Shiners

Junior
  • Aantal berichten

    7
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Shiners's trofeeën

  1. Volgens mij is mijn vraag toch lastiger dan ik dacht ;D Of niet duidelijk genoeg? Ik hoop dat iemand mij hier nog iets meer duidelijkheid in kan verschaffen. Alvast bedankt voor de moeite.
  2. Als mede-eigenaar en compagnon zou ik daar toch wel enige moeite mee hebben... zeker als ik een zuinig afbetaald 2e handsje rijd :) Ga je dat voordeel dus ook delen met de mede-eigenaar/ compagnon? FF serieus: als beide directeuren dit doen in min of meer de zelfde mate geef ik je gelijk. Maar juist als de ene dat niet doet of niet wil, dan moet de ander dit soort zaken niet via de werkmij doen. Bedankt voor de feedback Norbert. Dat is inderdaad de reden van oprichting holding's. De voordelen van de MIA begrijp ik nu. Nu zit ik alleen met het dilemma: Hoe kan ik optimaal fiscaal voordeel genieten van de maandelijkse 1600,- aan leasekosten mocht de werkmij niet genoeg winst maken om deze kosten bovenop mijn gebruikelijk loon in de holding binnen te laten komen. Als ik de 1600,- namelijk niet van mijn huidige man. fee mag betalen dan zou ik ze van mijn netto loon moeten betalen maar dan loop ik dus al het fiscaal voordeel mis én ik betaal hem uit privé terwijl hij op de holding staat.. Enige tips? :)
  3. Bedankt voor de antwoorden Daniel. 2. De reden dat mijn compagnon en ik een holding hebben opgericht is juist dat we geen onenigheid krijgen over lasten die verschillend zijn zoals een duurdere auto of ander mobiel abonnement. Om je vraag te beantwoorden: De huidige autokosten worden van mijn privé rekening betaald aangezien ik mijn auto 2e hands privé heb gekocht. (nog voor het bedrijf opgericht werd) 3. Dus als ik het goed begrijp dan heb ik het fiscaal voordeel van de MIA sowieso 100% echter bij onvoldoende winst haal ik een gedeelte van dit voordeel er volgend jaar pas uit? De auto via de werkmij aanschaffen is geen optie ivm bovenstaande. 4. In de werkmij gaan we dit jaar wel genoeg winst maken echter als mijn deel hiervan in de holding terecht komt als dividend, moet ik er 20% vpb over betalen via de werkmij als ik het goed heb. Pas daarna kan ik de MIA toepassen en het dividend van mijn holding laten krimpen correct? Dan zou dat inhouden dat ik alleen de 25% uitspaar die ik anders had moeten betalen bij uitkeren van het dividend naar privé. Misschien is het een te simpele gedachtegang maar kunnen de volgende twee opties niet? : Optie 1 Ik verhoog mijn man. fee niet maar factureer iedere maand het financial lease maandbedrag aan de werkmij als "autokosten". Als dit onder kosten mag vallen, dan blijft er dus minder winst over in de werkmij en hoeft hier dus ook geen vpb over betaald te worden, dan spaar ik dat dus uit, bovenop de dividendenbelasting. Optie2 Mochten we (nog) geen winst maken dan kan ik ook geen bedrag bovenop de man. fee factureren. In dit geval zou het mooi zijn als ik het leasebedrag van de man. fee betaal en het restant (3666,67 - 1600,- = 2066,67) als belastbaar loon verwerk en uitkeer.
  4. Beste mede-ondernemers, Na weken lang tussen de bedrijven door struinen naar een antwoord voor het juist aanpakken van mijn over 3 weken te leveren zakelijke auto mbt de fiscale regels en voordelen, zou ik de vraag graag bij jullie neerleggen voor mijn persoonlijke situatie: Ik ben 100% eigenaar van mijn holding welke weer 50% eigenaar van een (met mijn compagnon opgerichte) werkmaatschappij is. De maandelijkse man. fee die mijn holding aan de werkmij factureert is 4840,-, Dit is opgebouwd uit: Gebruikelijk loon (44.000,-) /12 = 3666,67 Vergoeding voor kosten zoals zakelijke mobiel etc. = 333,33 BTW (over 4000,-) = 840,- Nu financial lease ik straks een zakelijke elektrische auto via mijn holding: Maandbedrag = 1600,- (Aflossing + rente) Bijtelling (4%) = 5080,- pj BTW bijtelling (2,7%) = 3429,- pj (hou geen km reg bij voor privé gebruik) MIA = 36% van max 50k = 18.000,- (ik ben een auto liefhebber en heb het er voor over :)) Nu zou ik graag de volgende zaken duidelijk hebben: 1. Mag ik nu de 4%+2,7% = 6,7% bijtelling als fictief loon bestempelen en in mindering brengen op de 44.000,- gebruikelijk loon zodat ik mezelf het restant (35.941,-) per jaar aan loon verstrek? 2. Moet ik mijn man. fee nu met 1600,- verhogen zodat het (resterend) gebruikelijk loon betaald kan worden en daar bovenop de leasekosten of kan ik de man. fee op het huidige bedrag laten zodat ik minder belastbaar inkomen heb? 3. De MIA die van toepassing is, mag ik alleen het eerste jaar toepassen heb ik begrepen. Maar als ik de resterende maanden van dit kalenderjaar geen 18.000,- aan winst over hou, maak ik dan geen optimaal gebruik van de MIA? Als ik dit wel net haal, dan moet ik de auto ook nog (1/5) afschrijven van mijn fiscale winst en kan ik dat weer niet toepassen correct? Of zie ik iets over het hoofd nu? 4. Haal ik wel optimaal fiscaal voordeel met deze constructie? Er wordt door de fin leasemij aangegeven dat ik via de MIA 4500,- (25% div bel.) uitspaar maar via de ib zou ik 42% of 52% kunnen uitsparen. Of kom ik alsnog hoger dan 25% fiscaal voordeel uit omdat ik ook geen vpb betaal over die 18.000,-? Het is toch nog een aardig verhaal geworden dus ik hoop dat jullie erdoorheen komen. Een antwoord op 1 van de vragen zou ik ook al erg op prijs stellen. Alvast bedankt.
  5. Volgens mij heb ik het nu compleet. Aangezien ik niet verzekerd ben voor de werknemersverzekeringen, betaal ik zelf 4,85% van mijn netto loon. Met als grondslag mijn belastbaar loon. Kan iemand bevestigen dat ik met onderstaande berekening mijn loonstrook kan fabriceren en het netto bedrag klopt zodat ik dit kan uitkeren? Salaris: 3.666,67 Loon voor loonheffing: 3.666,67 Loonheffing: -1.125,58 Subtotaal: 2.541,09 Inhouding bijdrage Zvw 4,85%: -177,83 Uit te betalen: 2.363,26 Alvast bedankt!
  6. Bedankt voor de uitleg. 1. Duidelijk. 2. De werk bv ontvangt credit facturen inc. btw welke we afdragen dus dat zit goed. 3. Duidelijk. 4. Dus als ik het goed begrijp moet ik de "eigen bijdrage zvw" (4,85%) wel doorberekenen maar de "werkgeversheffing" zvw (6,95%) niet? Bedankt Joost, Telefoon en internet doen we nu nog via de werk bv maar willen we naar de holdings trekken aangezien het niet om gelijke bedragen gaat en hier de holdings juist handig voor zijn. 1. Kunnen we de automatische incasso's hiervoor gewoon om laten zetten naar de rekeningnummers van de holdings of moet ik hier nog is voor aangeven bij de belastingdienst? (ik maak uiteraard de nodige aanpassingen in de financiële administratie) 2. Kunnen we onze VGZ verzekering hier ook van laten betalen of moet zoiets echt persoonlijk blijven en kunnen we hier geen fiscaal voordeel behalen? 3. Accountant kosten doen we ook via de werk bv als ze van een algemeen karakter zijn. Als er kosten voorde specifieke holding moeten worden gemaakt, dan willen we dat wel via de holding laten lopen.
  7. Goedemiddag, Na aardig wat zoekwerk op diverse fora waaronder Higherlevel, en het niet niet compleet kunnen maken van het plaatje voor mijn specifieke situatie, hoop ik dat iemand mij kan helpen. Situatie: - Op 1-01-14 ben ik samen met mijn compagnon een arbeidsbemiddelingsorganisatie begonnen. - De structuur betreft 1 werk BV en 2 holdings. - Ik ben 100% eigenaar van mijn holding en mijn compagnon 100% van de zijne. - We zijn ieder 50% aandeelhouder van werk BV. - We zijn in loondienst bij onze eigen holding. - In 2014 hebben we te weinig omzet gegenereerd om het gebruikelijk loon uit te keren. - In 2015 kunnen wij het gebruikelijk loon (44.000,-) per DGA uitkeren. Actie: Om de management fee te berekenen die mijn holding aan de werk BV maandelijks gaat factureren, wil ik te werk gaan als volgt: Bruto loon: 44000,- / 12 = 3666,67 p/m Management fee: 3666,67 + 21% BTW = 4436,67 Vraag: 1. Om mijzelf vanuit de holding op de juiste en meest efficiënte manier salaris uit te kunnen keren, zou ik graag duidelijk hebben of mijn denkwijze en berekening de juiste is. 2. Kan ik de betaalde BTW over de management fee (die ik via de holding afdraag) via de werk BV weer aftrekken? 3. Aangezien de holding en werk BV geen fiscale eenheid zijn, kan ik de BTW niet achterwege laten, correct? 4. Loonstrook: Waar moet ik rekening mee houden naast de 1125,58 aan loonheffing? Dien ik 4,85% aan "inhouding bijdrage Zvw" te berekenen of ben ik hier niet verplicht toe omdat ik 50% aandelen bezit en dus niet ontslagen kan worden? Ik hoop dat iemand voldoende bagage heeft om mij te helpen aangezien ik mijzelf (en de management fee) nog niets heb "durven" uitkeren voordat ik zeker weet dat ik geen correcties hoef toe te passen. Bij voorbaat dank!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.