Edwin_85

Junior
  • Aantal berichten

    19
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Voornaam
    Edwin

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amstelveen

Edwin_85's trofeeën

  1. Onderstaande reden waren voor ons als leken de keuze om voor een BV te gaan. 1. Aansprakelijkheid privé 2. vermogen opbouwen in de holding 3. verwachte omzet (werkmij) zal binnen 1 tot 3 jaar meer zijn dan 150.000 euro De cijfers waar jij mee hebt gerekend is vanuit de holding gezien wel correct maar de werkmaatschappij heeft meer omzet. De management fee zal moeten worden verhoogd op den duur om aan het criterium van redelijk salaris van DGA te moeten voldoen. Correct me if i am wrong... Zowel juridisch als fiscaal is er nogal een verschil in een BV of een VOF Dan meteen de vraag hoe hadden we dit beter kunnen aanpakken?
  2. Dit is mij niet helemaal duidelijk maar ik zou er een berekening op los moeten laten om het te verduidelijken. Dank voor het advies!
  3. Exact, wij zijn in de marketing val gelopen maar toch denk ik dat de opzet niet slecht is geweest. De reden dat er voor deze opzet is gekozen is dat de 2e DGA geleidelijk van loondienst bij een werkgever naar de BV zou gaan zodra de omzet dit zou toelaten. De verwachte omzet is nog niet hoog genoeg om 2 keer een DGA salaris te betalen, dit zou dit jaar of in 2022 goed mogelijk zijn. Het betreft een familiebedrijf (2 broers) en het had na wat uitzoekwerk misschien beter geweest om 2 holding's per DGA boven de werkmij te plaatsen om de risico's per DGA gescheiden te houden bij eventuele zakelijke/prive problemen.
  4. Helemaal duidelijk! Dit plaatje had ik in gedachten maar een bevestiging helpt erg mee, dank!
  5. Dat kan, maar persoonlijk zou ik waarschijnlijk 1 factuur sturen in 2021. Je moet alleen wel de management fee in je boekhouding van 2020 invoeren! Oftewel, je maakt memoriaalboekingen in elke maand in 2020. Je boekt dan in de holding 'Omzet management fee' aan 'Nog te facturen omzet'. In de werkmaatschappij boek je 'Managementkosten' aan 'Nog te ontvangen facturen'. Op die manier zijn de kosten en omzet voor de holding en werkmaatschappij in ieder geval in het juiste jaar geboekt voor de vennootschapsbelasting. De factuur die je stuurt boek je in beide bv's tegen op de "Nog te ...." grootboekrekeningen en dan is het weer glad. Voor de omzetbelasting is de holding eigenlijk te laat met versturen, maar goed. Dank voor je uitleg, het is me nog niet helemaal 100% duidelijk maar ik doe er verstandig aan om op zeer korte termijn een boekhouder te gaan inschakelen. ;) Ik heb ze inmiddels wel geboekt in de werkmaatschappij wat resulteert in een vermindering van de winst met 60.000 euro. Klopt dit? Dit zou neerkomen op een lagere winstbelasting voor de werkmaatschappij. Dat klinkt natuurlijk goed in de oren maar mijn gevoel zegt dat het een onterechte gedachte is. De holding heeft nu 60.000 euro omzet/inkomsten waaruit een salaris wordt betaald dit is natuurlijk van de winst uit de werkmaatschappij onttrokken. De holding keert salaris uit en maakt dus kosten. Op de holding heb je dus een resultaat behaald maar wordt dat als winst gezien en waarover de vennootschapsbelasting wordt betaald. Hoe langer ik er over nadenk des te ingewikkelder ik het maak voor jullie en voor mezelf.... Kan dit wel? Het gebruikelijk loon (minimaal 47.000 euro per jaar) is van toepassing op iemand met een aanmerkelijk belang. Een aanmerkelijk belang is 5% of meer. Als er sprake is van 2 x 50% van de aandelen moeten volgens mij beide personen een gebruikelijk loon ontvangen, ook bij als er in deeltijd gewerkt wordt door (één van) beiden. Je kunt verlaging aanvragen van het gebruikelijk loon, maar dat moet vooraf en kan niet met terugwerkende kracht. Bovendien wordt het tegenwoordig bijna nooit meer lager vastgesteld dan het reguliere minimumloon. De structuur is als volgt, Holding met 2 aandeelhouders die beiden exact 50% hebben. 1 DGA werkt fulltime en die geniet dan ook een salaris van 46.000 (2020) 1 DGA werkt 0 uren en heeft dat ook contractueel opgesteld, deze is namelijk in loondienst bij een werkgever. Daar wordt dan ook loonbelasting betaald. De werkmaatschappij betaald een maandelijkse fee aan de holding waarvan het salaris van de 1ste DGA wordt betaald. Ook dit hebben wij op advies gedaan van een groot online adviesbureau voor startende ondernemers. Of het verstandig is geweest merken we hopelijk gauw genoeg.
  6. Dank voor jullie uitleg. Nog even voor de duidelijkheid het betreft een holding met 2x 50% aandelen. 2 contracten waarvan 1 een nul urencontract is met 0.00 salaris en 1 een DGA salaris van 46.000 Euro. De simpele rekensom voor de winst en btw aangifte. Stel werkmaatschappij heeft een omzet van 90.000 euro. Kosten bestaan alleen uit management fee van 60.000 euro. ( is in de praktijk natuurlijk niet zo) Werkmaatschappij betaald over 30.000 winstbelasting? Holding heeft dan een omzet van 60.000 euro? Holding heeft aan kosten een salaris van 46.000 euro waarover loonbelasting wordt betaald, holding betaald over 14.000 euro winstbelasting? Of zie ik dit compleet verkeerd :)
  7. Beste Norbert, Dank voor je snelle reactie. Weer wat geleerd over de aftrekbare voordelen! Wij zijn aan het overwegen om een boekhouder in te schakelen en hoop ook niet nogmaals met vragen over fiscale zaken terug te moeten komen. Zijn vraag 1 en 2 ook te beantwoorden?
  8. Goedemiddag mede-ondernemers, Nu de jaarlijkse aangifte vennootschapsbelasting voor de deur staat heb ik een vraag met betrekking tot het boeken van management fee. Wij hebben een werkmaatschappij die aan de holding een management fee uitkeert van 5.000 euro per maand. Hiervan wordt er een salaris uitgekeerd en loonbelasting over betaald en er blijft nog een deel over in de holding. Nu is er over het afgelopen jaar 2020 geen factuur verstuurd vanuit de holding maar er is wel al BTW aangifte ingediend voor alle kwartalen voor zowel de werkmaatschappij als de holding. Dat is natuurlijk niet verstandig maar als beginnende ondernemers maak je soms fouten. :( 1. kan ik nu alsnog 12 facturen vanuit de holding sturen naar de werkmaatschappij? 2. klopt het dat ik dan via Suppletie formulier van de BD alle kwartalen moet corrigeren voor zowel de werkmaatschappij als de holding. 3. Dat betekent dat er een bruto winstdaling van 60k op de werkmaatschappij zal zijn. Heeft dit gevolgen voor aftrekbare voordelen zoals ondernemersaftrek, mkb winst regeling etc. 4. De factuur moet met BTW worden belast? 5000 euro + 21% BTW? Deze btw is aftrekbaar voor de werkmaatschappij maar de holding draagt dit weer af. Klopt dit? Met vriendelijke groet, Edwin
  9. Mijn plan is aan de burgermeester voorgelegd en ik ben uitgenodigd voor een gesprek. Moet ik dit gelijk al positief zien of niet te hard van stapel lopen? Wat kan ik verwachten in zo een gesprek en heeft iemand nog tips voor mij ?
  10. Ja maar het punt is dat ik niet vanuit Amsterdam wil gaan verhuren maar vanuit een andere gemeente met de optie om naar Amsterdam te varen. Ik heb geen idee of je Amsterdam mag binnenvaren zonder vergunning. Wij zijn met onze eigen boot jaren lang naar Amsterdam gevaren en we hebben nooit wat gehoord van de waterpolite. Voor het aanmeren van boten als particulier heb je wel een vergunning nodig geloof ik.
  11. Bedankt voor het meedenken :) Ik ben gelukkig niet alleen afhankelijk van de wateren in Amsterdam. Wij hebben prachtig vaarwater waar je diverse kanten op kan met de boot. Ik verwacht dat Waternet mij wat meer duidelijkheid kan geven over de spelregels voor het varen in Amsterdam zonder schipper.
  12. Ik ben momenteel op onderzoek uit welke regels daar aan vasthangen bij Waternet. Maar ik verhuur de boten niet vanuit Amsterdam zelf dus ik weet niet of dat problemen gaat opleveren.
  13. Kleine update. Ik heb mijn ondernemingsplan naar de gemeente verstuurd en deze zal over 2 weken in behandeling worden genomen. Ik hoop dat de gemeente kan meedenken voor een goede plek om mijn bedrijf te exploiteren omdat dat wel een belangrijk punt is voor het verhuren van boten en sloepen. Zodra de gemeente akkoord geeft wil ik gaan praten met de bank of andere mogelijke investeerders om de benodigde inkopen en bedrijfskosten te financieeren. Ik vraag me ook af of ik subsidie kan krijgen als ik me ga richten op het verhuren van elektrische boten en sloepen om zo groen mogelijke bedrijfsvoering te voeren. Het nadeel is dat elektrische sloepen in de aanschaf dubbel zo hoog zijn als die van motorboten en motorsloepen maar ik denk dat elektrisch varen wel de toekomst is. Ik heb gekeken op de verschillende websites van de overheid maar het is me niet helemaal duidelijk. Nu zit ik met de vraag bij wie ik het beste een haalbaarheidsonderzoek kan laten uitvoeren omdat ik zelf met de cijfers in een liquiditeitsbegroting niet zeker van me zaak ben in verband met de onzekere markt waar ik me in ga bewegen. Ik heb een email verstuurd naar ondernemersklankbord en naar het IMK en ik hoop dat ze beide voor goede adviezen kunnen zorgen. Mochten er hier op het forum vrijwilligers zijn dan zou ik dat uiteraard ook zeer op prijs stellen ;) .
  14. Beste Mikky, Bedankt voor je adviesen. De bijproducten zullen in samengestelde pakketen worden aangeboden tijdens het boeken van de boten. Ik heb een e-mail verstuurd naar onze gemeente met mijn idee en die willen pas verder met mij praten nadat ik een goed plan heb gemaakt, er zit al een bootverhuur bedrijf in de gemeente maar die heeft maar 2 luxe boten in de vloot. De gemeente begon wel met vragen zoals, wil je steigers laten bouwen en eventuele horeca erbij etc. Ik weet dat de gemeente toerisme wilt stimuleren volgens een uitgewerkt plan voor de komende jaren en mijn onderneming past daar volgens mij wel in thuis. Ik ga ook de optie met schipper aanbieden omdat ik dat zelf ook ontzettend leuk zou vinden om te doen. Vooral toeristen weten de vaarwateren niet helemaal te vinden. Ik ga in gesprek met verschillende verzekeraars om mijn gehele vloot onder te brengen in 1 verzekering en dit uiteraard oplossen met de verhuurprijs en eigen risico's. Ik ben mij aan het orienteren op welke boten ik zou willen gaan verhuren maar in eerste instantie zou ik beginnen met 4 kleine sloepen met inboardmotors en stuurconsole's geschikt voor 6 personen + 2 aluminium boten met buitenboardmotor en 1 sloep voor 12 personen. Maar welke nou geschikt zijn voor langdurig plezier weet ik nog niet. Het voorbeeld wat je geeft is een heel mooi concept voor een grote stad als Amsterdam maar ik zit in een gemeente net buiten Amsterdam en wil graag ook direct contact met de klanten die in mijn boten willen varen, maar wie weet voor de toekomst. Inschatting aantal huurders blijft lastig ook met de statistieken van het CBS.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.