aantal berichten

    21
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam

FWLvB's trofeeën

  1. Hartelijk dank voor deze info. Ik kan hier mee verder aan de slag.
  2. Hi Joost. Dank voor je reactie. Betreffende jouw vraag: 4.000 euro aan voorraad blijft onverkocht en kan worden afgeschreven als 'incourante voorraad' en zal worden afgevoerd. Onderneming zal stoppen en voorraad op balans moet op '0'.
  3. Graag zou ik informatie ontvangen betreffende de volgende boekhoudkundige vraag: Hoe kan ik een afname van voorraad (gereed product) boekhoudkundig verwerken via een memoriaalboeking? Voorbeeld: - Op de balans staat op 1/1/2021 aan 10.000 Euro gereed product (kostprijswaarde) - In het jaar wordt uit deze voorraad verkocht ter waarde van 6.000 - 4.000 euro blijft onverkocht en moet worden afgeboekt op '0' Wie kan mij informeren hoe ik bovenstaand voorbeeld op een juiste manier boekhoudkundig moet verwerken zodat de voorraad post op de balans op 31/12/2021 op '0' staat? Dank voor hulp alvast.
  4. Graag zou ik hulp / informatie ontvangen over de volgende boekhoudkundige handeling: Hoe kan ik een gedeeltelijke kwijtschelding van een langlopende lening op een correcte manier verwerken in de boekhouding via een memoriaal boeking? Voorbeeld: - Op de balans staat een langlopende onderhandse lening van 10.000 - De lening wordt via een schuldensanering gedeeltelijk 'afgekocht' voor 2.000 tegen finale kwijting - Hoe moet het restant van 8.000 euro aan lening wat wordt kwijtgescholden verwerkt worden in de boekhouding? M.a.w. waartegenover moet dit geboekt worden op de balans? Ik hoop dat iemand weet hoe dit werkt. Hartelijk dank alvast.
  5. Beste Roel, Hartelijk dank voor je reactie en informatie. Zie onder mijn reactie weer daarop. Dit zal ik gaan bestuderen. Klopt; deze zijn niet problematisch; maar ik wil voorkomen dat straks alsnog blijkt dat we niet kunnen aflossen. De 40k schuld aan leveranciers is wel accuut; dwz: hier moet een oplossing voor worden gevonden. Ik heb op Ondernemersplein reeds het e.e.a. aan info bestudeerd. Ik ga nogmaals onderzoeken of her-financiering van een deel van de schulden tot een concrete mogelijkheid behoort.
  6. Via dit forum zou ik graag de volgende informatie willen inwinnen. Ik ben via mijn Holding BV aandeelhouder in een andere BV, samen met 2 andere aandeelhouders. De BV is opgericht in 2014 betreft een start-up met een duurzaam en innovatief businessmodel. De start-up is nog niet winstgevend maar er is wel duidelijk tractie sinds de start in 2014. De afgelopen 1,5 jaar is geprobeerd om op te schalen en hiervoor is gezocht naar financiering, maar dit heeft tot nu toe niets concreets opgeleverd. Langer wachten en maar blijven doorgaan wordt financieel onverantwoord; de tijd zit niet mee. De BV staat er momenteel niet goed voor; de BV draaide in 2019 verlies, in 2020 net breakeven. Op dit moment zijn er geen inkomsten doordat een deel van de omzet is weggevallen door de Coronamaatregelen. Er was zicht op een aantal opdrachten later dit jaar, maar deze zijn onlangs door de opdrachtgevers onhold gezet, ook door de Coronacrisis. De situatie is nu als volgt: - Verlies draaiende BV - Weggevallen inkomsten - Geen concreet zicht op meer inkomsten ná Coronacrisis - Alle mogelijke kostenposten geëlimineerd, dit om kosten te besparen, maar waardoor er nu stilstand is in de bedrijfsactiviteiten - Al 3 jaar geen salaris kunnen uitbetalen aan de aandeelhouders - De boekhouding is op orde, jaarrekening over 2019 is gedeponeerd; 2020 is in proces. - In de BV zit een converteerbare lening van 50k - In de BV zit een lening van 80k (geen bancaire lening, maar vanuit een Fonds (zonder onderpand of andere garantstellingen) - In de BV zit een flitslening van 13k waarvoor ieder van de aandeelhouders persoonlijk borg staat. - De BV heeft een sinds Q4 2020 onbetaalde inkoopfacturen: in totaal 40k / inc. BTW Onze conclusie is dat op basis van deze punten en geen concreet zicht op toekomstige inkomsten de BV niet levensvatbaar is. Daarnaast zijn alle aandeelhouders akkoord om de onderneming te stoppen. Vraag: - Is failleren in dit geval de beste optie? - Is er een alternatief? Er zijn nauwelijks financiële middelen om een curator en om de schuldeisers te betalen. Dat is een grote zorg want hierdoor worden de schuldeisers benadeeld. Dat willen we voorkomen. Vraag: - Is in dat geval een faillissement haalbaar? - Zo niet, wat is dan het scenario? - Wat is de beste optie om de schuldeisers zo min mogelijk te benadelen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast hartelijk dank.
  7. Op dit moment lijkt dat de meest werkbare optie. Ik ga hier verder mee aan de slag. Dank.
  8. Als ik de leningen in BV1 laat, worden deze zeker niet afgelost en klapt de boel; dat zou ik onverantwoord vinden. Daarnaast wordt met de lening verstrekker van de lening in BV1 op dit moment gesproken voor een nieuwe financieringsronde; deze relatie moet dus goed blijven.
  9. Dank Rik voor deze bijdrage en meedenken. Nee, zoals het beschreven staat zitten er inderdaad veel haken en ogen aan. Ik ben genoodzaakt een scenario te bedenken waarbij ik geen last heb van aandeelhouders die mogelijk de boel kunnen saboteren. Ik ga door met de onderneming en wil mijn handen vrij hebben. Ik ga door met een nieuw team die ik op een later moment mogelijk wil laten toetreden als aandeelhouder. De terugtredende compagnons willen geen rol meer vervullen in BV1, willen uit deze BV1, maar niet hun aandelen opgeven. Ze gaan niet akkoord met een andere regeling zoals een winstuitkering in de toekomst. Ik sta dus met mijn rug tegen de muur; om die reden dacht ik aan het beschreven scenario, maar ook dat is dus niet ideaal. Antwoorden op je vragen: Ben jij in dienst van BV1? Nee, niet in dienst. Heb je een concurrentiebeding? Nee, er is niets afgesproken of overlegd. Mag jij zomaar de werkzaamheden van BV1 overnemen in BV2 van de overige aandeelhouders? De 2 aandeelhouders hebben besloten terug te stappen en gaan akkoord dat ik verder ga met de onderneming. Of ik dat zou doen in BV1 of BV2 zou in principe op het zelfde neerkomen.
  10. Beste Wim van Rijn, Hartelijk dank voor bovenstaande reacties en info. Zie hieronder mijn comments / aanvullingen. Uit uw reactie begrijp ik dat eigenlijk alles via de bestuurder van BV-1 moet lopen. In dat geval wil ik scenario schetsen wat mogelijk een oplossing kan zijn: - We passen de rollen in de BV-1 aan en ik wordt bestuurder van BV-1. De overige 2 aandeelhouders zijn akkoord. Dit is enkel een wijziging in het register van de KvK, correct? - Eenmaal bestuurder geef ik akkoord op het overzetten van de leningen van BV-1 naar BV-2. Wat me niet helemaal duidelijk is is of het overzetten bij akkoord van alle partijen (BV-1, BV-2, Lening verstrekker) belastingtechnische consequenties heeft voor BV-1; kunnen de leningen zomaar verdwijnen uit de BV via een overzetting met wijziging tenaamstelling overeenkomst? - Daarna wil ik alsnog uit de BV-1 stappen en schrijf mij als aandeelhouder uit het aandelenregister bij de notaris, daarmee geef ik direct mijn rol als enig bestuurder op én terug aan overige aandeelhouders. Kan dit?
  11. Ja, er zijn statuten. Er is een aanbiedingsplicht. De uitredende compagnons willen aandelen behouden en zijn bereid tot een andere verdeling te komen, maar ze willen niet meer betrokken worden bij de onderneming zelf, nu niet en ook in de toekomst niet. Het lijkt mij geen fair deal. We zijn met z'n 3-en gestart, maar het is ons met z'n 3-en niet gelukt om er op dit moment een commercieel succes van te maken; dat is het risico wat we hebben genomen. Ik ga nu alleen verder; dat de uittredende compagnons er voor kiezen om uit de BV te stappen betekend ook dat ze afstand nemen van de eventuele successen die in de toekomst liggen lijkt mij; dat zij aandelen willen behouden lijkt me geen fair deal. Ook betekend dit dat als zij aandelen hebben ze altijd recht hebben op vergadering en stemrecht; dit lijkt me niet uit te leggen aan toekomstige investeerders, vennoten....zeker als zij in de onderneming zelf geen rol meer spelen.
  12. Inderdaad...ik bedoel hier uitgekocht (een schrijffout)
  13. Via dit forum wil ik graag een nieuwe case beschrijven, met de hoop antwoorden te vinden. Situatie Ik ben mede-aandeelhouder in een BV met normale structuur; voor de verduidelijking van het verhaal noem ik dit BV-1. De BV-1 heeft 3 aandeelhouders met de volgende aandelen verhouding: - Compagnon-A (dit ben ikzelf): 35% aandelen - Compagnon-B: 35% aandelen - Compagnon-C: 30% aandelen, tevens enig bestuurder De BV-2 is nog niet winstgevend en het aandeel Vreemd Eigen vermogen is groot (een aantal leningen). Compagnon B en C hebben besloten om terug te treden. Ik ga alleen verder, maar we komen er niet uit met z'n 3-en om dit alles geregeld te krijgen; zij saboteren de boel momenteel en dit vertraagd alles. Zij willen de aandelen behouden, maar ik wil niet dat zij stemrecht en vergaderrecht behouden; want ik loop daarmee het risico dat ze alle toekomstige besluiten saboteren, vooral ook omdat ze geen onderdeel meer van de onderneming willen uitmaken en ze dus ook niets meer gaan bijdragen is dit lastig uit te leggen aan toekomstige investeerders en vennoten. Ik heb hen een ander aanbod gedaan: een stuk winstuitkering in de toekomst zodra er winst gemaakt wordt met een plafond; maar zij gaan niet akkoord. Scenario We komen er dus niet uit en dit doet mij besluiten om zelf uit de BV-1 te willen stappen en mijn aandelen aan de BV-1 terug te geven en een nieuwe BV te starten: BV-2. Vanuit deze nieuwe BV-2 wil ik dan de werkzaamheden voortzetten. Er zitten een aantal leningen in de BV-1 die ik mee wil nemen naar BV-2; reden: als ik ze in BV-1 achterlaat, wordt dit niet goed afgehandeld en dus ook niet afgelost door de overige compagnons en met de lening-gevers is er momenteel sprake voor nieuwe financieringsmogelijkheden in de nieuwe constructie waarin alleen verder ga met een nieuw team. Kortom ik wil die leningen kunnen overzetten naar BV-2 tzt. Want het doel is dat ik de leningen in de toekomst terugbetaal. Het scenario wat ik hierboven beschrijf is waar ik voor wil gaan, omdat dit alles helder maakt. Maar de volgende vragen rijzen: Kan ik als mede-aandeelhouder mijn ontslag indienen via een simpele mededeling en mijn aandelen teruggeven? Ik probeer te achterhalen wat dan de actiepunten zijn. - Is dit een wijziging aanbrengen bij de KvK via een wijzigingsformulier? En kan ik dit zelfstandig doen? Of moeten de andere aandeelhouders akkoord gaan. - Is dit tevens een gang naar de notaris voor het aanbieden van mijn aandelen aan de BV-1? Kunnen de leningen in BV-1 overgezet worden naar BV-2? Ik probeer te achterhalen wat dan het scenario kan zijn. - De lening-gever gaat akkoord met een wijziging van de overeenkomst door het aanpassen van de tenaamstelling; BV-1 wordt BV-2. - Ik als bestuurder in BV-2 ga akkoord met de wijziging en het overnemen van de lening; de lening verdwijnt daarmee uit BV-1 en komt in BV-2 Ik hoop dat er deelnemers zijn die hier ervaring mee hebben gehad. Dank bij voorbaat.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.