Nummer02

Junior
  • Aantal berichten

    25
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Nummer02's trofeeën

  1. Wat is er op tegen om eens met investeerders om de tafel te gaan om te kijken in hoeverre zij brood zien in de plannen? Idee was ook om in eerste instantie 6 weken fulltime met vijf sterk UX goed uit te werken. Het vinden van de juiste werknemers kost namelijk ook een aantal weken. Daarnaast is het binnen dit concept belangrijk dat we werken met de beste mensen in de markt. M.a.w., externe partijen die gewoon €100 per uur rekenen. We hebben te maken met deelnemers die binnen hun eigen bedrijven diverse internationale awards hebben gewonnen, Webby, Cannes Lion en nog vele anderen. Om het product op elk vlak naar een top niveau te brengen is er dus geld nodig. @Peter Ja daar ben ik bang voor. Niet zozeer dat iemand zonder kennis van de markt dit gaat uitwerken, maar wel voor bestaande concurrenten. Het wereldje is vrij klein. @Hans We willen al het risico dragen wat kan. Ik zeg toch ook niet dat mijn voorstelling definitief is? Ik breng simpelweg alles in kaart. Wat betreft marketing ga je daarmee sturen om de omzetdoelstelling te bereiken. Zoals ik al aangaf hebben we daarvoor een marketingbureau nodig. Het heeft niet zo heel veel zin meer om bij al dat soort externe partijen te gaan aankloppen zonder dat je concreet stappen kunt nemen. En daar is dus een investeerder voor nodig. Wederom, prioriteit is om nu met ze in gesprek te gaan. Maar goed, ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik vraag niet om alles onderuit te halen wat ik stel, ik begrijp heel goed dat jullie hier tig vraagtekens bij hebben en de kritiek neem ik ook zeker wel serieus. Alleen weten jullie dus niet de ins en outs. Vandaar dat ik gewoon zaken presenteer als gegeven, ongeacht ze juist of onjuist zijn stel ik op basis daarvan een aantal vragen. Maar blijkbaar word je gewoon de gek aan gestoken hier.
  2. Goed om te zien dat jullie ingaan op mijn vragen. Tis echt onzin wat je stelt. Eén van de deelnemers zit bijna anderhalf jaar zonder inkomen door dit concept uit te werken. De ander heeft gewoon een goede fulltime baan en heeft gewoon inkomen nodig. Hypotheek moet ook worden betaald. Niet iedereen heeft een paar ton liggen om zelf te investeren.
  3. Er zit vanaf onze zijde al enorm veel tijd in. Daarnaast is het dus 2x €4.000.
  4. Hallo forumgenoten, Inmiddels een aantal maanden verder hebben we het plan zo goed als klaar, prioriteit is dan ook om nu zo snel mogelijk met investeerders om tafel te gaan. Toch zit ik nog met een aantal vragen waarbij ik wederom hoop op input van jullie zijde. Het betreft de waardering van de kapitaal investering die we op korte termijn hopen te ontvangen. Even wat cijfers kort op een rijtje: Financieringsbehoefte development fase €319.400 (8 maanden werk). Zoals eerder vermeld heeft het team momenteel 5 deelnemers. Twee daarvan zullen op fulltime basis werkzaamheden uitvoeren tegen een bruto maandsalaris van €6.000 per maand. Overige 3 zullen gemiddeld 1 dag per week werkzaam zijn tegen een bruto maandsalaris van €10.000 = €2.000 per maand. Er is besloten dat elke deelnemer voor de eerste 20 maanden (8 maanden development + 1 jaar operatief) zullen afzien van €2.000 per maand. Voor de eerste 20 maanden geldt dan ook dat er 2 keer €4.000 bruto zal worden uitgekeerd voor levensonderhoud. Deze kosten zijn inbegrepen binnen de €319.400. Financieringsbehoefte eerste jaar operatief Totale kosten voor 1e jaar operatief: €655.728 (let wel, dit is exclusief een marketingbudget. Om hiervoor een indicatie te kunnen afgeven zullen we in gesprek gaan met een marketingbureau). Wel zijn deze kosten in de meest ruime zin genomen, door verschillende leveranciers is duidelijk gemaakt dat over de kosten onderhandeld kan worden. Doelstelling is om na 1 jaar operatief te zijn een maandelijkse omzet van €106.250 te realiseren. Voor het bereiken van deze doelstelling in het eerste jaar hebben we gekozen voor een logistische benadering (realiteit kan zowel positief als negatief uitpakken). Uitgangspunt is dan ook dat er in het eerste jaar een additionele financieringsbehoefte van €208.412 bestaat. Cumulatieve verlies zal namelijk maximaal negatief uitslaan op €527.812 (wederom exclusief marketing budget). Na 6 maanden operatief te zijn geweest bereiken we het break-even punt waarop we maandelijks winstgevend zullen worden (maand 14). Financieringsbehoefte jaar 2 operatief Voor jaar 3 (maand 20-32) kunnen we niet veel nuttigs zeggen, al is de initiële investering terugverdiend in maand 27. Zonder verdere investeringen zouden we in deze fase ruim winstgevend moeten zijn. Kosten blijven gelijk aan het eerste jaar operatief, ook is het niet realistisch om te stellen hoeveel groei in omzet we in dit jaar zullen doormaken, al ligt er ruimte richting de €300.000 per maand in de markt waarin we op dat moment voet aan de grond hebben. Wanneer in maand 9-20 zal blijken dat onze doelstelling gehaald worden zullen we het concept zo snel mogelijk opschalen, wat kan resulteren in een explosieve groei van omzet en kosten (nieuwe financieringsronde). Tot op zekere hoogte kan deze opschaling nu verder uitgewerkt kunnen worden, maar we willen verder geen tijd verliezen en dit mogelijk verder uitwerken tijdens de development fase. Geïnvesteerde tijd uitgedrukt in geldwaarde tot op heden Dit moeten we nog concreet in kaart brengen, maar een eerste schatting ligt tussen de €125.000-€200.000. Kernpunten * Totale financieringsbehoefte is dus €527.812. Voor marketing zal hier voor het eerste jaar operatief waarschijnlijk een paar ton bijkomen. * Winst na 12 maanden operatief te zijn geweest: €41.606 p/m (exclusief kosten eventueel geïnvesteerd kapitaal en marketing). * Schaalmogelijkheden zijn gigantisch en tot op zekere hoogte hebben we hier onderzoek naar gedaan. Implementatie is goed realiseerbaar. Voor Europa als geheel is de omzetpotentie 34 keer zo groot als de respectievelijk benoemde €106.250 - €300.000 p/m. Binnen deze schaalvergroting is een zeer significante relatieve kostenreductie van toepassing. * De vijf deelnemers brengen verder geen eigen vermogen in. * Er bestaan subsidiemogelijkheden die nog niet zijn meegenomen (voor 2016 zullen deze opnieuw onderzocht worden). Mijn vragen * Hoeveel procent van de aandelen zouden we aan de investeerders moeten uitkeren, hoe moeten we dit berekenen? Ik kan toekomstige kasstromen contant maken middels de NPV methode, maar welke rentevoet moet ik hiervoor hanteren (gezien het om risicokapitaal gaat). Ik denk dat het in deze handig zou zijn als het nu mogelijk was om ipv 2 jaar vooruit te begroten dit door trekken naar een jaar of 7, maar hiervoor moet ik teveel aannames doen. Hou er rekening mee dat we nog een percentage aandelen willen overhouden voor volgende investeringsronden. Tevens willen we met ons vijven meer dan 50% van de aandelen behouden. * Wat voor rendementen verwacht een durfkapitalist op haar geïnvesteerde kapitaal? Hoeveel rente zouden we moeten betalen op leningen? * Wat te denken van een financiële hefboomwerking? We zouden een investeringsmaatschappij kunnen combineren met leningen, maar aan wat voor ratio van EV/VV moet ik dan denken? * Wat zijn overige onderhandelingsmogelijkheden / exit strategieën voor de investeerders? Oftewel, waar moet ik verder aan denken en onderzoek naar doen. Al met al ben ik benieuwd hoe ik alles moet waarderen, we hebben wat handvatten nodig voor wanneer we met de investeerders in gesprek zijn. Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen, commentaar en kritiek ook meer dan welkom. - Nummer02
  5. Dat is niet echt juist Peter. Wat betreft geld lijkt het voor onszelf niet haalbaar. Een ondernemingsplan maken kunnen we best wel (afgestuurde bedrijfskunde studenten aan de RUG), maar we zijn jong en missen ervaring op dit gebied, helemaal gezien het om grote bedragen gaat. Feedback van mensen met ervaring is dan ook zeer gewenst. Verder is alle benodigde kennis in huis om de "applicatie" te maken, maar niet de benodigde manuren.
  6. Het was mijn rugnummer tijdens sport, de keeper dus. Jeugdsentiment haha. En ja, één van mijn compagnons had een vriend die 7 ton had opgehaald. Deze persoon heeft voor ons dan ook een ingang bij desbetreffende investeerder kunnen regelen. Overigens hebben we dus meer van dit soort ingangen. Ik zal kijken of mijn compagnon verder kan spitten naar de punten die je benoemt, bedankt voor de tip!
  7. Ik ben het wel eens met jullie advies. Moeilijk doen over een toekomst vol onzekerheden zal voor een investeerder niet aanspreken. Beperken tot de feiten, alles concreet houden en dan kijken of een investeerder hetzelfde ziet als ons. Overigens had ik mijn persoonlijke berichten nog niet gelezen. Ik zal hier snel reacties op geven, maar moet eerst even overleggen met mijn compagnons. Grt.
  8. Ik zie niet zo goed in hoe dat mogelijk zou zijn, alleen dat een lancering voor slechts Nederland de beste opstart is. Ik begrijp dat het lastig is om concreet me te denken zonder dat ik meer prijs geef. Maar we hebben met leveranciers te maken die een levering niet voor alleen Nederland kunnen doen, maar voor meerdere landen tegelijk. En dit is de meest significante kostenpost. Kleinschalige lancering zou betekenen dat we voor een groot gedeelte alle benodigdheden hebben voor een lancering in meerdere landen maar hier simpelweg geen gebruik van maken, wat juist een kleinschalige lancering minder kans tot succes zal geven. Ik snap dat dit heel gek klinkt, maar dit is de enige manier om de benodigde "spullen" te kunnen krijgen. Enige suggesties hoe je projecten kleiner kunt maken?
  9. Dag Han, Dit lijkt gezien de omvang niet mogelijk. Je hebt gelijk, er zijn behoorlijk wat aannames, met name op het gebied van de inkomstenstroom. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld de inkomsten van diverse concurrenten gemiddeld, maar in hoeverre zij de vraagprijs (CPM) krijgen is niet duidelijk. Het gaat om online advertising (waarbij in de toekomst een subscription fee zal worden toegevoegd). We gaan uit van 12,5-25% van de prijs (CPM) die de concurrenten berekenen, op basis daarvan is het winstgevend. Maar blijkt het nog veel lager te zijn kunnen we in de problemen komen. Ik zal proberen naar aanleiding van je tip Han, een overzicht toe te voegen aan het ondernemingsplan met alle aannames die gemaakt zijn.
  10. Ik heb nog een aantal vragen, hopelijk is iemand bereid me hierbij te helpen. 1) Ik zal een begroting, resultatenrekening en cashflow overzicht moeten maken. Ik denk dat er hier op het forum al veel over gezegd is, een linkje naar een goede handleiding is dan ook zeer gewenst. Ook vraag ik me af wat een goede opmaak is, hoe je dit het beste stap voor stap kunt aanpakken en voor wat voor termijn je deze onderdelen moet uitwerken (zelf zat ik te denken aan de eerste twee jaar maandelijks, jaarlijks 5 á 7 jaar). 2) De inkomstenstroom is vrij onzeker. Hierbij zal ik verschillende scenario's moeten schetsen, kosten staan min of meer vast, al is het erg moeilijk om nu al te denken aan toekomstige investeringen. Daarom lijkt een scenario schets, minst positief, meest redelijk en meest positief de beste optie. Pas wanneer we lancering kunnen we hier een goede trendanalyse op los laten, maar voordat we zover zijn is er dus een behoorlijke hoeveelheid geld nodig. Ik vraag me af of hier bestaande scenario's voor zijn, het betreft in deze de groei van websites in de zin van gebruikers aantallen en pageviews. 3) Naast bovenstaande scenario's zal ik ook verschillende schalen moeten uitwerken waarop we onze dienst / product willen lanceren. Ik denk hierbij met name aan Nederland, maar ook heel Europa, deze markt is inmiddels onderzocht, al beperkt de concurrentieanalyse zich tot Nederland (en de internationale grote spelers). Het maken van deze analyse voor elk land is wel mogelijk, maar zal veel tijd in beslag nemen. Daarnaast hebben we een solide ingang in Azië, iemand die daar veel ervaring heeft met grote marketing projecten is bereid ons product ook daar te lanceren, maar we moeten ergens beginnen en het moet overzichtelijk blijven. Dus wat is in deze handig? Duidelijk moge zijn dat ons product/dienst in deze schaalvergrotingen niet veranderd, maar de markt wel en alle financiën. 4) Met betrekking tot marketing hebben we uitvoerig onderzoek gedaan naar de online marketing mogelijkheden, inclusief bijbehorende kosten. Het lijkt er op dat voor online marketing actief management nodig is, continue selecties maken voor de beste banners, uitvoerige analyses voor wat een gebruiker ons op termijn oplevert en wat de specifieke kosten zijn, etc. Ik vraag me dan ook af hoe we hier het beste een budget aan kunnen toekennen, zolang de opbrengsten van marketing opwegen tegen de kosten lijkt het simpelweg een kwestie van maximaal investeren. We hebben nog de nodige problemen bij het opzetten van een offline marketingplan, hierbij zie ik ook graag wat tips tegemoet, met name op het gebied voor offline marketing in het buitenland. 5) Het onderdeel "management/team" lijkt geen groot probleem, maar welke onderdelen moeten hier vanuit investeerders perspectief zeker aan de orde komen? 6) Ik heb gelezen dat een ROI voor dit soort "risicovolle" (geen eigen vermogen, alleen veel tijd geïnvesteerd) investeringen voor een investeerder misschien wel rond de 50-60% moet bedragen. Ook op dit vlak ben ik benieuwd naar jullie visie, hoe kunnen we dit het beste berekenen, zou fijn zijn om een houvast te kunnen krijgen. Volgens mij vergeet ik nog een aantal vragen, maar niet alles in één keer. Mvg, Nummer02
  11. Bedankt voor je tip Hans, het zelf schrijven las ik ook in het stuk van Ties van der Laan. Ik denk dat het plan nu richting de 40-50 pagina's gaat, duidelijk moge zijn dat het korter moet, meer to the point. Ik sta nog steeds open voor iemand die hulp wil of kan bieden, middels het aanreiken van de juiste professionele organisaties, danwel door eigen inbreng en interesse. Komende weken zal ik mijn focus wederom leggen op het verder uitwerken van het bestaande ondernemingsplan. Wanneer ik dit klaar heb zal ik concreet een aantal vragen op dit forum spuien, wat misschien enige onzekerheden kan wegnemen. Ik wil iedereen bedanken voor de feedback tot nu toe en wil nog aanstippen dat dit een zeer prettig forum is. Hopelijk kan het draadje een verder vervolg krijgen. Mvg, Nummer02
  12. @Frans, Ik heb de columnserie doorgelezen maar heb weinig nieuws geleerd, min of meer komt dit overeen met de richtlijnen van McKinsey. Een dergelijk plan hebben we uitgewerkt, al missen we nog een goede financiële onderbouwing, iets waar ik me komende week op zal richten. De vraag is niet zozeer hoe een goed plan er uit behoort te zien, maar wel of wij zelf in staat zijn zoiets op te stellen. Juist gezien het feit het een zeer groot project betreft en we in staat zijn onze plannen te pitchen voor enkele zeer grote investeerders, willen we tot de 1% behoren die Ties van der Laan beschrijft. Ik vraag me af of tot deze groep behoren puur afhankelijk is van het idee, zelf denk ik namelijk dat het wel degelijk te maken heeft met de manier waarop je dit idee op papier weet uit te werken. En juist op dit vlak zoek ik hulp, het moet gewoon perfect zijn. @Peter, Ik heb deze aanbieders ook gezien, maar op dit gebied mis ik wederom de nodige ervaring. Welke aanbieders staan bijvoorbeeld het beste aangeschreven? En nee, in deze setting verwacht ik niet dat zo'n partij het gratis doet. Toch hoop ik op het forum iemand te kunnen vinden die het leuk vind ondersteuning te bieden, iemand die actief wil gaan meedenken en een zekere toegevoegde waarde kan bieden. Wellicht kunnen we desbetreffende persoon een succesfee toeschrijven mocht de investeerder op basis van het plan gevonden worden. Misschien wordt iemand zo enthousiast dat hij of zij bereid is actief deel te nemen in het project in ruil voor aandelen (niet echt de insteek, maar wie weet).
  13. Geachte forumgenoten, Ik ben sinds ruim een jaar bezig met het opzetten van een eigen bedrijf. Het betreft informatievoorziening binnen de financiële sector, veel meer wil ik er op een openbaar forum niet over kwijt. Na de opstart is het team uitgegroeid tot 5 deelnemers. We zijn zelf echter niet bij machte om het benodigde opstartkapitaal zelf op te hoesten en zijn daarom op zoek naar een goede investeerder. Kapitaalbehoefte ligt voor de ontwikkel/bouwfase, ongeveer een jaar, zo rond de €500.000. Wanneer we ons product/dienst kunnen lanceren denken we met een maandelijkse kostenpost van zo rond de €50.000 te zitten. Deze bedragen zijn natte vinger werk, in principe hebben we alle kosten op een rijtje maar moeten het financiële plaatje nog uitwerken. Ook moet genoemd worden dat de kosten afhankelijk zijn van de schaal waarop we ons product willen lanceren, iets wat voor onszelf ook moeilijk te bepalen is. We staan in contact met verschillende zeer grote partijen (investeerders) die geinteresseerd zijn in ons concept, des te meer reden om met een goed onderbouwd plan op de proppen te komen. We hebben getracht het ondernemingsplan op te stellen volgens de McKinsey richtlijn, maar vragen ons toch af of we zelf bij machte zijn om een ondernemingsplan op te stellen wat voldoet aan de eisen van high-end investeerders. Met name waar het gaat om de financiële onderbouwing, het neerzetten van een exacte kapitaalbehoefte, het uitwerken van exit strategieën, berekening van de ROI, etc lijken we echt hulp nodig te hebben van een professional. Het project is inmiddels zeer groot van omvang gecombineerd met veel onzekerheden. Er is besloten om een korte samenvatting van ons idee uit te werken, gecombineerd met een soort van prototype. We hopen hiermee een investeerder enthousiast te maken, die vervolgens ondersteuning kan bieden in het uitwerken van alle plannen in detail, een investeerder die actief gaat deelnemen en de nodige expertise inbrengt. Toch denken we ook een volledig gedetailleerd en uitgewerkt plan nodig te hebben, omdat dit zou betekenen dat we meerdere grote investeerders makkelijk kunnen aanschrijven. Hiervoor zoek ik dus hulp van iemand die ervaring heeft met dit soort grote startende projecten en ondersteuning kan bieden in het uitwerken van een ondernemingsplan dat waterdicht is. Mochten er vragen zijn, of benodigde aanvullingen beantwoord ik die graag. Mvg, Nummer02
  14. We leven in een vrij land :). Als jij met opdrachtgever een beloning op basis van winstdeling overeenkomst is dat toegestaan. Of het ook verstandig is, is een andere vraag! "Profit is an opinion, cash is a fact!" Daarnaast zullen er een paar fiscale consequenties hangen aan zo'n afspraak, met name voor de BTW: wanneer bepaal je die winst, en wanneer ga je factureren en BTW afdragen? Dat is meer iets voor een boekhouder op dit forum om daar over te oordelen Ja dat zijn inderdaad belangrijke aandachtspunten. In principe geldt hier denk ik het realisatiebeginsel in die zin dat opbrengsten moeten worden geboekt op het moment dat ik mijn diensten aflever. Maar indien een eventuele winstdeling lange tijd op zich zal laten wachten zou ik deze opbrengsten dan misschien moeten terugkoppelen naar voorgaande boekjaren wat denk ik niet mogelijk is. Ik heb in mijn omgeving een accountant die me daar bij kan helpen, dit kan dus buiten beschouwing blijven. Alvast enorm bedankt voor je ondersteuning Norbert. Ik vind het echt super dat mensen bereid zijn mij op deze manier te helpen!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.