Jump to content

cocosdesign

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Ik zou reageren op de mail met de vraag of zij hun eventuele standpunt per mail zouden willen sturen omdat je het prettiger vindt om in dit stadium even na te denken over een reactie en het vanaf nu graag zakelijk wil houden. Je zou ook een eventueel gesprek op kunnen nemen. Dat ze meteen bellen laat zien dat ze je erg serieus nemen en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Goed dat je ook laat weten dat je het dreigen met stappen als onprettig ervaart. Dat werkt zeker de-escalerend. Helaas kwam je reactie net nadat ik het mailtje had gestuurd. Ik heb daarin aangegeven dat het lastig is om op dit moment dingen telefonisch te bespreken omdat ik aan het werk ben voor een klant op locatie. (wat ook echt zo is op dit moment en dan kan ik toch ook zo'n gesprek niet gaan voeren) Ook heb ik aangegeven dat ik uiteraard graag hun vragen beantwoord via de mail. Waarop ik een mailtje krijg dat ze getracht hebben mij telefonisch te bereiken (1 keer maar) maar dat ik aangaf dat dit niet lukt. Ze geven aan dat ze niks afgenomen hebben van mij om redenen die veelvuldig bekend zijn bij mij. Hierbij reclameren ze de factuur dus en nemen ze 'm niet in behandeling om redenen die bij mij bekend zijn. En dat ze hierbij het dossier sluit. Serieus nemen ze me zeker. Wat ik dus zou willen is een reactie op mail met hun reden voor annulering. Hans gaf al een goede tip en ga zeker vragen naar hun standpunt. Ik heb helaas helemaal niks van hun annulering op mail en het lijkt erop alsof ze dat expres doen. Kan ik ze daarop wijzen en vragen waarom het niet via de mail kan?
  2. Andersom :) Niet met het logo (in het begin wel, naderhand van mening veranderd dus daar valt nog over te twisten), wel met de flyer en visitekaartjes die naar de drukker zouden gaan. Hier heb ik drukklare bestanden voor klaarliggen. En hier is ,nadat ze van mening zijn veranderd, en het logo 'niet mooi' vonden niet meer over gesproken. Dat is inderdaad ook mijn conclusie ;) Zie dit ook vooral als een wijze les. Maar onder het motto van leren vind ik het ook vooral interessant om te kijken hoe ver dit kan gaan en wat ik de volgende keer beter kan doen.
  3. Dankje Hans. Jouw advies heb ik opgevolgd omdat ik al een keer op de redelijkheids tour ben gegaan maar uit hun verwachtingen en de manier waarop ze met me omgaan is nu wel gebleken dat ze echt onredelijk en onprofessioneel zijn. Ook heb ik een mail opgesteld met de punten waarom ik de factuur stuur en heb daar ook in gezet dat ik het niet netjes vind dat ze meteen dreigen met juridische stappen. Meteen werd ik gebeld door een onbekend nummer en toen ik niet opnam (ik zag de bui al hangen) kreeg ik een mailtje dat ze me tvergeefs hebben proberen te bellen en met de vraag om een telefonische afspraak te maken. Ze vermijden alles wat zwart op wit komt blijkbaar.
  4. De klant heeft gevraagd om een logo, flyer, visitekaartje en die ben ik gaan maken. Alles was steeds goed en heb verschillende mailtjes gestuurd met of ze de laatste tekst kunnen aanleveren maar ze kwamen met het excuus dat het enorm druk was. Ik heb het afgewacht en regelmatig gecheckt of ze het materiaal al konden aanleveren maar toen was daar ineens het kantelpunt van de klant waarin hij aangeeft dat ze nog niet tevreden zijn over het logo. Ik ben daar tegenin gegaan en heb aangegeven dat we het hele proces al doorlopen hebben en dat ik dan meer uren in rekening zou brengen als ze een andere weg zouden inslaan maar ze dreigden meteen met annulering. Destijds had ik wettelijk gezien al wel een factuur kunnen sturen en naar mijn algemene voorwaarden kunnen wijzen waarin letterlijk staat 'Als de opdrachtgever om wat voor reden dan ook niet tevreden is met de richting die het werk opgaat betaalt deze wat de opdrachtnemer tot dat punt gemaakt heeft en cancelt de opdracht.' Maar ik wilde toen water bij de wijn doen en heb ik voorgesteld om samen te kijken hoe we dit gaan aanpakken om zo d.m.v kleine aanpassingen tot een gewenst logo te komen. Ik dacht dat de klant nog wel redelijk zou zijn maar ze waren keihard. Dit is ook de reden waarom ik, ondanks jullie goede adviezen om een kopje koffie te drinken met hun, zeker weet dat ze hoe dan ook onredelijk zijn. Ik vind niet dat ik hiermee aangeef dat het 1e ontwerp niet akkoord was omdat ik alleen maar de klant tevreden wilde houden. Denk je dat ik door schappelijk te zijn mijn eigen glazen in heb gegooid dan?
  5. Bedankt voor je reactie. Maar dit had ik al uitgelegd in mijn eerste bericht. Vandaar dat ik het hieronder nog eens herhaal. Hopelijk is het nu wel duidelijk. Ik heb dus al extra tijd in dit project gestoken om ze tegemoet te komen omdat ik het vervelend vond dat ze nog niet tevreden waren. Maar blijkt nu dat ik hier toch al geen moeite voor had hoeven te doen want ze hebben er vlug naar gekeken en zelfs deze laatste toezegging met 'niet mooi' van de tafel geveegd. Ze wilden zelfs nog dat ik nog een voorstel zou gaan maken. Maar tevreden of niet, ze hebben akkoord gegeven op de offerte en de voorwaarden.
  6. Ze hebben al aangegeven waarom ze de factuur zouden betwisten dus daar kan ik al een inschatting over maken of dit redelijk is of niet. En volgens hun is dat ze het meerdere malen (2 voorstel rondes) met mij geprobeerd hebben maar dat ze er steeds niet uitkwamen. Terwijl na de eerste voorstel ronde er al akkoord was op design en bij de 2e voorstel ronde hebben ze me geen kans gegeven om het nog aan te passen. Ze vonden het 'niet mooi' en hebben toen geannuleerd zonder mij de kans te geven. Ze zeggen zelf dat ze hierdoor erg veel uren in dit project gestoken hebben en alsnog iemand anders moesten inhuren die de huisstijl uiteindelijk wel 'naar wens' heeft gemaakt (die staat nu online). Ik betwijfel of dit door een professional gedaan is gezien de kwaliteit en ik heb een vermoeden dan iemand intern hier gewoon wat knip en plakwerk heeft gedaan in Photoshop. Ze hebben er dus al wel over nagedacht en zullen dit als reden opgeven waarom ze de factuur weigeren. Niet erg sterk in mijn mening... En al helemaal niet redelijk. De uren die zij in dit project hebben gestoken staan totaal niet in verhouding met de ontelbare uren die ik heb gestoken in dit eindeloze project.
  7. Het gaat trouwens om een factuur van 680 euro. Lijkt mij dat als hij er tegen in gaat hij misschien al wel de helft daarvan kwijt is aan de kosten voor iemand te dagvaardigen. Tel daarbij op dat hij weet dat hij fout zit en het is hopelijk bluf.
  8. Fijn dat jullie de tijd nemen om te reageren :) Ik snap dat jullie niet exact de details weten en dat het dan moeilijk is om te bepalen maar waar het mij om gaat is hoe dit soort cases normaal worden behandeld. Wat ze meenemen in zo'n zaak om te bepalen of de factuur betaald moet worden ja of nee. Kunnen ze bijvoorbeeld tegen mijn factuur in gaan en hoe zouden ze dat dan doen? Maak ik dan al meteen juridische kosten en moet ik dan bewijzen dat ze deze factuur inderdaad moeten betalen?
  9. @ Rive, Dank je voor je reactie. Even voor de duidelijkheid, er was inderdaad 1 iemand die de beslissingen nam, namelijk de baas van het bedrijf, die ik dan ook de klant noem. Ik heb ongeveer 4 contactpersonen gehad en die zijn steeds gewisseld. Hartstikke onhandig en onnodig ook want uiteindelijk kwamen de beslissingen alleen van de baas. Ik heb een akkoord van de baas en mijn huidige contactpersoon op de offerte waarbij mijn algemene voorwaarden in dezelfde PDF zitten. [Mod edit: onnodige volledige quotes van Ricks reactie verwijderd voor de leesbaarheid ]
  10. Dit snap ik niet. Als het "naar de drukker kan", dan ben jij toch klaar met je opdracht? Door wie werd de drukker "vooruit geschoven" en waarom? Wat stond er in jouw overeenkomst waardoor jij op dat moment niet de factuur kon sturen? En waarom moest jij steeds bellen? Hier ben ik ook een beetje onduidelijk over geweest. Als stukje drukwerkbegeleiding (die ook apart vermeld staat op de offerte) hebben we afgesproken dat ik de bestanden naar de drukker zou sturen. Ik zat alleen nog de wachten op de laatste 1% die van hun kant zou moeten komen. het design was dus helemaal akkoord, ze zouden alleen nog een laatste check doen over de prijzen etc. Dit is ook de reden dat het even stil heeft gelegen en ik hier steeds achteraan moest bellen waar dit bleef. De reden die ze opgaven was dat ze het erg druk hadden en er nog niet naar gekeken hadden. Toen zijn ze ineens van koers gewisseld en wilden ze het design ook ineens anders en weer helemaal terug naar af, namelijk het logo. _______ Reactie onder citaat geplaatst ivm leesbaarheid
  11. De opdrachtgever heeft problemen met de gehele factuur omdat hij vindt dat er geen eindproduct is uitgekomen wat hij kan gebruiken.
  12. Dankjewel voor je snelle reactie Artie. Ik ben alleen een beetje voorzichtig met juridische stappen omdat ik niet zeker weet of ik een goede case heb en omdat het een grote bedrijf betreft. Die hebben daar waarschijnlijk meer ervaring in.
  13. Dag allemaal, Ben pas een half jaartje als zzper begonnen na jarenlang bij bureau's te hebben gewerkt maar helaas nu al een slechte ervaring met een klant. De situatie is zoals volgt en ik ben benieuwd of ik hier iets aan kan doen. Opdracht was een huisstijl ontwerpen voor de klant en liep gewoon goed. Na een aantal voorstelrondes voor het logo kreeg ik hier uiteindelijk akkoord op en waren ze erg tevreden. Na dit akkoord ben ik zo'n 3 uitingen in deze huisstijl gaan ontwerpen en ook hier had ik na een aantal voorstel rondes akkoord op. Ik heb zelfs een mailtje waarin staat dat de klant aangeeft dat het naar de drukker kan. Altijd goed contact gehad met de baas van het bedrijf, die in charge was van dit project. Toen is het een tijdje stil geweest en steeds de drukker vooruit geschoven. Vage reacties als ik belde, werd steeds naar iemand anders doorverwezen. Toen kreeg ik ineens een mailtje van de baas dat ze nog niet tevreden zijn over de huisstijl waar ik mee kwam en dat ze het heel anders willen. Na duidelijk gemaakt te hebben dat dit eigenlijk niet kan heb ik toch water bij de wijn gedaan en heb ik enorm veel werk gestoken in het presenteren van een nieuwe huisstijl. Ze hadden me vrij gerichte feedback gegeven, namelijk maak het zoals onze concurrent (een heel bekend nederlands bedrijf dus lekker origineel). Dus eigenlijk kon ik niet met iets heel anders aankomen dan wat ze al verwachtten. Toch moest ik steeds nabellen na het versturen van het nieuwe ontwerp. Toen zag ik dat ze op hun website sinds kort al een nieuwe huisstijl hadden geplaatst die niet van mijn hand afkomt. Toen ik ze daarnaar vroeg en wat dit voor mijn opdracht betekende na 3 weken hoorde ik dat ze mijn voorstel 'niet mooi' vonden. Dat was alles wat ze zeiden en toen is het geannuleerd. Ik heb ze gewezen op het contract waar akkoord op was gegeven via de e-mail want hierin staat "Als de opdrachtgever om wat voor reden dan ook niet tevreden is met de richting die het werk opgaat betaalt deze wat de opdrachtnemer tot dat punt gemaakt heeft en cancelt de opdracht.” Ze zeiden dat ik de factuur kan sturen maar dat ze hier niet mee akkoord gaan en dat ze dan ook juridische stappen gaan ondernemen. Het voelt zo onrechtvaardig, vooral omdat ik er nog zoveel extra voor gedaan heb wat niet in mijn budget zat en zonder pardon annuleren ze het. Wat kan ik hier feitelijk mee? Zal ik toch de factuur sturen en verdere stappen ondernemen? Bedankt voor jullie reactie! [modedit : typefout in titel hersteld]
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept