AGF-sectorus

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

AGF-sectorus's trofeeën

  1. Dat klopt inderdaad. Bedankt voor de tip, aangezien de geldstroom niet naar A is gegaan is een schriftelijk bewijs inderdaad goed om te hebben. Maar betekent het dat ik dus alleen een factuur hoef te versturen met mijn commissie van, om het voorbeeld aan te houden, €500? En wat dient er dan als omschrijving te komen, commissie waarvoor? Ik ben bang als ik vermeld bemiddeling bij kredietverlening dat de inspecteur zou kunnen vinden dat er onterecht BTW op vermeld staat. Ik kan uit prejudiciële adviezen van het Europese Hof echter opmaken dat er over diensten (terugbetaling lening plus rente via C aan B) die beschouwd worden als bijkomend op een hoofddienst van een dienstverrichter (lening van B aan A) om deze aantrekkelijk te maken (gaat dus niet helemaal op in dit geval, maar goed, ik weet niet in hoeverre dit wel van toepassing is) gewoon BTW berekend dient te worden. Anderzijds, ben ik ook nationale jurisprudentie tegengekomen waar de rechtbank heeft geoordeeld dat een bank onterecht BTW heeft berekend aan een klant die de factuur direct heeft overgemaakt aan het adviesbureau die de bank heeft ingeschakeld alvorens een lening aan deze klant te verstrekken. Uiteraard is dit geval net iets anders, maar aangezien het wel om een van BTW vrijgestelde financële dienst gaat waar mijn bedrijf 'tussen' is gaan zitten roept het de nodige vragen op.
  2. Hallo, Het een en ander heb ik kunnen uitzoeken over bemiddeling bij kredietverlening, onder andere via arresten van het Hof van Justitie EU over financiële prestaties (zoals het SDC-arrest en CDC-arrest), maar in hoeverre het van toepassing is op mijn geval of een precieze uitleg geeft over hoe hier nu mee om te gaan ivm met de eigen boekhouding en administratie (factureren) heb ik nog niet kunnen vinden. Hopelijk lukt het om hier een antwoord op te krijgen. Het volgende speelt op dit moment en voor het gemak heb ik de casus vereenvoudigd. In casu is mijn bedrijf C: Bedrijf A krijgt een lening van €10.000 van een privé persoon B tegen 5% rente bij afbetaling over een paar maanden. A is derhalve een som van €10.500 verschuldigd aan B. Na een aantal maanden heeft B geld nodig en vraagt of A zijn lening kan afbetalen. Dit is niet mogelijk, maar omwille de goede relatie niet te verstoren verzoekt A aan bedrijf C of zij het bedrag kan voldoen, waarbij commissie in rekening gebracht mag worden. A heeft nog geld tegoed van C en vraagt of C het namens A te betalen bedrag aan B kan verrekenen met openstaande posten. Dit lijkt alleszins redelijk en gebeurt dan ook. Het komt eigenlijk op het volgende neer: A moet betalen aan B C moet betalen aan A C betaalt namens A aan B en iedereen is tevreden. Maar nu moet ik voor de administratie een factuur zenden aan A, waarbij ik niet weet of ik de lening en rente mag vermelden aangezien het geen opbrengst is. Maar het versturen van alleen een commissie nota laat een 'onverklaarde' uitgave achter van €10.500. Ik wil het zo oplossen door een factuur op te maken van €10.500 vrijgesteld van BTW plus commissie tegen BTW 21% = Totaal te voldoen. Heb ik het op deze wijze dan correct opgelost? Graag jullie advies, bedankt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.