Een paar denkfouten als IB ondernemer:
[*]die € 500,- is alleen de netto bijtelling. Zakelijk betaal je gewoon 11.600,- die ten laste gaat van je winst. Had je die winst uitgekeerd, dan had dit bijvoorbeeld 500 netto per maand extra opgeleverd
[*]de afschrijving van € 2500,- lijkt mij veel te rooskleurig. Afhankelijk van je kilometrage zal het de eerste paar jaren eerder het dubbele zijn, en daarmee stijgen je kosten voor bijtelling ook (die is immers gebaseerd op de zakelijke kosten inclusief afschrijving)
[*]de onderhoudskosten zijn een schatting of gemiddelde van jou?
[*]Wat dacht je van de wegenbelasting? Zakelijke kosten + bijtelling. Voor een gemiddelde R8 met gewicht 1575 Kg betaal je circa € 920,- wegenbelasting per jaar. Weer € 920 zakelijke kosten + € 920 bijtelling erbij dus.
Daarvoor schrijf je af. Maar zeker bij exoten geldt dat de werkelijke verkoopwaarde nogal eens fors kan afwijken van de boekwaarde, en ook erg gevoelig is voor fiscale wijzigingen.
Al met al denk ik dat een kostenload (zakelijk+privé) van 2000-2500 per maand veel realistischer is, en dat dat overeenkomt met een netto maandbedrag van € 1500. Dure hobby :)
Beste Norbert,
Dure hobby inderdaad, maar auto's zijn bij mij ook echt hobby. Ik vind het het geld dus dubbel en dwars waard.
Ik mis volgens mij nog steeds een paar kleine dingetjes uit bovenstaande berichten:
- Die die bijtelling niet gewoon een beetje een Broekzak-vestzak verhaal. Of ik het nu direct betaal uit Bruto geld of het na de afrekening met netto geld betaal? Voor m'n gevoel betaal ik alleen minder belasting en dat oogt gewoon lekker op je aangifte.
- Uit ervaring weet ik dat exoten van enkele jaren oud niet veel meer afschrijven. Ik koop er in Duitsland één voor 57.000 incl import en nog incl. btw. met +/- 20.000 - 25.000 op de klok. In Nederland kosten gelijkwaardige auto's 70.000+ euro met 20.000 km meer. Ik rij zelf ongeveer 15.000km per jaar en verwacht hem dus weg te doen met 50.000 - 55.000 km. Als ik hem dan voor 52.000 euro verkoop verwacht ik dat ik er relatief snel vanaf kom en heb ik maar 5.000 euro afgeschreven. Als ik hem voor 70.000 in NL koop en er 52.000 voor vang dan is de afschrijving natuurlijk een stuk hoger.
Maar dat zal de toekomst natuurlijk uitwijzen.
- De onderhoudskosten zijn gebaseerd op ervaringen van kennissen met gelijkwaardige auto's beurtje kost ongeveer 1500 euro en ik verwacht ook een set banden op te rijden à 2000 euro. Dus vandaar de 3500 euro aan onderhoud.
- de 2,7% voor BTW begrijp ik niet helemaal.
- Wat ik trouwens ook niet snap is dat ik de volledige kosten van de auto als inkomen kan bijtellen. Dat lijkt me ook iets dat naar rato verrekend zou moeten worden. Ik snap het wel vanuit de overheid, maar ik snap de logica hierachter niet.
Als ik 1000km privé rijdt en 50.000 zakelijk betaal ik bijtelling over de kosten van de 50.000 zakelijke kilometers. Komt mij een tikkeltje krom over.