Peetdewolf

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Peetdewolf's trofeeën

  1. Bedankt weer. Voor mijn gevoel wil ik het goed doen. En achteraf geen gedoe hebben bij een controle. @brood. Je boekhouding digitaal bijhouden is in mijn ogen veel meer werk. Ik ontvang meer facturen per post dan per mail. En om dit nu allemaal in te scannen..... Met name de tankbonnen die jij noemt lijkt me erg omslachtig om dit digitaal te bewaren. En mijn programma kent geen ingang zodat ik de factuurnummers kan kopiëren. Dit moet handmatig ingevoerd worden. @roel Gelijk heb je, veel andere ondernemers die ik ken doen het ook op mijn manier. Allemaal in mappen. Nogmaals ik wil het in orde hebben als ze komen. Vandaar wellicht wat dubbele vragen. Nog een vraag Op dit moment doe ik zo mijn administratie: Elk kwartaal doe ik alle inkoop en verkoop facturen in een map. Deze print ik eerst uit. Sommige inkoop krijg ik per post. Daarna print ik alle bankafschriften uit en doe deze ook in de map. Vervolgens boek ik alle facturen in in het boekhoudprogramma. Dit doe ik zo: Debiteur/crediteur, daarna voer ik de factuurdatum in, het factuurnummer, het bedrag en de btw. Daarna letter ik de bankafschriften af. Zo komt er elk kwartaal een winst-en verliesrekening uit rollen met een balans, een btw overzicht en een grootboek. Ik geef geen omschrijving aan de boeking. Deze staan ook op de factuur. Gaat dit goed of zijn er nog verbeteringen?
  2. Weer mijn dank. Deze link geeft aan: Het is niet voldoende als u uw bestanden uitsluitend in afgedrukte vorm bewaart. Wel kunt u bestanden en gegevens in een andere vorm bewaren. Wat bedoelen ze daar mee? Op dit moment doe ik zo mijn administratie: Elk kwartaal doe ik alle inkoop en verkoop facturen in een map. Deze print ik eerst uit. Sommige inkoop krijg ik per post. Daarna print ik alle bankafschriften uit en doe deze ook in de map. Vervolgens boek ik alle facturen in in het boekhoudprogramma. Dit doe ik zo: Debiteur/crediteur, daarna voer ik de factuurdatum in, het factuurnummer, het bedrag en de btw. Daarna letter ik de bankafschriften af. Zo komt er elk kwartaal een winst-en verliesrekening uit rollen met een balans, een btw overzicht en een grootboek. Vragen: 1. Zoals je ziet geef ik geen omschrijving aan de facturen. Dit staat al op de factuur zelf. Is dat handig? Ditzelfde geldt voor een boekstuknummer, hier heb ik al antwoord op gekregen. 2. De facturen die ik digitaal ontvang per mail verwijder ik na het printen. Mag dit wel, of moet dit ook digitaal bewaard worden? 3. Hoe ik de boekhouding nu doe, is dat voldoende, of zijn er nog verbeteringen? 4. Wat is een auditfile, ik las dat elk boekhoudprogramma dat heeft? Een fijn weekend en nogmaals bedankt. [link verwerkt - mod]
  3. Ik lees ook iets over een Auditfile. Wat is dat precies? Gaat een controle niet gewoon zo: Uitdraai grootboek maken. Daarnaast alle facturen geven die je hebt ingeboekt met de btw aangiftes. Nog een andere vraag over mijn Boekhoudprogramma. Bij het aanmaken van een debiteur/ crediteur geef ik er alleen een naam en nummer aan. Moeten hier ook de andere gegevens zoals adres, plaats etc. Aan toegevoegd worden? Deze gegevens staan niet in het grootboek. Dankkkk u
  4. Wat wordt er bedoeld met digitaal bewaren? Alle facturen/ bonnen inscannen of een online boekhoudprogramma? Ik ben niet van plan om alles in te scannen en vervolgens op te slaan. Dat lijkt me dubbel.
  5. Maar nu de voorraad. Zij koopt veel kleding in bij groothandels. Die geven dan een factuur waarop staat: levering diverse. Op 31-12 controleert ze de waarde wat aanwezig is in haar winkel tegeninkoopprijs. Dit geeft ze door. Dit lijkt me niet waterdicht. Ten eerste wordt er geen voorraadadministratie bijgehouden en ten tweede kun je niet nagaan wat er allemaal is ingekocht omdat de facturen erg warrig zijn. Haar boekhouder hoor je er niet over. Die zegt dat je de waarde op 31-12 moet weten. Dat is genoeg. Dit kan toch niet goed gaan lijkt me
  6. Dank u dank u! Hoe zit dit met een kasboek? Een kennis heeft een kledingwinkel. Haar boekhouder zegt dat ze van elke verkoop een memoblaadje moet maken met daarop een stempel van haar bedrijf, het verkochte product het bedrag met het btw bedrag. Omdat ze niet met een kassa werkt moet ze het zo doen. Elke dag telt ze dan haar omzet en noteert dit in het kasboek. Moet dit zo uitgebreid, en is werken met een kasboek niet heel fraudegevoelig? Ze houdt namelijk geen voorraad bij, dit telt ze eens per jaar en geeft de waarde dan door. Volgens mij kan ze dan zo een aantal verkochte goederen niet opgeven. Vandaar de vraag overhet fraudegevoeligheid.
  7. Beste heer/ mevrouw, Sinds 2013 ben ik ondernemer. Ik verkoop via een webwinkel diverse spullen voor de autobranche. Het begon als hobby, maar is groter geworden dan ik dacht. Erg leuk allemaal, maar nu de administratie. Voor het opzetten van mijn administratie heb ik 1 map gekocht. Hier zitten 3 tabbladen in met: - Verkoop - Inkoop - Bankafschriften Via google kwam ik op de site van e-boekhouden. Een erg makkelijk en eenvoudig systeem leek me. Heel 2013 is inmiddels ingeboekt en er kwam netjes een balans met resultatenrekening uitrollen. Daarnaast heb ik inzage in een grootboek, mutatielijst, open posten etc. Gisteren heeft een vriend van mij voor het eerst een boekencontrole gehad. Gelukkig was zijn administratie allemaal top. Het enige waar de inspecteur over viel is dat hij direct inzage in iets moet hebben wanneer hij hier om vraagt, en dat heeft me aan het schrikken gemaakt. Mijn vraag aan jullie is dan ook, hoe kan ik het beste op de eisen van de belastingdienst mijn administratie archiveren? Kan ik bijvoorbeeld het beste een boekstuknummer aan elke boeking/factuur geven, moet de administratie van de verkoopfacturen op volgorde van factuurdatum/ nummer. De inkoopfacturen, moet ik deze coderen en een grootboeknummer geven, of is een boekstuknummer voldoende. Hoe moet de inkoop gearchiveerd worden, op datum/ factuurnummer etc. Ik las iets over coderen. Hierin geef je elke factuur een grootboeknummer en een crediteurennummer. Gebeurd dit alleen bij grotere bedrijven of ook bij de kleinere. Zoals u kunt lezen weet ik hier nog niet veel van af. Ik hoop dat u mij een beetje op weg kunnen helpen zodat ik bij een controle sterk sta. Bedankt! Groeten Peet [titel verduidelijkt - mod]
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.