TimB

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

TimB's trofeeën

  1. Correctemundo, scheelt in aanschaf behoorlijk en dat kan dus voor andere zakelijke kopers erg interessant zijn.
  2. Je hebt gelijk :-\ . Even op het verkeerde been door eerste zin van TS. Het kiezen van een dubbele afschrijving (maximum is overigens 10000 = 20% van 50000) is volgens mij toch niet de goede oplossing om de keuze dan om te gooien. Als het rekenschema dat tenminste doet. Bij Prive zou ik geen behoefte hebben aan afschrijving maar wel een mogelijke verkoopwaarde op het einde van de rit. Hey bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting. Grote drijfveren voor mij zijn eigenlijk de volgende, vandaar dat ik het zeker wil weten: - Als ik een BTW auto op de zaak koop kan ik hem zakelijk ook Ex. BTW door verkopen als ik er vanaf wil. Ik rij de auto +/- 2 jaar en dan verkoop ik hem weer - Ik vind het prettig om mijn privé liquiditeit zo min mogelijk op te offeren. - Op dit moment kunnen we het geld makkelijk missen en dus een leuk aftrekpost hebben, wellicht loopt de boel over 2 jaar een stuk minder en zit ik dan in een lagere belastingschaal. Gokje natuurlijk waar je niet op hoopt, maar het is wel een meewegende factor. - Ik ken mezelf en zal waarschijnlijk niet echt een KM Adminstratie bijhouden. wellicht kan ik wel iets aanschaffen waar ik met een druk op de knop zakelijk en privé kan laten registeren. Ik heb ook nog een electrische auto voor zakelijk gebruik. Dus richting klanten zal ik die veelal gebruiken, ik pak deze alleen voor zakelijke ritten naar partners en leveranciers - Ik wil de auto gelijk ook even langs de garage brengen, nieuw bandjes erop, wrapje er omheen, andere uitlaat eronder. Dit kan ik dan natuurlijk allemaal fijn zakelijk boeken. Die €500,- per jaar verschil maakt mij niet heel erg veel uit, ik wil alleen zeker weten dat ik het op deze manier kan toepassen.
  3. Ik heb in de bijlage even het rapport ingevuld met een online calculator. Hier komt het verschil uit op €500,- voordeel t.o.v. privé. nu is mijn rest vraag eigenlijk, wat gebeurt er met het verschil in afschrijving. De calculator gaat uit van 20% afschrijving per jaar (goeie €7000). Ik schrijf dus 14.000 euro af gedurende de tijd dat ik hem blijf rijden. Stel dit verschil is in de praktijk veel kleiner. Mag ik dit dan corrigeren? Dus de auto gewoon minder snel afschrijven? Of zijn hier vaste percentages voor en moet ik me hier aan houden? Want om belasting te gaan betalen over de "winst" over een auto die lager in de boeken staat is niet echt interessant natuurlijk. rapport-uitgebreid_2.pdf
  4. Ik gebruik deze zoektool en die had er 0,25 seconde voor nodig om die rekentool te vinden ;) Een overigens beperkte tool want er wordt in de basismodule geen rekening gehouden met KIA, MIA, VAMIL et cetera, maar dat doe jij in bovenstaande opsomming uiteraard ook niet (want niet van toepassing) Ik vind toch echt alleen basis tools waar je de waarde van je auto invult en je bijtellingspercentage en je dan je maandlasten krijgt. Daar heb ik niet zoveel aan. Ik wil natuurlijk alle kosten zelf kunnen invullen en dan een tool die alles doorrekent op werkelijke basis
  5. Volgens mij blijf je een hardnekkige denkfout maken. Je betaalt dezelfde kosten nu zowel bruto (als zakelijke kost) als netto. (als bijtelling) En is er al één fiscalist die suggereert dat prive aanschaffen en zakelijke kilometers declareren wel eens voordeliger zou kunnen zijn... lijkt me sowieso de moeite van het doorvragen of verder onderzoeken waard. Edit: en gelet op de verdeling tussen zakelijk en privé zoals je het nu voorstelt, lijkt me privé aanschaf steeds aantrekkelijker worden Beste Norbert, Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik denk dat ik met de opgedane kennis eens een Excel sheet in elkaar ga zetten waarmee ik de berekening met verschillende variabelen moet kunnen maken. Ik heb op internet nog geen dergelijke tool kunnen vinden dus wellicht dat er meer mensen mee geholpen zijn. ik kwam eigenlijk op het idee omdat de man naast ons dit als werk voor grotere bedrijven doet en zelf ook deze constructie hanteert. Ik zal hem ook eens vragen of hij toevallig geen rekentool heeft die ik hier kan delen. Alvast bedankt, als er aanvullende informatie beschikbaar komt dan hoor ik die natuurlijk graag! Groeten, Tim
  6. Een paar denkfouten als IB ondernemer: [*]die € 500,- is alleen de netto bijtelling. Zakelijk betaal je gewoon 11.600,- die ten laste gaat van je winst. Had je die winst uitgekeerd, dan had dit bijvoorbeeld 500 netto per maand extra opgeleverd [*]de afschrijving van € 2500,- lijkt mij veel te rooskleurig. Afhankelijk van je kilometrage zal het de eerste paar jaren eerder het dubbele zijn, en daarmee stijgen je kosten voor bijtelling ook (die is immers gebaseerd op de zakelijke kosten inclusief afschrijving) [*]de onderhoudskosten zijn een schatting of gemiddelde van jou? [*]Wat dacht je van de wegenbelasting? Zakelijke kosten + bijtelling. Voor een gemiddelde R8 met gewicht 1575 Kg betaal je circa € 920,- wegenbelasting per jaar. Weer € 920 zakelijke kosten + € 920 bijtelling erbij dus. Daarvoor schrijf je af. Maar zeker bij exoten geldt dat de werkelijke verkoopwaarde nogal eens fors kan afwijken van de boekwaarde, en ook erg gevoelig is voor fiscale wijzigingen. Al met al denk ik dat een kostenload (zakelijk+privé) van 2000-2500 per maand veel realistischer is, en dat dat overeenkomt met een netto maandbedrag van € 1500. Dure hobby :) Beste Norbert, Dure hobby inderdaad, maar auto's zijn bij mij ook echt hobby. Ik vind het het geld dus dubbel en dwars waard. Ik mis volgens mij nog steeds een paar kleine dingetjes uit bovenstaande berichten: - Die die bijtelling niet gewoon een beetje een Broekzak-vestzak verhaal. Of ik het nu direct betaal uit Bruto geld of het na de afrekening met netto geld betaal? Voor m'n gevoel betaal ik alleen minder belasting en dat oogt gewoon lekker op je aangifte. - Uit ervaring weet ik dat exoten van enkele jaren oud niet veel meer afschrijven. Ik koop er in Duitsland één voor 57.000 incl import en nog incl. btw. met +/- 20.000 - 25.000 op de klok. In Nederland kosten gelijkwaardige auto's 70.000+ euro met 20.000 km meer. Ik rij zelf ongeveer 15.000km per jaar en verwacht hem dus weg te doen met 50.000 - 55.000 km. Als ik hem dan voor 52.000 euro verkoop verwacht ik dat ik er relatief snel vanaf kom en heb ik maar 5.000 euro afgeschreven. Als ik hem voor 70.000 in NL koop en er 52.000 voor vang dan is de afschrijving natuurlijk een stuk hoger. Maar dat zal de toekomst natuurlijk uitwijzen. - De onderhoudskosten zijn gebaseerd op ervaringen van kennissen met gelijkwaardige auto's beurtje kost ongeveer 1500 euro en ik verwacht ook een set banden op te rijden à 2000 euro. Dus vandaar de 3500 euro aan onderhoud. - de 2,7% voor BTW begrijp ik niet helemaal. - Wat ik trouwens ook niet snap is dat ik de volledige kosten van de auto als inkomen kan bijtellen. Dat lijkt me ook iets dat naar rato verrekend zou moeten worden. Ik snap het wel vanuit de overheid, maar ik snap de logica hierachter niet. Als ik 1000km privé rijdt en 50.000 zakelijk betaal ik bijtelling over de kosten van de 50.000 zakelijke kilometers. Komt mij een tikkeltje krom over.
  7. Beste Norbert, Bedankt voor de snelle reactie. Het bedrag aan autokosten, is dat incl. of excl. de aanschaf van de auto. Ik neem aan dat deze gewoon op de balans blijft staan en een waarde vertegenwoordigd? In de €11.600 zit wel de afschrijving 2100 + 3500 + 3500 = €9100. Ik heb dus €2500,- afschrijving per jaar meegenomen. Dus als ik met deze cijfers zou werken (schattingen) komt het er op neer dat: - Ik de BTW van de auto kan aftrekken - De auto kan afschrijven en dus van de winst kan aftrekken - Alle kosten op de zaak kan boeken (bovenstaande kosten) en €11.600 bij mijn inkomen moet optellen en hier dus netto €11.600 * 0.52 = €6032 / 12 = +/- €500,- per maand aan kwijt ben? Het klinkt mij namelijk net iets te mooi om waar te zijn dat ik voor €500,- netto in de maand een Audi R8 kan rijden (minus natuurlijk het aanschaf bedrag maar dit kom bij verkoop wel weer terug). Ik ben natuurlijk nog wel het BTW bedrag voor privé vergeten in dit verhaal. Hoe moet ik dit precies berekenen? Alvast bedankt!
  8. Hallo allemaal, Ik zit al een tijdje met een vraag te worsten m.b.t. werkelijke bijtelling. Ik wil, ter vervanging van mijn privé auto, nu graag het grotere broertje van mijn huidige auto kopen (van Audi TTS naar Audi R8). Nu was het plan om er één uit Duitsland te halen en deze gewoon privé aan te schaffen. De kosten voor aanschaf liggen in Duitsland rond de 50.000 - 55.000 euro en dan komt er nog een kleine 7.000 euro aan BPM en BTW bij. (Bouwjaar 11/2007). De nieuwprijs van deze auto is een kleine €200.000 euro (afgerond voor het gemak). Het is uiteraard een 25% bijtelling auto en de bijtelling zou dus €50.000 euro per jaar worden. Dat bedrag is natuurlijk totaal niet in verhouding met het privé rijden van de auto. Nu hoorde ik van mijn buurman die in het wagenpark beheer zit dat je bijtelling over werkelijke kosten mag rekenen (bedrijf is een VOF). Omdat de auto uit Duitsland komt verwacht ik er de komende 1,5 - 2 jaar dat ik er in wil rijden weinig af te schrijven. Ik verwacht een €5000,- al maximale afschrijving over 2 jaar. Aan verzekering ben ik ongeveer €2100 per jaar kwijt Aan onderhoud verwacht ik een €3500 per jaar kwijt te zijn Brandstof ongeveer €3500 per jaar (ik rij niet heel veel) Dan kom ik uit op een bedrag van €11.600 euro aan werkelijke kosten per jaar. Dat is natuurlijk een koopje aangezien ik de auto van de winst kan halen, alle kosten dan bruto zijn en ik BTW kan terugkrijgen bij een BTW auto. Hoe werkt deze bijtellingscalculatie dan precies Wat moet ik dan precies bij mijn inkomen tellen: - 25% van €11.600 = €2900 - of de volle €11.600 Ik las dat ik nog 1,5% aan btw moet bijtellen voor privé gebruik over de nieuwwaarde? Dus dat is dan nog een €3000,- per jaar. Of gaat dat over de aanschafwaarde van de auto? Dus zeg een €62.000 na import, dan kom ik op €930,- per jaar. En hoe gaat dit als ik de overstap wil maken naar een B.V.? Kan ik dan nog van deze regeling gebruik maken, of moet ik de auto dan priv;e overnemen omdat je de volle 25% bijtelling over de nieuwwaarde gaat betalen. Alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.