French Connection

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

French Connection's trofeeën

  1. Dank voor jullie bijdrage heren, alleen drijven we een beetje van het topic af. Ik ging er (zie tekst, begrijpelijk) van uit dat er geen buitenlandse BTW wordt teruggevorderd. Ik weet dat dat onder voorwaarden mogelijk is maar dat is toch vrij veel gedoe* en dat willen de meeste ondernemers niet. De vraag is dus: klopt mijn berekening (bij de gegeven aannames), dus wanneer de buitenlandse BTW niet wordt teruggevraagd, maar het tankbedrag incl. buitenlandse BTW van de winst wordt afgetrokken. *) ik zal me a.g.v. van jullie antwoorden hoe dan ook nog eens verdiepen in aftrek van Eur. BTW. Misschien minder toch lastig dan ik vermoed, ook omdat ik weet dat daar inmiddels een EU-portaal voor is.
  2. Posts met combinaties 'tanken in het buitenland', 'BTW' en 'auto van de zaak' komen hier vaak aan bod en er is ook al veel nuttige informatie over te vinden. Maar nu sinds 01/01/2014 de prijsverschillen van diesel, benzine en LPG tussen Nld. en Bel./Dld weer verder zijn gegroeid houdt mij een specifieke vraag bezig: Heeft het zin om als ondernemer en even afgezien van de eventuele km's die je moet omrijden, voor een volle tank de - in mijn geval Duitse - grens over te steken? Volgens mij heeft dat geen zin (in tegendeel) maar ik leg jullie voor de zekerheid graag het sommetje voor. Situatie: - auto is 'van de zaak' ; - ondernemer/-ing zijn in Nld. BTW-plichtig ; - het zal per bedrijf zeker om minder dan EUR 500 /jaar aan MwSt. gaan ; - er kan in Dld. geen MwSt. worden teruggevraagd, althans zal dat niet zinvol zijn ; - tankbonnen mogen dus incl. de MwSt. van het bedrijfsresultaat worden afgetrokken (Vpb / IB). Stel: - liter benzine in Nld EUR 1,77 / in Dld EUR 1,55 - BTW 21% (MwSt. 19% maar niet relevant) - Vpb 20% / IB 42% Nettokosten voor de BV: - in Nld: (1,77 -/- BTW) -/- 20% Vpb = EUR 1,17 /liter - in Dld: (1,55 -/- BTW) -/- 20% Vpb = EUR 1,24 /liter (IB is hier buiten beschouwing gelaten; het gaat alleen om het verschil D/NL) Als ik dit goed becijfer heeft tanken in Dld. voor de BV dus geen zin. Kosten netto/privé als EZ-ondernemer: - in Nld: (1,77 -/- BTW) -/- 42% Vpb = EUR 0,85 /liter - in Dld: (1,55 -/- BTW) -/- 42% IB = EUR 0,90 /liter Ook hier dus geen besparing te behalen. (Voor wat betreft het voor-/nadeel in de literprijs maakt het natuurlijk niet uit of je als IB-ondernemer in de 52%, 42% of 36,25% schaal valt.) Delen jullie mijn conclusie eens dat je - zeker vanuit fiscaal/bedrijfseconomisch oogpunt - als ondernemer dus beter in NL kunt blijven tanken?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.